3433
Sök

Södertäljebro-eländet.

Forummoderator
9 299 Inlägg
1 juli 2016
#61
Power-krille skrev:
caromania skrev:
Evildan skrev:

Slussen byggdes 1935.
Essingeleden 1960.
Bägge är byggda för vänstertrafik med allt vad det innebär.
Då jovisst finns det kvarlevor från den tiden i tokstan också och inte bara hos räkodlarna.

Sedan är det säkert så att Stockholm lagt mer krut de senaste 20 åren på att vidareutveckla infrastrukturen än vad de har i Göteborg (gissar jag), men man har heller inte haft något val med tanke på befolkningsökningen. (Ex "min" motorväg har gått från 2 filer till 3-4-5 filer de senaste 12-13 åren.)

Däremot har man inte gjort de stora omläggningar som skulle behövts göras i tid. Norrortsleden och Södra länken är planlagda på Hedenhös tid och beslutade/projade på -90talet, dvs underdimensionerade redan när de sedermera kom i bruk för några år sedan, och de är heller ingen egentlig lösning på huvudproblemet. Vi får se hur Förbifart Stockholm faller ut även om säkert byråkratin lyckas se till att den är omodern när den öppnar.

Befolkningen har trots allt ökat ganska mycket mer i Stockholm än i Göteborg under de senaste decennierna. (Storstockholm har sedan 1990 ökat med ca 600.000 invånare och Storgöteborg med 200.000 och Storstockholm drar ifrån kraftigt.) Sedan vet jag inte om pendlandet inom regionen är lika stort i Göteborg som i Stockholm? Folk åker från Västerås och Eskilstuna i större utsträckning nu än tidigare. Slutsatsen blir att en så pass stor stad byggd på öar inte fungerar när infrastruktur och vägnät skadas.

Det finns nog ingen enkel lösning. Det går inte att bygga bort problemet. Lösningen är att färre människor åker
bil.

fan oxxå! då faller ju mitt påhopp på stockholms trafikplanerare,

"Det finns nog ingen enkel lösning. Det går inte att bygga bort problemet. Lösningen är att färre människor åker bil."

och det är för övrigt i linje med  mina tankegångar!

Påhoppet kan emellertid vidarebefordras till de flesta bilpendlare i Stockholm. I 95% av alla bilar sitter en person, nämligen han som kör. Det är övervägande män i kostym som förmodligen med en något effektivare företagslednig skulle kunna arbeta hemma 2-3 dagar i veckan då de ändå sitter och knackar tangentbord hela jävla dagarna. Men det verkar enklare för företagen att förse sina anställda med en ny bil och tillräckligt stor extra löneförhöjning så det täcker trängselskatter...

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Evildan
1 juli 2016
#62
Undrar när Lillhärdal bygger ringled, de drygt 350 invånarna måste generera otroliga trafikstockningar i södra Jämtland.

6 056 Inlägg
1 juli 2016
#63
Vi kanske skulle flytta huvudstadsfunktionen till exempelvis Örebro som går att komma till från i princip alla håll. Hade varit mera praktiskt, så kan Stockholm bli en pittoresk semesterort vid havet.

Evildan
1 juli 2016
#64
Svarte_Orm skrev:
Vi kanske skulle flytta huvudstadsfunktionen till exempelvis Örebro som går att komma till från i princip alla håll. Hade varit mera praktiskt, så kan Stockholm bli en pittoresk semesterort vid havet.

Till Flataklocken eller Ytterhogdal bör väl bli helt riktigt.

1 271 Inlägg
1 juli 2016
#65
Man kan väl påstå att det är för billigt att åka bil, för dyrt att åka motsvarande sträcka med tåg, brist på infrastruktur som gör att bil är det enda valet är bil.

Sen är det kanske dags att börja bygga fler städer, bygga mer infrastruktur, flytta stora företag och verksamheter utanför storstäderna och bygga bra tågförbindelser dit. Finns mycket att göra men så länge kommunerna eller näringsidkarna själva ska står för detta händer inte mycket. Därför är det en statlig fråga och samhällsekonomisk fråga som jag varit inne på tidigare om Sverige ska vara konkurrenskraftigt för handel, import/export och bosättning/arbetstillfällen.

Exemplet Södertäljebron visar bara hur otroligt sårbar dagens infrastruktur är. Järnvägen stoltserar inte heller med önskvärd driftsäkerhet. Detta är ju vad våra regeringar nedmonterat under många års tid och blundat för den befolkningsökning som pågått långe i olika delar av landet. Det skulle ta säkert 20 år av bygge bygga för att uppnå ett nolläge kapacitetsmässigt, vilket innebär att man redan nu behöver bygga för det som behövs om 40 år.

Jag inser att man behöver radikalt minska användandet av fossila bränslen. Men när inte infrastrukturen är på plats och andra drivmedel inte subventioneras tillräckligt är fossila bränslen för billiga. Medan politikerna jobbar för att strömlinjeformat klamra sig fast på sina poster står bilarna på tomgång i köerna och puffar koldioxid till ingen nytta. Snacka om hål i huvudet!

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017

672 Inlägg
1 juli 2016
#66
Evildan skrev:
Undrar när Lillhärdal bygger ringled, de drygt 350 invånarna måste generera otroliga trafikstockningar i södra Jämtland.

hmm troligen aldrig, men jag härstammar från enköping och har bott där i 45 år!
och har varit drabbad av och till av den obefintliga trafikrytmen, pga arbetsresor
och tillfälliga besök i den nobla huvudstaden!
Senast redigerat av Power-krille (1 juli 2016)

"Väx inte upp! det är en fälla"

7 438 Inlägg
1 juli 2016
Trådstartare
#67
Evildan skrev:
Essingeleden 1960.

Essingleden invigdes väl hösten 1967, vad jag minns.roll
Råkade  sensommaren 1967 av misstag köra igenom Fredhällstunneln med en ny svart/vit Valiant.
Då var Essingeleden ännu inte invigd = öppen för allmänheten.
Alla poliser, som vaktade, gjorde bara honnör.big_smile

7 438 Inlägg
1 juli 2016
Trådstartare
#68
B t w så hörde jag för en liten stund sedan på radio Stockholm att Södertäljebron inte kommer att kunna öppnas den här sommaren.sad
Är nog läge för kommunen, länsstyrelsen och militären att börja samarbeta.
Var pengarna ska tas = vems budget som ska överskridas anser jag är egalt.
Det är ju till syvende och sist vi skattebetalare som får stå för fiolerna.
Eller kniper det på att man inte vill avslöja vilka beredskapsresurser man sitter på.roll
Dom enda som kan beredskapsresurserna är nog ryssarna.big_smile
Men dom är ju inte inbjudna.lol

7 438 Inlägg
1 juli 2016
Trådstartare
#69
Svarte_Orm skrev:
Vi kanske skulle flytta huvudstadsfunktionen till exempelvis Örebro som går att komma till från i princip alla håll. Hade varit mera praktiskt, så kan Stockholm bli en pittoresk semesterort vid havet.

Instämmer till fullo.cool
Örebro har ju erfarenhet av att vara huvudstad - även om det är några år sedan.lol

Evildan
1 juli 2016
#70
torsen skrev:
Evildan skrev:
Essingeleden 1960.

Essingleden invigdes väl hösten 1967, vad jag minns.roll
Råkade  sensommaren 1967 av misstag köra igenom Fredhällstunneln med en ny svart/vit Valiant.
Då var Essingeleden ännu inte invigd = öppen för allmänheten.
Alla poliser, som vaktade, gjorde bara honnör.big_smile

Började byggas 1960 och sådär vid trafikomläggningen 1967 hade det nog varit förbannat svårt att göra om allt passande för högertrafik?

7 438 Inlägg
2 juli 2016
Trådstartare
#71
Då hade vi båda rätt.big_smile

Evildan
2 juli 2016
#72
torsen skrev:
Då hade vi båda rätt.big_smile

Självklart Sickan, självklart!
😀

* Voff voff *
10 583 Inlägg
2 juli 2016
#73
Jag förstår inte riktigt allt gnäll egentligen...? Att det var köigt första dagarna är ju inget märkligt, men jag har passerat Södertälje i både riktningarna ett par gånger senaste veckan. Dessa gånger tog det ungefär 10-15 minuter extra mot i vanliga fall... Samtliga passager var dagtid mellan 12 och 16!

Det största samhällsproblemet är inte alla "stackare" som sitter i köer och kommer 15-30 minuter försent utan sjöfarten som i viss mån helt avstannar.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

441 Inlägg
2 juli 2016
#75
Krist skrev:
https://youtu.be/pMaxpF6oxTQ

Om dom ändå kunde vara så effektiva..

Är ju inte ens samma typ av bro?


6 056 Inlägg
2 juli 2016
#76
Krist skrev:
https://youtu.be/pMaxpF6oxTQ

Om dom ändå kunde vara så effektiva..

Det där var faktiskt imponerande. Tänk om svenska vägverket kunde vara lika effektiva och inriktade på att låta trafiken på motorvägarna flyta så problemfritt som möjligt.

* Voff voff *
10 583 Inlägg
3 juli 2016
#77
Svarte_Orm skrev:
Krist skrev:
https://youtu.be/pMaxpF6oxTQ

Om dom ändå kunde vara så effektiva..

Det där var faktiskt imponerande. Tänk om svenska vägverket kunde vara lika effektiva och inriktade på att låta trafiken på motorvägarna flyta så problemfritt som möjligt.

Och skillnaden mot hur man gjorde vid brobytet i Rotebro är...? Så vitt jag minns av den tiden jag pendlade förbi där under hela byggtiden var det inte kö en enda dag. Trots att man alltså bytte ut och renoverade broar som E4:an gick på.

Att göra ett förberett arbete är inte direkt samma sak som när en lastbil kör sönder en bro som förväntas vara hel...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

6 056 Inlägg
3 juli 2016
#78
Det kan jämföras med den planerade ombyggnaden av ett par korta tunnlar utanför Uddevalla som pågår nu. Där är mycket trafik och blev ofta köer redan förut. Ombyggnadstiden är beräknad till två till tre år! Och det var inte ens något fel på tunnlarna, men eftersom trafikmängden ökat måste tunnlarna uppdateras för att klara reglerna.

716 Inlägg
3 juli 2016
#79
dasboot skrev:
Krist skrev:
https://youtu.be/pMaxpF6oxTQ

Om dom ändå kunde vara så effektiva..

Är ju inte ens samma typ av bro?

Nej, men detta ser ut att vara "svårare" att bygga än södertäljebron och ändå blir dom klara på 3 dygn. Jämfört med Trafikverket som behöver 2 månader


Avstängd
10 388 Inlägg
3 juli 2016
#80
Krist skrev:
dasboot skrev:
Krist skrev:
https://youtu.be/pMaxpF6oxTQ

Om dom ändå kunde vara så effektiva..

Är ju inte ens samma typ av bro?

Nej, men detta ser ut att vara "svårare" att bygga än södertäljebron och ändå blir dom klara på 3 dygn. Jämfört med Trafikverket som behöver 2 månader

Fast, det är ju då bara "ditsättningen" som tar 3 dygn. Så nu får du allt lugna ner dig lite.

Allt det som Trafikverket (eller vem det nu må vara) ska göra, har redan gjorts i klippet. Hela projekttiden för det som görs i klippet kan ju ha varit 6 månader, eller ett år, eller fem.

Det är lite som att säga att "Det tog bara 4 timmar att plocka hem en bil från Tyskland, det var nämligen var hemfärden tog". Det i sig må vara sant, men är ingalunda hela sanningen, då det varit planering, ditresa osv.

Du vet ju inte i brofallet, det kanske tog 2v bara att få bron från punkt A till punkt B (där den ska vara) och sen bara ytterligare 3 dagar att få den "på plats".
Senast redigerat av it_mutt (3 juli 2016)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!


Sök