Man kan väl påstå att det är för billigt att åka bil, för dyrt att åka motsvarande sträcka med tåg, brist på infrastruktur som gör att bil är det enda valet är bil.
Sen är det kanske dags att börja bygga fler städer, bygga mer infrastruktur, flytta stora företag och verksamheter utanför storstäderna och bygga bra tågförbindelser dit. Finns mycket att göra men så länge kommunerna eller näringsidkarna själva ska står för detta händer inte mycket. Därför är det en statlig fråga och samhällsekonomisk fråga som jag varit inne på tidigare om Sverige ska vara konkurrenskraftigt för handel, import/export och bosättning/arbetstillfällen.
Exemplet Södertäljebron visar bara hur otroligt sårbar dagens infrastruktur är. Järnvägen stoltserar inte heller med önskvärd driftsäkerhet. Detta är ju vad våra regeringar nedmonterat under många års tid och blundat för den befolkningsökning som pågått långe i olika delar av landet. Det skulle ta säkert 20 år av bygge bygga för att uppnå ett nolläge kapacitetsmässigt, vilket innebär att man redan nu behöver bygga för det som behövs om 40 år.
Jag inser att man behöver radikalt minska användandet av fossila bränslen. Men när inte infrastrukturen är på plats och andra drivmedel inte subventioneras tillräckligt är fossila bränslen för billiga. Medan politikerna jobbar för att strömlinjeformat klamra sig fast på sina poster står bilarna på tomgång i köerna och puffar koldioxid till ingen nytta. Snacka om hål i huvudet!
Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017