3343
Sök

SAAB 9-5 LINEAR SEDAN 2 -02, turbon har rasat

10 Inlägg
26 juni 2016
Trådstartare
#1
Hej!

Min turbo har rasat och den har fått stått på en ute parkering i ungefär ett halvår(från början av december). Tänkte lämna in den på verkstad, men fick höra att andra delar i motorn kan ha tagit stryk. Är väldigt orolig att det kommer kosta mer än bara utbyte av turbo.

Jag körde med bilen i ungefär en veckas tid efter att turbon rasa och efter det så lät jag den stå på parkeringen,
kan ju nämna att det endast var vitrök som kom ut när turbon rasa, och det var inte lite, tänk er slaget om Narva, ungefär så mycket..

Hur stor tror ni sannolikheten är att andra delar har tagit stryk och vilka delar kan ha påverkats iom att turbon rasa?

Läste att vevhusventilen kan vara bra att byta ifall man har en gammal, delar som behövs rengöras? Vilka delar kan det vara? Vad bör jag tänka på när jag ber mekanikern att byta turbo?

Mvh
Olle

847 Inlägg
26 juni 2016
#2
Det brukar oftast inte bli mer än ett turbobyte om det är turbon som har gått sönder. Är det nåt mer bör en duktig mekaniker hitta det.


10 Inlägg
27 juni 2016
Trådstartare
#3
Ah okej, tack för svar!

Hoppas att mekanikern förstår vad som ska göras, men är lite orolig att endast turbo byts och inget mer görs t ex rensning av olja ifall det har kommit ner till slangar/delar. Den nya turbon blir väl inte så långlivad och så kanske det tar längre tid att få bort den vita röken? Fast ifall det är bara vitrök så känns det som att mycket vatten har kommit in.

Har läst att ic kan vara bra att byta/rengöras samt tillhörande slangar, även ett oljebyte/serivce samt rensa oljetråg/slangar? Behövs inte detta göras i samband med ett turbobyte?

Kan även vara bra för mig att byta vevhusventilen ifall jag har en gammal, något jag kan kolla själv?

Mvh
Olle24
Senast redigerat av Olle24 (27 juni 2016)

847 Inlägg
27 juni 2016
#4
Ja oljebyte o rengöring gör man ju såklart vid bytet.



Sök