frankobollo skrev:
Hej!
Mitt första inlägg här på forumet, hoppas någon kan hjälpa mig!
Jag har en Audi A6 årsmodel 2002, med 1.8T motorn.
Den har återkommande problem med att tempmättaren varnar för överhettning. Jag har läst en del på forumet tidare och återgärdat vissa saker men har fortfarande problem och behöver råd.
tempmätaren går upp till 120grader och varningssymbolen för överhettning tänds. Dett sker "ibland". Dvs ibland stannar mätaren på 90gr hela tiden, ibland går den rask upp till 120 och stannar där, ibland går den upp till 120 och går snabbt ned till 90 igen efter ett tag. Ibland har mätaren gått upp till 120 grader direkt vid start.
Så jag antog att det var fel på tempsensorn och bytte den.
Efter detta så går temperaturen fortfarande upp till 120 "Ibland" efter ca 4 minuters körning. Dock startar den aldrig på 120 längre.
Så jag bytte termostaten för att se om det blev bättre.
Efter detta kvarstår problemet. Dvs ibland håller sig mätaren runt 90 hela tiden, ibland går den upp till 120 efter ca 4-5 min körning. Ibland stannar den kvar på 120 grader, ibland "faller" den tillbaka till 90grader under körning.
Jag undrar om någon har tips vad detta kan vara för fel?
Jag vill inte byta vattenpumpen om jag inte är säker på att det är det som är felet. Efter ca 5-10 min på tomgång kände jag på de två rören som går in i kupén från motorrummet (vid batteriet) och dom var jämnvarma båda två. Jag läste någonstans på forumet att det var ett tecken på att vattenpumpen faktiskt fungerade. Stämmer det? Finns det andra sätt att bekräfta att vattenpumpen är hel eller trasig?
Hur lång tid tar det innan motorn rasar om temp mätaren stämme, dvs visar 120 gr?
Kan det vara själva displayen som är fel? (Bensinmätaren bredvid visar all möjliga konstiga värden)
Tacksam för tips!