2808
Sök

Audi A6 problem med överhettning

2 Inlägg
27 juni 2016
Trådstartare
#1
Hej!

Mitt första inlägg här på forumet, hoppas någon kan hjälpa mig!

Jag har en Audi A6 årsmodel 2002, med 1.8T motorn.
Den har återkommande problem med att tempmättaren varnar för överhettning. Jag har läst en del på forumet tidare och återgärdat vissa saker men har fortfarande problem och behöver råd.

tempmätaren går upp till 120grader och varningssymbolen för överhettning tänds. Dett sker "ibland". Dvs ibland stannar mätaren på 90gr hela tiden, ibland går den rask upp till 120 och stannar där, ibland går den upp till 120 och går snabbt ned till 90 igen efter ett tag. Ibland har mätaren gått upp till 120 grader direkt vid start.

Så jag antog att det var fel på tempsensorn och bytte den.
Efter detta så går temperaturen fortfarande upp till 120 "Ibland" efter ca 4 minuters körning. Dock startar den aldrig på 120 längre.

Så jag bytte termostaten för att se om det blev bättre.
Efter detta kvarstår problemet. Dvs ibland håller sig mätaren runt 90 hela tiden, ibland går den upp till 120 efter ca 4-5 min körning. Ibland stannar den kvar på 120 grader, ibland "faller" den tillbaka till 90grader under körning.

Jag undrar om någon har tips vad detta kan vara för fel?
Jag vill inte byta vattenpumpen om jag inte är säker på att det är det som är felet. Efter ca 5-10 min på tomgång kände jag på de två rören som går in i kupén från motorrummet (vid batteriet) och dom var jämnvarma båda två. Jag läste någonstans på forumet att det var ett tecken på att vattenpumpen faktiskt fungerade. Stämmer det? Finns det andra sätt att bekräfta att vattenpumpen är hel eller trasig?

Hur lång tid tar det innan motorn rasar om temp mätaren stämme, dvs visar 120 gr?

Kan det vara själva displayen som är fel? (Bensinmätaren bredvid visar all möjliga konstiga värden)

Tacksam för tips!
Senast redigerat av frankobollo (27 juni 2016)

83 Inlägg
27 juni 2016
#2
Hejsan och välkommen till forumet!

Slangarna som går från kylaren till motorn ska variera i temperatur, en skall vara varm och en ska vara lite kallare. Jag antar att du har kollat glykol nivån och sett att den är ok, det kan också vara luft i systemet därav dem stora ändringarna (har en Pontiac som gjorde detsamma när den läkte och varm luft kom in i systemet)

Om det inte är luft i systemet och glykolen är korrekt så skulle jag tippa på en kass vattenpump, det som kan hända är att lagren i vattenpumpen ger upp och därför kärvar.

Känner du någon konstig lukt eller dylikt när du kör bilen?
Fläckar under bilen direkt efter körning?

Avstängd
10 388 Inlägg
27 juni 2016
#3
frankobollo skrev:
Hej!

Mitt första inlägg här på forumet, hoppas någon kan hjälpa mig!

Jag har en Audi A6 årsmodel 2002, med 1.8T motorn.
Den har återkommande problem med att tempmättaren varnar för överhettning. Jag har läst en del på forumet tidare och återgärdat vissa saker men har fortfarande problem och behöver råd.

tempmätaren går upp till 120grader och varningssymbolen för överhettning tänds. Dett sker "ibland". Dvs ibland stannar mätaren på 90gr hela tiden, ibland går den rask upp till 120 och stannar där, ibland går den upp till 120 och går snabbt ned till 90 igen efter ett tag. Ibland har mätaren gått upp till 120 grader direkt vid start.

Så jag antog att det var fel på tempsensorn och bytte den.
Efter detta så går temperaturen fortfarande upp till 120 "Ibland" efter ca 4 minuters körning. Dock startar den aldrig på 120 längre.

Så jag bytte termostaten för att se om det blev bättre.
Efter detta kvarstår problemet. Dvs ibland håller sig mätaren runt 90 hela tiden, ibland går den upp till 120 efter ca 4-5 min körning. Ibland stannar den kvar på 120 grader, ibland "faller" den tillbaka till 90grader under körning.

Jag undrar om någon har tips vad detta kan vara för fel?
Jag vill inte byta vattenpumpen om jag inte är säker på att det är det som är felet. Efter ca 5-10 min på tomgång kände jag på de två rören som går in i kupén från motorrummet (vid batteriet) och dom var jämnvarma båda två. Jag läste någonstans på forumet att det var ett tecken på att vattenpumpen faktiskt fungerade. Stämmer det? Finns det andra sätt att bekräfta att vattenpumpen är hel eller trasig?

Hur lång tid tar det innan motorn rasar om temp mätaren stämme, dvs visar 120 gr?

Kan det vara själva displayen som är fel? (Bensinmätaren bredvid visar all möjliga konstiga värden)

Tacksam för tips!

Dubbelkolla i AC:n så att tempen faktiskt sticker iväg.

Inte det minsta ovanligt med fallerande kombiinstrument fr.o.m faceliften.


Stekpannan skrev:
Hejsan och välkommen till forumet!

Slangarna som går från kylaren till motorn ska variera i temperatur, en skall vara varm och en ska vara lite kallare...

Nu var det nog (antar jag) slangarna till värmepaketet TS hade känt på.

Vanligare på vagmotorer är att det sitter ett plasthjul på vattenpumpen och att skovlarna på dessa trillar sönder.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

2 Inlägg
27 juni 2016
Trådstartare
#4
Hej,

Ja, det var alltså slangarna in till kupévärmen, genom torpedväggen som jag menade att jag känt på. Inte övre/nedre slang till kylare.

Ingen konstig lukt eller läckage vad jag kunna se, men jag har inte tittat så noga. Skall göra det.

Jag har tömt och återfyllt systemet. Samma problem innan och efter. Om man misstänker luft i systemet, vad kan man göra åt det? Är det verkligen en trolig orsak? borde in luftfickorna jämnat ut sig över tiden? Jag har ju haft problemet länge och kört korta sträckro vid flera tillfällen.


"Dubbelkolla i AC:n så att tempen faktiskt sticker iväg."
Är detta ett sätt att kolla att cirkulationen och därmed vattent pumpen är ok?
Tror jag läste lite om detta förut med förstod inte riktigt. Vad är det man skall bekräfta? Att man får rejält med värme i kupén när man drar på värmen för fullt? eller?
Är det i så fall ett "säkert" sätt att veta att vattenpumpen är ok? Eller "bara" ett tecken på det?

6 165 Inlägg
27 juni 2016
#5
Hej!
Du säger att också bensinmätaren "visar fel" ibland. Kan vara glappkontakt i kontakterna baktill på instrumenthuset.


Avstängd
10 388 Inlägg
27 juni 2016
#6
frankobollo skrev:
Hej,

Ja, det var alltså slangarna in till kupévärmen, genom torpedväggen som jag menade att jag känt på. Inte övre/nedre slang till kylare.

Ingen konstig lukt eller läckage vad jag kunna se, men jag har inte tittat så noga. Skall göra det.

Jag har tömt och återfyllt systemet. Samma problem innan och efter. Om man misstänker luft i systemet, vad kan man göra åt det? Är det verkligen en trolig orsak? borde in luftfickorna jämnat ut sig över tiden? Jag har ju haft problemet länge och kört korta sträckro vid flera tillfällen.


"Dubbelkolla i AC:n så att tempen faktiskt sticker iväg."
Är detta ett sätt att kolla att cirkulationen och därmed vattent pumpen är ok?
Tror jag läste lite om detta förut med förstod inte riktigt. Vad är det man skall bekräfta? Att man får rejält med värme i kupén när man drar på värmen för fullt? eller?
Är det i så fall ett "säkert" sätt att veta att vattenpumpen är ok? Eller "bara" ett tecken på det?

Systemet "ska" vara självluftande. Vill du göra något så kan du leta upp en brant uppförsbacke, av med locket till expansionskärlet och stå på 1500-2000rpm ett tag. Alternativ till detta är att se om du har ett litet hål på ena slangen till värmepaketet, har du det, så lossar du slangklämman, drar ut slangen så att hålet kommer utanför "pipen" till själva värmepaketet, och ser om det kommer luft eller vatten.

Du kan kolla kylvätskans temperatur i acc-enheten (där du ställer in tempen).

Men absolut, kolla så att det blir "varmt som f*n" (och inte under bara tio sekunder, utan kanske 5 minuter) är ju ett sätt att se om vattnet cirkulerar.

...



jaka54 skrev:
Hej!
Du säger att också bensinmätaren "visar fel" ibland. Kan vara glappkontakt i kontakterna baktill på instrumenthuset.

Inte vidare troligt på en facelift A6 C5:a, då dessa är ökända för fallerande kombiinstrument (de bytte tillverkare vid faceliften...och det mesta sket sig). Men visst kan det vara det, även om det säkert bara är att kombiinstrumentet är som det är (inte som det ska)
Senast redigerat av it_mutt (27 juni 2016)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!


Sök