Jag har kommit över lite reservdelar till Diesel-245an Bortsett fran motornerna fanns det även manga smagrejer att fynda sa de monterade jag idag.
Äntligen en ny frontspoiler till vardagsbilen, har stört mig som fan pa att jag körde i en ishög i vintras och den hängde ner sedan dess Detta visste jag inte
Ny kapa för halet där 3. bromsljus sitter pa andra bilar
Bättre begagnat blinkersglas
Bytte även stralkastaren och reflektoren. Pa stralkastaren hade en skruv gatt av och ett fäste till blinkersen. Därför satt det snett och ostabilt hela tiden. Bättre passform nu Och det finns 3 skruvar igen, muttrarna ditsatta med kopparpasta sa att man inte drar ur skruven i stralkastaren nästa gang
Mycket motorväg sätter sina spar. Bara att ga runt med lackpenna, det kommer nya stenskott ända....
Och pa dieseln: Listen höger bak var avbruten mot dörren och den pa dörren hängde löst sa jag passade pa att göra rent och sätta dit nya clips och ny list Ny begagnad spegel da förra ägaren fuskade dit ett glas fran fel bil
"Bättre" grillemblem Och fina begagnade blinkersglas
Senast redigerat av Volvo-Tysken (18 september 2018)
Händer inte sa mycket nu. Jag har polerat min älsklingsbil. Det var pa tiden nu innan vintern, lacken var rejält sliten och kändes som sandpapper när man kände med fingren. Nu är den även vaxad innan saltsäsongen.
Först en grundlig tvätt
Och sedan polering, ursäkta dem daliga bilderna
Snyggade till 16- ventilarens stralkastartorkare och bytte motorn pa höger sida. Sag fruktansvärt ut innan: Efter: Monterade ocksa tillbaka instrumentet som äntligen fungerar och visar rätt mätarställning
Har kommit tillbaka fran Värmland där jag grejade med mina svenska bilar i en vecka. Jag är riktigt förtjust över den röda 745an som är verkligen välskött och bra servad. Alldeles för synd för att skicka den till skroten. Nytt avgassystem, kamrem bytt för 1500 mil sedan, olja 600 mil gammal (den bytte jag ända), bra dubbdäck, alla ljus och alla bromsar funkar trots att den har statt ostartat i 2 ar. Inredningen är som ny trots 37000 mil och utvändigt finns det bara 2 sma rostfläckar. Riktigt konstigt att den är helt uppröten undertill Folk säger att jag ska skrota den när de ser rosten men jag svetsar hellre upp en hel bil och fa blankt papper än att jävlas med elfel, inredningsbyte, lackering och massa tekniska fel som pa den blaa 945an till exempel. Kan inte utesluta att nagra nya bromsbelägg krävs men annars är verkligen allt redo för trafiken med den bilen Har börjat med att leta upp all rost under. Fick samtidigt tag i ett 740 vrak som jag kunde klippa ur dem platbitar som jag kommer behöva. Att börja svetsa hann jag i stort sett inte. Började dock att aterskapa den inre tröskelkanten pa vänster sidan. Först satte jag i generator och kylare som fattades. Dessutom gjorde jag en grundlig invändig städning.
Blev en del urklipp Fanns även en hel innertaklist i skrotbilen
Stackars Bertil blev lite smutsig i höstvädret Men det hör till :sunglasses: Vill inte ha nagon annan bil för sana äventyr. Det är hans 14. sverigeresa i min ägo. 41100 mil nu En välförtjänat tvätt när jag kom hem idag. Var inte sa lätt att fa bort all grus I den skrotade 740n satt en 27000 milad m47 som Bertil kommer fa i snar framtid eftersom 5ans växel är slut. Tvättade även den. Är det nagon som kann säga vad som krävs för att montera en 740 lada i en 240? Antar att det är sprängkapan och spakstället.
Senast redigerat av Volvo-Tysken (15 oktober 2018)
Lite och bita i 😁 men det känns jäkla skönt när allt är klart och ännu en gammal kärra är räddad från bilcancern 😎 så kör hårt 👍💪
Lite och bita i 😁 men det känns jäkla skönt när allt är klart och ännu en gammal kärra är räddad från bilcancern 😎 så kör hårt 👍💪
Precis Tack vare personen som hade den mellan 1999 och 2016 är den i fint skick. Hade den varit lika misshandlat som den blaa 945an hade man kunnat skrota den direkt. Det känns rätt att fa sana bilar pa vägen igen när man ser alla v70s runtomkring med motorhaveri och dyra reparationer
bara å byta spakställ och förmodligen biten mellan hardyskiva och utgående splines vad det nu skulle heta... sprängkåpa behöver du ju inte byta om den kommer ifrån en b230 och ska till en b230..
tod du vinkelslip för att få låss tröskel? ska själv nog köpa 745 som har rötten tröskel, vilekt det smidigaste sättet är att fixa iordning det
Javisst. Det finns inget smidigt sätt om det ska bli bra. Att byta en hel tröskel är nog det jävligaste som man kan göra pa en 740 för att man far inte göra nagra fel. Det ska ju se bra ut med dörrarna stängda. Sedan maste all rost bort i tröskeln och da är det oftast sa att även innertröskeln är slut. Men visst kan man ju lappa över utifran om bilen ska bara halla 1-2 besiktningar till.
Martee skrev:
bara å byta spakställ och förmodligen biten mellan hardyskiva och utgående splines vad det nu skulle heta... sprängkåpa behöver du ju inte byta om den kommer ifrån en b230 och ska till en b230..
Ja just det, det är ocksa annorlunda pa 740. Bra det med sprängkapan. Tänkte att den kanske är olika mellan vajerkoppling och hydraulisk
Fortsatte lite med 16v. Snart ska den säljas sa det är dags att göra den fin Det blev lite rostfix undertill sa den är faktiskt helt rostfri nu med dem 2 nya framdörrarna som jag fick av förra ägaren
Ser ut som att styrväxeldamasken på förarsidan är trasig
2 nya är redan beställda, far även nya stötdämpare bak och stabilisatorstag fram.
JofooN skrev:
Den såg väldigt fin ut under
Tack! Jag är förvanad att den är sapass frisk. Har ju gatt 28600 mil bara men är byggd i Belgien sa med tanke pa det är den ganska bra. Lite synd att jag har salt den Jag saknar den redan även om den är kvar en vecka till
Ser ut som att styrväxeldamasken på förarsidan är trasig
2 nya är redan beställda, far även nya stötdämpare bak och stabilisatorstag fram.
JofooN skrev:
Den såg väldigt fin ut under
Tack! Jag är förvanad att den är sapass frisk. Har ju gatt 28600 mil bara men är byggd i Belgien sa med tanke pa det är den ganska bra. Lite synd att jag har salt den Jag saknar den redan även om den är kvar en vecka till
Aha! Är dem sämre om dem kommer från Belgien? min blåa är också från Belgien. Förstår det, men finns ju fler
Ser ut som att styrväxeldamasken på förarsidan är trasig
2 nya är redan beställda, far även nya stötdämpare bak och stabilisatorstag fram.
JofooN skrev:
Den såg väldigt fin ut under
Tack! Jag är förvanad att den är sapass frisk. Har ju gatt 28600 mil bara men är byggd i Belgien sa med tanke pa det är den ganska bra. Lite synd att jag har salt den Jag saknar den redan även om den är kvar en vecka till
Aha! Är dem sämre om dem kommer från Belgien? min blåa är också från Belgien. Förstår det, men finns ju fler
Japp, de brukar vara sämre i rostskyddet. Precis Fler kommer i nästa inlägg