Härligt att ännu en gammal slitvarg kommer till någon som bryr sig och ser till att den får många år till 👌 😀 Och som du skrev så är det nog bäst o ge den en riktig service 😀 hur är reglerna i Tyskland gällande släpvikter och hur mycket man får dra och totalvikt m.m. Ser fram emot att se bilen bli sitt forna jag igen 😀
Gumman älskade verkligen sin bil. Hon hade den i 23 ar och upplevt alla 3 barnens ungdom med den. Numera kör hon bara 500mil per ar sa det blev mer pengar i skatt till slut än för diesel Det var ända kämpigt för henne att ta farväl av bilen. Hon smekade den och sa kärleksfullt "Hejda" som om man begravar en gammal trogen hund
Härligt att ännu en gammal slitvarg kommer till någon som bryr sig och ser till att den får många år till 👌 😀 Och som du skrev så är det nog bäst o ge den en riktig service 😀 hur är reglerna i Tyskland gällande släpvikter och hur mycket man får dra och totalvikt m.m. Ser fram emot att se bilen bli sitt forna jag igen 😀
Japp sa tycker jag med Den kommer bli fin igen efter en grunlig tvätt och polering. Ägarna körde väldigt bra, bara en enda buckel pa bilen. Dessutom nästan rostfri. Service grejer (kamremmar, spännare, alla filtrar, olja mm) är redan beställda.
Egentligen gäller samma regler som i Sverige. Har BE kort sa jag far köra sana ekipage. Tillomed draglasten är laglig eftersom min vardags- 240 far dra 1900kg. Du kan läsa om draglasthöjningen i föregaende inlägget
BIlar som är 30år i sverige eller äldre slipper betala fordonsskatt, hur är det i tyskland ?, man pungslår bilägarna där med som i Sverige
Ännu mer här. Varje veteranbil kostar 1750kr skatt per ar, oavsett om det är en Fiat 500 eller en Ford F150 Diesel. Det betyder faktiskt att min 245 bensinare kommer bli dyrare i skatten än den är nu Men 245 Dieseln skulle bli billigare med nästan 4500kr per ar iaf.
Ingen uppdatering idag. Ni far vänta 2 veckor nu eftersom jag har fullt upp i universitetet. Men sedan ska det skruvas pa alla 3 bilar pa högvarv! Kan bara meddela att jag har beställt lite delar till 245orna Och att vi har fatt rejält med snö i Tyskland för en gangs skull! :o
Pundarburken min blir det om knappt 2 år, kommer att besikta den nästa gång tidigast 1-Okt. om jag förstått det hela rätt så om den då blir godkänd så får jag köra 24 månader+ då det är max 14 mån kvar innan den blir veteran, endast 2 st fordonsskatter kvar att betala in varav den sista är för 5 månader
Härlig tråd! Jag håller helt med dig i allt du gör med dina bilar, du har nästan 'känslor' för dem och det märks väl. Jag går ofta till såna här trådar bara för att man mår så jävla bra när man ser nån som har tid och energi för nåt sånt här som är meningsfullt, för en som tycker kulturhistoria är meningsfullt iaf För första gången på läänge får man ju vara glad i Sveriges besiktning och veteranbils-lagstiftningar. Jag antar att Tyskarna tänkt ett steg längre, med kvalitetsäkran, utsläpp och säkerhet, men vafan ... he he. Kör hårt!
Härlig tråd! Jag håller helt med dig i allt du gör med dina bilar, du har nästan 'känslor' för dem och det märks väl. Jag går ofta till såna här trådar bara för att man mår så jävla bra när man ser nån som har tid och energi för nåt sånt här som är meningsfullt, för en som tycker kulturhistoria är meningsfullt iaf För första gången på läänge får man ju vara glad i Sveriges besiktning och veteranbils-lagstiftningar. Jag antar att Tyskarna tänkt ett steg längre, med kvalitetsäkran, utsläpp och säkerhet, men vafan ... he he. Kör hårt!
Tack sa jättemycket! Ja det är mer än bara bilar för mig. Särskilt den blaa bensinaren är en vän till mig. Jag har upplevt väldigt mycket med den och den har tjänat utan gnäll i 4 ar sa kommer aldrig säljas. Ett talesätt säger: En Volvo stannar sa länge som han behövas Bortsett fran denna "karaktär" sa älskar jag dessa bilar för deras utseende, teknik och odödlighet sa jag skruver gärna pa dem och räddar sa manga jag kan
Japp precis sa är det med tyska besiktningen. Inte alla bilar äldre än 30 ar blir veteran automatiskt. De maste till en speciell och dyr undersökning och kontrolleras pa originalitet, rost etc. Tillomed för starkt renoverade bilar far ingen veteranstatus ibland
Om jag föstår det hela rätt så får man inte heller ha mer än 2st extraljus och max 2x55 Watt, Xenonkitt Från Kina göre sig ej besvär I Tyskland
Vad jag vet sa far extraljusen inte peka över kofangaren (alltsa göra bilen längre). Men det intresserar mig inte ända för vi har inga älgar och jag hatar extraljus egentligen ;P