2988
Sök

Volvo v50 2.4i 05 allmänt

7 Inlägg
4 juli 2016
Trådstartare
#1
När man kör över väggbulor eller farthinder osv så klonkar det i höger fram, det känns som det slår i något.
Vad kan det eventuellt vara?

AC problem med. Var och skulle fylla på acn, då konstaterade man att kompressorn inte hoppade igång och fick en offert på 10500:-
trots det så kommer acn igång då o då när man kör. Min fråga är om det är ett idiotiskt säljknep eller är kompressorn trasig trots att den funkar ibland.


10 163 Inlägg
4 juli 2016
#2
Joonaass skrev:
När man kör över väggbulor eller farthinder osv så klonkar det i höger fram, det känns som det slår i något.
Vad kan det eventuellt vara?

AC problem med. Var och skulle fylla på acn, då konstaterade man att kompressorn inte hoppade igång och fick en offert på 10500:-
trots det så kommer acn igång då o då när man kör. Min fråga är om det är ett idiotiskt säljknep eller är kompressorn trasig trots att den funkar ibland.

Ska sitta ett gummi skydd på fjädern denna kan ha flyttat på sig eller ramlat av.

Det kan även vara krängningshämmarstagen.

Eller möjligen topplagringarna.

Eller så kan det vara bussningarna i bärarmarna.

Eller något annat.

v50in har inte den stabilaste och hållbaraste framvagnen så det är bara att leta känna rukla som gäller.

Har dom felsökt ac,n och kommit fram till det så är det nog det som gäller den kan ju vara såpass sliten att den håller på att ge upp och därför kan sporadiskt hoppa igång.

Men har dom läck sökt ac,n ? vanligt kondensorn i fronten ger upp på dom där också.

Att bara fylla på en ac får inte ens göras utan att anläggningen har läckt sökts först så det borde dom ha gjort.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

341 Inlägg
4 juli 2016
#3
Ang kompressorn brukar spelet i dom bli för stort, då går det att shimsa om dom, är ganska vanligt på dom men då brukar ac:en fungera ett tag innan den blir ordentligt varm. Men som tidigare nämnt, ska alltid läcksökas innan det fylls på något.

914 Inlägg
4 juli 2016
#4
Om spelet mellan magnetkopplingens skiva och remskivan blir för stor så kan det bli att när det är svalt ute så orkar magnetkoppling dra men när allt blir uppvärmt så tappar magnetkopplingen lite styrka och då pga av det stora spelet/avståndet  så orkar den ej dra/koppla in kompressorn.
Byta av kompressor eller schimsning av kompressorns magnet koppling behövs då göras.
Och som föregående talare skriver så är det otroligt vanligt att kondensorn bruka läcka.
Tänk vad lite kalluft kan kosta pengar.

3 120 Inlägg
5 juli 2016
#5
Kompressorbyte är vanligt på s40/v50, lämna in bilen på mer än ett ställe för pris.


7 Inlägg
5 juli 2016
Trådstartare
#6
Det fanns inga läckage. Dom felsökte på kompressorn och det enda dom kunde få fram var att den inte hoppade igång. Dock så var det en gojnar firma på södermalm där man inte fick dom svaren man ville ha.
Har någon tips på en bra verkstad i sthlm trakten? Helst nacka/Värmdö?


10 163 Inlägg
5 juli 2016
#7
Joonaass skrev:
Det fanns inga läckage. Dom felsökte på kompressorn och det enda dom kunde få fram var att den inte hoppade igång. Dock så var det en gojnar firma på södermalm där man inte fick dom svaren man ville ha.
Har någon tips på en bra verkstad i sthlm trakten? Helst nacka/Värmdö?

Låter ju seriöst.

Nej vet inte Stockholms ställe (är inte därifrån) men låt en seriös firma felsöka ac,en kanske inte enbart är kompressorn som är felet tyvärr.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D


Sök