Auto-man skrev:
Pinsamt dyrt för en punka och ett nästan nytt däck.
Man har inte slangar längre?
Orsaken till övergången till slanglösa däck är att de endast med största svårighet kan explodera av en spik el dyl.
Ett slangdäck kan explodera p g a a det är slangen som exploderar och fläker upp däcket.
Men naturligtvis kan även ett slanglöst explodera, t ex om man skadar sidan på däcket.
Känner till 3 fall på senare tid då BMW med s k run flat(marknadsförs felaktigt som punkteringssäkra av BMW-säljarna) p g a oförklarlig skada i sidan på däcket.
Två av fallen inträffade på motorväg, det tredje på belagd 90-väg i god kondition.
Har själv bistått 2 ggr med att åka och hämta vinterhjul samt själv medföra hjulbytesverktyg och garagedomkraft.
F ö endast en bil av 2016 års modell, vad jag vet, där reservhjul och hjulbyteshjälpmedel ingår i standardutrustningen.
Honda CR-V.
Eftersom bilen ibland nyttjas för 70-milaresor skulle jag aldrig våga köra utan reservhjul.
Förr fick man en "tvåa" vid besiktning om något domkraftfäste var så skadat att det var obrukbart.
Förr ansågs det nämligen farligt att lämna en, p g a punktering, okörbar bil på motorväg.
Men å andra sidan får man en "tvåa" på skyltlykta ur funktion - tacka EU för det.
Heller inte anmärkning på om 3 däck är utslitna, men 4 däck utslitna, då får man ett föreläggande - tacka EU.
Förr fick heller ingen belysning vara placerad lägre än 30 cm över vägbanan - hur är det nu och när togs den bestämmelsen bort? Är det EU även där som medverkat till de s k spoilerljusen.
Ursäkta urspårningen/ o t.