2727
Sök

Nyansskillnad vid lack

131 Inlägg
20 juli 2016
Trådstartare
#1
Hej!

Har bättringslackat lite rost och blir verkligen inte nöjd.. som synes på bilderna nedan är det nyansskillnader och vet inte riktigt hur jag ska göra för att få det bättre.. på bilderna ser det någorlunda ut men skillnaden ser jag utan problem från 15 meters avstånd

Arbetsförloppet va blästra, spackla, slipa spacka slipa rostskyddsprimer färg & klarlack.

Färgen är från sprayburk där jag vart på en lackfirma som mätte bilens färg efter dom 8 olika nyanser av den färgkod bilen har, 2k klarlack på det. kan vara värt att nämna att jag för 1 år sedan fixade rost på ett annat ställe & då stod vi & valde mellan 2 nyanser, då det blev alldeles för mörkt kör jag nu på den ljusare nyansen.

När jag maskerade lät jag tejpen närmast det lackade området vara lite uppböjt så färg kunde dimma in under, och varje påbyggnadsfas under förloppet har gjort att den 5mm skadade ytan längst ner har byggts på så jag lackat typ 8 cm in på karossen..

vad ska jag göra för att få detta bra? göra om förstår jag men vad ändra på?

Bilen skall in på lack för ny front kommande vecka i försäkringsärende, kanske bara bita i äpplet & be killen fixa detta när jag endå är där? vad kan det gå på isåfall tro? totalt rör det sig om kanske 50cm kant till kant mellan dom två lackbättringarna.

kan gå in på min sida för större bilder, ny med det här att ladda upp bilder.

https://www1.garaget.org/archive/207/206774/362431/thumb_362431-3737890.jpg

https://www1.garaget.org/archive/207/206774/362431/thumb_362431-3737891.jpg
Senast redigerat av Dentar (20 juli 2016)


2 403 Inlägg
20 juli 2016
#2
be killarna på lacken att fixa det smile   med lite flyt så kanske dom kan inkludera det i kofångarens pris?

ang vad du kan göra så har jag tyvärr inga tips! Det blir alltid skit när man kör med sprayburk o ska bättra.

Grundarbetet är som det ska men kulören är tyvärr svår att fixa.


131 Inlägg
23 juli 2016
Trådstartare
#3
Lackeraren ville ha 4000:- för arbetet, då tar han hela skärmen, tyckte jag va alldeles för mycket då färg/ startavgift etc redan ingår i försäkringsärendet.. surt för det irriterar mig något enormt..


1 661 Inlägg
23 juli 2016
#4
Ja det var rätt häftigt med tanke på att han redan har fått riktigt bra betalt av försäkringsbolaget för det andra jobbet.

131 Inlägg
23 juli 2016
Trådstartare
#5
Ja nyansen är fel & underarbetet någorlunda halvdant, jag är dock nöjd med underarbetet det räcker gott för mig, för att upprepa så har jag vart hos en seriös lackfirma som tagit fram min färgkod till just den lacken jag har, där finns det 8 nyanser till samma färgkod, efter mätande med lackprover stod valet mellan 2 nyanser, jag tog den mörkare förra året & ljusare denna gången, men mitt ess i rockärmen är att lackfirman som fixar min front använder sig av just spektrometer (vilket var ett krav när jag valde firma) så därigenom kmr jag få rätt färgkod.

Göra om göra rätt! men det är inte underarbetet det är fel på, det är nyansen smile


Muttley
23 juli 2016
#6
JohnMayLives skrev:
1: Det är FEL kulör på din "bättringsfärg". Även om du köpt rätt kulör (tex Titansilver) så finns den kulören i ett antal olika varianter (typ nyanser). Sällan färgen man köper hos BMW, eller annan reservdelskedja, har exakt rätt kulör. Rätt kulör får du om du går till en lackerare som kan kolla din färg med antingen spektrometer eller jämföra med färgkartor o välja den kulör som stämmer
2: Ditt underarbete ser långt ifrån ut som det borde. Jag har själv gjort ett snarlikt jobb, det gick inte att se var jag bättringslackat, inte ens på 50 cm håll, inga "slipkanter" eller "dåliga fejdningar". Men det tog lååååång tid att få till det, läs 5-6 timmars jobb (rätta till alla små misstag vilka blir synliga när kulören kommer på tar sin tid...)

Dentar skrev:
Färgen är från sprayburk där jag vart på en lackfirma som mätte bilens färg efter dom 8 olika nyanser av den färgkod bilen har, 2k klarlack på det.

cool

131 Inlägg
23 juli 2016
Trådstartare
#7
mjo absolut har du rätt i det!

Det märklig är dock att jag som sagt använt uppböjd tejp för att ha en viss bit som lacken kan ''dimma'' ut på, denna utdimning har en mörkare nyans är det nylackade / orginallack, först trodde jag det var ögat som lurade men det är helt klart mörkare färg i övergången, har skärmat av gammal som ny lack för att se om det verkligen är en synvilla vilket det inte är.. Funderar lite över hur det blir om jag lackar ''färgen'' med kan & dimmar ut klarlacken? hur blir kantövergången då?


Administratör
11 941 Inlägg
25 juli 2016
#8
Tråd rensad på junk...

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

131 Inlägg
25 juli 2016
Trådstartare
#9
Tack för alla svar! det här med airbrush är något jag vill testa på efter kollat x antal videos på bättringsjobb, ska kolla om lackerarn vill sälja 1 liter när han endå mäter lacken med spectrometer, så man iaf har en skvätt för framtida bruk (finns mer rost på flera ställen jag vill ta mig an, men lagt lite på is nu i väntan på hur jag tacklar det jag redan lackat, 1 del itaget)


131 Inlägg
11 augusti 2016
Trådstartare
#10
Har nu fått tillbaka bilen & kofångaren blev kanon! tog längre tid än väntat då dom fick lacka den två gånger pga rinn i klarlack första gången, schysst var att dom ringde & berätta detta & tog på sig d själva utan min anmärkning.

Färg har jag fått iaf! en halvliter blev det för framtida bruk också, även en halvliter klarlack med separat hädare också, allt detta bjöd dom på så riktigt nöjd.

Till frågan: Någon här inne som har en Airbrush dom kan rekommendera?

Sneglat på Biltemas för 449, Julas, Clas ohlssons men även vart inne & kollat på Devil bliss samt Iwata.. då stiger ju priset en aning & känner att jag borde kunna klara mig på en något billigare variant? Samt vad för munstycke ska jag sikta på? Dom verkar ligga runt 0.3mm ? då jag ska fixa en del små rostblämmor känner jag att det kanske vore bäst med en i mindre storlek? tex biltema har ju en med 0.8mm också vilket känns alldeles för stort?



Sök