Hej Lovisa!
Jag blir alltid lika glad när jag ser tjejer som grejar med tekniska saker.
Lika trött blir man på sådana där avundsjuka personer som bara måste tarvla sig (Kubista).
Som någon skrev vi var alla nyfödda utan kunskaper om denna värld och fick hela vägen fram till nu och framöver också fortsätta att lära sig. Allt från att med egna erfarenheter och forska fram lösningar till att kolla på youtubeklipp, ta hjälp av polarna, sambo/whatever.
Jag kör själv mycket SAAB men har även 850. Den skall jag nog snart konservera för framtiden.
Nej den skall göras iordning och köras. Den har rullat 38k mil och ryker bara lite olja när man drar på fullt med den, visst det går lite olja, men vilken modern bil som helst tar olja tack vare lågfriktionsmotorerna. Det är som ofrånkomligt.
Min ena dotter ( J ) har en 855 GLT står hos mig som jag ska gå igång med snart.
Min får vänta.
Frugans 9-5 behöver lite årlig ompyssling efter besiktning, bara en spindelled som ska bytas.
Och snart är det dags för min 9-3 och ombesiktning, min dotter ( J )åker i den så hon fick fara o besiktiga den. Ska hämta hem den i helgen, så då får hon låna farfars bil ett tag.
Den 9-3 behöver lite justering av handbromsen och det var tydligen avgasläck på den enl bes, var inte det tidigare, men jag har ju inte sett eller hört den sedan jul.
Min andra dotter ( M ) snodde till sig 9-5an jag köpte till min fru så frugan tog min 9-5a, då köpte jag en 9-3, eftersom dottern ( J ) hade min 850 då. Å den skulle ju som sagt ombesiktigas, och det orkade jag inte för jul o fixa så den ställdes av.
Dotter ( M ) grejar en del själv med bilen, men mest enklare saker, inga problem alls med o kolla över det nödvändiga, som vätskor o lampor där inte. Byter torkarblad vilket jag tycker alla som kör bil bör klara av, samma med lampor. Byta däck borde man väl också klara, eller så får man leva med en bärgare o vad det kostar oavsett avgift eller extra försäkring. Men fylla på vätskor,och byta torkare o lampor, är rent skamligt att folk latar sig från att lära sig att göra.
Jag kallas ofta för SAAB-nörd, men jag kan dem bra, att kika efter fel på en bil när man skall köpa den är mindre problem, eller att meka med dem, men man känner sig hemma, man kan nyckelstrolekar osv. Nu kan jag väl 850 rätt bra också, och trivs rätt bra med den till några SAAB-nördars (släkt) förtret.
Gillar 5orna på de bilarna. Min är en -92 GLT således. Den årsmodellen har tyvärr den styvaste och lägsta fjädring/stötdämpningen av 850. Tyvärr menar jag att det är svårt att få tag på rätt delar. Oftast blir det så att man höjer bilen med nya delar, jämfört med när bilen var ny. Volvo fick obefogat mycket kritik för sitt strykjärn på vägen när 850n kom, så man mjukade upp den och höjde den lite så var folk och framförallt media ganska nöjda. Senare kom ju Tgul, som var ännu styvare, men då var det accepterat.
Så jag tycker det är riktigt roligt när dessa motorer återanvänds som i en annan Volvo av äldre årgång.
Istället för att gå till folkrace, för de där bilarna går som smör i solsken åt det hållet just nu, och därav beslutade jag mig för att det blir första bilen som stannar i min ägo in i framtiden.
Jag ångrar några sålda bilar, men tyvärr så blev det som det blev, och inget att gråta över.
Efterklokheten får bli visdom och nu gör jag bättring.
Om jag hade haft bättre utrymmen så skulle jag snart ha många bilar på lager, som ett litet museum.
Jo jag sålde min Opel Commodore -75, bara en vanlig standard 4D med 2,5l sexa på 115 hk, men den var vässad så den låg på 135-145 hk om man skulle tro på vad ENEMs siffror sa då. Den ar dessutom beställd med frontspoiler som bara GS och GSE egentligen hade, och med sport-plåtis-fälgar, extra tonade rutor och som på den tiden var hot styling (70-80tal) bakrutejalusi. Det satt även en spoiler på bakluckan som också var med i beställningen av första ägaren.
Den andra bilen jag ångrar är en SAAB V4 -75B, det var brytning under modellåret och en större facelift kom då, med gummikofångare bland annat.
De modellerna har dragit iväg i pris till oanade höjder, och även Opeln är på väg uppåt, tidigare var det bara GSE/GS som stog lite högre och då helst Cupé modellerna. Senare har 4D kommit i pris, och nu även de vanliga standard, som knappt pga det finns ytters få kvar av. Tyvärr finns nog inte min gamla Opel kvar, så jag kommer nog köpa en annan framöver, för de var riktigt goa att åka i.
Sedan måste jag fråga vad för packningslim ni som mekar Volvo vitmotorer använder er av, och hur applicerar ni det?
Det jag hört är att det är ganska känsligt med hur tjockt skiktet blir, och att Volvo har mallar de lägger på för att spreja på sitt lim, men jag har hört från folk som jobbar på motorfabriken i Skövde att de även rollar på limmet på verkstäderna.
Så är det någon som vet hur viktigt/känsligt det är, och vilket lim förutom Volvos som man kan köra med?
Ska riva toppen på dotterns 855, komman de vecka, om det håller sig över -5 på natten ute, o helst över +5 på dagarna.
Slet med motorbyte förra vintern i idiotkyla -25, och tältgarage.
JIPPIIII sa jag när öl nr börjat frysa. Då kände jag att det var dags att gå in o sova.
Jag körde med kupefläktar en riktad mot fötterna och en mot händerna, senare fick jag låna en dieselkanon, men då blev det så varmt så man fick ta av sig jackan tills det svalnat av.
Känner inte riktigt för den resan igen just nu.
Och när bilarna rullar så ska jag fortsätta med huset, så jag får börja med mitt pyttelilla garage.
Frugan tycker nog att det blir stort, men för ändamålet så blir det som en toalett där man får backa in.
Men det får väl duga så länge så man kan vara inomhus o meka. Förhoppningsvis klarar det att husera ett projekt och ha plats för att komma in bakom om det skulle behövas.
Men vart maskiner och sådant skall få plats vet jag inte än, men jag snor väl källaren till det, så får det bli bastu ute istället.
Ska kika förbi här och titta till ditt bygge, och som sagt superroligt att se att tjejer vågar, och även visa upp det, för jag vet att de kan lika bra som killar. Det är bara det att i grunden är nog killar lite mer intresserade från barnsben av sådana saker, även utan fostran, så är det nog så rent generellt.
Till det så har ju samhället tittat ner och snett på tjejer som mekat o hållit på med tekniska saker, och de där otygen till människor fortsätter att leva som bara måste göra sig lustiga över tjejer och andra med för den delen.
Om vi slapp dem så skulle allt se mycket annorlunda ut även här på forumen.
Nice att du målade blocket, jag gjorde samma med tråget på frugans 9-5 när jag bytte motorn i den, resten blev bara tvättat. Men gissa om besiktningsgumman såg förvånad ut, utan en enda droppe olja under bilen. Den är fin den.
Samma med min 850, när jag bytt packboxarna på den, så ar de under direkt vid nästa bes o letade efter oljeläckage, tji fick dom.
Ja 240n är lite speciell, den ar väl en av de sista riktigt bra Volvona innan 850n kom. 740 ja dem tycker jag är riktigt tråkiga, och bockiga på vägen, 9 serien blev väl bättre i designen men om än mer trista på vägen, så alla ni som bygger coils på de bilarna, jag förstår er, ni får en bil på vägen som är hundra ggr bättre än originalet.
Så nice att du hottar till 240:n och att ni grejar ihop du o killen.
Fina sidoprojekt, blev själv sugen på att göra något sådant nu.
//Sorry att det blev långt//
Senast redigerat av tiger68 (19 januari 2017)