2729
Sök

Liten tös med stora drömmar | Volvo 240 T5rwd

Med noll erfarenhet och kunskap om bilmeekande tar jag mig an att renovera en b5204t. Motorn kommer hamna i min gubbiga 240 där i princip inget kommer göras i karossväg. Motorn byggs om till 2,3l och om allt går enligt planerna... Visa mer

116 212 Visningar
Uppdaterades senast 25 september 2018
141 Inlägg
26 december 2016
Trådstartare
#161
Razzmouse skrev:
Tuff lampa big_smile

Heheh tackar smile

~ Dirt is my makeup - fuel is my perfume ~
Kolla in mitt t5 rwd bygge -> Volvo 240 t5

141 Inlägg
9 januari 2017
Trådstartare
#162
Börjar bli en liten stund sen jag uppdaterade något, kölden här i de finska skogarna ställer till det lite när vi har kallgarage och jag skulle behövt få målat det sista. Men det får ta den tid det tar.
Det kommande som ska ske är att byta vevstakar till kolvarna, motortvätta och måla (om jag hittar någon passlig varm lokal för det.) Har också en vevaxel på gång igen eftersom det sket sig med den förra jag tänkte köpa. Så siktar på att få börja lägga ihop motorn i februari. Ska bli så kul!

Hoppas ni följare har ett bra tålamod och orkar vänta wink
Ha det gött.

~ Dirt is my makeup - fuel is my perfume ~
Kolla in mitt t5 rwd bygge -> Volvo 240 t5

1 450 Inlägg
9 januari 2017
#163
Låter fin fint det :-) alltid kul när det uppdateras även om det inte hänt jätte mycket ")

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You

1 317 Inlägg
9 januari 2017
#164
Fixa en sån här,så kan du meka året runt,mkt bra värme.. https://www.jula.se/catalog/bygg-och-fa … re-418026/

141 Inlägg
10 januari 2017
Trådstartare
#165
KolGruvan skrev:
Låter fin fint det :-) alltid kul när det uppdateras även om det inte hänt jätte mycket ")

Roligt att det uppskattas! smile
Bob-Miller skrev:
Fixa en sån här,så kan du meka året runt,mkt bra värme.. https://www.jula.se/catalog/bygg-och-fa … re-418026/

Skulle nog va nåt smile

~ Dirt is my makeup - fuel is my perfume ~
Kolla in mitt t5 rwd bygge -> Volvo 240 t5

29 Inlägg
10 januari 2017
#166
Bob-Miller skrev:
Fixa en sån här,så kan du meka året runt,mkt bra värme.. https://www.jula.se/catalog/bygg-och-fa … re-418026/

Håller med, gjorde en service(ny sotningssats, olja, filter) på B230in i min 240 i höstas när de var närmare nollan i ett garage som inte va riktigt tätt. Ja o polaren(som hade garaget) bara drog igång den en stund då o då när vi kände oss kalla sen va de bara att fortsätta. Verkligen något man kan rekommendera.

O detta bygget håller fortfarande klassen, snyggt byggt wink


141 Inlägg
10 januari 2017
Trådstartare
#167
Peppe_Jonsson skrev:
Bob-Miller skrev:
Fixa en sån här,så kan du meka året runt,mkt bra värme.. https://www.jula.se/catalog/bygg-och-fa … re-418026/

Håller med, gjorde en service(ny sotningssats, olja, filter) på B230in i min 240 i höstas när de var närmare nollan i ett garage som inte va riktigt tätt. Ja o polaren(som hade garaget) bara drog igång den en stund då o då när vi kände oss kalla sen va de bara att fortsätta. Verkligen något man kan rekommendera.

O detta bygget håller fortfarande klassen, snyggt byggt wink

Får se vad de blir, ingen ekonomi för en sån just nu iaf tyvärr hmm
Tackar så kul att höra big_smile

~ Dirt is my makeup - fuel is my perfume ~
Kolla in mitt t5 rwd bygge -> Volvo 240 t5

413 Inlägg
16 januari 2017
#168
Roligt projekt på en riktigt fin 240! Ska följas big_smile


141 Inlägg
18 januari 2017
Trådstartare
#169
LillemanT skrev:
Roligt projekt på en riktigt fin 240! Ska följas big_smile

Kul big_smile

~ Dirt is my makeup - fuel is my perfume ~
Kolla in mitt t5 rwd bygge -> Volvo 240 t5

97 Inlägg
19 januari 2017
#170
Hej Lovisa!
Jag blir alltid lika glad när jag ser tjejer som grejar med tekniska saker.
Lika trött blir man på sådana där avundsjuka personer som bara måste tarvla sig (Kubista).
Som någon skrev vi var alla nyfödda utan kunskaper om denna värld och fick hela vägen fram till nu och framöver också fortsätta att lära sig. Allt från att med egna erfarenheter och forska fram lösningar till att kolla på youtubeklipp, ta hjälp av polarna, sambo/whatever.

Jag kör själv mycket SAAB men har även 850. Den skall jag nog snart konservera för framtiden.
Nej den skall göras iordning och köras. Den har rullat 38k mil och ryker bara lite olja när man drar på fullt med den, visst det går lite olja, men vilken modern bil som helst tar olja tack vare lågfriktionsmotorerna. Det är som ofrånkomligt.
Min ena dotter ( J ) har en 855 GLT står hos mig som jag ska gå igång med snart.
Min får vänta.
Frugans 9-5 behöver lite årlig ompyssling efter besiktning, bara en spindelled som ska bytas.
Och snart är det dags för min 9-3 och ombesiktning, min dotter ( J )åker i den så hon fick fara o besiktiga den. Ska hämta hem den i helgen, så då får hon låna farfars bil ett tag.
Den 9-3 behöver lite justering av handbromsen och det var tydligen avgasläck på den enl bes, var inte det tidigare, men jag har ju inte sett eller hört den sedan jul.
Min andra dotter ( M ) snodde till sig 9-5an jag köpte till min fru så frugan tog min 9-5a, då köpte jag en 9-3, eftersom dottern ( J ) hade min 850 då. Å den skulle ju som sagt ombesiktigas, och det orkade jag inte för jul o fixa så den ställdes av.
Dotter ( M ) grejar en del själv med bilen, men mest enklare saker, inga problem alls med o kolla över det nödvändiga, som vätskor o lampor där inte. Byter torkarblad vilket jag tycker alla som kör bil bör klara av, samma med lampor. Byta däck borde man väl också klara, eller så får man leva med en bärgare o vad det kostar oavsett avgift eller extra försäkring. Men fylla på vätskor,och byta torkare o lampor, är rent skamligt att folk latar sig från att lära sig att göra.

Jag kallas ofta för SAAB-nörd, men jag kan dem bra, att kika efter fel på en bil när man skall köpa den är mindre problem, eller att meka med dem, men man känner sig hemma, man kan nyckelstrolekar osv. Nu kan jag väl 850 rätt bra också, och trivs rätt bra med den till några SAAB-nördars (släkt) förtret.
Gillar 5orna på de bilarna. Min är en -92 GLT således. Den årsmodellen har tyvärr den styvaste och lägsta fjädring/stötdämpningen av 850. Tyvärr menar jag att det är svårt att få tag på rätt delar. Oftast blir det så att man höjer bilen med nya delar, jämfört med när bilen var ny. Volvo fick obefogat mycket kritik för sitt strykjärn på vägen när 850n kom, så man mjukade upp den och höjde den lite så var folk och framförallt media ganska nöjda. Senare kom ju Tgul, som var ännu styvare, men då var det accepterat.
Så jag tycker det är riktigt roligt när dessa motorer återanvänds som i en annan Volvo av äldre årgång.
Istället för att gå till folkrace, för de där bilarna går som smör i solsken åt det hållet just nu, och därav beslutade jag mig för att det blir första bilen som stannar i min ägo in i framtiden.
Jag ångrar några sålda bilar, men tyvärr så blev det som det blev, och inget att gråta över.
Efterklokheten får bli visdom och nu gör jag bättring.
Om jag hade haft bättre utrymmen så skulle jag snart ha många bilar på lager, som ett litet museum.
Jo jag sålde min Opel Commodore -75, bara en vanlig standard 4D med 2,5l sexa på 115 hk, men den var vässad så den låg på 135-145 hk om man skulle tro på vad ENEMs siffror sa då. Den ar dessutom beställd med frontspoiler som bara GS och GSE egentligen hade, och med sport-plåtis-fälgar, extra tonade rutor och som på den tiden var hot styling (70-80tal) bakrutejalusi. Det satt även en spoiler på bakluckan som också var med i beställningen av första ägaren.
Den andra bilen jag ångrar är en SAAB V4 -75B, det var brytning under modellåret och en större facelift kom då, med gummikofångare bland annat.
De modellerna har dragit iväg i pris till oanade höjder, och även Opeln är på väg uppåt, tidigare var det bara GSE/GS som stog lite högre och då helst Cupé modellerna. Senare har 4D kommit i pris, och nu även de vanliga standard, som knappt pga det finns ytters få kvar av. Tyvärr finns nog inte min gamla Opel kvar, så jag kommer nog köpa en annan framöver, för de var riktigt goa att åka i.

Sedan måste jag fråga vad för packningslim ni som mekar Volvo vitmotorer använder er av, och hur applicerar ni det?
Det jag hört är att det är ganska känsligt med hur tjockt skiktet blir, och att Volvo har mallar de lägger på för att spreja på sitt lim, men jag har hört från folk som jobbar på motorfabriken i Skövde att de även rollar på limmet på verkstäderna.
Så är det någon som vet hur viktigt/känsligt det är, och vilket lim förutom Volvos som man kan köra med?
Ska riva toppen på dotterns 855, komman de vecka, om det håller sig över -5 på natten ute, o helst över +5 på dagarna.
Slet med motorbyte förra vintern i idiotkyla -25, och tältgarage.
JIPPIIII sa jag när öl nr börjat frysa. Då kände jag att det var dags att gå in o sova.
Jag körde med kupefläktar en riktad mot fötterna och en mot händerna, senare fick jag låna en dieselkanon, men då blev det så varmt så man fick ta av sig jackan tills det svalnat av.
Känner inte riktigt för den resan igen just nu.
Och när bilarna rullar så ska jag fortsätta med huset, så jag får börja med mitt pyttelilla garage.
Frugan tycker nog att det blir stort, men för ändamålet så blir det som en toalett där man får backa in.
Men det får väl duga så länge så man kan vara inomhus o meka. Förhoppningsvis klarar det att husera ett projekt och ha plats för att komma in bakom om det skulle behövas.
Men vart maskiner och sådant skall få plats vet jag inte än, men jag snor väl källaren till det, så får det bli bastu ute istället.

Ska kika förbi här och titta till ditt bygge, och som sagt superroligt att se att tjejer vågar, och även visa upp det, för jag vet att de kan lika bra som killar. Det är bara det att i grunden är nog killar lite mer intresserade från barnsben av sådana saker, även utan fostran, så är det nog så rent generellt.
Till det så har ju samhället tittat ner och snett på tjejer som mekat o hållit på med tekniska saker, och de där otygen till människor fortsätter att leva som bara måste göra sig lustiga över tjejer och andra med för den delen.
Om vi slapp dem så skulle allt se mycket annorlunda ut även här på forumen.

Nice att du målade blocket, jag gjorde samma med tråget på frugans 9-5 när jag bytte motorn i den, resten blev bara tvättat. Men gissa om besiktningsgumman såg förvånad ut, utan en enda droppe olja under bilen. Den är fin den.
Samma med min 850, när jag bytt packboxarna på den, så ar de under direkt vid nästa bes o letade efter oljeläckage, tji fick dom.

Ja 240n är lite speciell, den ar väl en av de sista riktigt bra Volvona innan 850n kom. 740 ja dem tycker jag är riktigt tråkiga, och bockiga på vägen, 9 serien blev väl bättre i designen men om än mer trista på vägen, så alla ni som bygger coils på de bilarna, jag förstår er, ni får en bil på vägen som är hundra ggr bättre än originalet.

Så nice att du hottar till 240:n och att ni grejar ihop du o killen.
Fina sidoprojekt, blev själv sugen på att göra något sådant nu.

//Sorry att det blev långt//
Senast redigerat av tiger68 (19 januari 2017)


2 451 Inlägg
21 januari 2017
#171
Limmet som ska användas är "volvos rosa lim", som är samma som loctite 510. Det rollas på med en korthårig roller i ett väldigt tunnt lager. Det är ett anaerobt lim, dvs det härdar när det blir luftfritt mellan ytorna.


141 Inlägg
21 januari 2017
Trådstartare
#172
Kul att det uppskattas, alltid roligt att få positiv respons smile Det är volvos egna packningslim vi använder som rollas på smile

~ Dirt is my makeup - fuel is my perfume ~
Kolla in mitt t5 rwd bygge -> Volvo 240 t5

302 Inlägg
21 januari 2017
#173
Kul projekt!
Vad använder du för grejer när du gör rent aluminium? Tycker det är svårt att få rent.

141 Inlägg
21 januari 2017
Trådstartare
#174
Baldrik skrev:
Kul projekt!
Vad använder du för grejer när du gör rent aluminium? Tycker det är svårt att få rent.

Har kört det mesta i motortvätt, men de mindre sakerna har jag rengjort med avfettningsmedel (på spray) eller brännolja(diesel) beroende på vad det är smile Och allt är avtorkat/putsat med thinner innan jag målade så att absolut all fett och smuts ska vara borta smile

~ Dirt is my makeup - fuel is my perfume ~
Kolla in mitt t5 rwd bygge -> Volvo 240 t5

141 Inlägg
1 februari 2017
Trådstartare
#175
Hejsan på er alla, här kommer lite spännande nyheter, blev så ivrig att jag ville uppdatera och berätta!
ÄNTLIGEN efter många om och men så är en vevaxel på väg hem från Sverige, så nästa gång ni ser en uppdatering här är det när motorn blir ihopsatt igen big_smile
Har också ett nytt litet samarbete på gång, men mera om det får ni först veta till våren wink

Ha de gött!

~ Dirt is my makeup - fuel is my perfume ~
Kolla in mitt t5 rwd bygge -> Volvo 240 t5

10 164 Inlägg
1 februari 2017
#176
Trevligt trevligt smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

141 Inlägg
11 februari 2017
Trådstartare
#177
Hejsanhoppsan allihopa!

Skulle lägga ihop motorn idag men stötte på ett litet problem, eftersom h-profil stakarna kan ta i blocket på vissa, och det gjorde de på min. Blir att ta och fila ur blocket pyttelite och ta nya tag någon annan helg.
Bjuder på lite bilder iaf lol

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218625/218625-ccf2e5e34c9a628c07d51e11c9673088.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218625/218625-b34f1e15850a325691995402ff5a7d03.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218625/218625-413e16984d7917a50233d2ec39024869.jpg

~ Dirt is my makeup - fuel is my perfume ~
Kolla in mitt t5 rwd bygge -> Volvo 240 t5

66 Inlägg
11 februari 2017
#178
LovisaK skrev:
Hejsanhoppsan allihopa!

Skulle lägga ihop motorn idag men stötte på ett litet problem, eftersom h-profil stakarna kan ta i blocket på vissa, och det gjorde de på min. Blir att ta och fila ur blocket pyttelite och ta nya tag någon annan helg.
Bjuder på lite bilder iaf lol

http://www1.garaget.org/gallery/images/219/218625/218625-ccf2e5e34c9a628c07d51e11c9673088.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/images/219/218625/218625-b34f1e15850a325691995402ff5a7d03.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/images/219/218625/218625-413e16984d7917a50233d2ec39024869.jpg

tråkigt med problem men gött när man väl får ihop det smile vad siktar du på i hk?


141 Inlägg
12 februari 2017
Trådstartare
#179
nija skrev:
LovisaK skrev:
Hejsanhoppsan allihopa!

Skulle lägga ihop motorn idag men stötte på ett litet problem, eftersom h-profil stakarna kan ta i blocket på vissa, och det gjorde de på min. Blir att ta och fila ur blocket pyttelite och ta nya tag någon annan helg.
Bjuder på lite bilder iaf lol

http://www1.garaget.org/gallery/images/219/218625/218625-ccf2e5e34c9a628c07d51e11c9673088.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/images/219/218625/218625-b34f1e15850a325691995402ff5a7d03.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/images/219/218625/218625-413e16984d7917a50233d2ec39024869.jpg

tråkigt med problem men gött när man väl får ihop det smile vad siktar du på i hk?

Ca 400hk till en början smile

~ Dirt is my makeup - fuel is my perfume ~
Kolla in mitt t5 rwd bygge -> Volvo 240 t5

66 Inlägg
12 februari 2017
#180
LovisaK skrev:
nija skrev:
LovisaK skrev:
Hejsanhoppsan allihopa!

Skulle lägga ihop motorn idag men stötte på ett litet problem, eftersom h-profil stakarna kan ta i blocket på vissa, och det gjorde de på min. Blir att ta och fila ur blocket pyttelite och ta nya tag någon annan helg.
Bjuder på lite bilder iaf lol

http://www1.garaget.org/gallery/images/219/218625/218625-ccf2e5e34c9a628c07d51e11c9673088.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/images/219/218625/218625-b34f1e15850a325691995402ff5a7d03.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/images/219/218625/218625-413e16984d7917a50233d2ec39024869.jpg

tråkigt med problem men gött när man väl får ihop det smile vad siktar du på i hk?

Ca 400hk till en början smile

okej, lagom med effekt smile hur gör du inför regbess?



Sök