3574
Sök

Köpråd drift bil

450 Inlägg
1 augusti 2016
Trådstartare
#1
Var och såg på drifting i helgen och tänkte det kanske man ska testa tävla i. Men då behövs lite olika saker tex bil sponsorer och en licens men den och sponsorer är Inga problem men själva bilen är det stora ? Tips på billiga bilar max 25K helst i norrbottens län. Bilen bör ha minst 160hk och bakhjulsdrift men den ska kunna svänga hjulen i speciell grad och en färdig bil skulle kanske vara nått men annars tips på bil bra bur och grader på däcken och även något mer som eventuellt kan behövas.


Tack på förhand


klabbarpan
3 041 Inlägg
1 augusti 2016
#2
Mitt råd är att börja basic. Köp en bil du har råd att kvadda. Tex 740/940.

Gärna en turbo.

Satsa på ett styrvinkel kitt samt en låst diff. Åk och träna.


450 Inlägg
1 augusti 2016
Trådstartare
#3
nixon89 skrev:
Mitt råd är att börja basic. Köp en bil du har råd att kvadda. Tex 740/940.

Gärna en turbo.

Satsa på ett styrvinkel kitt samt en låst diff. Åk och träna.

Vänta lite här nu är inte 940 framhjulsdrift eller jag jag helt ute och cyklar?


945 Inlägg
1 augusti 2016
#4
ifakiezz skrev:
nixon89 skrev:
Mitt råd är att börja basic. Köp en bil du har råd att kvadda. Tex 740/940.

Gärna en turbo.

Satsa på ett styrvinkel kitt samt en låst diff. Åk och träna.

Vänta lite här nu är inte 940 framhjulsdrift eller jag jag helt ute och cyklar?

Hehe nee dom e bakhjulsdrivna! smile

Det finns inga dumma frågor, det finns bara dumma människor som inte fattar!
_________________________________________________________________________

450 Inlägg
1 augusti 2016
Trådstartare
#5
Sickan_ skrev:
ifakiezz skrev:
nixon89 skrev:
Mitt råd är att börja basic. Köp en bil du har råd att kvadda. Tex 740/940.

Gärna en turbo.

Satsa på ett styrvinkel kitt samt en låst diff. Åk och träna.

Vänta lite här nu är inte 940 framhjulsdrift eller jag jag helt ute och cyklar?

Hehe nee dom e bakhjulsdrivna! smile

Va dum man känner sig nu...


945 Inlägg
1 augusti 2016
#6
ifakiezz skrev:
Sickan_ skrev:
ifakiezz skrev:

Vänta lite här nu är inte 940 framhjulsdrift eller jag jag helt ute och cyklar?

Hehe nee dom e bakhjulsdrivna! smile

Va dum man känner sig nu...

Man kan inte veta allt. smile själv hade jag nog satsat på en lite äldre bmw 3 serie. smile

Det finns inga dumma frågor, det finns bara dumma människor som inte fattar!
_________________________________________________________________________

1 230 Inlägg
1 augusti 2016
#7
ifakiezz skrev:
nixon89 skrev:
Mitt råd är att börja basic. Köp en bil du har råd att kvadda. Tex 740/940.

Gärna en turbo.

Satsa på ett styrvinkel kitt samt en låst diff. Åk och träna.

Vänta lite här nu är inte 940 framhjulsdrift eller jag jag helt ute och cyklar?

nej 940 är bakhjulsdriven, men för 25.000kr får du inte mycket driftingbil.. en bmw är nog det billigaste alternativet, dock dålig på vettiga modeller! nissan s13 har du också som en bra grund men 25k är snålt där också..

du skriver om styrvinkel och då behövs olika ombyggnationer som oftast finns att köpa som färdiga lösningar, men bara där är det 5-10k..

volvo 740/940 har rutten framvagn för drifting om man inte bygger om den grovt och det brukar dra iväg i pengar, sen måste det trimmas och hållbarare koppling/växellåda behövs.

jag skulle säga att 50.000kr är rimligare för att få en vettig bil som håller, orkar och är rolig att drifta med, sen drar det givetvis iväg när man ska börja tävla..


450 Inlägg
1 augusti 2016
Trådstartare
#8
Zzoink skrev:
ifakiezz skrev:
nixon89 skrev:
Mitt råd är att börja basic. Köp en bil du har råd att kvadda. Tex 740/940.

Gärna en turbo.

Satsa på ett styrvinkel kitt samt en låst diff. Åk och träna.

Vänta lite här nu är inte 940 framhjulsdrift eller jag jag helt ute och cyklar?

nej 940 är bakhjulsdriven, men för 25.000kr får du inte mycket driftingbil.. en bmw är nog det billigaste alternativet, dock dålig på vettiga modeller! nissan s13 har du också som en bra grund men 25k är snålt där också..

du skriver om styrvinkel och då behövs olika ombyggnationer som oftast finns att köpa som färdiga lösningar, men bara där är det 5-10k..

volvo 740/940 har rutten framvagn för drifting om man inte bygger om den grovt och det brukar dra iväg i pengar, sen måste det trimmas och hållbarare koppling/växellåda behövs.

jag skulle säga att 50.000kr är rimligare för att få en vettig bil som håller, orkar och är rolig att drifta med, sen drar det givetvis iväg när man ska börja tävla..

Hehe lite dyrare än nuvarande sporten. Men styrvinkeln kan man få tag på vart olika bil modeller


450 Inlägg
1 augusti 2016
Trådstartare
#9
Sickan_ skrev:
ifakiezz skrev:
Sickan_ skrev:

Hehe nee dom e bakhjulsdrivna! smile

Va dum man känner sig nu...

Man kan inte veta allt. smile själv hade jag nog satsat på en lite äldre bmw 3 serie. smile

Har dom mkt att köra med?


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 240 Inlägg
1 augusti 2016
#10
ifakiezz skrev:
Zzoink skrev:
ifakiezz skrev:

Vänta lite här nu är inte 940 framhjulsdrift eller jag jag helt ute och cyklar?

nej 940 är bakhjulsdriven, men för 25.000kr får du inte mycket driftingbil.. en bmw är nog det billigaste alternativet, dock dålig på vettiga modeller! nissan s13 har du också som en bra grund men 25k är snålt där också..

du skriver om styrvinkel och då behövs olika ombyggnationer som oftast finns att köpa som färdiga lösningar, men bara där är det 5-10k..

volvo 740/940 har rutten framvagn för drifting om man inte bygger om den grovt och det brukar dra iväg i pengar, sen måste det trimmas och hållbarare koppling/växellåda behövs.

jag skulle säga att 50.000kr är rimligare för att få en vettig bil som håller, orkar och är rolig att drifta med, sen drar det givetvis iväg när man ska börja tävla..

Hehe lite dyrare än nuvarande sporten. Men styrvinkeln kan man få tag på vart olika bil modeller

Och den är.....

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

450 Inlägg
1 augusti 2016
Trådstartare
#11
Vettemannen skrev:
ifakiezz skrev:
Zzoink skrev:
nej 940 är bakhjulsdriven, men för 25.000kr får du inte mycket driftingbil.. en bmw är nog det billigaste alternativet, dock dålig på vettiga modeller! nissan s13 har du också som en bra grund men 25k är snålt där också..

du skriver om styrvinkel och då behövs olika ombyggnationer som oftast finns att köpa som färdiga lösningar, men bara där är det 5-10k..

volvo 740/940 har rutten framvagn för drifting om man inte bygger om den grovt och det brukar dra iväg i pengar, sen måste det trimmas och hållbarare koppling/växellåda behövs.

jag skulle säga att 50.000kr är rimligare för att få en vettig bil som håller, orkar och är rolig att drifta med, sen drar det givetvis iväg när man ska börja tävla..

Hehe lite dyrare än nuvarande sporten. Men styrvinkeln kan man få tag på vart olika bil modeller

Och den är.....

/Benny

Simning så det är 48K billigare då en säsong ligger runt 2000
Senast redigerat av ifakiezz (1 augusti 2016)


1 230 Inlägg
1 augusti 2016
#12
ifakiezz skrev:
Zzoink skrev:
ifakiezz skrev:

Vänta lite här nu är inte 940 framhjulsdrift eller jag jag helt ute och cyklar?

nej 940 är bakhjulsdriven, men för 25.000kr får du inte mycket driftingbil.. en bmw är nog det billigaste alternativet, dock dålig på vettiga modeller! nissan s13 har du också som en bra grund men 25k är snålt där också..

du skriver om styrvinkel och då behövs olika ombyggnationer som oftast finns att köpa som färdiga lösningar, men bara där är det 5-10k..

volvo 740/940 har rutten framvagn för drifting om man inte bygger om den grovt och det brukar dra iväg i pengar, sen måste det trimmas och hållbarare koppling/växellåda behövs.

jag skulle säga att 50.000kr är rimligare för att få en vettig bil som håller, orkar och är rolig att drifta med, sen drar det givetvis iväg när man ska börja tävla..

Hehe lite dyrare än nuvarande sporten. Men styrvinkeln kan man få tag på vart olika bil modeller

eftersom du verkar vara helt ny på det skulle jag nog börja med en helt standard bmw av nån vettig modell, sen bara svetsdiffa bakaxeln så den driver på båda hjulen bak och testa lite, oftast behöver man inte mer styrvinkel förns man kommer upp i riktig fart och vill åka extra brett.. har du aldrig sladdat förut så kommer du tycka du åker på världens ställ när bakänden egentligen knappt är ute wink

lättast är nog egentligen att köpa en volvo 740/940 för 5000kr och svetsdiffa nu till vintern, då lär du dig hantera bilen och få mer känsla hur den kommer röra sig! för då kan du sladda i 20km/h medans  du måste upp i betydligt högre hastigheter på ren asfalt smile


450 Inlägg
1 augusti 2016
Trådstartare
#13
Zzoink skrev:
ifakiezz skrev:
Zzoink skrev:

nej 940 är bakhjulsdriven, men för 25.000kr får du inte mycket driftingbil.. en bmw är nog det billigaste alternativet, dock dålig på vettiga modeller! nissan s13 har du också som en bra grund men 25k är snålt där också..

du skriver om styrvinkel och då behövs olika ombyggnationer som oftast finns att köpa som färdiga lösningar, men bara där är det 5-10k..

volvo 740/940 har rutten framvagn för drifting om man inte bygger om den grovt och det brukar dra iväg i pengar, sen måste det trimmas och hållbarare koppling/växellåda behövs.

jag skulle säga att 50.000kr är rimligare för att få en vettig bil som håller, orkar och är rolig att drifta med, sen drar det givetvis iväg när man ska börja tävla..

Hehe lite dyrare än nuvarande sporten. Men styrvinkeln kan man få tag på vart olika bil modeller

eftersom du verkar vara helt ny på det skulle jag nog börja med en helt standard bmw av nån vettig modell, sen bara svetsdiffa bakaxeln så den driver på båda hjulen bak och testa lite, oftast behöver man inte mer styrvinkel förns man kommer upp i riktig fart och vill åka extra brett.. har du aldrig sladdat förut så kommer du tycka du åker på världens ställ när bakänden egentligen knappt är ute wink

lättast är nog egentligen att köpa en volvo 740/940 för 5000kr och svetsdiffa nu till vintern, då lär du dig hantera bilen och få mer känsla hur den kommer röra sig! för då kan du sladda i 20km/h medans  du måste upp i betydligt högre hastigheter på ren asfalt smile

Jaha men enda problemet är inget körkort så blir nog mest på bana men känner en som kör is för testa där. Tips på bra bmw med diffad och lite att köra med?


3 371 Inlägg
1 augusti 2016
#14
ifakiezz skrev:
Zzoink skrev:
ifakiezz skrev:

Hehe lite dyrare än nuvarande sporten. Men styrvinkeln kan man få tag på vart olika bil modeller

eftersom du verkar vara helt ny på det skulle jag nog börja med en helt standard bmw av nån vettig modell, sen bara svetsdiffa bakaxeln så den driver på båda hjulen bak och testa lite, oftast behöver man inte mer styrvinkel förns man kommer upp i riktig fart och vill åka extra brett.. har du aldrig sladdat förut så kommer du tycka du åker på världens ställ när bakänden egentligen knappt är ute wink

lättast är nog egentligen att köpa en volvo 740/940 för 5000kr och svetsdiffa nu till vintern, då lär du dig hantera bilen och få mer känsla hur den kommer röra sig! för då kan du sladda i 20km/h medans  du måste upp i betydligt högre hastigheter på ren asfalt smile

Jaha men enda problemet är inget körkort så blir nog mest på bana men känner en som kör is för testa där. Tips på bra bmw med diffad och lite att köra med?

Har du kört en bil någon gång?:-)


450 Inlägg
1 augusti 2016
Trådstartare
#15
Low skrev:
ifakiezz skrev:
Zzoink skrev:

eftersom du verkar vara helt ny på det skulle jag nog börja med en helt standard bmw av nån vettig modell, sen bara svetsdiffa bakaxeln så den driver på båda hjulen bak och testa lite, oftast behöver man inte mer styrvinkel förns man kommer upp i riktig fart och vill åka extra brett.. har du aldrig sladdat förut så kommer du tycka du åker på världens ställ när bakänden egentligen knappt är ute wink

lättast är nog egentligen att köpa en volvo 740/940 för 5000kr och svetsdiffa nu till vintern, då lär du dig hantera bilen och få mer känsla hur den kommer röra sig! för då kan du sladda i 20km/h medans  du måste upp i betydligt högre hastigheter på ren asfalt smile

Jaha men enda problemet är inget körkort så blir nog mest på bana men känner en som kör is för testa där. Tips på bra bmw med diffad och lite att köra med?

Har du kört en bil någon gång?:-)

Men snälla klart jag har det, blir 18 nästa år. Ute och övningskör var och varannan dag så det kan jag


3 371 Inlägg
1 augusti 2016
#16
ifakiezz skrev:
Low skrev:
ifakiezz skrev:

Jaha men enda problemet är inget körkort så blir nog mest på bana men känner en som kör is för testa där. Tips på bra bmw med diffad och lite att köra med?

Har du kört en bil någon gång?:-)

Men snälla klart jag har det, blir 18 nästa år. Ute och övningskör var och varannan dag så det kan jag

Var bara en fråga.

25.000 låter lite men kanske går har ingen erfarenhet av det.
Men bilen är ju bara en kostnad speciellt om bilen inte är laglig för väg. Då behöver man trailer osv. Sedan extra uppsättningar däck fälg mm..


7 274 Inlägg
1 augusti 2016
#17
Zzoink skrev:
ifakiezz skrev:
nixon89 skrev:
Mitt råd är att börja basic. Köp en bil du har råd att kvadda. Tex 740/940.

Gärna en turbo.

Satsa på ett styrvinkel kitt samt en låst diff. Åk och träna.

Vänta lite här nu är inte 940 framhjulsdrift eller jag jag helt ute och cyklar?

nej 940 är bakhjulsdriven, men för 25.000kr får du inte mycket driftingbil.. en bmw är nog det billigaste alternativet, dock dålig på vettiga modeller! nissan s13 har du också som en bra grund men 25k är snålt där också..

du skriver om styrvinkel och då behövs olika ombyggnationer som oftast finns att köpa som färdiga lösningar, men bara där är det 5-10k..

volvo 740/940 har rutten framvagn för drifting om man inte bygger om den grovt och det brukar dra iväg i pengar, sen måste det trimmas och hållbarare koppling/växellåda behövs.

jag skulle säga att 50.000kr är rimligare för att få en vettig bil som håller, orkar och är rolig att drifta med, sen drar det givetvis iväg när man ska börja tävla..

Och 50.000 är ändå bara grunden på bilen. Sen kommer all kringutrustning som dragbil, trailer, skyddsutrustning osv.
Därefter är det bräääääänsle, däck, underhåll, reparationer ja listan blir väldigt lång.
Visst ingenting är omöjligt men man bör ha i åtanke att det är rejäla summor som kommer gå åt så det gäller att prioritera.


450 Inlägg
1 augusti 2016
Trådstartare
#18
Low skrev:
ifakiezz skrev:
Low skrev:

Har du kört en bil någon gång?:-)

Men snälla klart jag har det, blir 18 nästa år. Ute och övningskör var och varannan dag så det kan jag

Var bara en fråga.

25.000 låter lite men kanske går har ingen erfarenhet av det.
Men bilen är ju bara en kostnad speciellt om bilen inte är laglig för väg. Då behöver man trailer osv. Sedan extra uppsättningar däck fälg mm..

Köra 2 uppsättningar däck och fälg och får bara köra så original som möjligt och besikta bilen och får någon skjutsa


450 Inlägg
1 augusti 2016
Trådstartare
#19
Brains skrev:
Zzoink skrev:
ifakiezz skrev:

Vänta lite här nu är inte 940 framhjulsdrift eller jag jag helt ute och cyklar?

nej 940 är bakhjulsdriven, men för 25.000kr får du inte mycket driftingbil.. en bmw är nog det billigaste alternativet, dock dålig på vettiga modeller! nissan s13 har du också som en bra grund men 25k är snålt där också..

du skriver om styrvinkel och då behövs olika ombyggnationer som oftast finns att köpa som färdiga lösningar, men bara där är det 5-10k..

volvo 740/940 har rutten framvagn för drifting om man inte bygger om den grovt och det brukar dra iväg i pengar, sen måste det trimmas och hållbarare koppling/växellåda behövs.

jag skulle säga att 50.000kr är rimligare för att få en vettig bil som håller, orkar och är rolig att drifta med, sen drar det givetvis iväg när man ska börja tävla..

Och 50.000 är ändå bara grunden på bilen. Sen kommer all kringutrustning som dragbil, trailer, skyddsutrustning osv.
Därefter är det bräääääänsle, däck, underhåll, reparationer ja listan blir väldigt lång.
Visst ingenting är omöjligt men man bör ha i åtanke att det är rejäla summor som kommer gå åt så det gäller att prioritera.

Tänkte 25.000 för bilen och möjligen extra däck sedan original bil typ. Och besikta den till man tar körkort och köper drag bil och trailer då  blire trimm och riktig bil men kör nog skit bil första säsongen och testar om det är något för mig.


87 Inlägg
1 augusti 2016
#20
e36 325/328 192hk, bort med inredning och så går det svetsa om för mer styrvinkel


Sök