3397
Sök

Bmw 325i - 08 vevhusventilations problem.

188 Inlägg
2 augusti 2016
Trådstartare
Hej,

Har tillägnat bilen några timmar i garaget idag. Men är lite klyven i problemet så tänkte höra om någon har större erfarenhet om dessa bilar. Motorn som sitter i är en N53-B30A, och är alltså den motorn som har inbyggd ventilation i ventilkåpan. Tycker själv att det borde vara ett övertryck vid dessa problem, men så är inte fallet här jag har ett undertryck, mycket svårt att ta den oljelocket när motorn går. Och den börjar gå riktigt dåligt, och har några gånger dött vid den felsökningen. Jag har ett vinande ljud från motorn, precis som en instängd dammsugare. Har googlat samt sett dom här syntomen på youtube, fick också tipset att ta bort insuget och kolla så inte det var igensatt, samt alla slangar som har med vevhusventilationen att göra, kliniskt rent, nästan i alla fall! Bilen har orolig tomgång, men går kanon att köra med (inget jag gör just nu, då jag inte känner för att byta motorns alla packboxar under semestern wink ) När jag tog bort slangen från ventilkåpan, som är ansluten med vevhusventilationen, så försvinner undertrycket i motorn, men går då extremt dåligt. Och det var också anledningen varför jag rev bort insuget först, då jag trodde att problemet måste sitta i insuget, täppt eller dylikt. Extremt ovanligt fel, men har uppstått på dessa motorer enligt både BMW och en lokal verkstad här i Mjölby.

Det ända som är kvar nu, måste ju vara att byta vevhusventilationen som är integrerad i ventilkåpan? För på BMW lät det inte som att det gick att göra rent den. smile Provade för skojs skull, att även köra tryckluft från vevhusventilationen och kände då att det blåste ut oljelocket, är det fel tänkt? Va göra?

Inget svar är dummar är det andra, alla tankar och funderingar är välkomna, för jag har kört fast lite granna här. smile

Mvh:

Marcus
Senast redigerat av JME-Andersson (2 augusti 2016)

25 Inlägg
8 augusti 2016
Låter som att föregående ägare inte har gjort oljebyten som man ska göra.Kör man för länge(särskilt om man kör hårt) utan att byta så slaggar ventilationen lätt igen.Ungefär som när du är förkyld.Vet inte hur det ser ut på din,men kan den tas isär så kan man lägga den i fotogen över natten-blåsas ren-monteras igen.Så gör volvokillarna istället för att köpa ny för dyra pengar.Hoppas det funkar på din med.

Har man inte råd med V8 får man ta till det näst råaste:V6.

Sök