3727
Sök

AKUT! 6-7 l bensin i dieselbil

1 Inlägg
7 augusti 2016
Trådstartare
Renault Megane dCi -10

Hade bråttom idag, stressad påväg hem och tankade farsans bil på macken som vanligt, först tankade ca 8 l diesel, men fan hade lånat bilen ett tag och mätaren gick knappt upp tyckte jag, så jag tankade i lite till sad 6-7 l BENSIN!!! Klantarsle tänkte jag, och plockade fram telefonen, vad ska man göra nu. Google som verktyg fann jag att det inte skulle vara så farligt trots allt (vad jag ville tycka), stod bilar bakom så jag vart stressad och startade bilen och körde fram åt sidan. Läste vidare att mindre del bensin i dieselmotor skulle kunna funka. Bestämde mig för att tanka resten av tanken full med DIESEL.

Sedan körde jag hem, märkte inga som helst problem med varken körning eller motor, jaaa bortsett från hjärtat i halsgropen så. Körde över bron till Färjestaden, ca 5-8 km körning.

Så frågan är om man skulle lämna in bilen för att sanera tanken, eller finns någon slags olja som man skulle kunna slå i?

BORDE 2016 finnas bättre system för att slippa sätta hjärtat i halsen, kanske trekantiga pumpslangar för diesel o kanske fyrkantiga för bensin hmm Haha va vet jag.. Fruktansvärt!! sad

Muttley
7 augusti 2016
De finns redan ett bra system,  svart för diesel med grövre rör och grön för bensin wink

Här tar jag fakta från IF.   
Vad händer med bilen vid feltankning?
Bensin i en dieseltank

Det räcker med en liten mängd bensin i en dieseltank för att motorn ska riskera att skadas. Flampunkten förändras och eftersom bensinen inte innehåller något smörjmedel kan dieselmotorn i värsta fall förstöras helt.

Diesel i en bensintank

Om diesel hamnar i en bensintank finns det risk för driftstörningar och motorskador. Detta gäller även om det bara handlar om en liten mängd diesel.
https://www.if.se/privat/forsakringar/b … el-bransle

Vi bilägare.
http://www.vibilagare.se/reportage/felt … -dyr-15164

Hade jag varit dig hade jag tömt tanken helt.   De är för dyrt att chansa på en motor.

De står ju dessutom att du kan köra en bra bit innan de händer något smile

Men de finns de som gjort betydligt större tabbe än dig.  Vet en som fyllde en tank med bensin på en buss smile  De var inte så populärt när den fick tas ur trafik för sanering.
Senast redigerat av tkd_rille (7 augusti 2016)

Smålänning
7 883 Inlägg
7 augusti 2016
Ingen fara, bara kör.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

10 163 Inlägg
7 augusti 2016
Har du 7 liter bensin och 60 liter diesel typ så är det ingen fara (oftast går inget sönder i bilarna folk feltankar och kör med tills dom stannar (Volvo och Renault iallafall) Dom flesta är det bara suga ur bränslet och bytta filtret och tanka i diesel och åka. Så den minimala mängd du har i ska inte vålla några bekymmer.

Kan ju berätta om  den smått otroliga historien om en som tankat i stockholm åkt till Dalarna varigt här 1-2 dagar tyckt bilen gått sämre och sämre. Lämnat den på verkstaden där vi tillslut misstänkte feltankningen.

Han kom på sig själv när vi började fråga lite. Där tömdes tanken filtret byttes och diesel tankades och sen gick den som den skulle igen.

PS det var också en megan. Så du kan sova gott och behöver inte oroa dig.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

5 686 Inlägg
7 augusti 2016
Inga problem med 7L bensin på totalt 60L bränsle, blir ju bara 1,1% bensin i dieseln.

Vet av en 80årig släkting som kör 50% bensin i sin Megane på vintern då han fortfarande lever i den forna tiden då man behövde blanda bensin i dieseln för att bilen skulle starta vid minusgrader.
Den bilen går då fortfarande som en klocka efter 5år trots att den "feltankas" varje vinterhalvår.

25 Inlägg
9 augusti 2016
Den lilla mängden gör absolut ingenting.Hade du tankat mer hade det bar gjort att bilen hade gått illa.Du behöver absolut inte göra nånting överhuvudtaget.Samma gäller diesel i en bensinare.

Har man inte råd med V8 får man ta till det näst råaste:V6.

Evildan
9 augusti 2016
Några råd när man tankar fel.
1. Starta inte bilen, när bilen startas sugs felaktigt bränsle in i systemet och filterbyte med mera behöver utföras.
Vissa bilmodeller är så kinkiga att bränslepump behövs bytas.
2. Ring bärgare alt kompis med biltrailer.
3. Starta inte bilen!
4. Vincha upp bilen.
5. Töm tanken själv eller lämna jobbet till verkstad beroende på egna förmågor eller typ av försäkring.
6. Fokus vid framtida tankningar. wink
Senast redigerat av Evildan (9 augusti 2016)

Evildan
9 augusti 2016
simlar skrev:
Inga problem med 7L bensin på totalt 60L bränsle, blir ju bara 1,1% bensin i dieseln.

Vet av en 80årig släkting som kör 50% bensin i sin Megane på vintern då han fortfarande lever i den forna tiden då man behövde blanda bensin i dieseln för att bilen skulle starta vid minusgrader.
Den bilen går då fortfarande som en klocka efter 5år trots att den "feltankas" varje vinterhalvår.

Dina mopeder gick aldrig rent, med tanke på den mängd olja du blandade i?

145 Inlägg
9 augusti 2016
Evildan skrev:
simlar skrev:

Dina mopeder gick aldrig rent, med tanke på den mängd olja du blandade i?

Haha, bästa på länge lol

Muttley
9 augusti 2016
simlar skrev:

Vi ger din en liiiiten lektion då du gick IG i matte A   

Räkna ut procent

Att räkna ut procent mellan två tal är enkelt. Om du vill veta hur många procent talet A är av talet B, delar du A med B. Det vill säga delmängden dividerat med den stora mängden.

Det svar som du får ut måste sedan multipliceras med 100. Det gör vi för att vi vill ha det i procentform mellan 0 och 100 istället för mellan 0 och 1.

Räkna ut procent med räknaren nedan:

DVS   7 L av 60Liters tank är
7/60=0,1166,,,,,,,,,
0,1166,,,,,X100=11,66  Avrundat har vi alltså 12% bensin i den bensintanken.

big_smile

5 686 Inlägg
9 augusti 2016
tkd_rille skrev:
simlar skrev:

Räkna ut procent

Att räkna ut procent mellan två tal är enkelt. Om du vill veta hur många procent talet A är av talet B, delar du A med B. Det vill säga delmängden dividerat med den stora mängden.

Det svar som du får ut måste sedan multipliceras med 100. Det gör vi för att vi vill ha det i procentform mellan 0 och 100 istället för mellan 0 och 1.

7/60=0,1166,,,,,,,,,

big_smile

Hade faktiskt VG i Matte A till E dock har det flesta av dom kunskaperna ersatts av annat sedan man gick ut gymnasiet.

Jag vet att man tar delen med det hela för att få fram procent, dock tänkte jag fel var kommat hamnade när man skriver ut det till %.

Men ändå 12% är inte mycket bensin i dieseln, alla dieselbilar ska överleva en sådan feltankning så länge man kör lugnt och fyller upp med diesel efter man kört upp halva tanken.

Som sagt vet av en som kör 50/50 bensin/diesel på vinterhalvåret och den bilen går fortfarande som den ska efter 5år och närmare 10k mil.

Får även in feltankningar på jobbet där dom ibland kört upp mer än halva tanken ren bensin innan dom kommer på det.
Dom bilarna töms ut, byts dieselfilter på och fylls på med ren diesel och allihop har gått precis som dom ska utan missljud efter det.
Senast redigerat av simlar (9 augusti 2016)

Los geht's, Schumacher
1 510 Inlägg
9 augusti 2016

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE

Muttley
9 augusti 2016
simlar skrev:
tkd_rille skrev:
simlar skrev:

Räkna ut procent

7/60=0,1166,,,,,,,,,

big_smile

Hade faktiskt VG i Matte A till E dock har det flesta av dom kunskaperna ersatts av annat sedan man gick ut gymnasiet.

Jag vet att man tar delen med det hela för att få fram procent, dock tänkte jag fel var kommat hamnade när man skriver ut det till %.

Men ändå 12% är inte mycket bensin i dieseln, alla dieselbilar ska överleva en sådan feltankning så länge man kör lugnt och fyller upp med diesel efter man kört upp halva tanken.

Som sagt vet av en som kör 50/50 bensin/diesel på vinterhalvåret och den bilen går fortfarande som den ska efter 5år och närmare 10k mil.

Får även in feltankningar på jobbet där dom ibland kört upp mer än halva tanken ren bensin innan dom kommer på det.
Dom bilarna töms ut, byts dieselfilter på och fylls på med ren diesel och allihop har gått precis som dom ska utan missljud efter det.

Ändå gör du en sådan grov missberäkning.

Man får ju göra som man vill.  Hade jag fått i 7 liter fel bränsle hade jag själv valt att tömma på en ny bil då jag inte chansar. 

Att köra 50/50 på vintern känns totalt onödigt på en diesel, jag har själv kört diesel och aldrig någonsin märkt någon skillnad på vintertid.

5 686 Inlägg
9 augusti 2016
tkd_rille skrev:

Man får ju göra som man vill.  Hade jag fått i 7 liter fel bränsle hade jag själv valt att tömma på en ny bil då jag inte chansar. 

Att köra 50/50 på vintern känns totalt onödigt på en diesel, jag har själv kört diesel och aldrig någonsin märkt någon skillnad på vintertid.

Det kan alla göra, speciellt om man inte är riktigt vaken.

Köra 50/50 är helt onödigt, försökt förklara det åt min 80åriga släkting men han kör på gammal vana då det behövdes förr i världen när vi hade riktig diesel/brännolja i pumparna och inte denna moderna citydiesel med kallstartsförbättrare och diverse tillsatser.

Forummoderator
9 299 Inlägg
10 augusti 2016
simlar skrev:
tkd_rille skrev:

Det kan alla göra, speciellt om man inte är riktigt vaken.

Köra 50/50 är helt onödigt, försökt förklara det åt min 80åriga släkting men han kör på gammal vana då det behövdes förr i världen när vi hade riktig diesel/brännolja i pumparna och inte denna moderna citydiesel med kallstartsförbättrare och diverse tillsatser.

Jag kör alltid 30/30 på min med mindre tank. Kanske bra att inte ta för mycket? 30% känns mer rimligt?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Sök