2991
Sök

Audi 100 2.3E -87 startar helt plötsligt inte.

31 Inlägg
9 augusti 2016
Trådstartare
#1
Bilmodell: Audi 100 2.3E
Årsmodell: 1987
Miltal: 37800 mil
Modifikationer: Inga.

Jag och farsan hade precis bytt hjullager på bilen och låtit den stå i en vecka, när vi sedan skulle starta den så gick den knappt igång men startade trots allt efter ett tag.
Vi tänkte inte mer på det men dagen efter var den helt död vid uppstart.

Lamporna på instrumentbrädan lyser men när man vrider igång den så hörs bara ett klick.
Farsan har kollat spänningarna på bilen lite här och var med en voltmätare och de verkar vara bra ända fram till startmotorn, för säkerhets skull har även en annan bil med ett ganska nytt batteri använts via startkablar och då var spänningarna perfekta men trots det starade den inte.

Säkringarna är också kollade och ser bra ut.
Vi har även lyckats rulla igång bilen i en backe så motorn går finfint!

Farsan misstänkte därför startmotorn så han köpte en ny för endast ett par hundralappar på skroten och monterade dit.
Tyvärr startar den fortfarande inte och vi har nästan slut på idéer om vad det kan vara.

Alla tips och råd om vilket problem vi översett som kan ligga och lura i den gamla trotjänaren uppskattas enormt!
Senast redigerat av Saitham (9 augusti 2016)

Japan Quality
670 Inlägg
9 augusti 2016
#2
Finns det startspärr på bilen? Kan det kanske vara den som slår till...

P.Sköld
Honda il potere dei sogni

31 Inlägg
9 augusti 2016
Trådstartare
#3
Powerman skrev:
Finns det startspärr på bilen? Kan det kanske vara den som slår till...

Det är jag 99% säker på att det inte finns.
Den är ju som sagt från -87 och den går igång när den rullas ner för en backe vilket jag nyss lade till i originalposten.

Evildan
9 augusti 2016
#4
Är kablaget ärgat eller är några kardelar avbrutna?
Tändningslåset som glappar?
Har ni tittat om ni har gnista när ni vrider på nyckeln?

Forummoderator
18 038 Inlägg
9 augusti 2016
#5
Evildan skrev:
Är kablaget ärgat eller är några kardelar avbrutna?
Tändningslåset som glappar?
Har ni tittat om ni har gnista när ni vrider på nyckeln?

Ta en ny klen kabel från startmotorn (styrkabeln). Sätt på tändning, lägg andra ändan av kabel rakt på plus på batteriet. Då ska den jäveln starta.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Evildan
9 augusti 2016
#6
Hybridsmurfen skrev:
Evildan skrev:
Är kablaget ärgat eller är några kardelar avbrutna?
Tändningslåset som glappar?
Har ni tittat om ni har gnista när ni vrider på nyckeln?

Ta en ny klen kabel från startmotorn (styrkabeln). Sätt på tändning, lägg andra ändan av kabel rakt på plus på batteriet. Då ska den jäveln starta.

Det bör kunna fungera din gamle biltju...ehh bilnas...dieselsmu...ähh va fan.

31 Inlägg
9 augusti 2016
Trådstartare
#7
Hybridsmurfen skrev:
Ta en ny klen kabel från startmotorn (styrkabeln). Sätt på tändning, lägg andra ändan av kabel rakt på plus på batteriet. Då ska den jäveln starta.

Tack för tipset, det här fungerade.
Vi bekräftade också att båda startmotorerna fungerade.

Vi mätte lite mer med multimetern och summa summarum så som jag förstått det är att kablarna fram till startmotorn inte tillför någon spänning fram till startmotorn när man vrider nyckeln till startläget.
Det gör de däremot när de är lösa.

Så farsan tror att det handlar om ett kabelbrott, låter det rimligt?
Senast redigerat av Saitham (9 augusti 2016)

Evildan
9 augusti 2016
#8
Saitham skrev:
Hybridsmurfen skrev:
Ta en ny klen kabel från startmotorn (styrkabeln). Sätt på tändning, lägg andra ändan av kabel rakt på plus på batteriet. Då ska den jäveln starta.

Tack för tipset, det här fungerade.
Vi bekräftade också att båda startmotorerna fungerade.

Vi mätte lite mer med multimetern och summa summarum så som jag förstått det är att kablarna fram till startmotorn inte tillför någon spänning fram till startmotorn när man vrider nyckeln till startläget.
Det gör de däremot när de är lösa.

Så farsan tror att det handlar om ett kabelbrott, låter det rimligt?

Kabelbrott eller trasigt kontaktstycke i tändningslåset förefaller rimligt.

Forummoderator
18 038 Inlägg
9 augusti 2016
#9
Saitham skrev:
Hybridsmurfen skrev:
Ta en ny klen kabel från startmotorn (styrkabeln). Sätt på tändning, lägg andra ändan av kabel rakt på plus på batteriet. Då ska den jäveln starta.

Tack för tipset, det här fungerade.
Vi bekräftade också att båda startmotorerna fungerade.

Vi mätte lite mer med multimetern och summa summarum så som jag förstått det är att kablarna fram till startmotorn inte tillför någon spänning fram till startmotorn när man vrider nyckeln till startläget.
Det gör de däremot när de är lösa.

Så farsan tror att det handlar om ett kabelbrott, låter det rimligt?

Den biltypen du har kan mycket riktigt få "lite glapp" från tändningslås fram till startmotorn. Som ni märkt. Hurvida man kan renovera tändningslås med nya släpringar osv vet jag inte. Det får någon mer kunnig svara på. Jag har dock haft Audi 100 där tändningslåset är utbytt och jag hade 2 olika nycklar till bil/start. Därför visste jag problemet.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Forummoderator
18 038 Inlägg
9 augusti 2016
#10
Evildan skrev:
Saitham skrev:
Hybridsmurfen skrev:
Ta en ny klen kabel från startmotorn (styrkabeln). Sätt på tändning, lägg andra ändan av kabel rakt på plus på batteriet. Då ska den jäveln starta.

Tack för tipset, det här fungerade.
Vi bekräftade också att båda startmotorerna fungerade.

Vi mätte lite mer med multimetern och summa summarum så som jag förstått det är att kablarna fram till startmotorn inte tillför någon spänning fram till startmotorn när man vrider nyckeln till startläget.
Det gör de däremot när de är lösa.

Så farsan tror att det handlar om ett kabelbrott, låter det rimligt?

Kabelbrott eller trasigt kontaktstycke i tändningslåset förefaller rimligt.

OT: Men jag gillar inte din profilbild Evildan. Känns som en provokation din gamla uv. KÖÖÖÖR!

DU borde fattat problemet. Börjar lägga av sig lite kanske?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Evildan
9 augusti 2016
#11
Hybridsmurfen skrev:
Evildan skrev:
Saitham skrev:

Tack för tipset, det här fungerade.
Vi bekräftade också att båda startmotorerna fungerade.

Vi mätte lite mer med multimetern och summa summarum så som jag förstått det är att kablarna fram till startmotorn inte tillför någon spänning fram till startmotorn när man vrider nyckeln till startläget.
Det gör de däremot när de är lösa.

Så farsan tror att det handlar om ett kabelbrott, låter det rimligt?

Kabelbrott eller trasigt kontaktstycke i tändningslåset förefaller rimligt.

OT: Men jag gillar inte din profilbild Evildan. Känns som en provokation din gamla uv. KÖÖÖÖR!

DU borde fattat problemet. Börjar lägga av sig lite kanske?

Redan i inlägg 4...blindstyre.

Jaja, jag tar bort Jean Luc Picard om den känns stötande för dig...sorry.

Evildan
9 augusti 2016
#12
Bättre nu?


Jag tror på tändlåset, ägt flera Golf och annat VAG mög där dom strular, säkert sönderbrutna vid montering av...?

6 158 Inlägg
9 augusti 2016
#13
Hej!
Har haft samma fel på min Audi 100-89:a .
Det var tändningslåset!


Forummoderator
18 038 Inlägg
9 augusti 2016
#14
jaka54 skrev:
Hej!
Har haft samma fel på min Audi 100-89:a .
Det var tändningslåset!

JA. Det är tändningslåset. Men tack för input. Bytte du eller pillade ner i smådelar?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Forummoderator
18 038 Inlägg
9 augusti 2016
#15
Evildan skrev:
Hybridsmurfen skrev:
Evildan skrev:

Kabelbrott eller trasigt kontaktstycke i tändningslåset förefaller rimligt.

OT: Men jag gillar inte din profilbild Evildan. Känns som en provokation din gamla uv. KÖÖÖÖR!

DU borde fattat problemet. Börjar lägga av sig lite kanske?

Redan i inlägg 4...blindstyre.

Jaja, jag tar bort Jean Luc Picard om den känns stötande för dig...sorry.

Jojo. Men du kunde kostat på dig en lösning på #4.

Men frågan om TS problem är om det finns "renoveringssatser" eller om nytt lås är det bästa? Fördelen är ju att han har ett lås som går att vrida med nyckel, lite lättare att få ut skiten då.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!


Sök