3686
Sök

Köpråd bil för 50-70k

25 Inlägg
11 augusti 2016
Trådstartare
#1
Hallå där,

Tar gärna emot lite förslag på märken/modeller som ni tycker passar in på kriterierna nedanför. Budgeten ligger på 50-70k då det är en present.

För tillfället innehas en Renault Mégane Phas II 1.6 Touring (112hk) -05.

Viktigaste kriterierna är:
- Nyare årsmodell än ovanstående (Gärna 07/08 eller nyare)
- Lite mer att köra med, en bil som inte varvar sönder vid 110-120 km/h
- Går tyst och bra längs vägen (hänger väl ihop med ovanstående)
- Dom får gärna vara relativt billig att reparera om något går sönder, så en del märken går väl bort.
- Självklart är det ett extra plus om inredningen/instrumentbrädan är stilren wink
- Relativt bränslesnål. (Säg 0.8/mil eller lägre)

Har tittat på bland annat V50's (D2 eller högre), S80 (Diesel), samt Skoda (Octavia eller Superb) och även en nyare Megane.

Dom två senaste bilarna som ligger närmast till, både geografiskt och prismässigt, är dessa två:

https://www.blocket.se/vasterbotten/Sko … amp;last=1

https://www.blocket.se/vasterbotten/Mod … 11&w=2

Vad tycker ni om dessa två? Både till hur dom går, prismässigt etc.

Jag tar gärna emot tips på andra märken/modeller som sagt, samt åsikter om ovanstående som jag har listat (Volvo, Skoda, Renault).


Tack på förhand! smile

25 Inlägg
12 augusti 2016
Trådstartare
#2
Kan tillägga att Renaulten på blockannonsen är en:

Renault Mégane Phas II 1.9 dCi Touring (131hk) -08

4690 kr i skatt, vilket väl är ganska dyrt?

1 ägare, en äldre kvinna på nu 67 år.

Någon som har mer information om just dessa Meganer? Går dom bra längs väg etc? Priset går säkert att få ner till 38-40 000 vid snabb affär. Något att sikta på kanske?

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
12 augusti 2016
#3
Prius..

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

Forummoderator
18 009 Inlägg
12 augusti 2016
#4
IceEyes skrev:
Prius..

Givetvis. Om man är en riktig man så varför inte?

Men faktum kvarstår:
Stor bil inuti.
Automat.
ACC.
Massa kul knappar i ratten.
6-vxl CD.
ESP.
Drar max 0,5 l/mil. Hur fan man än kör.
11 vindrutor...
Elhissar, farthållare, elspeglar, ofta motorvärmare.
Stort baksäte.
Växlar djupt ner i farter upp till 120 km/h.
Kanondrag i maskinerna upp till 50 km/h. Volvoraggarna har inte en chans i stan.
Försäkring är löjligt billig.
Färgskärm med pekfunktion som styr allt.
Nyckellös.
Skatt 360:- året.

Äh, bara köp.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Evildan
12 augusti 2016
#5
Hybridsmurfen skrev:
IceEyes skrev:
Prius..

Givetvis. Om man är en riktig man så varför inte?

Men faktum kvarstår:
Stor bil inuti.
Automat.
ACC.
Massa kul knappar i ratten.
6-vxl CD.
ESP.
Drar max 0,5 l/mil. Hur fan man än kör.
11 vindrutor...
Elhissar, farthållare, elspeglar, ofta motorvärmare.
Stort baksäte.
Växlar djupt ner i farter upp till 120 km/h.
Kanondrag i maskinerna upp till 50 km/h. Volvoraggarna har inte en chans i stan.
Försäkring är löjligt billig.
Färgskärm med pekfunktion som styr allt.
Nyckellös.
Skatt 360:- året.

Äh, bara köp.

Dessutom:
En jävla massa förvaringsfack.
Dubbla handskfack.
Ljudlös så man skrämmer kaffelattedrickande iPhone fi...
Får inte dra släp så du slipper frågan om flytthjälp från kamrater.
Köp bara köp.

Glömde, 478Nm utvecklar drivlinan vilket gör Prius II till Toyotas vridmomentsstarkaste personbil genom tiderna inte ens en Supra TT klår den i vrid.
Senast redigerat av Evildan (12 augusti 2016)

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
12 augusti 2016
#6
Hybridsmurfen skrev:
IceEyes skrev:
Prius..

Givetvis. Om man är en riktig man så varför inte?

Men faktum kvarstår:
Stor bil inuti.
Automat.
ACC.
Massa kul knappar i ratten.
6-vxl CD.
ESP.
Drar max 0,5 l/mil. Hur fan man än kör.
11 vindrutor...
Elhissar, farthållare, elspeglar, ofta motorvärmare.
Stort baksäte.
Växlar djupt ner i farter upp till 120 km/h.
Kanondrag i maskinerna upp till 50 km/h. Volvoraggarna har inte en chans i stan.
Försäkring är löjligt billig.
Färgskärm med pekfunktion som styr allt.
Nyckellös.
Skatt 360:- året.

Äh, bara köp.

Jag var faktiskt seriös denna gång då den överensstämmer väl med de flesta av kriterierna wink Inredningen är däremot inte mycket att jubla över, enligt mitt tycke.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

497 Inlägg
12 augusti 2016
#7
En prius är jag beredd att hålla med om men en annan bil kom jag kom och tänka på är Hyundai i30, http://www.blocket.se/arvidsjaur/Hyunda … mp;amp;w=2

Inte det coolaste och snabbaste men inte svindyr i drift, rätt driftsäker, brukar inte kosta en mindre förmögenhet att laga osv.

Dream as if you could live forever. Live as if you only have today.
Suprans projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=308981

Forummoderator
18 009 Inlägg
12 augusti 2016
#8
JossanB skrev:
En prius är jag beredd att hålla med om men en annan bil kom jag kom och tänka på är Hyundai i30, http://www.blocket.se/arvidsjaur/Hyunda … mp;amp;w=2

Inte det coolaste och snabbaste men inte svindyr i drift, rätt driftsäker, brukar inte kosta en mindre förmögenhet att laga osv.

Köpte en ny sådan 2008. En diesel. Gick på lätta 0.51 l/mil. Manuell då, fruns bil. Måttlig vägskatt. Trevlig kälke utan tvekan. Lite seg värme på vintern om man inte körde som en biltjuv.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

25 Inlägg
12 augusti 2016
Trådstartare
#9
Hyundai i30 såg mycket intressant ut smile bra tips! Ska kolla in den mer smile

Prius verkar vara lite väl lite hästkrafter tyvärr hmm

Tar gärna emot fler tips och även åsikter angående t.ex Renaulten i länken högst upp smile

Forummoderator
18 009 Inlägg
12 augusti 2016
#10
Aroger skrev:
Hyundai i30 såg mycket intressant ut smile bra tips! Ska kolla in den mer smile

Prius verkar vara lite väl lite hästkrafter tyvärr hmm

Tar gärna emot fler tips och även åsikter angående t.ex Renaulten i länken högst upp smile

En Prius har 78hk bensin och (tror jag) 68hk på elmotorn. De tillåts dock inte leverera mer än cirka 111Hk tillsammans för att inte fronten med motorpaket ska slitas bort och försvinna mot horisonten som en kryssningsmissil. Eftersom elmotorn ger ett sjukt stort vridmoment från start är vridet i klass med en BMW med V8... Den spöar lätt en i30 upp till 80km/h skulle jag tro.

På grund av den stora monumentala effekten från start så är antisladdsystemet mycket nitiskt för att skydda bil och hjulupphängningar. Fast den drar gärna loss på torr asfalt i 0.2 sekunder när man ska smyga iväg. En nackdel i 1 decimeter snö på oplogad väg. Jag har provat... Men det är en pigg jävel vilket inte alla förstår.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Evildan
12 augusti 2016
#11
Hybridsmurfen skrev:
Aroger skrev:
Hyundai i30 såg mycket intressant ut smile bra tips! Ska kolla in den mer smile

Prius verkar vara lite väl lite hästkrafter tyvärr hmm

Tar gärna emot fler tips och även åsikter angående t.ex Renaulten i länken högst upp smile

En Prius har 78hk bensin och (tror jag) 68hk på elmotorn. De tillåts dock inte leverera mer än cirka 111Hk tillsammans för att inte fronten med motorpaket ska slitas bort och försvinna mot horisonten som en kryssningsmissil. Eftersom elmotorn ger ett sjukt stort vridmoment från start är vridet i klass med en BMW med V8... Den spöar lätt en i30 upp till 80km/h skulle jag tro.

På grund av den stora monumentala effekten från start så är antisladdsystemet mycket nitiskt för att skydda bil och hjulupphängningar. Fast den drar gärna loss på torr asfalt i 0.2 sekunder när man ska smyga iväg. En nackdel i 1 decimeter snö på oplogad väg. Jag har provat... Men det är en pigg jävel vilket inte alla förstår.

En sak till med dom 111hk är att dom finns tillgängliga direkt gasen trycks ned tack vare ecvt lådan, det finns ju inga steg likssssm. :-)
Men nog faan har en och annan snorunge i ngn påställd lantbruksmaskin tillika lönnfet näspetande gubbe i ngn 9000 blivit väldigt överraskade efter att dom stått jämsides och varvat när Priuskräket när det blev grönt svischade iväg utan fördröjning.
Det svarar direkt när foten trycks ned till skillnad från draggomater och antika fordon med oljeomrörarpinne mellan framstolarna.

Forummoderator
18 009 Inlägg
12 augusti 2016
#12
Evildan skrev:
Hybridsmurfen skrev:
Aroger skrev:
Hyundai i30 såg mycket intressant ut smile bra tips! Ska kolla in den mer smile

Prius verkar vara lite väl lite hästkrafter tyvärr hmm

Tar gärna emot fler tips och även åsikter angående t.ex Renaulten i länken högst upp smile

En Prius har 78hk bensin och (tror jag) 68hk på elmotorn. De tillåts dock inte leverera mer än cirka 111Hk tillsammans för att inte fronten med motorpaket ska slitas bort och försvinna mot horisonten som en kryssningsmissil. Eftersom elmotorn ger ett sjukt stort vridmoment från start är vridet i klass med en BMW med V8... Den spöar lätt en i30 upp till 80km/h skulle jag tro.

På grund av den stora monumentala effekten från start så är antisladdsystemet mycket nitiskt för att skydda bil och hjulupphängningar. Fast den drar gärna loss på torr asfalt i 0.2 sekunder när man ska smyga iväg. En nackdel i 1 decimeter snö på oplogad väg. Jag har provat... Men det är en pigg jävel vilket inte alla förstår.

En sak till med dom 111hk är att dom finns tillgängliga direkt gasen trycks ned tack vare ecvt lådan, det finns ju inga steg likssssm. :-)
Men nog faan har en och annan snorunge i ngn påställd lantbruksmaskin tillika lönnfet näspetande gubbe i ngn 9000 blivit väldigt överraskade efter att dom stått jämsides och varvat när Priuskräket när det blev grönt svischade iväg utan fördröjning.
Det svarar direkt när foten trycks ned till skillnad från draggomater och antika fordon med oljeomrörarpinne mellan framstolarna.

Nej. Har inte blivit akterseglad av någon bil vid rödljus. Inte någon! Kommer aldrig någonsin att köpa -huvudbilen- med en släp-o-matlåda. Variomatic är trevligt. Eller varför inte en DSG? Hahahahaha.....

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Evildan
12 augusti 2016
#13
Hybridsmurfen skrev:
Evildan skrev:
Hybridsmurfen skrev:

En Prius har 78hk bensin och (tror jag) 68hk på elmotorn. De tillåts dock inte leverera mer än cirka 111Hk tillsammans för att inte fronten med motorpaket ska slitas bort och försvinna mot horisonten som en kryssningsmissil. Eftersom elmotorn ger ett sjukt stort vridmoment från start är vridet i klass med en BMW med V8... Den spöar lätt en i30 upp till 80km/h skulle jag tro.

På grund av den stora monumentala effekten från start så är antisladdsystemet mycket nitiskt för att skydda bil och hjulupphängningar. Fast den drar gärna loss på torr asfalt i 0.2 sekunder när man ska smyga iväg. En nackdel i 1 decimeter snö på oplogad väg. Jag har provat... Men det är en pigg jävel vilket inte alla förstår.

En sak till med dom 111hk är att dom finns tillgängliga direkt gasen trycks ned tack vare ecvt lådan, det finns ju inga steg likssssm. :-)
Men nog faan har en och annan snorunge i ngn påställd lantbruksmaskin tillika lönnfet näspetande gubbe i ngn 9000 blivit väldigt överraskade efter att dom stått jämsides och varvat när Priuskräket när det blev grönt svischade iväg utan fördröjning.
Det svarar direkt när foten trycks ned till skillnad från draggomater och antika fordon med oljeomrörarpinne mellan framstolarna.

Nej. Har inte blivit akterseglad av någon bil vid rödljus. Inte någon! Kommer aldrig någonsin att köpa -huvudbilen- med en släp-o-matlåda. Variomatic är trevligt. Eller varför inte en DSG? Hahahahaha.....

Klart att pysen ska ha en DSG...

25 Inlägg
14 augusti 2016
Trådstartare
#14
Har kollat lite på VW Jetta, vad tycker ni om dessa bilar? smile

Legend
54 Inlägg
14 augusti 2016
#15
Hej! Jag undrar nu bara av ren nyfikenhet. Varför ska bilen vara så pass "ny" för? Om du väljer en något äldre bil så får du högst sannolikt mer bil för pengarna. En 5-serie diesel t.e.x, går både tyst och snålt efter vägen, alternativt en Benz E-class.

Billiga bilar som Renault och VW tycker jag generellt är väldigt bullriga kvantitets bilar och har totalt kass inredning med en massa billig plast som knakar.

S80 är däremot jättefina bilar, speciellt med summum paket.

Fint att du ska köpa bilen som present förresten 😊

Positive thinking will let you do everything better than negative thinking will. ~ Zig Ziglar

Forummoderator
18 009 Inlägg
14 augusti 2016
#16
RoyalAndi skrev:
Hej! Jag undrar nu bara av ren nyfikenhet. Varför ska bilen vara så pass "ny" för? Om du väljer en något äldre bil så får du högst sannolikt mer bil för pengarna. En 5-serie diesel t.e.x, går både tyst och snålt efter vägen, alternativt en Benz E-class.

Billiga bilar som Renault och VW tycker jag generellt är väldigt bullriga kvantitets bilar och har totalt kass inredning med en massa billig plast som knakar.

S80 är däremot jättefina bilar, speciellt med summum paket.

Fint att du ska köpa bilen som present förresten 😊

BMW? Din egen bil är avställd. Dessutom ägs den av en bilfirma... Merca är nog bättre. Men jag håller med om en S80. Det skälls mycket på dessa men jag har väl haft 3-4 stycken och inga problem där inte. En 2.9 köpte en kompis. Den rullar på utan att han bytt något efter +3 år. Nu är gubbfan inte någon rallyförare heller förvisso...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Legend
54 Inlägg
14 augusti 2016
#17
Hybridsmurfen skrev:
RoyalAndi skrev:
Hej! Jag undrar nu bara av ren nyfikenhet. Varför ska bilen vara så pass "ny" för? Om du väljer en något äldre bil så får du högst sannolikt mer bil för pengarna. En 5-serie diesel t.e.x, går både tyst och snålt efter vägen, alternativt en Benz E-class.

Billiga bilar som Renault och VW tycker jag generellt är väldigt bullriga kvantitets bilar och har totalt kass inredning med en massa billig plast som knakar.

S80 är däremot jättefina bilar, speciellt med summum paket.

Fint att du ska köpa bilen som present förresten 😊

BMW? Din egen bil är avställd. Dessutom ägs den av en bilfirma... Merca är nog bättre. Men jag håller med om en S80. Det skälls mycket på dessa men jag har väl haft 3-4 stycken och inga problem där inte. En 2.9 köpte en kompis. Den rullar på utan att han bytt något efter +3 år. Nu är gubbfan inte någon rallyförare heller förvisso...

Den är avställd pga att jag inte har hämtat bilen ännu, dem ska byta ruta och strålkastare på bilen. Varför var du tvungen att kolla upp min bil? Jag kommer att stå som ägare på bilen sen om det känns bättre. Ja, BMW. Jag har ägt två stycken tidigare och har aldrig haft något problem med bilarna. Däremot så ägde jag en fransk bil som fick hundra fel...

Positive thinking will let you do everything better than negative thinking will. ~ Zig Ziglar

Forummoderator
18 009 Inlägg
14 augusti 2016
#18
RoyalAndi skrev:
Hybridsmurfen skrev:
RoyalAndi skrev:
Hej! Jag undrar nu bara av ren nyfikenhet. Varför ska bilen vara så pass "ny" för? Om du väljer en något äldre bil så får du högst sannolikt mer bil för pengarna. En 5-serie diesel t.e.x, går både tyst och snålt efter vägen, alternativt en Benz E-class.

Billiga bilar som Renault och VW tycker jag generellt är väldigt bullriga kvantitets bilar och har totalt kass inredning med en massa billig plast som knakar.

S80 är däremot jättefina bilar, speciellt med summum paket.

Fint att du ska köpa bilen som present förresten 😊

BMW? Din egen bil är avställd. Dessutom ägs den av en bilfirma... Merca är nog bättre. Men jag håller med om en S80. Det skälls mycket på dessa men jag har väl haft 3-4 stycken och inga problem där inte. En 2.9 köpte en kompis. Den rullar på utan att han bytt något efter +3 år. Nu är gubbfan inte någon rallyförare heller förvisso...

Den är avställd pga att jag inte har hämtat bilen ännu, dem ska byta ruta och strålkastare på bilen. Varför var du tvungen att kolla upp min bil? Jag kommer att stå som ägare på bilen sen om det känns bättre. Ja, BMW. Jag har ägt två stycken tidigare och har aldrig haft något problem med bilarna. Däremot så ägde jag en fransk bil som fick hundra fel...

Jag är moderator och gör lite stickprover ibland.

demdemdem.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Evildan
14 augusti 2016
#19
Hybridsmurfen skrev:
RoyalAndi skrev:
Hybridsmurfen skrev:
BMW? Din egen bil är avställd. Dessutom ägs den av en bilfirma... Merca är nog bättre. Men jag håller med om en S80. Det skälls mycket på dessa men jag har väl haft 3-4 stycken och inga problem där inte. En 2.9 köpte en kompis. Den rullar på utan att han bytt något efter +3 år. Nu är gubbfan inte någon rallyförare heller förvisso...

Den är avställd pga att jag inte har hämtat bilen ännu, dem ska byta ruta och strålkastare på bilen. Varför var du tvungen att kolla upp min bil? Jag kommer att stå som ägare på bilen sen om det känns bättre. Ja, BMW. Jag har ägt två stycken tidigare och har aldrig haft något problem med bilarna. Däremot så ägde jag en fransk bil som fick hundra fel...

Jag är moderator och gör lite stickprover ibland.

demdemdem

Hur var det nu med att lägga upp bilar man inte äger?

Jag ska genast åka och provköra något kul ( mao inte en BMW ) på någon bilfirma, ta några foton och sedan lägga upp den som min. 😆

Jag tipsar TS om att köpa en Prius till sina föräldrar. Behöver dom dragkrok faller det tyvärr.

Forummoderator
18 009 Inlägg
14 augusti 2016
#20
Evildan skrev:
Hybridsmurfen skrev:
RoyalAndi skrev:

Den är avställd pga att jag inte har hämtat bilen ännu, dem ska byta ruta och strålkastare på bilen. Varför var du tvungen att kolla upp min bil? Jag kommer att stå som ägare på bilen sen om det känns bättre. Ja, BMW. Jag har ägt två stycken tidigare och har aldrig haft något problem med bilarna. Däremot så ägde jag en fransk bil som fick hundra fel...

Jag är moderator och gör lite stickprover ibland.

demdemdem

Hur var det nu med att lägga upp bilar man inte äger?

Jag ska genast åka och provköra något kul ( mao inte en BMW ) på någon bilfirma, ta några foton och sedan lägga upp den som min. 😆

Jag tipsar TS om att köpa en Prius till sina föräldrar. Behöver dom dragkrok faller det tyvärr.

Givetvis håller jag koll. Bättre sänka priset än byta vindruta på "firman".

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!


Sök