Går i tankarna att köpa en Datsun 280z. Jag har hittat en i Polen som har specialiserat sig på att ta hem Datsun från USA och sälja här i Europa. Bilen är inte registrerad i Polen utan jag kommer behöva registrera in den här.
Från början har det varit en insprutningsmotor men han i Polen har konverterat den till förgasare (från en 240z)... Så min fråga är om det kommer kunna gå att registrera in den här i Sverige med tanke på avgaskraven?, eller råder ni mig att hitta någon annan?
Bilen är tyvärr några år för ny 1977 för att den skulle slippa ha avgaskrav.
Rätta mig om jag har fel, men avgaskrav kom väl först 1988!?
Edit: För övrigt var det väl (i min mening) rätt synd att han i Polen har förstört bilen när den ändå var en 280 från början!
Tyvärr kom dem 1976 PÅ sätt o vis har du rätt.. väldigt vanligt tydligen att man konverterar dem för att de insprutningssystemen brukar krångla så mycket.
Rätta mig om jag har fel, men avgaskrav kom väl först 1988!?
Edit: För övrigt var det väl (i min mening) rätt synd att han i Polen har förstört bilen när den ändå var en 280 från början!
Nja, det blev väl krav på att alla bensinbilar skulle ha katalysator? Och därmed upphörde förgasarmotorerna eftersom motorer med insprutning lättare kan kontrollera förbränningen.
Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Blir väll endå problem vid reg för motor är utbytt om dom nu ser det?
Sjukt feta bilar. Vad går dom runt i pris nuförtiden? Menar mest dugligt skick, inga original skick 2000mil
Ja vet inte om jag vågar ta risken att köpa den om det inte skulle gå att registrerar den Ah förälskade i dem, var en bruks 240z på blocket för några veckor sedan som gick för 140000kr.
spillolja skrev:
Sverige fick avgaskrav 1976, det kan förekomma EGR-ventil eller liknande
men man skulle kunna regga in den i polen först och sedan importera den till sverige men säkrast är att fråga transportstyrelsen
Blir nog att jag får dra iväg ett meddelande till dem