3463
Sök

Ljud till caddy mk1

1 777 Inlägg
3 september 2016
Jag vet inte vad det är för Gas, men den där sundown har väldigt låg känslighet (82,79 dB) och kräver en massa effekt för att spela på en realistisk nivå. Även effekttåligheten på 750 w skvallrar om att den behöver mycket effekt. Det beror alltså också på hur mycket du vill lägga på ett ordentligt slutsteg annars är det nog bättre att leta efter nåt mer lättdrivet.

24 Inlägg
3 september 2016
Trådstartare
Bassiehof skrev:
Jag vet inte vad det är för Gas, men den där sundown har väldigt låg känslighet (82,79 dB) och kräver en massa effekt för att spela på en realistisk nivå. Även effekttåligheten på 750 w skvallrar om att den behöver mycket effekt. Det beror alltså också på hur mycket du vill lägga på ett ordentligt slutsteg annars är det nog bättre att leta efter nåt mer lättdrivet.

Vad ska man ha för sorts slutsteg för en bas? Mono, tvåkanal, fyrkanal eller multikanal?

Och vad ska man ha för sort om man ska driva två basar?

1 777 Inlägg
3 september 2016
Gizzu skrev:
Bassiehof skrev:

Vad ska man ha för sorts slutsteg för en bas? Mono, tvåkanal, fyrkanal eller multikanal?

Om det är en 8" på 4 ohm så skulle jag säga tvåkanals bryggat till en, för då belastas slutsteget med 2 ohm. Om du kör med dina Gas i 2 ohm kan du köpa ett monosteg. Fyrkanals behöver du bara om du tänker driva framsystemet med slutsteg också. Därför har jag ett fyrkanals som ska driva ett framsystem och en 12" sub (4 ohm alltihop).

24 Inlägg
3 september 2016
Trådstartare
Bassiehof skrev:
Gizzu skrev:
Bassiehof skrev:

Om det är en 8" på 4 ohm så skulle jag säga tvåkanals bryggat till en, för då belastas slutsteget med 2 ohm. Om du kör med dina Gas i 2 ohm kan du köpa ett monosteg. Fyrkanals behöver du bara om du tänker driva framsystemet med slutsteg också. Därför har jag ett fyrkanals som ska driva ett framsystem och en 12" sub (4 ohm alltihop).

Tack så mycket, jag kör på två steg hade jag tänkt då det blir lättare med kablarna för mig. Ska kolla lite på steg jag tror kommer funka då smile

1 777 Inlägg
3 september 2016
Gizzu skrev:
Bassiehof skrev:
Gizzu skrev:

Tack så mycket, jag kör på två steg hade jag tänkt då det blir lättare med kablarna för mig. Ska kolla lite på steg jag tror kommer funka då smile

Du får kolla upp om 8" har en eller två talspolar. Om den har två kan du ju lasta ner ett monosteg.

296 Inlägg
4 september 2016
GAS är miltal från Sundown kvalitetsmässigt.
Jag hade bytt, om det så krävdes att sälja min själ för att få råd med steg nog att driva den.

1 494 Inlägg
4 september 2016
DD har en 6,5" bas som det har talats gott om, möjligt att en sådan är intressant?

Sundown basen kostar väl ''lite'' mer än dom gammle gas basarna så det är väl inte så konstigt om den håller högre kvalite. Jag hade gjort bytet, sundown är lite eftertraktat då dom inte säljs här.

1 777 Inlägg
4 september 2016
Det verkar vara ett bra byte men Sundown kräver ett kraftfullt slutsteg. http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=3 … s284575431
Senast redigerat av Bassiehof (4 september 2016)

24 Inlägg
4 september 2016
Trådstartare
Någon som har tips på bra steg till en sån då? smile

1 494 Inlägg
4 september 2016
Verkar finnas både 2 och 4 ohms DVC, ta reda på vad basen du kollade på har först så att du vet hur du kan koppla den. Steget styrs ju mycket av budget så det är ju bra att veta med.

24 Inlägg
4 september 2016
Trådstartare
Fjong skrev:
Verkar finnas både 2 och 4 ohms DVC, ta reda på vad basen du kollade på har först så att du vet hur du kan koppla den. Steget styrs ju mycket av budget så det är ju bra att veta med.

Den är på 4 ohm och har 2 ingångar per pol dvs 2 plus och 2 minus

296 Inlägg
5 september 2016
Bassiehof skrev:
3milius skrev:
Bassiehof skrev:
Du kan ju fundera på en mottaktskoppling. Då kan du köra två basar med halva lådvolymen jämfört med lådan i länken din och de spelar lika djupt och högt. Två basar ökar ljudtrycket med 3 dB jämfört med en bas. Bättre än en 8" som förmodligen inte spelar lika högt eller djupt som två 12".

Men det finns inte så mycket rum för mer än 8" om man inte kör plattbasar,
och det är inget för djupbas det heller oftast.
Som nämnt ovan, 30 liter låda tar upp precis hela utrymmet bakom stolarna på den här bilen,
lådan som han har för nuvarande borde vara någonstans kring 50-60 liter.

Det stämmer, en 8" är inte två 12", men min 8" är heller inte en GAS.

Jag kommer väl stämma av lådan till nånstans runt 30Hz,
och basen trivs där nere. 40Hz är midbas.

Om den låda han har är på 60 liter kan han få plats med två i 30 liter i push-pull koppling och det kanske får plats i bilen. Han kan väl försöka och göra en beräkning på en isobaric-låda när han ändå har basarna liggandes.

Det är bra om din 8:a kan spela ner till 30 hz. 40 hz är inte midbas. Subbas är under 60 hz, basen ligger mellan 60-200 hz. Jag har en 12:a som spelar ner till 20 hz men i låda och bil ligger f3 på 27 hz.

Spela ner till 30Hz? Jag stämmer av där för att kunna spela 27Hz utan att plåga ihjäl den.

Nu när man kan ändra på folks åsikter på nätet ska jag passa på och ändra din,
40Hz är midbas. Ligger basslingan i en låt på 60Hz går det inte att lyssna på.

Jag skulle iallafall inte få för mig att välja några middar som inte går ner till åtminstone 40Hz,
det är inget jag vill spela med basen.

1 494 Inlägg
5 september 2016
Finns inte en korrekt delning, det skiljer från person till person och system till system.

Peaken i min bil ligger runt 50hz, trycker på bra med låtar som ligger runt den frekvensen, underbart. Brukar dela runt 60hz, om jag ska spela högt höjer jag middarna upp till 70-100hz.

Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
5 september 2016
3milius skrev:
Bassiehof skrev:
3milius skrev:

Men det finns inte så mycket rum för mer än 8" om man inte kör plattbasar,
och det är inget för djupbas det heller oftast.
Som nämnt ovan, 30 liter låda tar upp precis hela utrymmet bakom stolarna på den här bilen,
lådan som han har för nuvarande borde vara någonstans kring 50-60 liter.

Det stämmer, en 8" är inte två 12", men min 8" är heller inte en GAS.

Jag kommer väl stämma av lådan till nånstans runt 30Hz,
och basen trivs där nere. 40Hz är midbas.

Om den låda han har är på 60 liter kan han få plats med två i 30 liter i push-pull koppling och det kanske får plats i bilen. Han kan väl försöka och göra en beräkning på en isobaric-låda när han ändå har basarna liggandes.

Det är bra om din 8:a kan spela ner till 30 hz. 40 hz är inte midbas. Subbas är under 60 hz, basen ligger mellan 60-200 hz. Jag har en 12:a som spelar ner till 20 hz men i låda och bil ligger f3 på 27 hz.

Spela ner till 30Hz? Jag stämmer av där för att kunna spela 27Hz utan att plåga ihjäl den.

Jag skulle iallafall inte få för mig att välja några middar som inte går ner till åtminstone 40Hz,

Om du tror 40hz är midbas så vill jag informera dig om att det fortfarande är djupbas det handlar om. Midbasen ligger omkring området 80-120 hz

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.

296 Inlägg
6 september 2016
Streethawk skrev:
3milius skrev:
Bassiehof skrev:

Om du tror 40hz är midbas så vill jag informera dig om att det fortfarande är djupbas det handlar om. Midbasen ligger omkring området 80-120 hz

Jag tror inte, jag vet vad jag tycker.

1 777 Inlägg
6 september 2016
3milius skrev:
Streethawk skrev:
3milius skrev:

Hur som har du fel och det beror på din okunnighet. En basslinga runt 60 hz? Vad snackar du om? Tror du att en basgång är en enda frekvens? När ett instrument spelar en ton består tonen inte av en enda frekvens utan av deltoner, som kallas grundton och övertoner. Materialval i både strängar, träslag och andra delar påverkar eller färgar ljudet. Lyssna på Jimi Hendrix Red House så får du höra att en bas kan spela bra mycket högre frekvenser än du anar. Om din anläggning klarar det för många har alldeles för klen midbas så den inte klarar av att skilja på basen och Jimis gitarrspel. Som sagt., subbasen är allt under 60 hz, basen är frekvenser mellan 60-200 hz. http://www.dailymotion.com/video/x5q1wt … ouse_music
Senast redigerat av Bassiehof (6 september 2016)

296 Inlägg
6 september 2016
Bassiehof skrev:
3milius skrev:
Streethawk skrev:

Hur som har du fel och det beror på din okunnighet. En basslinga runt 60 hz? Vad snackar du om? Tror du att en basgång är en enda frekvens? När ett instrument spelar en ton består tonen inte av en enda frekvens utan av deltoner, som kallas grundton och övertoner. Materialval i både strängar, träslag och andra delar påverkar eller färgar ljudet. Lyssna på Jimi Hendrix Red House så får du höra att en bas kan spela bra mycket högre frekvenser än du anar. Om din anläggning klarar det för många har alldeles för klen midbas så den inte klarar av att skilja på basen och Jimis gitarrspel. Som sagt., subbasen är allt under 60 hz, basen är frekvenser mellan 60-200 hz. http://www.dailymotion.com/video/x5q1wt … ouse_music

Jag kan omöjligen ha fel när det gäller min högst personliga åsikt.

"Att en bas kan spela bra mycket högre frekvenser än du anar"

Åfan, kan en bas spela 60Hz? Hade ingen aning.

Jag lyssnar inte på Jimi Hendrix, eller det mesta annat som innehåller instrument.

Prova du istället att spela Riff Raff - Chris Paul, så kanske du förstår vad jag menar.

1 777 Inlägg
6 september 2016
3milius skrev:
Bassiehof skrev:
3milius skrev:

Jag lyssnar inte på Jimi Hendrix, eller det mesta annat som innehåller instrument.

Prova du istället att spela Riff Raff - Chris Paul, så kanske du förstår vad jag menar.

Jo, det kan du för att frekvenser är mätbara, troll.

Samma svar som ovan.

Inga instrument? Lyssnar du inte på musik? Släng ut stereon och lyssna på motorsången! Nä, visst, det var ju en sketen Caddy...

Vad kallar man det? Dance? House? Acid? Bumbibjörnarna?
Senast redigerat av Bassiehof (6 september 2016)

296 Inlägg
6 september 2016
Bassiehof skrev:
3milius skrev:
Bassiehof skrev:

Samma svar som ovan.

Inga instrument? Lyssnar du inte på musik? Släng ut stereon och lyssna på motorsången! Nä, visst, det var ju en sketen Caddy...

Lyssna jävligt noga så kanske tillochmed det går in hos dig.
JAG anser att 40Hz är midbas, precis som du får anse att grisar kan flyga,
varför ska jag försöka ändra på din åsikt över nätet? Vem gynnar det?

Jag skiter fullständigt i vad någon har satt för riktlinjer för vad som är midbas eller ej,
vem var det förresten? Varför har han eller hon rätt?
Någon måste ju bestämt vid någon tidpunkt att här går gränsen för vad som är midbas,
det är inte precis som att en 60Hz ton låter "Midbas midbas midbas midbas", den låter snarare "BÖÖÖÖ".

Har du förstått, troll?

Inga instrument nej. Hiphop och elektronisk musik innebär sällan instrument,
det är datorgenererat tillsammans med röst.

Du svarar i en tråd som gäller ljud i Caddy och hävdar att en Caddy är bara en sketen Caddy.
Gillar du inte ämnet så vad fan gör du här?

1 777 Inlägg
6 september 2016
3milius skrev:
Bassiehof skrev:
3milius skrev:

Samma svar som ovan.

Lyssna jävligt noga så kanske tillochmed det går in hos dig.
JAG anser att 40Hz är midbas, precis som du får anse att grisar kan flyga,
varför ska jag försöka ändra på din åsikt över nätet? Vem gynnar det?

Jag skiter fullständigt i vad någon har satt för riktlinjer för vad som är midbas eller ej,
vem var det förresten? Varför har han eller hon rätt?
Någon måste ju bestämt vid någon tidpunkt att här går gränsen för vad som är midbas,
det är inte precis som att en 60Hz ton låter "Midbas midbas midbas midbas", den låter snarare "BÖÖÖÖ".

Har du förstått, troll?

Inga instrument nej. Hiphop och elektronisk musik innebär sällan instrument,
det är datorgenererat tillsammans med röst.

Du svarar i en tråd som gäller ljud i Caddy och hävdar att en Caddy är bara en sketen Caddy.
Gillar du inte ämnet så vad fan gör du här?

Då har du fel.
Alla kan gå tillbaka några inlägg och läsa att just DU ville ändra min åsikt.

Jag vet inte vem det var, men det har gjorts mätningar och tester har visat att det mänskliga örat inte kan höra toner under 20Hz. Så din "midbas" runt 40 Hz är alltså knappt hörbar för de som är lite äldre. Medan de förmodligen fortfarande kan höra högre frekvenser för örat är känsligast i det så kallade mellanregistret.

"BÖÖÖÖ"? Varför sa du inte från början att du lyssnar på nätbrum? Det ligger nånstans kring 50Hz. Nu tror jag att jag börjar förstå ditt resonemang. Nätbrum runt 60Hz går inte att lyssna till vid realistisk volym. Duktigt av dig att du fått din anläggning att spela just 60Hz för nätfrekvensen brukar ligga på 50Hz. Har du använt bassboost? Och din lilla fjärrkontroll för att justera?

Även om hiphop använder samplingar är det påfallande ofta instrument som spelade melodin från början.

Jag svarar på en ljudfråga, det var din Caddy och dess karaktärslösa motorljud som för tankarna till en symaskin jag kommenterade sist.

Sök