it_mutt skrev:
Rosten är "värst" just där och det är i sin tur pga taskig konstruktion/lösning.
Annars brukar de faktiskt vara förvånansvärt rostfria.
Personligen skulle jag rota tag i en facelift, eller åtminstone en som någon haft klurigheten att montera faceliftstrålkastare på. Detta av den enkla anledning att "före facelift" har rent löjligt dåligt ljus (har någon bytt till facelift, ska det dock vara originalstrålkastare, DEPO lyser illa även de).
Det skrivs en del om strulande kombiinstrument när det gäller A3:an, högst personligen skulle jag vilja påstå att det är långt ifrån så vanligt som man kan tro när man läser runt.
Jag själv skulle inte titta på 1.6 kontra 1.8, utan -möjligen- 1.6 kontra 1.8T. 1.8T är billigare att köra än 1.8:an (jo faktiskt, inte bara på papper). Kör man dessutom "mycket" motorväg skulle jag, sett till förbrukning, även välja bort 1.6 (den må vara marginellt billigare att köra på "landsväg", på motorväg är det en annan femma).
1.8 och 1.8T har, lite beroende på årsmodell, även vissa "extrasaker", så som EDS, en elektronisk differentialspärr, som fungerar lite som antispinn i lägre hastigheter.
Vidare skulle jag välja en, minst, Ambition. Det ger bl.a. acc, treekrad ratt, sportstolar, sportchassi (lagom sänkt med 20mm).
Väljer du en 1.8T så se dock till att servicen är gjord. Men på det "stora hela" är det en stabil motor.
Vad hade du tänkt dig i pris?