4495
Sök

Köpråd-Billigt pundar-pendlaråk

1 354 Inlägg
6 september 2016
Trådstartare
Tja! Har fått nytt jobb så tjänstebil försvinner. Behöver då lite köpråd för en BILLIG bil som inte går sönder alltför ofta men när den väl gör det är reservdelarna billiga.

Budget: 20"
Bor i Stockholm och jag kommer Fortsätta köa precis som i dagsläget. Med andra ord kommer man på ditvägen upp i 70-90 och hem är det stopplikt hela vägen nästan. Det som är viktigt är budgeten, skatten och försäkringen som i allmänhet gärna får vara låg. Helst inte sluka soppa som min V70. Automat är ett STORT plus också och som sagt billiga reservdelar.

Har sneglat på gamla Ford fiesta, Hyundai Atos, ja ni förstår såna bilar som ingen vill ha men jag ska frakta stjärten och ha skitiga arbetskläder på mig i bilen till och från kneget.

Hoppas på massa tips/ erfarenheter!

245 Inlägg
6 september 2016
opel corsa comfort årsmodell 2000
Senast redigerat av eferm (6 september 2016)

1 354 Inlägg
6 september 2016
Trådstartare
Bra tips, hur är det med reservdelar?

Evildan
6 september 2016

Evildan
6 september 2016
Eller förresten, du ville ju åka som en pundare:
https://m.blocket.se/stockholm/Mazda_32 … 11&w=1
Skitbra billig pundarsläde med 0 och ingenting i värdeminskning.
Jag har själv ägt en sådan raket, fungerade i ur och skur samt har bra värme när du har abstinensfrossa.

Evildan
6 september 2016
Något över budget men en pundarkärra likväl.
http://gfx.aftonbladet-cdn.se/image/101 … tad+lyxbil

1 354 Inlägg
6 september 2016
Trådstartare
Mazdan vore perfekt 😂 Satan perfekt, äckligare desto bättre! Men allvarligt toyotan. Det är väl bra grejer som håller? Förvånad över att du inte föreslog en prius :o

Evildan
6 september 2016
Corollan kommer tjäna dig i vått och torrt långt efter Mazdan rostat bort.
Hade den varit i Eskilstuna hade jag ägt den redan. wink
Prius för 20 papp? Finns inte en vettig Prius under 50 lök.

1 354 Inlägg
6 september 2016
Trådstartare
Misstänkte att det var budgeten på priusen. Toyota är väl det mest driftsäkraste man kan få för skitpengar?

Evildan
6 september 2016
Mack855 skrev:
Misstänkte att det var budgeten på priusen. Toyota är väl det mest driftsäkraste man kan få för skitpengar?

Honda och Suzuki är minst lika driftsäkra. Större utbud av toylådor.
Våran identiska manuella Corolla rullade en bra bit över 30000mil problemfrit innan en hjort försökte åka snålskjuts med hustrun.

Diagnostekniker
2 852 Inlägg
6 september 2016
https://www.blocket.se/boden/Mercedes_c … =8&w=3

Finns ju inget annat än en äcklig Merca! wink
Har ägt 3 och har endast bytt soppapump på en av dom.
Den ena hade jag som vinterbil och den började varna för låg oljenivå i Oktober..
Efter 5 månaders tortyr från högerfoten så var det fan inte ett enda missljud i motorn trots att det inte ens fanns olja på stickan.
Otroligt roliga bilar på vintern också för den delen!

Up the RA

Evildan
6 september 2016
Jesper328 skrev:
https://www.blocket.se/boden/Mercedes_c180_68954200.htm?ca=8&w=3

Den ena hade jag som vinterbil och den började varna för låg oljenivå i Oktober..
Efter 5 månaders tortyr från högerfoten så var det fan inte ett enda missljud i motorn trots att det inte ens fanns olja på stickan.

Ja varför inte resa från Stockholm till Boden för att köpa en rostig gammal C-Klasse för 8500kr? Men visst är dom trevliga men inte snåla och totalekonomiska som TS efterfrågar. wink

Väntar med förundran efter första E36 328 köprådet... 😆

Diagnostekniker
2 852 Inlägg
6 september 2016
Evildan skrev:
Jesper328 skrev:
https://www.blocket.se/boden/Mercedes_c180_68954200.htm?ca=8&w=3

Ja varför inte resa från Stockholm till Boden för att köpa en rostig gammal C-Klasse för 8500kr? Men visst är dom trevliga men inte snåla och totalekonomiska som TS efterfrågar. wink

Väntar med förundran efter första E36 328 köprådet... 😆

Bara ett förslag, tog första bästa på Blocket. wink
En C180 går ju rätt så billigt, men sen så är ju allting relativt också! smile
Senast redigerat av Jesper328 (6 september 2016)

Up the RA

1 354 Inlägg
7 september 2016
Trådstartare
Nä, merca, BMW och Volvo går fetbort. Ekonomiskt när bilen kommer bli ännu äckligare än den är vid köp. Blev kär i mazdan. Det var fan eliten av pundaråk. Det blir nog en sådan eller en Toyota. Mazdan ska man sen ha personlig regplåt på. "Carlos" tack för råden big_smile kommer någon på något annat som är så äckligt snålt och bara skitful att titta på så hojta till.

Evildan
7 september 2016
Smartcar?

1 354 Inlägg
7 september 2016
Trådstartare
Smartcar är inte speciellt pundig men billig ja...

Forummoderator
18 151 Inlägg
7 september 2016
Mack855 skrev:

Smart är ihopbultad av samma gäng som plockar ihop DSG-lådor. Fast Smartcar gör de på ledig tid över helgen. Med rejäl promillehalt.

Rolig bil, värdelös på vintern. Motorn är av modell "motorcykel" och rullar inte lika långt som andra bilar.
Min mamma har haft en.. Trots diverse fel vill hon ha en igen!

En Toy-burk är det enda raka. Rattar omkring i min lågt växlade Yaris på veckodagarna. Fungerar utmärkt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

1 354 Inlägg
7 september 2016
Trådstartare
Hybridsmurfen skrev:
Mack855 skrev:

Smart är ihopbultad av samma gäng som plockar ihop DSG-lådor. Fast Smartcar gör de på ledig tid över helgen. Med rejäl promillehalt.

Rolig bil, värdelös på vintern. Motorn är av modell "motorcykel" och rullar inte lika långt som andra bilar.

En Toy-burk är det enda raka. Rattar omkring i min lågt växlade Yaris på veckodagarna. Fungerar utmärkt.

Är det skillnad på Toyota modellerna att någon är mer benägen än någon annan att paja? Vilken är snålast? big_smile Är det avensis eller corolla som gäller? big_smile

Forummoderator
18 151 Inlägg
7 september 2016
Mack855 skrev:
Hybridsmurfen skrev:
Mack855 skrev:

Är det skillnad på Toyota modellerna att någon är mer benägen än någon annan att paja? Vilken är snålast? big_smile Är det avensis eller corolla som gäller? big_smile

Har bara kört en Avensis men Evildan har haft flera. Corolla har jag haft några. Ingen krånglade trots tidvis mycket tung gasfot på 90-talet. En Corolla 97-00 borde vara ett säkert kort att satsa på.

Min Corolla DX -82:a med bakhjulsdrift fick utstå mer än vad tillverkaren rimligtvis kunde tänkt sig.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

1 354 Inlägg
7 september 2016
Trådstartare
Då ska jag nog satsa på en Toyota. Känns lite säkrare, bara hört att dom är hållbara. Är väl kamkedja på många av deras bilar va?

Sök