3144
Sök

Äldre förare i trafiken. Borde de göra lämplighetsprov?

Forummoderator
18 013 Inlägg
11 september 2016
Trådstartare
Vi pratade om detta igår. Orsaken är att vid den lokala bensinstationen vrålade den personen bakom kassan att "BROR! du får stoppa tillbaka tankmunstycket och försöka igen. Farbrorn ifråga såg förvillad ut. Jag hjälpte till. Han är runt 80 år.

Trots att han säkerligen tankat bilfan i 60 år så blev det fel. Rejält fel. Jo, han har bytt bil... Den är inte lika gammal...
Personen i kassan sa (känner henne) att han borde fan inte köra bil. Håller med. Sen var vi på den lokala ICA-butiken igår. Samma gubbe mötte vi på vägen ut och han hejade på mig. Så långt, så väl.

Sen kan man undra. Vi fick se hur denna minibuss var parkerad... Halva rumpan stack ut. I ett hörn... Aj du. Vi kommenterade att "Den jäveln bör inte köra bil, automat eller inte"

Idag tog priset. Utanför ICA som vi fick besöka då vi glömde hälften igår står det en vit Skoda Octavia RS -11. Med handikapptillstånd i rutan. Vad fan? På väg ut höll en herre på runt 146 år och med SYRGASTUB PLUS RULLATOR sätta sig i bilen. Lite roligt bilval där men allvarligt talat? Den fan ska inte ut och rulla. Som tjejen sa: Vad händer när syrgasen tar slut eller han sliter loss näsklämman under körning? Fast bilen köper jag gärna sen. Knappast buskörd.

Jag har sagt till mina barn och min käresta att de får säga till när det är dags att sluta köra. Men man blir väl envis som synden när den dagen kommer. Men runt 75-85 år är väl fullt rimligt. Det finns belägg för att en herre på 70 år är precis lika farlig i trafiken som en 18-åring med nytaget körkort. Min Farmor var dock bra. Runt 85 år så lämnade hon över bilnycklarna till sin Octavia 1,8T (intressant bilval där med) till mig och sa att "Nu är det klart, ska inte köra bil mer". Hon blev 90 år och var helt klar i huvudet till sista andetaget.

Finns det länder där åldersprövning är normalt?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Evildan
11 september 2016
Nu kom jag på något jag glömt...grattis på födelsedagen gubbjävel!!
Heter du Bror i andranamn?

Men jovisst skulle ett obligatoriskt lämplighetstest införas när man passerar en viss ålder på samma vis som för körkortsinnehavare av tyngre behörigheter.

Vi sätter gränsen att få köra personbil vid 85år så tar jag till våren över Bennys Corvette. 😉😈😆

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
11 september 2016
Evildan skrev:

Men jovisst skulle ett obligatoriskt lämplighetstest införas när man passerar en viss ålder på samma vis som för körkortsinnehavare av tyngre behörigheter.

Vi sätter gränsen att få köra personbil vid 85år så tar jag till våren över Bennys Corvette. &#128521;&#128520;&#128518;

Hahaha!!!!! Du gjorde min söndagskväll!!! Då får du allt vänta några år och då kanske inte ens du ska köra mer!!!! wink

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

497 Inlägg
11 september 2016
Jag tycker absolut det borde införas lämplighetstester efter en viss ålder...har stött på en del äldre människor som inte bör sitta bakom ratten längre sad

Ett par av mina skräckex är kunder som knappt kunnat slå in sin kod i en kortläsare pga ser för dåligt(helst så har kortläsaren extra stora siffror...) och ett par kunder som behövt stå ca 1,5m från regskylten för att kunna läsa vad som står på den wink

Dream as if you could live forever. Live as if you only have today.
Suprans projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=308981

Evildan
11 september 2016
Vettemannen skrev:
Evildan skrev:

Vi sätter gränsen att få köra personbil vid 85år så tar jag till våren över Bennys Corvette. &#128521;&#128520;&#128518;

Hahaha!!!!! Du gjorde min söndagskväll!!! Då får du allt vänta några år och då kanske inte ens du ska köra mer!!!! wink

/Benny

Min olämplighet som bilförare har infunnit sig för länge sedan.
Du är nog yngre än mig när du är 85... &#128512;

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
11 september 2016
Evildan skrev:
Vettemannen skrev:
Evildan skrev:

/Benny

Då får du väl hålla dig till Gröndal med dina minibilar!! wink

/Benny

Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Evildan
11 september 2016
Vettemannen skrev:
Evildan skrev:
Vettemannen skrev:

/Benny

Då får du väl hålla dig till Gröndal med dina minibilar!! wink

/Benny

Vi har några 70+ som kör! Jag nöter på ett tag till.

Forummoderator
18 013 Inlägg
11 september 2016
Trådstartare
Man tackar Mr. Evil.

Jag är född 1973 och bör rimligen kunna styra runt ett par år till. Manuell växel i Yaris är inget jag tänker på längre. Och nej, den gör inte ett hoppande varje gång jag växlar. Det ska synas på varvräknaren men inte kännas i bilen. Bättre än de flesta DSG7 med torrlamell alltså...

Men nog fan hade det gjort gott (Läs: Svidit som fan) om en läkare säger att jag får sluta köra vid viss ålder och jag har 7 dagar på mig att sluta köra bil innan kortet försvinner.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

1 863 Inlägg
11 september 2016
Finns väl lika många unga människor som kör lika dåligt om inte sämre än äldre människor.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
11 september 2016
666_Beast skrev:
Finns väl lika många unga människor som kör lika dåligt om inte sämre än äldre människor.

Kan nog hålla med. Det handlar väl lite mer om erfarenhet på de lite äldre. Fyller 60 nästa gång och kör dagligen X antal mil. Känner liksom inte att man börjar få svårigheter eller blir rädd, för infinner sig dessa kriterier får man stänga garagedörren för evigt!!

/Benny

Min youtubekanal!

27 Inlägg
11 september 2016
Lämplighetstest vette jag sjutton, visst låter som en bra idé men om man är klar i skallen kanske man inte tar det så bra. Frågan är hur man själv skulle reagerat om man var 65 år och klar i huvudet och blev påtvingad ett lämplighetstest.

Tycker att den är en moralfråga som man själv borde kunna när man kommer upp i åldern och börjar bli sleten, men samtidigt är det lätt att vara högmodig.

Men däremot om man har varit hos läkaren och har kass syn eller liknande och de inte anser att man kan vistas i trafiken på ett säkert sätt, borde inte läkaren i sådana fall kunna göra en anmälan till trafikverket? Det skulle låta mer vettigt tycker jag.

Forummoderator
18 013 Inlägg
11 september 2016
Trådstartare
OscarRullarGolf skrev:
Lämplighetstest vette jag sjutton, visst låter som en bra idé men om man är klar i skallen kanske man inte tar det så bra. Frågan är hur man själv skulle reagerat om man var 65 år och klar i huvudet och blev påtvingad ett lämplighetstest.

Tycker att den är en moralfråga som man själv borde kunna när man kommer upp i åldern och börjar bli sleten, men samtidigt är det lätt att vara högmodig.

Men däremot om man har varit hos läkaren och har kass syn eller liknande och de inte anser att man kan vistas i trafiken på ett säkert sätt, borde inte läkaren i sådana fall kunna göra en anmälan till trafikverket? Det skulle låta mer vettigt tycker jag.

Det har dessa rätten att göra. Men sällan detta händer. En ren kuriosa:
En herre på 20 år gör en liten miss i pappas BMW 525 och leker jordfräs med denna kälke. Körkortet tar polisen på plats... Jag tror man har några fåtal dagar på sig att köra på innan det är kört. 20 år bör betyda att prövotid kvarstår?

http://nyhetersto.se/telegram.asp?ID=3700

Forummoderator
9 299 Inlägg
11 september 2016
Enklast vore kanske ett lämplighetstest där man laddar ner ett webbaserat formulär för att registrera sig med förslagsvis bank-id för att få ut förarbevis ett år i stöten. Redan där skulle nog de flesta på över 55 dra en nitlott.

Svår fråga det här faktiskt, men visst är det förhoppningsvis så att de flesta trots allt inser "den där dagen" att det nog faktiskt vore bättre att låta bilen stå. Tyvärr så fungerar det ju inte så i realiteten. Själv mötte jag en farbror idag, på mellan 80 och döden, på fel sida vägen. Jag vet inte om han bara tänkte ta ut svängen inför en korsning men det var lite spooky, särskilt som jag körde en Yaris och kände mig lite naken. (Hade känts bättre i en krocksäker Volvo 740 från 1985) En sak är säker, han såg mig inte. Jag sökte ögonkontakt för att visuellt signalera "Vad fan håller du på med gubbjävel?!" men han tittade åt andra hållet.

OBS, Volvo-kopplingen var alltså ett dåligt skämt endast avsett att reta upp BlueSpeed.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

27 Inlägg
11 september 2016
Hybridsmurfen skrev:
OscarRullarGolf skrev:

Det har dessa rätten att göra. Men sällan detta händer. En ren kuriosa:
En herre på 20 år gör en liten miss i pappas BMW 525 och leker jordfräs med denna kälke. Körkortet tar polisen på plats... Jag tror man har några fåtal dagar på sig att köra på innan det är kört. 20 år bör betyda att prövotid kvarstår?

http://nyhetersto.se/telegram.asp?ID=3700

Jo det borde det vara, farbror blå gjorde någon en överblick och såg att olyckan var själv vållat, var säkert ett par lakritsspår på den där vägen. Var nog svårt att komma undan, speciellt när det ser ut att vara snustorrt på backen. Hoppas föraren lärde sig en läxa, lätt att vara tung på högerfoten och tappa kontrollen cool

5 687 Inlägg
11 september 2016
Anser det borde vara liknande krav som på tyngre behörigheter i samband med förnyelse av körkort.
(Körkort för lätta fordon förnyas var 10e år och för tyngre fordon var 5e år).

Dvs vid förnyelse av körkort för lättare fordon var 10e år ska det krävas:
Hälsodeklaration och synintyg upp till och med 44år.
Läkarintyg och synintyg från det att man fyllt 45år.

Muttley
11 september 2016
Från 20 års ålder och var 5e år så har vi inga blindstyren i trafiken (de som såklart kör ärligt)   för att syn och kropp ändras fantastiskt mycket på ett par år.

Yawn...
3 151 Inlägg
11 september 2016
Ja, ett lämplighetstest från det att man går i pension och som upprepas var 5:e eller 10:e år vore väl lämpligt. Bara hälsokontroll + teoriprov, det kommer man långt på och blir ingen större kostnad heller.

Kan man inte tåla att vid pensionsålder behöva kontrollera hälsan för att få köra, så tror jag inte att man är lämplig att köra heller. smile

6 067 Inlägg
11 september 2016
Jag mötte faktiskt en bil på E6:an en gång, Jag såg den i princip inte förrän den plötsligt körde förbi. Man är inte beredd på att någon skall komma så man reagerar inte förrän alldeles för sent. Jag hade tur att det var gles trafik så jag körde i högerfilen och kan kom i vänsterfilen. Men en bit bakom mig kom två bilar i bredd och de körde in i varandra när de försökte väja. Ingen dog men några bilar blev skrot. Och han som körde mot färdriktningen var förstås en gammal gubbe som borde lämnat in körkortet för många år sedan... Jag tror på kontroll var femte år, från 70.

Evildan
12 september 2016
Jag var på väg mot Oxelösund en solig söndagseftermiddag på motorvägen i juli för ca 10år sedan och jag fick möte på möte blinkandes med helljuset ute på motorvägen så jag ledsnade svängde av åt vänster och tog Baraleden istället. Vilka galningar det finns!

Sök