3313
Sök

Saab 9-5 04 ryker vid start

12 Inlägg
14 september 2016
Trådstartare
#1
Hej.

Han en Saab 9-5 2004 som under en period har börjar ryka vid start. Den rycker inte när man väl kör med den. Röken har börjat skifta i blått, har hört hundra olika historier att antingen är de vevhuset eller turbon. Men bilen går kanon för övrigt. Men vad ha hört /läst så ska man inte behöva byta vevhus på 04? Någon kunnig som kan ge ett vettigt svar ?

168 Inlägg
14 september 2016
#2
Cookienutz skrev:
Hej.

Han en Saab 9-5 2004 som under en period har börjar ryka vid start. Den rycker inte när man väl kör med den. Röken har börjat skifta i blått, har hört hundra olika historier att antingen är de vevhuset eller turbon. Men bilen går kanon för övrigt. Men vad ha hört /läst så ska man inte behöva byta vevhus på 04? Någon kunnig som kan ge ett vettigt svar ?

ryker vart? ur avgasröret?

Drar den olja? drar den kylarvatten?


12 Inlägg
14 september 2016
Trådstartare
#3
Ur avgasröret ja. Drar varken överdriver mycket vatten eller olja

12 Inlägg
15 september 2016
Trådstartare
#4
Någon som har svar ?

Forummoderator
26 344 Inlägg
15 september 2016
#5
Har inget svar på frågan men min V70 betér sig tyvärr likadant, så ska bli intressant vad svaren blir.
Ganska irriterande problem för jag kommer inte på vad det är. Var inte ventilkåpspackningen i alla fall.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Diagnostekniker
2 713 Inlägg
16 september 2016
#6
Det kan vara turbon och det kan även vara kassa ventiltätningar.
Kan ju även vara vevhusventen.

Om du står framför bilen så har du en slang i bakkant på vänster sida av ventilkåpan.
Följ den ner till under insuget och lossa den där den ansluter till membranet och kontrollera sedan om slangen är igensatt (eller i bra skick över huvud taget).
Skulle väl även föreslå att kolla igenom resterande slangar också, men det kräver vilja och långa armar.

Ser grejerna bra ut så skulle jag kolla turbon.
Bara att lossa på klämman som håller ihop "svanhalsen" med inloppet på turbon.
Axiellt så ska axeln vara stum, radiellt så får du ha ett litet glapp (1-2mm) då det ska försvinna när man får oljetryck i turbon.

Nu har jag väl upprepat det du har fått höra 100 gånger redan. big_smile

Up the RA

8 Inlägg
18 september 2016
#7
lossa röret till spjällhuset och dra med fingret och kolla om det är oljigt i röret/slangen. smile

// MBS - Markus Bilserice
markus@markusbilservice.com
0768685331

Markus Andersson
www.markusmotor.com
markus@markusmotor.com
0760874514


Sök