Tjenare! Nu runt julledigheterna har jag hunnit med lite allt möjligt med bilen! Bland annat hittat mer rost! För det är ju så jäkla sköjj!
Eller nått
Skruvade ner draget på bilen, USCH så jäkla fult! Nått ihop-fällbart lyxigt 80-tals drag! Ger mig fan på att det va skitfult redan då
Så skymtade jag lite knaggel upp bakom kofångaren typ, ish! "Nä men jag tar la ner kofångaren och kikar, slipar oh bättrar på tänkte jag! Jovisst!..
På bilden har jag redan röjt bort det mesta men lite rost finns kvar för alla att se! Ska försöka förklara för dom som inte vet hur det ska se ut!
Det är som en "klack" där plåten från golvet UNDER bilen och golvet I BILEN/skuffen går ihop till en dubbelplåt som sen är punktsvetsad på samma "klack" som bland annat den fina kromlisten ligger över! Den dubbelplåten hade så glatt rostat upp totalt
På bild har jag redan kapat bort "första lagret" av dubbelplåten, den som va "golvet under bilen"! Sen även 2 små plåtar som satt punktad bredvid mot reservhjulsbaljorna hade rostat upp lika duktigt (Bifogar bild nedan) Ser/såg värre ut än det var, rätt straight forward rostlagning kom jag fram till när jag väl kapat bort allt mög!
Här ser ni bild på ena plåten som jag borrade loss från baljan, snygg va?
* Började med att göra en mall hur den nya plåten skulle se ut!
* Sen tillverkades plåten i 1mm plåt och med hjälp av ett skruvstäd oh en vinkelslip. Custom fab
* Och sen svetade jag dit den, inte så vackert men när man tätat med kit och lagt på rostskydd och färg så kommer det i alla fall vara bättre än det vart innan!
Sen gjorde jag givetvis samma sak på andra sidan, dock fick jag väl ingen vettig bild på det
Efter att ha kapat bort dubbelplåten, eller det som fanns kvar dvsa så slipade jag rent "klacken" jag pratade om innan så den skulle gå att svetsa i!
Och så löste jag allt genom att svetsa ihop "Golv med golv" om ni förstår?
Dvsa där det gick ihop och blev dubbelplåt valde jag att svetsa en söm! Ni kommer förstå på bilden nedan. För att sen lägga en enkel- plåt mot klacken och överlappa lite där jag precis "svetsat ihop golven"
Började med att rostskydda allt jag inte skulle komma åt sen efter jag lagt plåten. Sprutade även över klacken, för att sen markera där jag skulle svetsa fast plåten så jag kunde slipa bort just där jag skulle svetsa för att bibehålla så mycket skydd på klacken som möjligt så det inte börjar rosta på bar-plåten som blir "mellan"!
Ni får se om ni förstår hur jag gjort på bilden!
En mall gjordes och plåten kapades ut och såg sen ut såhär!
Slipade rent markerade ytor som jag sa och punktade dit den!
Blev rätt bra, tror det va en bra lösning!
Sen helsvetsades plåten i bakkant och punktades mot klacken!
Inget proffsjobb men det funkar!
Sen gick jag mot attack på lite övrig ytrost som gärna uppstår på dehär jäkla bilarna haha
Detta gjordes ju givetvis på båda sidor också men fick aldrig nån bild på motsvarande sida ;D
Men det är jävligt nice när det blir rent! Samtliga ytor ska få sig en dos bodyspray efter att allt är färdigt!
Fick givetvis slut på sliptrissor och kaptrissor så han inte med mer bak, utan fick bli en tur till Biltema direkt efter för att känna mig extra effektiv!
Bjuder på lite mer sjuk custom fab, på en av mina plåtar till baljorna
Sen lite gamla nyheter så målade jag mina bärarmar och pressade i nya bussningar! Nytt är king!
Målade och pressade i nya bussningar i bakre fästena till bärarmarna också men det hade jag ingen bild på!
Sen fick jag ett hårt paket från Jspec igår! Deras egna Coilovers (Fram och bak) Kommer nog funka utmärkt för ändamålet. Och ställbara stab stag! Hade säker funkat med original stabstag men blev lite prylkåt, kanske är till fördel i framtiden(?)
Så det som återstår för att panga ihop framvagnen är att svarva upp hylsorna till mina toplagringar så dom passar mina nya dämpare och få tag i rätt bussningar till krängarstaget! Köpte nya på L-M-R som jag fick hem idag men va ju givetvis fel! Men har original art-nummer på dom gamla bussningarna så får vända mig till Volvo här i byn
Det var allt för mig! Hoppas ni orkar läsa allt! Blev väldigt ingående om processen haha
Ni får väl säga till om ni tycker det blir mycket att läsa så får jag va mer kortfattad i framtiden!
På återseende!