Vilken intressant och mysig tråd.
Synd att jag missat den tidigare.
Har själv genomlidit flera år i en 2121 M -11.
Du har inte funderat på att lägga in en 1700 Niva-motor med Bosch Multipoint?
Mina reservdelar köpte jag från Mathias och Umeå Offroad och import.
Bra priser och snabba leveranser.
Under tidiga 70-talet, när Södertälje Kommun övertalade Matreco att flytta från Gävle till Södertälje, svarade Kommunen med att som motprestation köpa ett mycket stort antal Lada-bilar. Om jag minns rätt mellan 150 och 170 bilar. Alla orange. Allt fler och fler "lador" blev med tiden reservdelsdonatorer. Kommunens område i Ekensberg påminde mer och mer om en Lada-skrot. De sista "Ladorna" såldes till högstbjudande genom budgivning, i första hand till de kommunalanställda. Gick även 3 Land Rover 109 seriebilar samt ett par mindre FIAT-lastbilar till högstbjudande. Tror inte någon av bilarna betingade över 5.000:-. Minns att jag för en tjejs räkning kollade en, om minnet inte sviker mig, på 2.000 mil och 3 år som hon lade för lågt bud på. Den gick för under 5.000:-. Rena Lada-slakten.
Själv har jag ägt 2 "original" - nämligen FIAT 1500 Juventus 1964. En grå och en vit. Ett bestående minne är att det inte var samma gänga på hjulmuttrarna på båda sidor.
Min Niva hade samma gänga på alla hjulmuttrarna - som även passar på Suzuki.
Fälgarna från en Sukka passar Niva - men inte tvärt om.
Den här tråden kommer jag att följa.