Vet inte om någon skrivit förut men 200an finns i manuell och automat 300 såldes bara som automat i Sverige, finns någon manuell har jag för mej om den är ombyggd eller importerad vet jag ej.
Mycket riktigt, det finns en manuellt växlad IS300 i Sverige. Jag provkörde 2008, då den stod hos en vimpelhandlare i Täby och kostade 240 000kr. Sedan dess har den hamnat på Blocket några gånger. Senast förra året sjönk priset från 75 000kr till 58 000kr innan den bytte ägare i juli.
OnT: IS200 är ganska slö, men den sexväxlade manuella lådan är väldigt tätstegad och radsexan låter så pass trevligt att bilen lätt upplevs som piggare än vad den är. Vill man ha mer effekt kan man ju annars skaffa kompressor
du skriver alltid roligt och får mig att skratta, dom flesta säger att is200 är riktigt slöa och törstiga, gör mig lite orolig? är dom jättetrötta eller? orkar kanske inte ha en slöare bil än min nuvarande. min f10 är inte speciellt jättepigg men går helt ok till vardan, ser att många klagar på att lexusen är slö. 200an. gillar just mest manuel, annars skulle ja bara skaffa en 540 automat längesen, finns 1000 på blocket men hittar ingen jäkla manuel nånstans. bara 535! varför finns det så många 535 när det är en mellan modell???
Evil är inte rolig, han är bara Evil! Enligt ryktet äter han ekorrungar i meditativt syfte och sväljer ner dem med irländskt getblod.
Is200 är nog ganska slö. Samtidigt, rådet som är sagt stämmer, åk och provkör en sådan för att skaffa dig en uppfattning.
Automatbilar blir ju vanligare och vanligare. Speciellt i större bilar. Det finns så att säga ingen vits att sitta och vispa när man åker 1800kg V6-V8 med över 200hästar. Det går mjukare, drar inte mycket mer soppa längre och är bekvämare. Har du inte behov av stort bagage så är ju en GS450h en dräpare vad gäller acceleration med en relativt låg förbrukning som bonus.
Föredrar svanungar till getblodet. Provkör en IS så behöver du inte fundera över om det är något för dig. IS300 har automatlåda från fabrik. Jag skulle föredra en BMW med tomatlåda (om BMW var det absolut enda alternativet) eftersom den inte är utsatt för någon Paul Walker wannabee som har kamikazeväxlat lådan. 540 såldes mest som automat eftersom det är en glidarbil för äldre välbeställda feta tyska avdelningschefer medans mellanchefen som åkte 535 fick vackert veva skiten själv manuellt. 535 var givetvis en billigare bil som ny vilket gör att det sålts fler. Jag hade oavsett bilmodell aktat mig för ett stylat sänkt exemplar med feeta fälgarna, utan siktat in mig på en fin originalvagn.
haha bra skrivet, vispa själv. den var bra. men en v8 på 235-245hk? det är för många modeller i 5 serien som har väldigt liknande hk. 191-193-231-235. 525-528-530 osv. Blir väldigt frustrerad att jag inte hittar 540 med manuell.
@lindblom. Ska ut o försöka hitta snubben som säljer en i närheten. han har inte svarat än. Hoppas den inte är för slö. Men dom flesta säger det. Och så ska den vara väldigt törstig
@lindblom. Ska ut o försöka hitta snubben som säljer en i närheten. han har inte svarat än. Hoppas den inte är för slö. Men dom flesta säger det. Och så ska den vara väldigt törstig
Den är definitivt törstig i förhållande till effekten. Jag har en app där jag sparar varenda tankning jag gör med varje bil (jag älskar statistik) och jag har fortfarande kvar alla tankningar jag gjorde mellan 2011 och 2013 med min IS200, då jag körde med kompressor. Den genomsnittliga förbrukningen mellan dessa år var 0,94 liter/mil. Den innefattade både dagliga resor till och från jobbet samt rejält hård körning emellanåt. Min bästa snittförbrukning på en tank, med kompressor, var 0,79 liter/mil. Utan kompressor har jag för mig att jag klarade 0,71 liter/mil vid ett tillfälle.
Min IS 250 väger betydligt mer och har starkare motor, men drar betydligt mindre bensin än min IS200 gjorde.
Edit: Kolla förresten efter rost i trösklarna, närmast de bakre hjulhusen. Det är tyvärr ett väldigt vanligt problem på IS200. Annars känner jag inte till några modellrelaterade problem, förutom trilskande CD-växlare.
@lindblom. Ska ut o försöka hitta snubben som säljer en i närheten. han har inte svarat än. Hoppas den inte är för slö. Men dom flesta säger det. Och så ska den vara väldigt törstig
Den är definitivt törstig i förhållande till effekten. Jag har en app där jag sparar varenda tankning jag gör med varje bil (jag älskar statistik) och jag har fortfarande kvar alla tankningar jag gjorde mellan 2011 och 2013 med min IS200, då jag körde med kompressor. Den genomsnittliga förbrukningen mellan dessa år var 0,94 liter/mil. Den innefattade både dagliga resor till och från jobbet samt rejält hård körning emellanåt. Min bästa snittförbrukning på en tank, med kompressor, var 0,79 liter/mil. Utan kompressor har jag för mig att jag klarade 0,71 liter/mil vid ett tillfälle.
Min IS 250 väger betydligt mer och har starkare motor, men drar betydligt mindre bensin än min IS200 gjorde.
Edit: Kolla förresten efter rost i trösklarna, närmast de bakre hjulhusen. Det är tyvärr ett väldigt vanligt problem på IS200. Annars känner jag inte till några modellrelaterade problem, förutom trilskande CD-växlare.
kompressor säger du? vad kostar att montera en sånn? är det svårt? lutar mest åt bmw eller lexus. fast än kan inte bestämma vilken lexus modell. kanske 220d ??är dom bra?
kompressor säger du? vad kostar att montera en sånn? är det svårt? lutar mest åt bmw eller lexus. fast än kan inte bestämma vilken lexus modell. kanske 220d ??är dom bra?
Sätter du ihop ett eget kompressorkit borde det hamna på lite drygt 10 000kr. Det jobbigaste är att få tag i alla delar som behövs. Att montera grejerna är inte svårt alls om man mekat lite förut.
Personligen är jag inte speciellt förtjust i IS 220D. Toyota/ har aldrig varit speciellt bra på att göra effektiva dieselmotorer, så 220D är törstigare än den borde vara. Motsvarande BMW med dieselmotor lär vara betydligt snålare. Dessutom tycker jag att andra generationens IS gör sig bäst med automatlåda och det alternativet finns inte till 220D. Första generationens IS200 vill man inte ha automatlåda i, däremot. Den är nämligen fyrstegad och känns därför gräsligt trött. Lådan i IS300 är i alla fall femstegad, om jag inte minns fel.
kompressor säger du? vad kostar att montera en sånn? är det svårt? lutar mest åt bmw eller lexus. fast än kan inte bestämma vilken lexus modell. kanske 220d ??är dom bra?
Sätter du ihop ett eget kompressorkit borde det hamna på lite drygt 10 000kr. Det jobbigaste är att få tag i alla delar som behövs. Att montera grejerna är inte svårt alls om man mekat lite förut.
Personligen är jag inte speciellt förtjust i IS 220D. Toyota/ har aldrig varit speciellt bra på att göra effektiva dieselmotorer, så 220D är törstigare än den borde vara. Motsvarande BMW med dieselmotor lär vara betydligt snålare. Dessutom tycker jag att andra generationens IS gör sig bäst med automatlåda och det alternativet finns inte till 220D. Första generationens IS200 vill man inte ha automatlåda i, däremot. Den är nämligen fyrstegad och känns därför gräsligt trött. Lådan i IS300 är i alla fall femstegad, om jag inte minns fel.
Lexus toppat J.D. Powers lista över de mest pålitliga bilmärkena fem år i rad, så driftsäkerheten behöver du inte tvivla på. Just driftsäkerheten är den största anledningen till att jag har kört Lexus/Toyota de senaste tio åren.
Lexus toppat J.D. Powers lista över de mest pålitliga bilmärkena fem år i rad, så driftsäkerheten behöver du inte tvivla på. Just driftsäkerheten är den största anledningen till att jag har kört Lexus/Toyota de senaste tio åren.
Lexus toppat J.D. Powers lista över de mest pålitliga bilmärkena fem år i rad, så driftsäkerheten behöver du inte tvivla på. Just driftsäkerheten är den största anledningen till att jag har kört Lexus/Toyota de senaste tio åren.
äre nånting du skulle våga dig på? har hört att boxar kan vara rent skit. verkar inte vara nån annan firma som chippar, ingen bsr-vtech tex
Jag har på önskan av ägarna boxat två Avensis 177hk en T25 och en T27, bägge käkar kopplingar. Jag avråder sådant med bestämdhet som du vet sedan tidigare. Tänk dig om du gjort en effektoptimering av BMW:n du har, resultatet hade inte låtit vänta på sig eftersom växellådan tydligen inte ens är dimensionerad för originaleffekten. Vill du ha mer pulver i kombinationen med ett bekymmersfriare bilägande så köper du en bil som har pulver redan från bandet är mitt ständiga råd.
Lexus toppat J.D. Powers lista över de mest pålitliga bilmärkena fem år i rad, så driftsäkerheten behöver du inte tvivla på. Just driftsäkerheten är den största anledningen till att jag har kört Lexus/Toyota de senaste tio åren.
äre nånting du skulle våga dig på? har hört att boxar kan vara rent skit. verkar inte vara nån annan firma som chippar, ingen bsr-vtech tex
Jag har på önskan av ägarna boxat två Avensis 177hk en T25 och en T27, bägge käkar kopplingar. Jag avråder sådant med bestämdhet som du vet sedan tidigare. Tänk dig om du gjort en effektoptimering av BMW:n du har, resultatet hade inte låtit vänta på sig eftersom växellådan tydligen inte ens är dimensionerad för originaleffekten. Vill du ha mer pulver i kombinationen med ett bekymmersfriare bilägande så köper du en bil som har pulver redan från bandet är mitt ständiga råd.
hehe tror nog du har rätt. Tänk om ja hade chippat f10n. bmw skulle kasta vitlöksås i fejan på mig direkt. killen som har lexusen is200 verkar ha gått i ide och får inte tag i han! ska fortsätta leta efter honom
äre nånting du skulle våga dig på? har hört att boxar kan vara rent skit. verkar inte vara nån annan firma som chippar, ingen bsr-vtech tex
Jag har på önskan av ägarna boxat två Avensis 177hk en T25 och en T27, bägge käkar kopplingar. Jag avråder sådant med bestämdhet som du vet sedan tidigare. Tänk dig om du gjort en effektoptimering av BMW:n du har, resultatet hade inte låtit vänta på sig eftersom växellådan tydligen inte ens är dimensionerad för originaleffekten. Vill du ha mer pulver i kombinationen med ett bekymmersfriare bilägande så köper du en bil som har pulver redan från bandet är mitt ständiga råd.
hehe tror nog du har rätt. Tänk om ja hade chippat f10n. bmw skulle kasta vitlöksås i fejan på mig direkt. killen som har lexusen is200 verkar ha gått i ide och får inte tag i han! ska fortsätta leta efter honom
Jag har på önskan av ägarna boxat två Avensis 177hk en T25 och en T27, bägge käkar kopplingar. Jag avråder sådant med bestämdhet som du vet sedan tidigare. Tänk dig om du gjort en effektoptimering av BMW:n du har, resultatet hade inte låtit vänta på sig eftersom växellådan tydligen inte ens är dimensionerad för originaleffekten. Vill du ha mer pulver i kombinationen med ett bekymmersfriare bilägande så köper du en bil som har pulver redan från bandet är mitt ständiga råd.
hehe tror nog du har rätt. Tänk om ja hade chippat f10n. bmw skulle kasta vitlöksås i fejan på mig direkt. killen som har lexusen is200 verkar ha gått i ide och får inte tag i han! ska fortsätta leta efter honom
skippa is200 ... trist bil, törstig och trött
känns lite sådär att punga ut runt 30. de flesta på blocket ligger runt där och dom har ju kamrem också. Flesta säger att det är en slö bli som är törstig, inte riktigt så jättesnygg heller..fan vad svårt det är med bilar. kunde inte den ha åtminstone 250hk. Då skulle inte de va nån problem. därför ja kollar mest på bimmers, man får lite effekt iaf, samt att dom är väldigt snygga, i mina ögon iaf.
Panda: Vilka bilar funderar du på i dagsläget, på allvar? 540i E39? Nån japanare? Eller? Oavsett hur du gör så invänta BMW's dom. Alla alternativt som nämnts hittills är sämre än din nuvarande bil. Den du har nu är faktiskt lagom snabb, snål och säker. Sluta oroa dig för allt som KAN hända, vissa saker händer bara i forum
just nu lutar det mot antingen e39 535-540, eller skaffa en 6a i en f10 523-528. 6orna borde inte ha nån alvarlig fel som kostar multum att byta. tex kedja eller turbo. japanare vet ej, ser tråkiga/konstiga ut för mig o tjejens smak. Måste ju gå att äga en bimmer utan att få hål i plånboken tänker jag. kanske 540 inte är det mest logiska då, men kanske bästa valet är en f10 med 6a. Helt sanslöst svårt att välja bil. kasnke tom behåller min och skiter i vad som händer.
Panda: Vilka bilar funderar du på i dagsläget, på allvar? 540i E39? Nån japanare? Eller? Oavsett hur du gör så invänta BMW's dom. Alla alternativt som nämnts hittills är sämre än din nuvarande bil. Den du har nu är faktiskt lagom snabb, snål och säker. Sluta oroa dig för allt som KAN hända, vissa saker händer bara i forum
just nu lutar det mot antingen e39 535-540, eller skaffa en 6a i en f10 523-528. 6orna borde inte ha nån alvarlig fel som kostar multum att byta. tex kedja eller turbo. japanare vet ej, ser tråkiga/konstiga ut för mig o tjejens smak. Måste ju gå att äga en bimmer utan att få hål i plånboken tänker jag. kanske 540 inte är det mest logiska då, men kanske bästa valet är en f10 med 6a. Helt sanslöst svårt att välja bil. kasnke tom behåller min och skiter i vad som händer.
Panda: Vilka bilar funderar du på i dagsläget, på allvar? 540i E39? Nån japanare? Eller? Oavsett hur du gör så invänta BMW's dom. Alla alternativt som nämnts hittills är sämre än din nuvarande bil. Den du har nu är faktiskt lagom snabb, snål och säker. Sluta oroa dig för allt som KAN hända, vissa saker händer bara i forum
just nu lutar det mot antingen e39 535-540, eller skaffa en 6a i en f10 523-528. 6orna borde inte ha nån alvarlig fel som kostar multum att byta. tex kedja eller turbo. japanare vet ej, ser tråkiga/konstiga ut för mig o tjejens smak. Måste ju gå att äga en bimmer utan att få hål i plånboken tänker jag. kanske 540 inte är det mest logiska då, men kanske bästa valet är en f10 med 6a. Helt sanslöst svårt att välja bil. kasnke tom behåller min och skiter i vad som händer.
dom är fina, men väldigt lite motor, kommer bli trött på den efter 10 minuter, skulle inte du?^^ kanske kommer aldrig hitta v8 och kanske 280hk är lite för mycket, men minst 180-200hk måste man ju ha.
just nu lutar det mot antingen e39 535-540, eller skaffa en 6a i en f10 523-528. 6orna borde inte ha nån alvarlig fel som kostar multum att byta. tex kedja eller turbo. japanare vet ej, ser tråkiga/konstiga ut för mig o tjejens smak. Måste ju gå att äga en bimmer utan att få hål i plånboken tänker jag. kanske 540 inte är det mest logiska då, men kanske bästa valet är en f10 med 6a. Helt sanslöst svårt att välja bil. kasnke tom behåller min och skiter i vad som händer.
dom är fina, men väldigt lite motor, kommer bli trött på den efter 10 minuter, skulle inte du?^^ kanske kommer aldrig hitta v8 och kanske 280hk är lite för mycket, men minst 180-200hk måste man ju ha.
Jag finner inget intresse alls av den bilen oavsett motor då jag tycker den har ett utseende som bara Chris Bangle kan uppskatta. Effekten/prestandan är inte något problem för mig, körglädje har för mig väldigt lite med det att göra.
Helt sanslöst svårt att välja bil, kanske tom behåller min och skiter i vad som händer.
Bra snack!
behöver hitta mer info om f10 523-528. är 523 en strypt 528 genom program? kan man alltså köpa en 523 och trimma fram till 528ans nivå genom programvara? den enda firman som kan fixa det är vtech hitils i sverige, finns några andra i andra länder också men bara vtech i sverige hitils. att ha en sexa med f10 låter ju trevligt, inga turbos, ingen dålig kedja och ingen dpf. Borde då hålla bra, kanske skulle ha köpt 523an istället för dieseln men skitsmma nu. Finns det folk som kan snacka lite om 523-528?
Sitter (väl) en 3-liters snurra i både 523 & 528i. Det skiljer (nog) mer än bara mjukvara, men motorerna är snudd på identiska. Det som kan skilja är olika insug mm. Ett enkelt sätt att kolla upp detta är att kolla artiklenummer för motorns delar via tex BMWfans.info. Skulle gissa att om du plockar upp en 523i o sen går in under motor och klickar på "i" framför de olika delarnas artikelnummer så får du fram vilka bilar de sitter monterade i och kan på så vis jämföra. Rent generellt kan man säg att är det någon som kan bygga raka sexor så är det BMW, motortypen är deras signum. Som sagt släng gärna upp en tråd på Autopower så lär du få svar av de som kan och vet säkert, kanske till o med av "Dawwe", som vissa tydligen tror sig veta att det skulle vara jag (suck!)
Har frågat på autopower och fick svar att visst kan man uppgradera 523 till 528ns kraft via programvara, vtech erbjuder detta för runt 7-8k. tycker det är ganska grymt bra. Har inte hört från nån bara som har gjort detta. 6an på f10 528 går ju på runt 6.6 sec 0-100 och 523 på runt 8. Så vore kul o testa detta. Är ganska sugen främst också för att det finns inga turbos o grejer som kan rasa(är ju en nojjjig jävel på sistone. Lite högre förbrukning kan man leva med. Vore kul o höra från nån som har gjort detta iaf. 6.6 är ju nästan lika snabbt som 540 e39?