3543
Sök

Takluckan

360 Inlägg
29 oktober 2016
Har jag fel om jag säger att taket är något förstärkt på bil med taklucka?

Evildan
29 oktober 2016
Samuel3 skrev:

Nej.

4 822 Inlägg
29 oktober 2016
Mad_Max skrev:
Christian S skrev:
jag förstår inte hur du kan vara så anti mot taklucka, det är ju as gött att ha, har haft flera bilar med det.
har du ens haft någon bil med taklucka?
och jag förstår verkligen inte din oro för läkage, var har du fått det ifrån? jag har inte hört om någon som haft problem med att takluckan läcker, den läckte inte ens på den gamla 740 jag hade.
det enda som ev skulle kunna vara ett problem är väll om dräneringsslangarna sätts igen men då får du väll göra rent dom en eller ett par gånger per år om du nu är nojig över det.

Mina vänner som ägt bilar med taklucka har haft problem med läckage. Bilarna var ju inte direkt splitternya.

Dessutom så är det också en säkerhetsskäl för mig. Jag vill ha plåttak, ifall om man hamnar i en olycka där bilen voltar.

och jag har inte haft något läckage och jag känner inte heller någon som har haft det, så att du påstår att dina vänner har haft problem med det säger inte så mycket.

det är ingen säkerhets risk, du tror inte att man krockade åtskilliga bilar på krockcentret när den togs fram just för att se hur dom beter sig vid krock/voltning?

Djo skrev:
Du har ju något av det största i lands problem jag har hört talas om faktiskt herregud.

Taklucka på xc70 är inte vanligt snälla har jobbat på auktoriserad Volvo verkstad det är 1 utav 500 som har taklucka typ är jävligt ovanligt och har man turen hitta en fulsmetat med taklucka och allting annat man vill ha ska man vara glad. Det är ett tillbehör allt för få valt i detta land det är grymt skönt !!!

om du skulle krocka är takluckan ingen säkerhetsrisk (då skulle Volvo aldrig sålt bilar med det tillbehöret)

Så leta du på dig en bil utan taklucka för dom kryllar det utav. Så slipper du förstöra en av alla udda vagnar med detta allt för ovanliga tillbehör.

håller med, jag har jobbat på volvo sedan ´98 och så jätte vanligt som ts vill få det att verka med taklucka är det inte.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

4 822 Inlägg
29 oktober 2016
Mad_Max skrev:
Dessutom så är det också en säkerhetsskäl för mig. Jag vill ha plåttak, ifall om man hamnar i en olycka där bilen voltar.

jag antar att du aldrig kommer köpa en bil med panoramatak för det måste ju vara livsfarligt när den största delen av taket består av glas roll

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

157 Inlägg
29 oktober 2016
Du tycker att folk som har taklucka är idioter men du vill lägga ut 40k på att ta bort takluckan tongue Om det nu är så att takluckan läcker så är det så lätt som att byta tätningslisten för en hundring. men ta bort takluckan för 40k om du vill du smile

197 Inlägg
29 oktober 2016
Trådstartare
Djo skrev:
Du har ju något av det största i lands problem jag har hört talas om faktiskt herregud.

Taklucka på xc70 är inte vanligt snälla har jobbat på auktoriserad Volvo verkstad det är 1 utav 500 som har taklucka typ är jävligt ovanligt och har man turen hitta en fulsmetat med taklucka och allting annat man vill ha ska man vara glad. Det är ett tillbehör allt för få valt i detta land det är grymt skönt !!!

om du skulle krocka är takluckan ingen säkerhetsrisk (då skulle Volvo aldrig sålt bilar med det tillbehöret)

Så leta du på dig en bil utan taklucka för dom kryllar det utav. Så slipper du förstöra en av alla udda vagnar med detta allt för ovanliga tillbehör.

Jag menade att de flesta begagnade bilar har taklucka.
Dessutom så förstör jag inte bilen för det. Vad gör det om en bil blir utan när det finns gott om bilar som har det? Förutom just XC/V70.

På vilket sätt löper det inte säkerhetsrisk om bilen voltar? En del krocktester görs utan taklucka och/eller panorama. Glas, laminerat eller ej, är svagare än plåt.

Och avslutningsvis så vill jag påpeka att alla tycker olika. Visst det var dumt av mig att skriva att taklucka är idiotiskt, men som sagt, det är en smakfråga.
Senast redigerat av Mad_Max (29 oktober 2016)

197 Inlägg
29 oktober 2016
Trådstartare
Christian S skrev:
Mad_Max skrev:

jag antar att du aldrig kommer köpa en bil med panoramatak för det måste ju vara livsfarligt när den största delen av taket består av glas roll

Vissa här påpekar att det inte är farligt med glas/panorama tak om man voltar....

197 Inlägg
29 oktober 2016
Trådstartare
Christian S skrev:
Mad_Max skrev:
Christian S skrev:
jag förstår inte hur du kan vara så anti mot taklucka, det är ju as gött att ha, har haft flera bilar med det.
och jag förstår verkligen inte din oro för läkage, var har du fått det ifrån? jag har inte hört om någon som haft problem med att takluckan läcker, den läckte inte ens på den gamla 740 jag hade.
det enda som ev skulle kunna vara ett problem är väll om dräneringsslangarna sätts igen men då får du väll göra rent dom en eller ett par gånger per år om du nu är nojig över det.

Mina vänner som ägt bilar med taklucka har haft problem med läckage. Bilarna var ju inte direkt splitternya.

och jag har inte haft något läckage och jag känner inte heller någon som har haft det, så att du påstår att dina vänner har haft problem med det säger inte så mycket.

det är ingen säkerhets risk, du tror inte att man krockade åtskilliga bilar på krockcentret när den togs fram just för att se hur dom beter sig vid krock/voltning?

Djo skrev:

håller med, jag har jobbat på volvo sedan ´98 och så jätte vanligt som ts vill få det att verka med taklucka är det inte.

Jag menade att de flesta begagnade bilar som jag letat och hittat har taklucka.
Har jag skrivit nånstans att Volvo tillverkar många bilar med taklucka?

197 Inlägg
29 oktober 2016
Trådstartare
Errorist skrev:
Du tycker att folk som har taklucka är idioter men du vill lägga ut 40k på att ta bort takluckan tongue Om det nu är så att takluckan läcker så är det så lätt som att byta tätningslisten för en hundring. men ta bort takluckan för 40k om du vill du smile

Jag gillar ju inte taklucka över huvudtaget. Med all rätt. Visst det är lätt att fixa läckaget, men hur är det med säkerheten?
Vissa hävdar att det är säkert att volta med taklucka och panorama.

Vilket är starkast? Glas eller plåt?

Visst roligt tycker du att det kostar mer att ta bort luckan än att reparera. Alla tycker olika helt enkelt. Men vissa verkar ha svårt att acceptera det

197 Inlägg
29 oktober 2016
Trådstartare
Vilket material är starkast: glas eller plåt om bilens tak landar på mark?

Nån som vet?

197 Inlägg
29 oktober 2016
Trådstartare
Evildan skrev:
Samuel3 skrev:

Nej.

Korrekt. Runt om ja, men hur blir det om krocken och nåt annat går i genom takluckan/panoraman om man har riktig otur?

197 Inlägg
29 oktober 2016
Trådstartare
Christian S skrev:
Mad_Max skrev:
Christian S skrev:

Djo skrev:

Förutom mina vänner:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic … mp;t=24491

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic … r#p1048720

Finns en massa liknande trådar om olika modeller och olika fel.
Senast redigerat av Mad_Max (29 oktober 2016)

10 164 Inlägg
30 oktober 2016
Mad_Max skrev:
Djo skrev:

Jag menade att de flesta begagnade bilar har taklucka.
Dessutom så förstör jag inte bilen för det. Vad gör det om en bil blir utan när det finns gott om bilar som har det? Förutom just XC/V70.

På vilket sätt löper det inte säkerhetsrisk om bilen voltar? En del krocktester görs utan taklucka och/eller panorama. Glas, laminerat eller ej, är svagare än plåt.

Och avslutningsvis så vill jag påpeka att alla tycker olika. Visst det var dumt av mig att skriva att taklucka är idiotiskt, men som sagt, det är en smakfråga.

Snälla jag kan sitta och slö kolla blocket någon timme per dag om jag har tråkigt och NEJ det är inte vanligare med taklucka på begagnat marknaden heller.

Snälla en liten taklucka är ingen säkerhets risk i en modern bil. Det är inte den stora plåtbiten emellan sido stolparna som ska rädda dig den plåt biten kan man stampa ner till nackskydden om man vill på en modern bil.

Glaset är tjockt och det är inte svagare än plåten glaset är betydligt mycket tjockare än den där flamsiga plåten du tjatar om som ska rädda livet på dig.

Så följ allas råd och köp dig en bil utan taklucka för dessa kryllar det utav punkt slut.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

Trucker
1 415 Inlägg
30 oktober 2016
Om du nu skulle råka volta med bilen så den slår runt på taket så har du nog större problem än lite glassplitter från takluckan...

Jag hade gärna haft en bil med taklucka, det är himla skönt vår-sommar-höst... att jag sen bara ägt en enda av -alla- mina fordon med taklucka är för att dom jag köpt aldrig råkat haft det...

Nothing but
Rock 'n' Roll :)

Muttley
30 oktober 2016
Mad_Max skrev:
Brådhis skrev:
Om du nu är rädd för läckage och är beredd att förstöra bilen, varför inte då bara sätta igen luckan med sikaflex eller liknande...?

Eller köpa en bil utan taklucka...? Du lär ju kunna köpa en nyare bil för dom pengar det kostar att bygga om den du hittat. Dessutom, du skulle även för ungefär samma pengar troligen kunna lacka om en bil som har fel färg till en färg du gillar...

//Brådhis

Ja du, problemet är att många XC70 är tyvärr utrustade med taklucka. Färgen skiter jag fullständigt i, viktigaste är att det inte finns taklucka.

Och ja, vem vill ha vattenläckage? Kostnaden för att fixa läcka är onödigt dyrt, då kan man lika gärna ersätta det med plåttak.

Ursäkta om många tar åt sig, men folk som väljer taklucka till bilen har ju fasen inget vett i skallen.
För mig personligen gör den ingen nytta. Ser bara framtida problem och dyra kostnader. Har läst att de flesta som väljer taklucka till bilen gör det bara för att öka andrahandsvärdet.
Då tycker jag att man inte borde köpa en bil över huvudtaget.

Rent sagt korkat med andra ord...

Jag kan inte förstå hur man kan vara så korkad och kollar ut en bil med taklucka när de finns xc70 utan taklucka och vill byta taket som kommer kosta en förmögenhet om du ska ha pedantiskt skött jobb.

Kostnaden att fixa ett läckage av taklucka är försumbar jämfört med att köpa för att byta tak och lack.

Med sunt förnuft och underhåll slipper man ju förmodligen läckage.

Mitt råd är att du kollar efter en utan taklucka.

197 Inlägg
30 oktober 2016
Trådstartare
Nu får det vara nog!
Min enda fråga var i den här tråden var kort och gott om man kunde ta bort taklucka på en bil. Och svaret jag fick var ja.
Bara för att man inte gillar taklucka så är man ingen utomjording bara för det.

Jag har läst fakta och hittat många nackdelar med taklucka. Buller, vindbrus, läckage (enkel att lösa), säkerhetsrisk (som går att läsa om på nätet) och mycket mer.

Men nu så känner jag att det på nåt sätt har spårat ur och missförstånd har skett.

Jag har inte sagt att jag ska hitta den dyraste och finaste XC70 och slakta bort takluckan.
Min fråga var om det var möjligt att få bort den och ersätta den med riktig tak. Ja det funkar.

Alla tycker olika. Alla gillar inte taklucka. Helt plötsligt känner man sig som en taklucks-rasist på nåt sätt. Verkade som om vissa tog åt sig att det kommer bli en taklucka mindre på alla bilar.

Jag har fått svar på min fråga. Så lugna ner er. Jag vet om att det finns bilar utan taklucka, men problemet är att dom bilar saknar vissa användbara utrustningar.
Jag är ju inte född igår.

Kom ihåg, bara för att man har en annorlunda åsikt så är man inte en dålig människa. Känns som att åsiktskorridåren blir allt mer större...

Ber om ursäkt om vissa tog åt sig, men nu sätter vi punkt på det här ämnet.
Jag har fått svar på min fråga. Vill ni veta vad det var, bläddra föregående sidor m.m

Tack och hej!

197 Inlägg
30 oktober 2016
Trådstartare
tkd_rille skrev:
Mad_Max skrev:
Brådhis skrev:
Om du nu är rädd för läckage och är beredd att förstöra bilen, varför inte då bara sätta igen luckan med sikaflex eller liknande...?

Eller köpa en bil utan taklucka...? Du lär ju kunna köpa en nyare bil för dom pengar det kostar att bygga om den du hittat. Dessutom, du skulle även för ungefär samma pengar troligen kunna lacka om en bil som har fel färg till en färg du gillar...

//Brådhis

Ja du, problemet är att många XC70 är tyvärr utrustade med taklucka. Färgen skiter jag fullständigt i, viktigaste är att det inte finns taklucka.

Och ja, vem vill ha vattenläckage? Kostnaden för att fixa läcka är onödigt dyrt, då kan man lika gärna ersätta det med plåttak.

Ursäkta om många tar åt sig, men folk som väljer taklucka till bilen har ju fasen inget vett i skallen.
För mig personligen gör den ingen nytta. Ser bara framtida problem och dyra kostnader. Har läst att de flesta som väljer taklucka till bilen gör det bara för att öka andrahandsvärdet.

Jag kan inte förstå hur man kan vara så korkad och kollar ut en bil med taklucka när de finns xc70 utan taklucka och vill byta taket som kommer kosta en förmögenhet om du ska ha pedantiskt skött jobb.

Kostnaden att fixa ett läckage av taklucka är försumbar jämfört med att köpa för att byta tak och lack.

Nähä finns det utan taklucka?
Hade du läst hela tråden så ställde jag en fråga om man kunde ta bort luckan och ersätta det med plåt? Ja det kan man.

Jag har kollat på bilar utan taklucka, men problemet är att dom saknar olika typer av tillval och utrustningar, medans dom bilar med taklucka har dem.

Jag kommer som sagt inte slakta en bil med taklucka. Jag undrade bara om det var möjligt att ersätta den med plåt.

Och det är väldigt onödigt av dig att kalla mig korkad när jag från början ställde en vanlig fråga.

Om du hade läst från början min fråga så skulle du slippa kalla mig korkad och själv verka korkad.

157 Inlägg
30 oktober 2016
Men nu är det ju så att det var du som började att kalla folk med taklucka för idioter så då för du räkna med att folk blir arga.

Jag kan säga att min s80 med taklucka är lika tyst och fin som en utan. och som andra har sagt så är det ingen större säkerhetsrisk med taklucka

Du gillar helt enkelt inte taklucka. Så börja inte prata skit bara för att du vill ha en bra anledning för att ta bort takluckan annat än att du inte gillar det.
Senast redigerat av Errorist (30 oktober 2016)

Muttley
30 oktober 2016
Mad_Max skrev:
tkd_rille skrev:
Mad_Max skrev:

Nähä finns det utan taklucka?
Hade du läst hela tråden så ställde jag en fråga om man kunde ta bort luckan och ersätta det med plåt? Ja det kan man.

Jag har kollat på bilar utan taklucka, men problemet är att dom saknar olika typer av tillval och utrustningar, medans dom bilar med taklucka har dem.

Jag kommer som sagt inte slakta en bil med taklucka. Jag undrade bara om det var möjligt att ersätta den med plåt.

Och det är väldigt onödigt av dig att kalla mig korkad när jag från början ställde en vanlig fråga.

Om du hade läst från början min fråga så skulle du slippa kalla mig korkad och själv verka korkad.

Stopp och belägg. Du skrev "men folk som väljer taklucka till bilen har ju fasen inget vett i skallen."
Den utan vett är du som utan anledning dumförklarar de som har valt till taklucka.  De finns även många fördelar med det. Folk som inte har problem med lite vindbrus och kan ta hand om sin bil.

Sen kan jag väl anse att du är utan vett om du väljer att köpa en bil för att totalt bygga om som kanske kostar mer än inköpet av din nya xc70.
Så tänk dig för nästa gång wink

* Voff voff *
10 653 Inlägg
30 oktober 2016
Mad_Max skrev:
Vilket material är starkast: glas eller plåt om bilens tak landar på mark?

Nån som vet?

Sätter du plåt för sidorutorna också då...? Eller planerar du att landa på taket direkt...?

//Brådhis
Senast redigerat av Brådhis (30 oktober 2016)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Sök