2801
Sök

Flera relän

20 Inlägg
30 oktober 2016
Trådstartare
tjenare jag har tänkt koppla in tre relän till extraljusen. men har funderat på hur man ska få ström till alla. kan man köpa ett delningsblock och sen kanske en säkringslåda eller vad man ska kalla de xD för man ska väll ha en säkring till varje relä? eller kan man bara dra ström till ett och sen ta från de till dom andra två? är tacksam för svar så ja slipper ligga å fundera:D

962 Inlägg
30 oktober 2016
tobbeman12 skrev:
tjenare jag har tänkt koppla in tre relän till extraljusen. men har funderat på hur man ska få ström till alla. kan man köpa ett delningsblock och sen kanske en säkringslåda eller vad man ska kalla de xD för man ska väll ha en säkring till varje relä? eller kan man bara dra ström till ett och sen ta från de till dom andra två? är tacksam för svar så ja slipper ligga å fundera:D

Varför 3? Hur mycket är förbrukarna på?

Edit.
Om vi pratar halogen och 100w så räknar man w/v och då 100x3/12=25A Så köp ett 40A istället för att krångla till det. smile

Edit igen.
Jag räknade alltså på 3st 100w.
Sen ska man ha spelrum så man inte ligger på gränsen vad ett relä tål. Då vill det hänga sig efter ett tag.
Senast redigerat av M123 (30 oktober 2016)

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.

20 Inlägg
30 oktober 2016
Trådstartare
har fem extraljus med 100watts lampor så tänkte ba sätta in tre så man vet att de räcker:D

962 Inlägg
30 oktober 2016
tobbeman12 skrev:
har fem extraljus med 100watts lampor så tänkte ba sätta in tre så man vet att de räcker:D

Räcker med 2 då.
Se min Edit ovan. smile

Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.

20 Inlägg
30 oktober 2016
Trådstartare
okeej tack för svar:) men kan man köra båda reläna på samma säkring då? och vad bör man ha för tjocklek på kablarna om man kör med 2 relän?

20 Inlägg
30 oktober 2016
Trådstartare
men tänkte kan alltid va bra att koppla in så man bara kan sätta dit vilka extraljus man vill utan att tänka på kablage å relä

962 Inlägg
30 oktober 2016
tobbeman12 skrev:
okeej tack för svar:) men kan man köra båda reläna på samma säkring då? och vad bör man ha för tjocklek på kablarna om man kör med 2 relän?

Vill rekommendera att säkra på två så du lätt får tag på säkringar på nästan alla mackar ifall dom går sönder. Lättare att hitta en 30-40A säkring än något större.
Ja nu är det inte så enkelt att svara på för när man räknar kabel så lär man även räkna in längden. smile
Finns kalkylatorer på nätet om du vet alla värden. smile

20 Inlägg
30 oktober 2016
Trådstartare
okeej då vet jag:) tack för svar👍

962 Inlägg
30 oktober 2016
tobbeman12 skrev:
okeej då vet jag:) tack för svar👍

Här har du en i mängden.
http://24volt.eu/kalkyl_kabelarea.php

Här har du hur du kopplar.
https://goo.gl/images/920cqc
Senast redigerat av M123 (30 oktober 2016)

Sök