2496
Sök

Staten tar över olaglig tävlingsbil. Söker mer info.

Fixare
321 Inlägg
7 november 2016
Trådstartare
http://www.aftonbladet.se/senastenytt/t … 3869884.ab

Någon som sitter på mer information om detta?

Första fallet jag hört talas om i Sverige men kanske har inträffat tidigare?

Lone Star Garage

Muttley
7 november 2016
De har inträffat sedan det tillträdde. Faktiskt samma dag.   Går att finna om du googlar "beslagta bil"

Verkar vara en vettig lag, om de inte går in i skallen att man ska lugna ner sig så får de ju bli kännbara straff istället.  Ekonomiskt kan de vara kännbart om man lagt ner mycket pengar på sitt fordon.

Evildan
8 november 2016
Äntligen.

4 146 Inlägg
8 november 2016
Jag såg på FB att en insamling för advokatskostnader påbörjats. En till advokat skall anlitas och fallet skall överklagas men det var ganska dyrt tydligen. Jag satte över en slant, hoppas fler gör desamma.

Varför skall rättsväsendet ha möjlighet att beslagta en bil utan att ägaren först åtalas och fälls? För att fordonet har använts till olagligheter?
Är straffet rimligt i proportion till brottet?
Killen hade enligt ryktet lagt närmare 500K kr på motor och drivlina i en bil som orginal är värd ca 300K.
Flera års arbete och en jävla massa pengar som staten skall beslagta och ägaren är inte ens åtalad för något?! Det är ju helt sjukt.

Då kan ju staten bara börja beslagta typ alla sport motorcyklar för dom körs då sällan i laglig hastighet.
Dragit ner solskyddet så ansiktet inte kom med på bilden ifrån fartkameran? Surt, då beslagtar staten bilen.

Om rättsväsendet just vill slå mot fordonsrelaterad brottslighet kan jag ju tipsa dom om att det brinner bilar varje dag i sverige, kanske skall ta fast någon som tänder eld på bilar istället...

Det får väll bli att ha med sig en liten påse sten om man skulle råka göra något olagligt som polisen ser. Då kan man börja kasta sten på polisen och annan blåljuspersonal för då blir polisen helt handlingsförlamad tydligen.

1 705 Inlägg
8 november 2016
Han måste ju ha glömt sitt "Beslagta inte!" armband hemma.

62 Inlägg
8 november 2016
Jag ser egentligen inga problem med att Polisen beslagtar fordon som köpts och byggts om specifikt för att användas i "organiserad brottslig verksamhet". Ser heller inga problem med att dom beslagtar bilen för folk som väljer att köra bil när dom är påverkade av alkohol/droger upprepade gånger.

Men visst det är förjävligt för ägaren av bilen i detta fall om han nu lagt ut så mycket pengar på bilen men det är ju en av alla risker som finns när man kör street race.

Har tactrix kabel med tillgång till evoscan, ecuflash, s-sport till ralliart -10.

Forummoderator
9 299 Inlägg
8 november 2016
Bilen ska enligt artikeln använts vid ett 20-tal olagliga Street Race-tävlingar. Det är ju med andra ord ingen överförfriskad hemmapulare som slängt in vassare kam och turbokonverterat direkt. Helt klart rätt, bara att ställa den i krossen.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

10 163 Inlägg
8 november 2016
Bara jag som är nyfiken vilken bil det handlar om ?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

962 Inlägg
8 november 2016
En mustang enligt expressen så det gör väl inte så mycket så sett.

Det som är oroväckande och helt jävla galet är att man inte kan knyta en person till brott men straffar denne utan rättslig prövning.
Då är det illa.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.

Forummoderator
9 299 Inlägg
8 november 2016
Inte mer illa än att det finns diverse skuggfigurer som kör utan körkort och har obetalda P-böter, trängselskattsmitare, fyllon. Jag tycker det är utmärkt.

Edit: jag tycker det är direkt jämförbart med att man beslagtar vapen. Inget snack. Det här handlar ju knappast om någon hobbykille.
Senast redigerat av caromania (8 november 2016)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Muttley
8 november 2016
M123 skrev:

Det som är oroväckande och helt jävla galet är att man inte kan knyta en person till brott men straffar denne utan rättslig prövning.
Då är det illa.

Tänk utanför boxen.  Vi har målvakter som äger tusentals bilar med miljonbelopp i skulder.   Ägaren kör inte en enda av de bilarna utan de är folk som köper en tjänst av målvakten. 

Om ett fordon brukas ständigt för att bryta mot lagen så är ju tyvärr enda utvägen att beslagta det.  Om de inte går in i skallen på folk så får de ju ta fordonet.   
Och då ska de såklart gå hela stegen från körkortslösa till rattfyllon.

962 Inlägg
8 november 2016
tkd_rille skrev:
M123 skrev:

Då är det illa.

Tänk utanför boxen.  Vi har målvakter som äger tusentals bilar med miljonbelopp i skulder.   Ägaren kör inte en enda av de bilarna utan de är folk som köper en tjänst av målvakten. 

Om ett fordon brukas ständigt för att bryta mot lagen så är ju tyvärr enda utvägen att beslagta det.  Om de inte går in i skallen på folk så får de ju ta fordonet.   

Skulle aldrig förmå mig tala om hur du ska tänka inte tycka heller.

Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.

Muttley
8 november 2016
M123 skrev:
tkd_rille skrev:
M123 skrev:

Då är det illa.

Jag ber så mycket om ursäkt om jag gjorde dig illa till mods.  Lade bara fram ett scenario där den här lagen funkar. 

Är de också galet?

962 Inlägg
8 november 2016
tkd_rille skrev:
M123 skrev:
tkd_rille skrev:

Jag ber så mycket om ursäkt om jag gjorde dig illa till mods.  Lade bara fram ett scenario där den här lagen funkar. 

Är de också galet?

Hur för man en diskussion när taket helt plötsligt är nere vid golvsocklarna för att man inte tänker rätt.

Hela den tankegången är lika fel som att fälla någon utan bevis, att ta någons saker.
Här är det inte en skitbil för ett par hundra utan 300 000 kr. Här har ingen varit full vad någon kan påvisa.
Ingen vet vem som kört.

Nej det är inte okej i detta fallet.
Sen hurvida jag ser på att det sitter pundare och fylltrattar, ja ta bort dom från vägen.
Här är det inte bilens fel, inte fel på om någon annan äger bilen.
Det är fel att polis och stat låter människor som gör sig farliga för andra och sig själv inte tas om hand.

Problemet är inte en bil.
Som i detta fallet heller.
Problemet är att man ska ta någon på bar gärning och inte låta andra eller fel personer få skulden.

Bättre fria än fälla är väl ändå hela systemet uppbyggt på. Men helt plötsligt ja då är det okej.
Nepp detta var så fel som det kunde bil farbror-blå.

Evildan
8 november 2016
Så..bygg en racebil skriv den på en polare, kör så det ryker för om du blir tagen kan inte lagen beslagta bilen eftersom den inte är din.
Rätt eller fel?

8 883 Inlägg
8 november 2016
Läser man tingsrättens motivering så ser det riktigt illa ut för den här typen av bilar i framtiden.

Fotograf på tierpidag.se

962 Inlägg
8 november 2016
Evildan skrev:
Så..bygg en racebil skriv den på en polare, kör så det ryker för om du blir tagen kan inte lagen beslagta bilen eftersom den inte är din.
Rätt eller fel?

Men här är fortfarande problematiken närvarande.
Vad har lagar och inskrifter för verkan om man upplöses dom för ett antagande?
Fortsätter dom såhär kan staten ta precis vad dom vill på lösa grunder.

Rätt vad det är så kan stat ta tillbaka medborgarskap med då?
Ta ditt hus för att någon gjort något olagligt i det eller på tomten?

Skrämmande i min mening.

Evildan
8 november 2016
M123 skrev:
Evildan skrev:
Rätt eller fel?

Skrämmande i min mening.

Du kan inte se skillnaden på scenarion?

Bygger du din fastighet som ett knarklabb, hyr ut den till någon som oväntat nog tillverkar knark i den, är du då utan skuld?

962 Inlägg
8 november 2016
Evildan skrev:
M123 skrev:
Evildan skrev:
Rätt eller fel?

Skrämmande i min mening.

Du kan inte se skillnaden på scenarion?

Bygger du din fastighet som ett knarklabb, hyr ut den till någon som oväntat nog tillverkar knark i den, är du då utan skuld?

Självklart för man har inte gjort handlingen bara öppnat för förutsättningarna.

Resonemanget faller på alla plan.
Då skulle tex systembolaget bli åtalat för varenda brott som är relaterat till alkohol för det var ju dom som sålde det.

Muttley
8 november 2016
M123 skrev:
tkd_rille skrev:
M123 skrev:

Är de också galet?

Hur för man en diskussion när taket helt plötsligt är nere vid golvsocklarna för att man inte tänker rätt.

Hela den tankegången är lika fel som att fälla någon utan bevis, att ta någons saker.
Här är det inte en skitbil för ett par hundra utan 300 000 kr. Här har ingen varit full vad någon kan påvisa.
Ingen vet vem som kört.

Nej det är inte okej i detta fallet.
Sen hurvida jag ser på att det sitter pundare och fylltrattar, ja ta bort dom från vägen.
Här är det inte bilens fel, inte fel på om någon annan äger bilen.
Det är fel att polis och stat låter människor som gör sig farliga för andra och sig själv inte tas om hand.

Problemet är inte en bil.
Som i detta fallet heller.
Problemet är att man ska ta någon på bar gärning och inte låta andra eller fel personer få skulden.

Bättre fria än fälla är väl ändå hela systemet uppbyggt på. Men helt plötsligt ja då är det okej.
Nepp detta var så fel som det kunde bil farbror-blå.

Golvsocklarna? Tillåt mig le.

Om bilen kostar 5000 kr och är en 740 eller om de är en ferrari för 4 miljoner har inte med saken att göra.  Om man läser sig till lite så kunde man finna info om att bilar av värde  (alltså inte denne 740) säljs och tillfaller statskassan.

Nu är nästa fråga då, varför är denna beslagtagna bil med 20 gånger i olagliga överträdelser?  Var de ägaren som körde?  Om ägaren lånade ut bilen, hur kan man tillåta någon bete sig så illa med en bil för de pengarna?  När lagen finns som stöd för ett beslag.
Lagen har inte kommit som en överraskning.

De fallen jag kunde finna vid en extremt snabb googling så har de beslagtagna fordonen förekommit flertal gånger i olagliga överträdelser.  Inte 1 gång, och då bör man verkligen inte vara orolig för att de tar ägodelen ifrån en heller.
Senast redigerat av tkd_rille (8 november 2016)

Sök