1660
Sök

Nedsatt motorprestanda i V70 vid kyla?

20 Inlägg
12 november 2016
Trådstartare
Förstår att det kan finnas flera orsaker till just "nedsatt motorprestanda", men om detta bara sker vid minusgrader kan det ge en bättre fingervisning?

Började förra vintern, dvs felmeddelandet "nedsatt motorprestanda" dök upp, kunde hända mitt under en körning och bilen tappade kraft. Fick stanna och starta om och då gick det bra igen. När vi fick -43 grader förra vintern så dök detta upp igen och bilen vägrade starta. Lämnade in på verkstad men de hittade INGET, jag fattar inte varför!?!?! Inga felmeddelanden heller!!! Men något är ju uppenbart fel.

Sommaren gick smärtfri.

Nu när vi har runt -10 så har samma sak hänt igen, i förrgår kom meddelandet upp för första gången och bilen var svårstartad, men sen gick den igång och körde ok. Men nu när jag skulle kallstarta bilen så är den död, väser lite men ger upp! Satte den i motorvärmaren, får se om det får liv i den. Den har dock gått att starta i betydligt kallare grader än detta. Brukar annars vara noga med att ha den i motorvärmaren, men ibland måste man åka iväg oplanerat.

Batteriet ska vara ok, tändstiften är bytta, gick igenom årsservice före sommaren tror jag att  det var.

Kan någon hinta om vad detta kan tyda på då jag har dåligt förtroende för verkstaden, där jag köpt bilen!

Volvo V70 -08

Mycket tacksam för råd!
Senast redigerat av Nienna (12 november 2016)

3 235 Inlägg
12 november 2016
Gör rent gasspjället om det inte har blivit gjort.

10 164 Inlägg
12 november 2016
08 med vilken motor skulle kunna vara trevligt att veta ?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

20 Inlägg
12 november 2016
Trådstartare
Djo skrev:
08 med vilken motor skulle kunna vara trevligt att veta ?

Oj hur tar jag reda på det bäst.
Ser även att jag skrev fel årsmodell ska vara en -07 smile

Kopierade från transportstyrelsen, vet inte om det räcker?

Drivmedel
Bensin

Avgasdirektiv/reglemente
70/220*2003/76B

Motoreffekt
125 kW

Effektnorm
EG

Max hastighet
215 km/h

Ljudnivå stillastående
83 dB

Varvtal stillastående
4500 min-1

Ljudnivå vid körning
73 dB

Miljöklass
2005

Slagvolym
2435 cm3

Växellåda
AUTOMAT

Vi ska göra ett försöka byta batteri idag, så jag hoppas att det räcker.

20 Inlägg
12 november 2016
Trådstartare
engolf skrev:
Gör rent gasspjället om det inte har blivit gjort.

Lägger det på minnet smile

20 Inlägg
12 november 2016
Trådstartare
Batteriet var helt dött, så med nytt fräsch batteri så startade bilen igen. Sen om det har med nedsatta motorprestanda att göra är svårt att säga, killen på verkstaden som vi våldgästade under stägningstid för att köpa batteriet trodde väl inte det även om han inte var helt säker. Men startade gjorde den iaf, vilken skillnad det var smile

Konstigt att verkstaden inte blockat upp detta tidigare då jag bett dem kolla, men det är kanske inte så lätt, är ingen expert på hur det funkar.
Senast redigerat av Nienna (12 november 2016)

10 164 Inlägg
12 november 2016
Nienna skrev:
Batteriet var helt dött, så med nytt fräsch batteri så startade bilen igen. Sen om det har med nedsatta motorprestanda att göra är svårt att säga, killen på verkstaden som vi våldgästade under stägningstid för att köpa batteriet trodde väl inte det även om han inte var helt säker. Men startade gjorde den iaf, vilken skillnad det var smile

Konstigt att verkstaden inte blockat upp detta tidigare då jag bett dem kolla, men det är kanske inte så lätt, är ingen expert på hur det funkar.

Om batteriet varigt riktigt dåligt plus att prestandan på batteriet blir sämre vid kyla och med den moderna teknologin så ja du kan få sådana symptom.

Förmodligen har det varigt så dåligt med ström att den går in i nödläge och du får då nedsatt motorprestanda.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

Sök