2889
Sök

Bränsleförbrukning Volvo v70 d5

1 450 Inlägg
30 november 2016
Trådstartare
#1
Har sökt på Internet men alla skriver ju olika så frågar här.
Ja har en Volvo v70 d5 classic automat 07a.
Ja tycker den drar väldigt mycket bränsle.  0.93 senast när ja mätte mellan tankningarna, är de normalt med sån hög förbrukning?  Vissa skrev på Internet att det är normalt medan andra har kört sin automat på ca 0.55. Ja kör 7 mil om dagen lång körning å bilen är servad som den ska.
Pga den höga förbrukningen så får man sälja bilen om det inte är något som är fel dvs.
Mvh

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You

10 164 Inlägg
30 november 2016
#2
KolGruvan skrev:
Har sökt på Internet men alla skriver ju olika så frågar här.
Ja har en Volvo v70 d5 classic automat 07a.
Ja tycker den drar väldigt mycket bränsle.  0.93 senast när ja mätte mellan tankningarna, är de normalt med sån hög förbrukning?  Vissa skrev på Internet att det är normalt medan andra har kört sin automat på ca 0.55. Ja kör 7 mil om dagen lång körning å bilen är servad som den ska.
Pga den höga förbrukningen så får man sälja bilen om det inte är något som är fel dvs.
Mvh

Hur är automaten skött då fått någon service alls genom åren och har bilen gått långt ?

Nej olje byte automat ligger ej med i Volvos service intervaller så är det aldrig gjort så är det sköljning som gäller.

0,55 låter som optimist siffror men runt 0,7-0,8 borde du få ner den till tycker jag.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

1 450 Inlägg
30 november 2016
Trådstartare
#3
Djo skrev:
KolGruvan skrev:
Har sökt på Internet men alla skriver ju olika så frågar här.
Ja har en Volvo v70 d5 classic automat 07a.
Ja tycker den drar väldigt mycket bränsle.  0.93 senast när ja mätte mellan tankningarna, är de normalt med sån hög förbrukning?  Vissa skrev på Internet att det är normalt medan andra har kört sin automat på ca 0.55. Ja kör 7 mil om dagen lång körning å bilen är servad som den ska.
Pga den höga förbrukningen så får man sälja bilen om det inte är något som är fel dvs.
Mvh

Hur är automaten skött då fått någon service alls genom åren och har bilen gått långt ?

Nej olje byte automat ligger ej med i Volvos service intervaller så är det aldrig gjort så är det sköljning som gäller.

0,55 låter som optimist siffror men runt 0,7-0,8 borde du få ner den till tycker jag.

Lådan sköljdes när ja köpte bilen för 1 år sedan, och bilen har gått ca 25 tusen. Men nästan 1 liter milen är ju otroligt mycket, det är ju ändå en diesel

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You

10 164 Inlägg
30 november 2016
#4
KolGruvan skrev:
Djo skrev:
KolGruvan skrev:
Har sökt på Internet men alla skriver ju olika så frågar här.
Ja har en Volvo v70 d5 classic automat 07a.
Ja tycker den drar väldigt mycket bränsle.  0.93 senast när ja mätte mellan tankningarna, är de normalt med sån hög förbrukning?  Vissa skrev på Internet att det är normalt medan andra har kört sin automat på ca 0.55. Ja kör 7 mil om dagen lång körning å bilen är servad som den ska.
Pga den höga förbrukningen så får man sälja bilen om det inte är något som är fel dvs.
Mvh

Hur är automaten skött då fått någon service alls genom åren och har bilen gått långt ?

Nej olje byte automat ligger ej med i Volvos service intervaller så är det aldrig gjort så är det sköljning som gäller.

0,55 låter som optimist siffror men runt 0,7-0,8 borde du få ner den till tycker jag.

Lådan sköljdes när ja köpte bilen för 1 år sedan, och bilen har gått ca 25 tusen. Men nästan 1 liter milen är ju otroligt mycket, det är ju ändå en diesel

Okej ja då borde allt vara i sin ordning.

ja men hur kör du då ? haha men ja faktiskt gör det en stor skillnad om jag verkligen lägger manken till och tänker på hur jag kör så sjönk förbrukningen med 2 dl milen dock är det drygt som fan att köra så försiktigt hela tiden wink

men som jag säger 0,7-0,8 borde din diesel ligga på tycker jag eller räknar du det som nästan litern också eller ?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

613 Inlägg
30 november 2016
#5
sist jag tankade min 745 från 92 fick jag i 43 liter bensin på 52 mil körda vilket borde ge 0.82 i förbrukning.

Så att din diesel som bekant SKA dra mindre så låter detta helt galet till och med en d24 går att få ner hyffsat om man inte beter sig som en idiot med bilen ställer på pumpen eller dylikt.

finns inte dator på dessa nya bilarna så att man kan se felkoder i systemen eller dylikt?

lycka till iallafall


10 164 Inlägg
30 november 2016
#6
Anderholm skrev:
sist jag tankade min 745 från 92 fick jag i 43 liter bensin på 52 mil körda vilket borde ge 0.82 i förbrukning.

Så att din diesel som bekant SKA dra mindre så låter detta helt galet till och med en d24 går att få ner hyffsat om man inte beter sig som en idiot med bilen ställer på pumpen eller dylikt.

finns inte dator på dessa nya bilarna så att man kan se felkoder i systemen eller dylikt?

lycka till iallafall

Ja att få ner bränsleförbrukningen på riktig långkörning är inga problem kunde få ner min 240 på 0,82 också men då var det 25 mil åt vadera håll så. Att pendla 7 mil om dagen blir inte samma sak vid sådan körning drog 240in min mellan 1-1,2 liter milen.

Jo finns så man kan läsa felkoder men en gammal D5  ligger runt 0,8 blandad körning.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

Evildan
30 november 2016
#7
0.8 som skrivs här ovan är normal förbrukning blandad körning utan att lekköra med en v70n d5 163/185hk.
0.83 vill jag minnas att angiven förbrukning var när bilen var ny.
Har du tokbreda däck eller en massa baslådor och dylikt drar givetvis förbrukningen iväg.

1 450 Inlägg
30 november 2016
Trådstartare
#8
Jag kör lugnt å göra inga väldiga gaspådrag, men ja ska kolla med datorn om det finns nån felkod.
Men med den förbrukningen plus 6500 i skatt så drar pengarna iväg fort.
Nej ja får försöka skaffa mig en billigare bil, för det är kanske inte något fel på bilen..
Bilen är för övrigt orginal med 16" fälgar

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You

10 164 Inlägg
30 november 2016
#9
KolGruvan skrev:
Jag kör lugnt å göra inga väldiga gaspådrag, men ja ska kolla med datorn om det finns nån felkod.
Men med den förbrukningen plus 6500 i skatt så drar pengarna iväg fort.
Nej ja får försöka skaffa mig en billigare bil, för det är kanske inte något fel på bilen..
Bilen är för övrigt orginal med 16" fälgar

Då är nog allting som det ska smile

Jo skatten på diesel bilar gör det rätt ovärt att köra diesel om man inte kör sjukt mycket pär år. Såvida man inte har råd med en nyare med lägre skatt vill säga.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

5 700 Inlägg
30 november 2016
#10
Djo skrev:
KolGruvan skrev:
Jag kör lugnt å göra inga väldiga gaspådrag, men ja ska kolla med datorn om det finns nån felkod.
Men med den förbrukningen plus 6500 i skatt så drar pengarna iväg fort.
Nej ja får försöka skaffa mig en billigare bil, för det är kanske inte något fel på bilen..
Bilen är för övrigt orginal med 16" fälgar

Då är nog allting som det ska smile

Jo skatten på diesel bilar gör det rätt ovärt att köra diesel om man inte kör sjukt mycket pär år. Såvida man inte har råd med en nyare med lägre skatt vill säga.

Nja om dieseln drar 2-3dl mindre per mil än en bensinare med motsvarande effekt så räcker det med runt 1500mil/år för att dieseln ska vara billigare, anser då inte det räknas som "sjukt mycket per år".

Men som nu i TS fall där bilen drar lika mycket som en motsvarande bensinare så lönar det sig inte för fem öre.
Ett tips är att kolla virvelspjället på motorn, problem med detta sägs höja förbrukningen med 1-2dl/mil. Googlar man på det verkar det dock oftast ge ett meddelande i bilens display.


10 164 Inlägg
30 november 2016
#11
simlar skrev:
Djo skrev:
KolGruvan skrev:
Jag kör lugnt å göra inga väldiga gaspådrag, men ja ska kolla med datorn om det finns nån felkod.
Men med den förbrukningen plus 6500 i skatt så drar pengarna iväg fort.
Nej ja får försöka skaffa mig en billigare bil, för det är kanske inte något fel på bilen..
Bilen är för övrigt orginal med 16" fälgar

Då är nog allting som det ska smile

Jo skatten på diesel bilar gör det rätt ovärt att köra diesel om man inte kör sjukt mycket pär år. Såvida man inte har råd med en nyare med lägre skatt vill säga.

Nja om dieseln drar 2-3dl mindre per mil än en bensinare med motsvarande effekt så räcker det med runt 1500mil/år för att dieseln ska vara billigare, anser då inte det räknas som "sjukt mycket per år".

Men som nu i TS fall där bilen drar lika mycket som en motsvarande bensinare så lönar det sig inte för fem öre.
Ett tips är att kolla virvelspjället på motorn, problem med detta sägs höja förbrukningen med 1-2dl/mil. Googlar man på det verkar det dock oftast ge ett meddelande i bilens display.

Ja i en perfekt värld ja men hittills har jag räknat och kommit fram till att en diesel lär dra runt 5-6dl mindre för att bli något billigare om man räknar skatt och försäkring skillnader iallafall för min del.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

1 450 Inlägg
30 november 2016
Trådstartare
#12
Djo skrev:
simlar skrev:
Djo skrev:

Då är nog allting som det ska smile

Jo skatten på diesel bilar gör det rätt ovärt att köra diesel om man inte kör sjukt mycket pär år. Såvida man inte har råd med en nyare med lägre skatt vill säga.

Nja om dieseln drar 2-3dl mindre per mil än en bensinare med motsvarande effekt så räcker det med runt 1500mil/år för att dieseln ska vara billigare, anser då inte det räknas som "sjukt mycket per år".

Men som nu i TS fall där bilen drar lika mycket som en motsvarande bensinare så lönar det sig inte för fem öre.
Ett tips är att kolla virvelspjället på motorn, problem med detta sägs höja förbrukningen med 1-2dl/mil. Googlar man på det verkar det dock oftast ge ett meddelande i bilens display.

Ja i en perfekt värld ja men hittills har jag räknat och kommit fram till att en diesel lär dra runt 5-6dl mindre för att bli något billigare om man räknar skatt och försäkring skillnader iallafall för min del.

Det får nog bli att försöka skaffa sig en billigare bil framöver, fick ett tips att ja skulle prova att "växla själv " med spaken så den inte drar ut så på växlarna, det provade ja ju men när ja låg i ca 80 å drog på så varvade bilen nåt väldigt,  precis som växellådan slirade så det ska ja inte prova något mer innan skiten rasar. 
Om nån vill ha en svindyr bil så är den till salu

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You

5 700 Inlägg
30 november 2016
#13
KolGruvan skrev:
Det får nog bli att försöka skaffa sig en billigare bil framöver, fick ett tips att ja skulle prova att "växla själv " med spaken så den inte drar ut så på växlarna, det provade ja ju men när ja låg i ca 80 å drog på så varvade bilen nåt väldigt,  precis som växellådan slirade så det ska ja inte prova något mer innan skiten rasar. 
Om nån vill ha en svindyr bil så är den till salu

Låter som att lådan är dålig då om den slirar vilket då är anledningen till den höga förbrukningen. Förmodligen så byttes oljan i lådan för sent för att rädda den, dessa "livstidsfyllda" automatlådor brukar ju normalt hålla 20-30k mil.

Vet du varför oljan byttes i lådan förra året? Byttes oljan för att lådan började växla hårt eller rent allmänt bete sig skumt så är det oftast redan för sent och lådan har då redan tagit skada.


1 450 Inlägg
30 november 2016
Trådstartare
#14
simlar skrev:
KolGruvan skrev:
Det får nog bli att försöka skaffa sig en billigare bil framöver, fick ett tips att ja skulle prova att "växla själv " med spaken så den inte drar ut så på växlarna, det provade ja ju men när ja låg i ca 80 å drog på så varvade bilen nåt väldigt,  precis som växellådan slirade så det ska ja inte prova något mer innan skiten rasar. 
Om nån vill ha en svindyr bil så är den till salu

Låter som att lådan är dålig då om den slirar vilket då är anledningen till den höga förbrukningen. Förmodligen så byttes oljan i lådan för sent för att rädda den, dessa "livstidsfyllda" automatlådor brukar ju normalt hålla 20-30k mil.

Vet du varför oljan byttes i lådan förra året? Byttes oljan för att lådan började växla hårt eller rent allmänt bete sig skumt så är det oftast redan för sent och lådan har då redan tagit skada.

Nej direkt när ja hade köpt bilen så byttes oljan i lådan för ja tänkte att den har nog aldrig varit bytt innan , ja har också hört att dom brukar gå sönder runt 25k mil. Men vissa håller ju i 50k mil , en bekant fick byta låda i sin när den hade gått 13 så det är lite lurt de där.

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You

613 Inlägg
30 november 2016
#15
Djo skrev:
Anderholm skrev:
sist jag tankade min 745 från 92 fick jag i 43 liter bensin på 52 mil körda vilket borde ge 0.82 i förbrukning.

Så att din diesel som bekant SKA dra mindre så låter detta helt galet till och med en d24 går att få ner hyffsat om man inte beter sig som en idiot med bilen ställer på pumpen eller dylikt.

finns inte dator på dessa nya bilarna så att man kan se felkoder i systemen eller dylikt?

lycka till iallafall

Ja att få ner bränsleförbrukningen på riktig långkörning är inga problem kunde få ner min 240 på 0,82 också men då var det 25 mil åt vadera håll så. Att pendla 7 mil om dagen blir inte samma sak vid sådan körning drog 240in min mellan 1-1,2 liter milen.

Jo finns så man kan läsa felkoder men en gammal D5  ligger runt 0,8 blandad körning.

jag har 4 mil till jobbet och 4 hem varje dag kallar inte det långkörning
är dagens nya bilar så törstiga ska jag aldrig köpa nyare bil än vad jag har
speciellt inte en diesel det verkar ju vara som att skjuta sig i foten och tacka efteråt


Hobby Fotograf
650 Inlägg
30 november 2016
#16
Min XC70 D5-06 ligger runt 0.72 räknat vid pumpen. Pendlar 6 mil om dagen tur och retur, Dock en manuell men samtidigt awd..

Så att den ligger närmare litern per mil känns högt. Har du kontrollerat att virvelspjället fungerar som det ska? Det kan öka förbrukningen om den är trasig.


1 966 Inlägg
30 november 2016
#17
Hoppsan, 0.93 l/mil lät lite högt. Min 27 år gamla 740 drog 0,94 l/mil vid senaste fulltanken.

Evildan
30 november 2016
#18
Evildan skrev:
0.8 som skrivs här ovan är normal förbrukning blandad körning utan att lekköra med en v70n d5 163/185hk.
0.83 vill jag minnas att angiven förbrukning var när bilen var ny.
Har du tokbreda däck eller en massa baslådor och dylikt drar givetvis förbrukningen iväg.

Mindes lite fel, 0.79 är angiven förbrukning för en D5 aut från 2006/07
http://www.cars-data.com/en/volvo-v70-d … pecs/57632

http://www.cars-data.com/en/volvo-xc70- … pecs/58109

Reservdansk
6 271 Inlägg
30 november 2016
#19
Det låter lite väl mycket.

Hade en BMW innan med 3 liters turbodiesel, 6 cyl.

Låg på 0,61l/milen på motorväg i laglig hastighet, till och med lite under BMWs egna siffror (enligt instruktionsboken).

Din D5a låter kanske lite väl törstig?

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

221 Inlägg
1 december 2016
#20
Har själv en v70 D5 -07 aut, min ligger på ca 0,64 med vinterdäck (205/60 16"), känns som det måste vara nåt fel på din om du inte kör riktigt hårt med den.



Sök