Om man lyssnar på många i detta forum ska du aldrig köpa en VAG bil, oavsett om den är flång ny eller begagnad. Jag kan bara prata av mina erfarenheter, haft både en A6a, A4a med just denna motorn och nu en A4 diesel och aldrig haft några problem. Nu har det kommit rost på min Audi A4 B8 -2011 (vilket inte är ok) men Audi tog på sig det och ska lacka om alla skärmar och hjulhus helt gratis. Utöver detta så tycker jag dem har väldigt bra service i övrigt.
Så länge man kollar service historiken och försöker undvika Audi bilar som gått med såkallad Long Life service så tror jag att du kommer ha bekymmers fria år framför dig med din Audi. Audi bilar är otroligt sköna att åka i och roliga att köra.
Nog bäst att du läser tråden igen , TDI = BRA TFSI = HÅL I PLÅNBOKEN
Dem två första bilarna var TFSI, fick inga större hål i plånboken av dem. Sen absolut, kan ha haft tur men så är det väl med alla bilköp
Om man lyssnar på många i detta forum ska du aldrig köpa en VAG bil, oavsett om den är flång ny eller begagnad. Jag kan bara prata av mina erfarenheter, haft både en A6a, A4a med just denna motorn och nu en A4 diesel och aldrig haft några problem. Nu har det kommit rost på min Audi A4 B8 -2011 (vilket inte är ok) men Audi tog på sig det och ska lacka om alla skärmar och hjulhus helt gratis. Utöver detta så tycker jag dem har väldigt bra service i övrigt.
Så länge man kollar service historiken och försöker undvika Audi bilar som gått med såkallad Long Life service så tror jag att du kommer ha bekymmers fria år framför dig med din Audi. Audi bilar är otroligt sköna att åka i och roliga att köra.
Nog bäst att du läser tråden igen , TDI = BRA TFSI = HÅL I PLÅNBOKEN
Dem två första bilarna var TFSI, fick inga större hål i plånboken av dem. Sen absolut, kan ha haft tur men så är det väl med alla bilköp
Trodde så med, Men det måste finnas märken som håller bättre än andra. toyota tex måste hålla mycket bättre än vw, annars har ja missat nått. Denna vecka har ja sett ordentlig rostangrepp på 2-3 passater som har endast gått runt 8-10.000mil och är från 2015. Vad ska man göra med en vw när den börjar rosta sönder redan efter 1-2 år??
Nog bäst att du läser tråden igen , TDI = BRA TFSI = HÅL I PLÅNBOKEN
Dem två första bilarna var TFSI, fick inga större hål i plånboken av dem. Sen absolut, kan ha haft tur men så är det väl med alla bilköp
Trodde så med, Men det måste finnas märken som håller bättre än andra. toyota tex måste hålla mycket bättre än vw, annars har ja missat nått. Denna vecka har ja sett ordentlig rostangrepp på 2-3 passater som har endast gått runt 8-10.000mil och är från 2015. Vad ska man göra med en vw när den börjar rosta sönder redan efter 1-2 år??
Då måste det ha varit bensindrivna folkvagnar för dieslarna är det inga bekymmer med.
Som bilköpare kan man enkelt påverka hur mycket "tur" man har med sitt bilägande, jag tror jag har skrivit det förr att alla bilar går sönder någon gång men det är hur ofta och hur dyrt som gör skillnaderna.
Dem två första bilarna var TFSI, fick inga större hål i plånboken av dem. Sen absolut, kan ha haft tur men så är det väl med alla bilköp
Trodde så med, Men det måste finnas märken som håller bättre än andra. toyota tex måste hålla mycket bättre än vw, annars har ja missat nått. Denna vecka har ja sett ordentlig rostangrepp på 2-3 passater som har endast gått runt 8-10.000mil och är från 2015. Vad ska man göra med en vw när den börjar rosta sönder redan efter 1-2 år??
Då måste det ha varit bensindrivna folkvagnar för dieslarna är det inga bekymmer med.
Som bilköpare kan man enkelt påverka hur mycket "tur" man har med sitt bilägande, jag tror jag har skrivit det förr att alla bilar går sönder någon gång men det är hur ofta och hur dyrt som gör skillnaderna.
Det är det man måste fundera på. Hitta balans mellan snygg/HK/pålitlig/driftkostnader. Man vill helst inte punga ut 50-100k på ny motor tex.
Har kört snart 11.000mil med min Tfsi utan problem men dag fick kärran nya skivor och belägg fram då dom som satt där ser ut såhär efter snart 13.000mil :