2522
Sök

Köpråd: Liten men bekväm bil

6 125 Inlägg
16 december 2016
#21
Hej!
Det är därför du ska provköra en Audi A4 Avant! Alla de där bilarna du nämnde ovan LÅTER för mycket enligt mig  och är  inte särskilt bekväma att köra . 
Tyst, Bekväm och "hög kvalitet"...det är såna saker jag kollar på  när det gäller bilar, både begagnade och nya. Audi A4 Avant är en sådan även om jag själv hellre skulle välja en Audi A6 eller A8. Alla "Japanare" är bra som Toyota (prius) och Honda osv.  Sen finns det massor av andra bilar som naturligtvis också är "bra", som BMW,Mercedes, Volvo, Skoda osv och egentligen finns det inga dåliga bilar, det är bara en gradskillnad...men själv skulle jag aldrig välja en fransk bil, jo! Citroeng kanske då den har så skön oljehydralisk fjädring i de dyraste och största modellerna.  -Men du ville ju ha en liten bil...
Personligen skulle jag aldrig välja en Hyndai eller Kia då de inte går tillräckligt tyst eller utstrålar samma kvalite som en Audi, BMW eller Mecedes  (eller Volvo för den delen). -Men struntar du i det så visst.

Vad du än väljer!  Ta med dig en bilkunnig person som är van att meka med bilar och som vet vad man ska titta på så du inte köper "grisen i säcken",  då blir det lättare för dig att inte köpa något skräp.


Forummoderator
18 009 Inlägg
16 december 2016
#22
jaka54 skrev:
Hej!
Det är därför du ska provköra en Audi A4 Avant! Alla de där bilarna du nämnde ovan LÅTER för mycket enligt mig  och är  inte särskilt bekväma att köra . 
Tyst, Bekväm och "hög kvalitet"...det är såna saker jag kollar på  när det gäller bilar, både begagnade och nya. Audi A4 Avant är en sådan även om jag själv hellre skulle välja en Audi A6 eller A8. Alla "Japanare" är bra som Toyota (prius) och Honda osv.  Sen finns det massor av andra bilar som naturligtvis också är "bra", som BMW,Mercedes, Volvo, Skoda osv och egentligen finns det inga dåliga bilar, det är bara en gradskillnad...men själv skulle jag aldrig välja en fransk bil, jo! Citroeng kanske då den har så skön oljehydralisk fjädring i de dyraste och största modellerna.  -Men du ville ju ha en liten bil...
Personligen skulle jag aldrig välja en Hyndai eller Kia då de inte går tillräckligt tyst eller utstrålar samma kvalite som en Audi, BMW eller Mecedes  (eller Volvo för den delen). -Men struntar du i det så visst.

Vad du än väljer!  Ta med dig en bilkunnig person som är van att meka med bilar och som vet vad man ska titta på så du inte köper "grisen i säcken",  då blir det lättare för dig att inte köpa något skräp.

Du ska steka svampen. Inte röka den.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

4 140 Inlägg
16 december 2016
#23
Köp en peuegot 20x eller Renault Clio

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

3 354 Inlägg
16 december 2016
#24
Lagom "liten" bil så rekommenderar jag Skoda fabia mk2 helst faceliften eller mk3 som förslag,
har haft 2 mk2or o farsan haft 1 o nu en mk3
Har funkat fint och rullat på för min del rekommenderar dock ingen modell under 85hk,
Kört 7000 mil med min nuvarande på dryga 3 år och har utöver 2 inre styrleder (knarrade) inte haft nånting än, "ta i trä"
Senast redigerat av Seth (16 december 2016)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

Forummoderator
18 009 Inlägg
16 december 2016
#25
Seth skrev:
Lagom "liten" bil så rekommenderar jag Skoda fabia mk2 helst faceliften eller mk3 som förslag,
har haft 2 mk2or o farsan haft 1 o nu en mk3
Har funkat fint och rullat på för min del rekommenderar dock ingen modell under 85hk,
Kört 7000 mil med min nuvarande på dryga 3 år och har utöver 2 inre styrleder (knarrade) inte haft nånting än, "ta i trä"

En fabia är stor som ett askfat. Dessutom har du en diesel, det är ok. Inte med DSG dock.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

962 Inlägg
16 december 2016
#26
Nu är det sen istiden jag körde Opel, ja jag har en men inte åkt i den på 10 år. Iaf, jag skulle nog syna Opel mer i din situation, drivlinan har sen 80'talet varit faktiskt riktigt bra. Visst har dom som gått hårt och fått smaka blivit att ta olja men inga mig veterligen stora fel i konstruktionen, barnsjukdomar har det varit som vid alla bilar.

Rost fanns det förr och det ryktet är nog svårt att tvätta bort.
Nu säger jag inte att dagens Opel är bra för det vet jag inte men erfarenheten säger att dom varit bra och således värda att provköra, klämma och känna.

Men segmentet levererar väl som sådant inte det bästa av det bästa så man får nog inte förvänta sig komfort i bemärkelsen komfort utan dom är okej att åka i dom där små.
Oavsett så är det kort hjulbas och då blir det lite stötigt och sen smala på det.
Dom har lite emot sig om vi säger så.
Senast redigerat av M123 (16 december 2016)

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.

6 632 Inlägg
18 december 2016
#27
Är Ford Fiesta helt ointressant?
2 års nybilsgaranti och 5 års tilläggs garanti (eller upp till 10.000 mil)
https://www.blocket.se/stockholm/Ford_F … =7&w=3
https://www.blocket.se/uppsala/Ford_Fie … =7&w=3
Senast redigerat av Malheus (18 december 2016)

De/Dem

Allmänt envis
12 512 Inlägg
18 december 2016
#28
graleh skrev:
Hej alla! Tack för era fina svar!
Ja, vissa av modellerna var något stora. Jag letar efter något som håller sig väldigt nära 4000 i längd. Hyundain jag provkörde var ca 4300 och det var något för stort/långt.

Jag har själv fått ögonen för Opel Corsa, Nissan Note, Skoda Fabia, Peugeot 208, Hyundai i20 (inte ix20).
Någon av dem kanske duger. Dock verkar deras HK ligga kring samma som min Peugeut 207 så frågan är hur kvicka dessa bilar är. Min Peugeot duger ju till omkörning men det tar lite längre tid wink Den liksom kämpar och kämpar samt även i uppförsbackar. Omkörning i uppförsbackar är ingen hit. Jag kollar på årsmodell på äldst 2012 så de är kanske uppgraderade och bättre ändå, ingen aning. Kostnad på max 100 000 kr.

Vad säger ni om modellerna jag nämnt?
Ris, ros?

Var det en Peugeot 107 eller 207 från 2007 du har idag? Du nämner olika modeller och det är en viss skillnad på de bägge. Angående motorstyrka är det lite en av smakfråga, som du skriver duger den du har idag men det känns som om den får kämpa. Av de modeller du räknar upp finns flera med ett snäpp större motor och även med överladdning (turbo eller kompressor).

Är du orolig över att det ska kännas som om motorn får kämpa rekommenderar jag dig att även provköra de starkare alternativen. Nissan Note finns t.ex. med en vanligare 1.2l på 80Hk som vaknar på högre varv, men även med en överladdad och avsevärt starkare DIG-S på 98hk. Skillnaden är mycket större än 18hk, den starkare har ett helt annat bottendrag och du behöver inte tvinga upp varvräknarnålen på lika höga siffror för att det ska hända något. Den starkare motorn finns med manuell växellåda men i kombination med automatlåda (av modell CVT) blir den i mina ögon trevligare.

En CVT har inga fasta steg som en konventionell automatlåda och det i kombination med en motor som är lite starkare i botten ger en känsla av att "det bara skjuter på" utan avbrott. Lite grand som känslan i en gokart eller radiobil. Men alla trivs inte med den här principen, utan en del upplever att det känns som om det sitter ett gummiband mellan motorn och drivhjulen. Och visst en viss fördröjning är en egenskap de har, provkör ordentligt och i olika situationer för säkerhets skull!

Samma sak hos Skoda med en mindre turbomotor, som även den vaknar på lägre varv och kan kännas starkare än många konkurrenter trots att de på pappret har samma effekt. Den i kombination med DSG (Låda med dubbla kopplingar, en helt annan princip än CVT ovan) känns mycket rapp och trevlig att köra men har inte gjort sig känd för att vara skottsäker. Olika kombinationer av sökorden VW, VAG, DSG, DQ200 och TSI ger mycket information om problembilden.

Ford som nämndes ovan har sin Ecoboost med olika effektuttag, i allmänhet kan en liten motor erbjuda en mycket högre nivå av körbarhet idag än vad de gjorde för nästan tio år sedan. Men tänk på och räkna med att de låga förbrukningssiffrorna du ser i broschyren sällan stämmer överens med verkligheten, särskilt inte hos de små och överladdade motorerna om du har lite tyngre högerfot. För då drar förbrukningen snabbt iväg...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

26 Inlägg
18 december 2016
#29
Seth skrev:
Lagom "liten" bil så rekommenderar jag Skoda fabia mk2 helst faceliften eller mk3 som förslag,
har haft 2 mk2or o farsan haft 1 o nu en mk3
Har funkat fint och rullat på för min del rekommenderar dock ingen modell under 85hk,
Kört 7000 mil med min nuvarande på dryga 3 år och har utöver 2 inre styrleder (knarrade) inte haft nånting än, "ta i trä"

Visst är det en härlig bil men TS ville ha en tyst bil och hur mycket jag än gillar vår Fabia mk2 facelift är det inte en tyst bil.

* Voff voff *
10 595 Inlägg
19 december 2016
#30
Renault Captur. Riktigt bekväm och tyst för sin storlek!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

25 Inlägg
19 december 2016
#31
Toyota Yaris? Duglig komfort jämfört med andra bilar i storleken.

28 Inlägg
19 december 2016
Trådstartare
#32
jaka54 skrev:
Hej!
Det är därför du ska provköra en Audi A4 Avant! Alla de där bilarna du nämnde ovan LÅTER för mycket enligt mig  och är  inte särskilt bekväma att köra . 

Vad du än väljer!  Ta med dig en bilkunnig person som är van att meka med bilar och som vet vad man ska titta på så du inte köper "grisen i säcken",  då blir det lättare för dig att inte köpa något skräp.

Är kanske så med småbilar. Audi A4 Avant är lite för stor för min del.

Känner ingen bilkunnig person desvärre hmm

it's nice to be important but it's more important to be nice

28 Inlägg
19 december 2016
Trådstartare
#33
Rquired skrev:
graleh skrev:
Hej alla! Tack för era fina svar!
Ja, vissa av modellerna var något stora. Jag letar efter något som håller sig väldigt nära 4000 i längd. Hyundain jag provkörde var ca 4300 och det var något för stort/långt.

Jag har själv fått ögonen för Opel Corsa, Nissan Note, Skoda Fabia, Peugeot 208, Hyundai i20 (inte ix20).
Någon av dem kanske duger. Dock verkar deras HK ligga kring samma som min Peugeut 207 så frågan är hur kvicka dessa bilar är. Min Peugeot duger ju till omkörning men det tar lite längre tid wink Den liksom kämpar och kämpar samt även i uppförsbackar. Omkörning i uppförsbackar är ingen hit. Jag kollar på årsmodell på äldst 2012 så de är kanske uppgraderade och bättre ändå, ingen aning. Kostnad på max 100 000 kr.

Vad säger ni om modellerna jag nämnt?
Ris, ros?

Var det en Peugeot 107 eller 207 från 2007 du har idag? Du nämner olika modeller och det är en viss skillnad på de bägge. Angående motorstyrka är det lite en av smakfråga, som du skriver duger den du har idag men det känns som om den får kämpa. Av de modeller du räknar upp finns flera med ett snäpp större motor och även med överladdning (turbo eller kompressor).

Är du orolig över att det ska kännas som om motorn får kämpa rekommenderar jag dig att även provköra de starkare alternativen. Nissan Note finns t.ex. med en vanligare 1.2l på 80Hk som vaknar på högre varv, men även med en överladdad och avsevärt starkare DIG-S på 98hk. Skillnaden är mycket större än 18hk, den starkare har ett helt annat bottendrag och du behöver inte tvinga upp varvräknarnålen på lika höga siffror för att det ska hända något. Den starkare motorn finns med manuell växellåda men i kombination med automatlåda (av modell CVT) blir den i mina ögon trevligare.

En CVT har inga fasta steg som en konventionell automatlåda och det i kombination med en motor som är lite starkare i botten ger en känsla av att "det bara skjuter på" utan avbrott. Lite grand som känslan i en gokart eller radiobil. Men alla trivs inte med den här principen, utan en del upplever att det känns som om det sitter ett gummiband mellan motorn och drivhjulen. Och visst en viss fördröjning är en egenskap de har, provkör ordentligt och i olika situationer för säkerhets skull!

Samma sak hos Skoda med en mindre turbomotor, som även den vaknar på lägre varv och kan kännas starkare än många konkurrenter trots att de på pappret har samma effekt. Den i kombination med DSG (Låda med dubbla kopplingar, en helt annan princip än CVT ovan) känns mycket rapp och trevlig att köra men har inte gjort sig känd för att vara skottsäker. Olika kombinationer av sökorden VW, VAG, DSG, DQ200 och TSI ger mycket information om problembilden.

Ford som nämndes ovan har sin Ecoboost med olika effektuttag, i allmänhet kan en liten motor erbjuda en mycket högre nivå av körbarhet idag än vad de gjorde för nästan tio år sedan. Men tänk på och räkna med att de låga förbrukningssiffrorna du ser i broschyren sällan stämmer överens med verkligheten, särskilt inte hos de små och överladdade motorerna om du har lite tyngre högerfot. För då drar förbrukningen snabbt iväg...

Tack för tips och tricks!
Ah jag har ändrat, det är en Peugeot 107 jag har idag.

Är Nissan Note bättre? Den är ju bara 80HK. Eller är den special på nåt vis?

it's nice to be important but it's more important to be nice

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
19 december 2016
#34
graleh skrev:
Rquired skrev:
graleh skrev:
Hej alla! Tack för era fina svar!
Ja, vissa av modellerna var något stora. Jag letar efter något som håller sig väldigt nära 4000 i längd. Hyundain jag provkörde var ca 4300 och det var något för stort/långt.

Jag har själv fått ögonen för Opel Corsa, Nissan Note, Skoda Fabia, Peugeot 208, Hyundai i20 (inte ix20).
Någon av dem kanske duger. Dock verkar deras HK ligga kring samma som min Peugeut 207 så frågan är hur kvicka dessa bilar är. Min Peugeot duger ju till omkörning men det tar lite längre tid wink Den liksom kämpar och kämpar samt även i uppförsbackar. Omkörning i uppförsbackar är ingen hit. Jag kollar på årsmodell på äldst 2012 så de är kanske uppgraderade och bättre ändå, ingen aning. Kostnad på max 100 000 kr.

Vad säger ni om modellerna jag nämnt?
Ris, ros?

Var det en Peugeot 107 eller 207 från 2007 du har idag? Du nämner olika modeller och det är en viss skillnad på de bägge. Angående motorstyrka är det lite en av smakfråga, som du skriver duger den du har idag men det känns som om den får kämpa. Av de modeller du räknar upp finns flera med ett snäpp större motor och även med överladdning (turbo eller kompressor).

Är du orolig över att det ska kännas som om motorn får kämpa rekommenderar jag dig att även provköra de starkare alternativen. Nissan Note finns t.ex. med en vanligare 1.2l på 80Hk som vaknar på högre varv, men även med en överladdad och avsevärt starkare DIG-S på 98hk. Skillnaden är mycket större än 18hk, den starkare har ett helt annat bottendrag och du behöver inte tvinga upp varvräknarnålen på lika höga siffror för att det ska hända något. Den starkare motorn finns med manuell växellåda men i kombination med automatlåda (av modell CVT) blir den i mina ögon trevligare.

En CVT har inga fasta steg som en konventionell automatlåda och det i kombination med en motor som är lite starkare i botten ger en känsla av att "det bara skjuter på" utan avbrott. Lite grand som känslan i en gokart eller radiobil. Men alla trivs inte med den här principen, utan en del upplever att det känns som om det sitter ett gummiband mellan motorn och drivhjulen. Och visst en viss fördröjning är en egenskap de har, provkör ordentligt och i olika situationer för säkerhets skull!

Samma sak hos Skoda med en mindre turbomotor, som även den vaknar på lägre varv och kan kännas starkare än många konkurrenter trots att de på pappret har samma effekt. Den i kombination med DSG (Låda med dubbla kopplingar, en helt annan princip än CVT ovan) känns mycket rapp och trevlig att köra men har inte gjort sig känd för att vara skottsäker. Olika kombinationer av sökorden VW, VAG, DSG, DQ200 och TSI ger mycket information om problembilden.

Ford som nämndes ovan har sin Ecoboost med olika effektuttag, i allmänhet kan en liten motor erbjuda en mycket högre nivå av körbarhet idag än vad de gjorde för nästan tio år sedan. Men tänk på och räkna med att de låga förbrukningssiffrorna du ser i broschyren sällan stämmer överens med verkligheten, särskilt inte hos de små och överladdade motorerna om du har lite tyngre högerfot. För då drar förbrukningen snabbt iväg...

Tack för tips och tricks!
Ah jag har ändrat, det är en Peugeot 107 jag har idag.

Är Nissan Note bättre? Den är ju bara 80HK. Eller är den special på nåt vis?

läser du vad han skrev så är just 80hk modellen ingen höjdare, däremot finns en modell med 98hk smile Om jag förstod det rätt så är den överladdad och har ett helt annat register, dvs att effekten kommer tidigare och man behöver inte varva lika mycket smile

Jag tycker fortfarande du ska kolla på en bmw 1 serie smile 118d är ett bra alternativ med en kraftfull men snål motor smile


28 Inlägg
19 december 2016
Trådstartare
#35
CHEEVA skrev:
läser du vad han skrev så är just 80hk modellen ingen höjdare, däremot finns en modell med 98hk smile Om jag förstod det rätt så är den överladdad och har ett helt annat register, dvs att effekten kommer tidigare och man behöver inte varva lika mycket smile

Jag tycker fortfarande du ska kolla på en bmw 1 serie smile 118d är ett bra alternativ med en kraftfull men snål motor smile

Ahaa okej ja jag hängde inte med riktigt. Ahaaa okej. Då är jag med smile

Kollade BMW 1-serien men för högt pris hmm Jäkligt snygga bilar alltså, men jag har en budget på max 100 000 hmm

it's nice to be important but it's more important to be nice

1 192 Inlägg
19 december 2016
#36
graleh skrev:
CHEEVA skrev:
läser du vad han skrev så är just 80hk modellen ingen höjdare, däremot finns en modell med 98hk smile Om jag förstod det rätt så är den överladdad och har ett helt annat register, dvs att effekten kommer tidigare och man behöver inte varva lika mycket smile

Jag tycker fortfarande du ska kolla på en bmw 1 serie smile 118d är ett bra alternativ med en kraftfull men snål motor smile

Ahaa okej ja jag hängde inte med riktigt. Ahaaa okej. Då är jag med smile

Kollade BMW 1-serien men för högt pris hmm Jäkligt snygga bilar alltså, men jag har en budget på max 100 000 hmm

Om kriteriet är absolut äldst 2012 så blir priset lite högt för en BMW ja. Eftersom den senare modellen introducerades 2012 så ligger priset en bit över modellen från 2011.

Eftersom att du tittar på Nissan Note med 80hk och 98hk så antar jag att en BMW 116i/116d skulle vara tillräckligt motor-mässigt?
https://www.blocket.se/sodermanland/BMW … 21&w=3
https://www.blocket.se/eslov/BMW_116_D_ … 21&w=3
Modellen från 2011 är absolut inte gammalmodig, utan känns modern än idag, speciellt körmässigt.

Nackdelar kan vara att de har lite hård fjädring som standard. Det är något jag har vant mig vid i min etta, men värt att säga. Dessutom är ratten väldigt kommunikativ till hjulen, så om man åker över ojämnheter på motorväg, kan ratten röra sig vilket vissa tycker är obehagligt. Jag personligen håller båda händerna på ratten när jag åker i 120km/h, men ändå värt att nämna.

Provsitt och testkör en 1-serie så tror jag att du kommer få svårt att släppa den wink


28 Inlägg
19 december 2016
Trådstartare
#37
Cracksoup skrev:
Om kriteriet är absolut äldst 2012 så blir priset lite högt för en BMW ja. Eftersom den senare modellen introducerades 2012 så ligger priset en bit över modellen från 2011.

Eftersom att du tittar på Nissan Note med 80hk och 98hk så antar jag att en BMW 116i/116d skulle vara tillräckligt motor-mässigt?
https://www.blocket.se/sodermanland/BMW … 21&w=3
https://www.blocket.se/eslov/BMW_116_D_ … 21&w=3
Modellen från 2011 är absolut inte gammalmodig, utan känns modern än idag, speciellt körmässigt.

Nackdelar kan vara att de har lite hård fjädring som standard. Det är något jag har vant mig vid i min etta, men värt att säga. Dessutom är ratten väldigt kommunikativ till hjulen, så om man åker över ojämnheter på motorväg, kan ratten röra sig vilket vissa tycker är obehagligt. Jag personligen håller båda händerna på ratten när jag åker i 120km/h, men ändå värt att nämna.

Provsitt och testkör en 1-serie så tror jag att du kommer få svårt att släppa den wink

Ah okej! Ja denna var rätt mumma: https://www.blocket.se/eslov/BMW_116_D_ … 21&w=3
Jag vill gärna ha parkeringssensorer och liknande med, vilket den ju har! Det enda jag saknar är att jag vill ha nån form av display el likn inne i bilen med usb och så för musik. Men himla snygg bil och verkar dra rätt lagom. Kan absolut vara värt att kolla upp och se om man trivs med.

Hur är den ljudmässigt att köra? Låter mkt från motor och väg?
Senast redigerat av graleh (19 december 2016)

it's nice to be important but it's more important to be nice

Forummoderator
18 009 Inlägg
19 december 2016
#38
graleh skrev:
Cracksoup skrev:
Om kriteriet är absolut äldst 2012 så blir priset lite högt för en BMW ja. Eftersom den senare modellen introducerades 2012 så ligger priset en bit över modellen från 2011.

Eftersom att du tittar på Nissan Note med 80hk och 98hk så antar jag att en BMW 116i/116d skulle vara tillräckligt motor-mässigt?
https://www.blocket.se/sodermanland/BMW … 21&w=3
https://www.blocket.se/eslov/BMW_116_D_ … 21&w=3
Modellen från 2011 är absolut inte gammalmodig, utan känns modern än idag, speciellt körmässigt.

Nackdelar kan vara att de har lite hård fjädring som standard. Det är något jag har vant mig vid i min etta, men värt att säga. Dessutom är ratten väldigt kommunikativ till hjulen, så om man åker över ojämnheter på motorväg, kan ratten röra sig vilket vissa tycker är obehagligt. Jag personligen håller båda händerna på ratten när jag åker i 120km/h, men ändå värt att nämna.

Provsitt och testkör en 1-serie så tror jag att du kommer få svårt att släppa den wink

Ah okej! Ja denna var rätt mumma: https://www.blocket.se/eslov/BMW_116_D_ … 21&w=3
Jag vill gärna ha parkeringssensorer och liknande med, vilket den ju har! Det enda jag saknar är att jag vill ha nån form av display el likn inne i bilen med usb och så för musik. Men himla snygg bil och verkar dra rätt lagom. Kan absolut vara värt att kolla upp och se om man trivs med.

Hur är den ljudmässigt att köra? Låter mkt från motor och väg?

Prova! Stereo kan man byta...
Manuella bmw-lådor kan vara lite taggiga i känslan. Inte alla som gillar det.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

1 192 Inlägg
19 december 2016
#39
graleh skrev:
Cracksoup skrev:
Om kriteriet är absolut äldst 2012 så blir priset lite högt för en BMW ja. Eftersom den senare modellen introducerades 2012 så ligger priset en bit över modellen från 2011.

Eftersom att du tittar på Nissan Note med 80hk och 98hk så antar jag att en BMW 116i/116d skulle vara tillräckligt motor-mässigt?
https://www.blocket.se/sodermanland/BMW … 21&w=3
https://www.blocket.se/eslov/BMW_116_D_ … 21&w=3
Modellen från 2011 är absolut inte gammalmodig, utan känns modern än idag, speciellt körmässigt.

Nackdelar kan vara att de har lite hård fjädring som standard. Det är något jag har vant mig vid i min etta, men värt att säga. Dessutom är ratten väldigt kommunikativ till hjulen, så om man åker över ojämnheter på motorväg, kan ratten röra sig vilket vissa tycker är obehagligt. Jag personligen håller båda händerna på ratten när jag åker i 120km/h, men ändå värt att nämna.

Provsitt och testkör en 1-serie så tror jag att du kommer få svårt att släppa den wink

Ah okej! Ja denna var rätt mumma: https://www.blocket.se/eslov/BMW_116_D_ … 21&w=3
Jag vill gärna ha parkeringssensorer och liknande med, vilket den ju har! Det enda jag saknar är att jag vill ha nån form av display el likn inne i bilen med usb och så för musik. Men himla snygg bil och verkar dra rätt lagom. Kan absolut vara värt att kolla upp och se om man trivs med.

Hur är den ljudmässigt att köra? Låter mkt från motor och väg?

Ja iDrive (som BMWs infotainmentsystem heter) finns på gamla 1 serien men är rätt sällsynt, så har du tålamod kan du nog hitta en sådan till slut. Aux uttag var ju annars standard på 1 serien redan från 2004 och den kan man ju koppla in en liten bluetooth dosa till så kan du spela musik och ha gps-ljudet kopplat via bluetooth till stereon i bilen smile
USB har den dock inte.

Nu är det en äldre modell jag har, men jag kör med lätthet 50 mila resor utan att irritera mig på vindsus eller däckbuller. Har pressat 170-180km/h utan att den känns alls ostabil eller obekvämt höggljudd. Bra isolering av BMW med andra ord. Motorn är också en annan än den jag har, men samma slagvolym på 2.0l och dieseldriven med 6 växlar gör den riktigt angenäm i höga hastigheter.

Höjer ett varningens finger för motorn dock. Ett fåtal ägare har klagat över rasslande kamkedja med motorras som följd. Öppna huven och starta bilen när den verkligen är kall och gå ut och lyssna noga efter metall-mot-metall rassel. Dieslar knattrar rätt högt som standard, men det är viktigt att inget annat ljud finns där.
Senast redigerat av Cracksoup (19 december 2016)


4 140 Inlägg
19 december 2016
#40
graleh skrev:
Cracksoup skrev:
)

Ah okej! Ja denna var rätt mumma: https://www.blocket.se/eslov/BMW_116_D_ … 21&w=3
Jag vill gärna ha parkeringssensorer och liknande med, vilket den ju har! Det enda jag saknar är att jag vill ha nån form av display el likn inne i bilen med usb och så för musik. Men himla snygg bil och verkar dra rätt lagom. Kan absolut vara värt att kolla upp och se om man trivs med.

Hur är den ljudmässigt att köra? Låter mkt från motor och väg?

Till måånga bilar finns kit för att konvertera till vanligt din-format:
'http://www.caraudio24.de/Zubehoer/Radioeinbausets/fuer-BMW/1er/Radioeinbauset-mit-Lenkradsteuerung-fuer-Blaupunkt-Doppel-DIN-Autoradio-in-BMW-1er-aut-Klima::26745.html

och sedan välja och vraka på enheter tex:
http://www.caraudio24.de/Autoradios/Bla … 29136.html

Renault går sönder ibland men går oftast att laga


Sök