graleh skrev:
Hej alla! Tack för era fina svar!
Ja, vissa av modellerna var något stora. Jag letar efter något som håller sig väldigt nära 4000 i längd. Hyundain jag provkörde var ca 4300 och det var något för stort/långt.
Jag har själv fått ögonen för Opel Corsa, Nissan Note, Skoda Fabia, Peugeot 208, Hyundai i20 (inte ix20).
Någon av dem kanske duger. Dock verkar deras HK ligga kring samma som min Peugeut 207 så frågan är hur kvicka dessa bilar är. Min Peugeot duger ju till omkörning men det tar lite längre tid
Den liksom kämpar och kämpar samt även i uppförsbackar. Omkörning i uppförsbackar är ingen hit. Jag kollar på årsmodell på äldst 2012 så de är kanske uppgraderade och bättre ändå, ingen aning. Kostnad på max 100 000 kr.
Vad säger ni om modellerna jag nämnt?
Ris, ros?
Var det en Peugeot 107 eller 207 från 2007 du har idag? Du nämner olika modeller och det är en viss skillnad på de bägge. Angående motorstyrka är det lite en av smakfråga, som du skriver duger den du har idag men det känns som om den får kämpa. Av de modeller du räknar upp finns flera med ett snäpp större motor och även med överladdning (turbo eller kompressor).
Är du orolig över att det ska kännas som om motorn får kämpa rekommenderar jag dig att även provköra de starkare alternativen. Nissan Note finns t.ex. med en vanligare 1.2l på 80Hk som vaknar på högre varv, men även med en överladdad och avsevärt starkare DIG-S på 98hk. Skillnaden är mycket större än 18hk, den starkare har ett helt annat bottendrag och du behöver inte tvinga upp varvräknarnålen på lika höga siffror för att det ska hända något. Den starkare motorn finns med manuell växellåda men i kombination med automatlåda (av modell CVT) blir den i mina ögon trevligare.
En CVT har inga fasta steg som en konventionell automatlåda och det i kombination med en motor som är lite starkare i botten ger en känsla av att
"det bara skjuter på" utan avbrott. Lite grand som känslan i en gokart eller radiobil. Men alla trivs inte med den här principen, utan en del upplever att det känns som om det sitter ett gummiband mellan motorn och drivhjulen. Och visst en viss fördröjning är en egenskap de har, provkör ordentligt och i olika situationer för säkerhets skull!
Samma sak hos Skoda med en mindre turbomotor, som även den vaknar på lägre varv och kan kännas starkare än många konkurrenter trots att de på pappret har samma effekt. Den i kombination med DSG (Låda med dubbla kopplingar, en helt annan princip än CVT ovan) känns mycket rapp och trevlig att köra men har inte gjort sig känd för att vara skottsäker. Olika kombinationer av sökorden VW, VAG, DSG, DQ200 och TSI ger mycket information om problembilden.
Ford som nämndes ovan har sin Ecoboost med olika effektuttag, i allmänhet kan en liten motor erbjuda en mycket högre nivå av körbarhet idag än vad de gjorde för nästan tio år sedan. Men tänk på och räkna med att de låga förbrukningssiffrorna du ser i broschyren sällan stämmer överens med verkligheten, särskilt inte hos de små och överladdade motorerna om du har lite tyngre högerfot. För då drar förbrukningen snabbt iväg...