Hallå där ute i vildmarken. Hoppas att ni har laddat upp för ett nytt bilår.
Jag gjorde ett test med att flytta över min styrenhet till en annan likadan Astra som motorn kommer ifrån och felkoderna på laddtrycksstyrningen följde med som ett brev på posten.
Det gick inte att radera dom felkoderna i den bilen heller...
Tyvärr så ville ägaren av styrenheten inte låta mig flytta över hans styrenhet till min bil av rädsla för att jag kanske skulle ha sönder den... Det hade ju annars varit kul att se felkodsminnet med hans styrenhet i min bil.
Men enligt ägaren så gick hans bil betydligt bättre med min styrenhet än med hans.
Nåja... Det är ju något som är tokigt i styrenheten... Men skit samma!
Faktum är att det får var vara som det är nu!
Bilen går faktiskt riktigt bra, jag bör vara nöjd.
Nu spinner den loss på trean å det gjorde den inte förut.
Det märks att det är en helt annan effektkurva, den tar i Betydligt bättre över hela registret ända till 6500 rpm, förut var den död efter 5500.
Nää, jag struntar i att pilla dit någon annan motorstyrning! Det är fan inte värt pengarna bara för att få några hekto högre laddtryck.
Bättre att köra och njuta!
Skulle det i framtiden dyka upp någon billig Astra till salu så är det ju inte värre än att jag kan köpa den för att på så sätt få en annan styrenhet och en reservmotor.
Upptäckte för övrigt att det droppade olja från oljetråget när jag kom hem från Turbocenter...
Fick för mig att jag skulle byta oljetrågspackningen i mellandagarna...
Tänkte ju att det där gör jag ju lite snabbt på 2-3 timmar... Bort med styrväxeln och lyfta motorn ett par centimeter... Plätt Lätt!
Jo Tjena!
Slutade med att jag fick plocka bort både växellådan och svänghjulet för att kunna lyfta motorn tillräckligt mycket så man kunde fiska ned oljetråget.
När jag väl fått ner tråget och besiktat packningen, som ju är en original gummipackning till Opel C20NE för användning tillsammans med skvalpplåten från den motorn, så kunde jag konstatera att packningen smiter iväg utanför tätningsytan om man drar åt skruvarna lite för hårt.
Dessutom så blev jag ju tvungen att borra upp skruvhålen från 6 till 8 mm i mitt omsvetsade oljetråg som i grund och botten kommer från Astra F 2,0 C20NE, vilket gör att anliggningsytan för packningen blir väldigt liten, det har ju förvisso hållit hyfsat tätt sedan jag fick ihop bilen, men nu när jag var och efterdrog tråget litegrann för ett par månader sedan så smet tydligen packningen några tiondels millimeter.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-bdaced1474219155377198b744d33a56.jpg]()
Började bläddra runt lite på nätet, fundersam över om det kanske finns något annat oljetråg som man kanske kan använda sig av?
Kollade upp vilka motorer Z20LETs original oljetrågspackning sitter på...
Kunde konstatera att den packningen sitter på en mängd olika Opelmotorer, Z20LET, Z20LER, X20XEV, Z22SE, Z22XE, Y22XE samt även Chevrolet Nubira och Lacetti med 1,8 liters maskin.
Med den informationen var det ju bara att googla fram bilder på hur trågen ser ut på dessa motorer, tyvärr så såg ju samtliga tråg väldigt olämpliga ut för att använda tillsammans med en framvagnsbalk som är i vägen för alltihop.
Ända tills jag hittade bilder på tråget till Nubira och Lacetti.
Ser ju fullt användbart ut för ändamålet tänkte jag och snokade reda på ett begagnat på Bildelsbasen.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-e0cc0338500e0d22f56880e41356f55a.jpg]()
Efter provmontering så kunde jag ju konstatera att bulan på tråget byggde 5-6 cm för mycket för framvagnsbalken samt att det låg emot styrväxeln... Så det blev till att kapa lite.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-6c0c06b4c00456f925cd91b4e1500fc6.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-888434a87f8941f0b9f2e7d2e5bcd866.jpg]()
Och med lite svetsning så passar tråget som handen i handsken tillsammans med original oljetrågspackning. Nackdelen blir att jag får köra utan skvalpplåten, men jag tror nog att det lär funka bra utan den.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-ab05bafe31362430b9458c2f178b2556.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-a80dee7f589e13883a3bbb98235678c0.jpg]()
Jag flyttade dessutom ner oljesilen längre ner i tråget.
Tidigare satt den 14 mm från botten.
Mellan 7 och 12 mm är tydligen ett mer rimligt avstånd säger dom som vet...
Nu sitter den på 9 mm.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-f97517142f181173d525036be5555450.jpg]()
Synd att man inte visste från allra första början att detta tråg från Chevrolet existerade.
Men nu vet alla ni andra som kanske funderar på Z20LET och bakhjulsdrift.
Oljetråget heter GM 92065755.
Hoppas för övrigt att det blir vår snart!
Sitter å skissar på lite Roadtrips neråt Europa så fort det blir lite plusgrader...
En sväng ner till Alperna å titta lite, kanske passa på att besöka någon bilträff där nere eller något annat motorsportevenemang. Rally och backtävling finns ju alltid.
Sen vidare ner genom Balkanländerna, köra längs kusten genom Kroatien, sen in i Bosnien och vidare till Montenegro.
Sen vidare genom Serbien till Rumänien, en sväng i Transsylvanien och självklart ett besök på världens bästa bilväg (Som Top Gear utnämnde den till) "Transfagarasan highway".
Sen vidare mot nordost genom Moldavien, och sen upp genom Ukraina till huvudstaden Kiev. Där är jag väldigt sugen på att åka på guidad dagstur till Tjernobyl.
Sen hemåt igen genom Polen.
Vad tror ni? Håller Kadutten ihop för en sån långtur på cirka 700 mil...???
Ingen minns en fegis...
Såg en Youtube video om en kille som körde en Puch Maxi från Mongoliet till Österrike...
Riktigt ballt med sådana där långresor...
Fundering på en tur över till England finns ju också... Besöka Goodwood festival of speed 9-12 juli.
Även ett trip till San Marino 10-13 oktober för att titta på Rallylegends står på önskelistan.
Får se vad det blir av saker och ting... Det är ju inte alltid det blir så som man hoppas.

Jag gjorde ett test med att flytta över min styrenhet till en annan likadan Astra som motorn kommer ifrån och felkoderna på laddtrycksstyrningen följde med som ett brev på posten.
Det gick inte att radera dom felkoderna i den bilen heller...
Tyvärr så ville ägaren av styrenheten inte låta mig flytta över hans styrenhet till min bil av rädsla för att jag kanske skulle ha sönder den... Det hade ju annars varit kul att se felkodsminnet med hans styrenhet i min bil.
Men enligt ägaren så gick hans bil betydligt bättre med min styrenhet än med hans.
Nåja... Det är ju något som är tokigt i styrenheten... Men skit samma!
Faktum är att det får var vara som det är nu!
Bilen går faktiskt riktigt bra, jag bör vara nöjd.
Nu spinner den loss på trean å det gjorde den inte förut.
Det märks att det är en helt annan effektkurva, den tar i Betydligt bättre över hela registret ända till 6500 rpm, förut var den död efter 5500.
Nää, jag struntar i att pilla dit någon annan motorstyrning! Det är fan inte värt pengarna bara för att få några hekto högre laddtryck.
Bättre att köra och njuta!
Skulle det i framtiden dyka upp någon billig Astra till salu så är det ju inte värre än att jag kan köpa den för att på så sätt få en annan styrenhet och en reservmotor.
Upptäckte för övrigt att det droppade olja från oljetråget när jag kom hem från Turbocenter...


Fick för mig att jag skulle byta oljetrågspackningen i mellandagarna...
Tänkte ju att det där gör jag ju lite snabbt på 2-3 timmar... Bort med styrväxeln och lyfta motorn ett par centimeter... Plätt Lätt!
Jo Tjena!
Slutade med att jag fick plocka bort både växellådan och svänghjulet för att kunna lyfta motorn tillräckligt mycket så man kunde fiska ned oljetråget.



När jag väl fått ner tråget och besiktat packningen, som ju är en original gummipackning till Opel C20NE för användning tillsammans med skvalpplåten från den motorn, så kunde jag konstatera att packningen smiter iväg utanför tätningsytan om man drar åt skruvarna lite för hårt.
Dessutom så blev jag ju tvungen att borra upp skruvhålen från 6 till 8 mm i mitt omsvetsade oljetråg som i grund och botten kommer från Astra F 2,0 C20NE, vilket gör att anliggningsytan för packningen blir väldigt liten, det har ju förvisso hållit hyfsat tätt sedan jag fick ihop bilen, men nu när jag var och efterdrog tråget litegrann för ett par månader sedan så smet tydligen packningen några tiondels millimeter.

Började bläddra runt lite på nätet, fundersam över om det kanske finns något annat oljetråg som man kanske kan använda sig av?
Kollade upp vilka motorer Z20LETs original oljetrågspackning sitter på...
Kunde konstatera att den packningen sitter på en mängd olika Opelmotorer, Z20LET, Z20LER, X20XEV, Z22SE, Z22XE, Y22XE samt även Chevrolet Nubira och Lacetti med 1,8 liters maskin.
Med den informationen var det ju bara att googla fram bilder på hur trågen ser ut på dessa motorer, tyvärr så såg ju samtliga tråg väldigt olämpliga ut för att använda tillsammans med en framvagnsbalk som är i vägen för alltihop.
Ända tills jag hittade bilder på tråget till Nubira och Lacetti.
Ser ju fullt användbart ut för ändamålet tänkte jag och snokade reda på ett begagnat på Bildelsbasen.

Efter provmontering så kunde jag ju konstatera att bulan på tråget byggde 5-6 cm för mycket för framvagnsbalken samt att det låg emot styrväxeln... Så det blev till att kapa lite.


Och med lite svetsning så passar tråget som handen i handsken tillsammans med original oljetrågspackning. Nackdelen blir att jag får köra utan skvalpplåten, men jag tror nog att det lär funka bra utan den.


Jag flyttade dessutom ner oljesilen längre ner i tråget.
Tidigare satt den 14 mm från botten.
Mellan 7 och 12 mm är tydligen ett mer rimligt avstånd säger dom som vet...
Nu sitter den på 9 mm.

Synd att man inte visste från allra första början att detta tråg från Chevrolet existerade.
Men nu vet alla ni andra som kanske funderar på Z20LET och bakhjulsdrift.
Oljetråget heter GM 92065755.

Hoppas för övrigt att det blir vår snart!
Sitter å skissar på lite Roadtrips neråt Europa så fort det blir lite plusgrader...



En sväng ner till Alperna å titta lite, kanske passa på att besöka någon bilträff där nere eller något annat motorsportevenemang. Rally och backtävling finns ju alltid.
Sen vidare ner genom Balkanländerna, köra längs kusten genom Kroatien, sen in i Bosnien och vidare till Montenegro.
Sen vidare genom Serbien till Rumänien, en sväng i Transsylvanien och självklart ett besök på världens bästa bilväg (Som Top Gear utnämnde den till) "Transfagarasan highway".

Sen vidare mot nordost genom Moldavien, och sen upp genom Ukraina till huvudstaden Kiev. Där är jag väldigt sugen på att åka på guidad dagstur till Tjernobyl.
Sen hemåt igen genom Polen.
Vad tror ni? Håller Kadutten ihop för en sån långtur på cirka 700 mil...???

Ingen minns en fegis...

Såg en Youtube video om en kille som körde en Puch Maxi från Mongoliet till Österrike...

Riktigt ballt med sådana där långresor...
Fundering på en tur över till England finns ju också... Besöka Goodwood festival of speed 9-12 juli.
Även ett trip till San Marino 10-13 oktober för att titta på Rallylegends står på önskelistan.
Får se vad det blir av saker och ting... Det är ju inte alltid det blir så som man hoppas.
0
0
0
0