Man får ju lite dåligt samvete för att man inte gör något men man måste ju hinna njuta av sommaren också.

Kom iallafall fram till varför jag inte fick någon kontakt med OBD uttaget.
Hade råkat koppla kabeln från OBD uttaget som går till styrenheten till fel PIN i styrenheten, hade råkat få dit den på kabeln som egentligen ska gå till serviceindikatorn i instrumentpanelen.
Hoppsan!
Vore ju bra om man vet vad man håller på med.

Tur att man inte dödar elektroniken vid såna små misstag.
Men nu får jag kontakt med styrenheten via OBD uttaget och kan läsa felkoder.
Har också anslutit en liten lysdiod som motorlampa lite provisoriskt... å det funkar som det är tänkt.

Bråkade lite med oljekylaren, eller värmeväxlaren som är mer rätt benämning.
Det sitter ju en originalmonterad värmeväxlare längs motorblocket under insuget...
![https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-816ec21ebf753ee09b1d11e08411f2ba.jpg]()
Men med den på plats så löper ju kylarslangen ut på baksidan av motorn... å det blir ju lite dumt när den sedan ska gå fram till kylaren. Plockade bort värmeväxlaren och monterade istället en 16-radig Setrab oljekylare i fronten framför kylaren.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-ef03c6fd22541ee4dd87b46f0f35ca8a.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-3d907b8a033e15dff1792f3f209aaeaa.jpg]()
Nackdelen blir ju tyvärr att jag inte att får plats med någon intercooler i fronten, men det känns som att jag överlever den lilla effektförlusten... Jag vet inte men det kanske nästan går jämnt upp med den effektvinst det borde ge med bortplockade balansaxlar....???
Nåja... Återstår att se...
Det spelar ju inte så stor roll om han lämnar 180 eller 190 kusar.

Med oljekylaren på plats fick jag iallafall upp oljevolymen från 3,8 till 4,25 liter.
Sätter ändå dit en oljetempmätare av ren nyfikenhet och plats för den givaren fanns i ett pluggat originalhål bredvid oljetrycksgivaren.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-bf0fee47c9854896682ddecfa4dd01b2.jpg]()
Smidigt när det finns färdiga hål för ändamålet.

Råkade däremot tabba mig med motortemperaturgivaren.
Den sitter ju skruvad i toppen bakom motorn original och den sticker ut ca 6 cm, så jag plockade helt enkelt bort den från motorn när jag lyfte motorn fram och tillbaka i motorrummet... Ville ju inte skada givaren.

Glömde ju sedan helt bort att givaren var urskruvad när jag bestämde placering för motorkuddarna och motorn.

Hoppsan... igen!
Motorn hamnade bara 4,5 cm från torpedväggen så det gick ju inte att skruva i givaren.

Hittade dock ett gängat uttag i framkant på motorn. Ett uttag som går till vattenkylningen för spjällhuset (den får jag ta från en kylarslang istället).
Ungefär där sitter tempgivaren originalmonterad på C20NE motorn så då bör det ju funka här också.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-0b1582abe6ce08cf90f698d028e176a1.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-5b8e550d63193185a18555a95de199fc.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-cbd53cc76d99d61f66e541d761a5e5ba.jpg]()
Fick gänga upp hålet från 1/8 NPT till M12x1,5 och slipa ur lite på insidan för att bereda väg för kylvätskan... Bör nog förhoppningsvis fungera...
En annan liten skitsak var att jag fick svetsa om fästena till kylaren och flytta kylaren tre centimeter åt passagerarsidan då nedre kylarutgången hamnade rakt in i oljefiltret. Tråkigt att slipa och svetsa i det nylackade.

![https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-f1bfd805f1bd2ed73f5679d2e3d5b919.jpg]()
Men nu går slanganslutningen fri med ett par cm till godo.

Många små saker som tar tid i anspråk.

Var för övrigt och hämtade en reservdelsbil häromdagen...
![https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-c0a571ddc7854c2152b954af055898fc.jpg]()
Ful som stryk. Betalade 1000 spänn för den på en bildemontering.
Men det fanns en hel och oskadad golvmatta i bilen som bara behöver en tvätt.
En fräsch bensintank (min är ju sönderrostad inuti p.g.a. min etanolkörning) och dessutom var min tankgivare trasig.
Behövde också en annan armatur till vindrutetorkarna då min gamla är glapp och tvärslut.
Dessutom har reservdelsbilen ett fräschare och finare värmepaket samt att värmereglagen och fläktreglagen är hela, vilket dom inte är på min bil.
Råkade bryta av motorhuvsvajern när jag plockade isär min bil i vintras, hade tänkt beställa en ny från Tyskland men även en sådan fanns att plocka från reservdelsbilen.
Samt många andra småprylar, sånt som t.ex. en gummi-damask som sitter runt rattstången genom torpedväggen har jag letat efter i ett par månader och den var ju också hel och fräsch på denna skrotbil...
Så den tusenlappen gick nog ihop sig..
