3826
Sök

B230FK knackar som aldrig förr. "Strandad" i Tjeckien

6 738 Inlägg
30 december 2016
#81
dumfrog skrev:
Henkix skrev:
dumfrog skrev:
Går inte så bra. Relät är glappt. Fått stopp igen.

Kom 14 mil iallafall

Ingen skrot/ biltema i närheten du kan gå in på o köpa ett nytt relä?

Jag drog kablar istället för relät och tog mig till Biltema i Örebro. Där köpte jag nytt relä och körde hela vägen hem.

Nu blir det storservice. Tickandet försvann ju, men de sista milen kom det tillbaka med full kraft. Bankar och smäller värre än någonsin. Jag undrar om det inte är shimsen till ventilerna som går sönder en efter en.

Okej va bra, känns gott o vara hemma nu va efter en sånhär stark resa? big_smile

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

88 Inlägg
30 december 2016
Trådstartare
#82
Henkix skrev:
dumfrog skrev:
Henkix skrev:

Ingen skrot/ biltema i närheten du kan gå in på o köpa ett nytt relä?

Jag drog kablar istället för relät och tog mig till Biltema i Örebro. Där köpte jag nytt relä och körde hela vägen hem.

Nu blir det storservice. Tickandet försvann ju, men de sista milen kom det tillbaka med full kraft. Bankar och smäller värre än någonsin. Jag undrar om det inte är shimsen till ventilerna som går sönder en efter en.

Okej va bra, känns gott o vara hemma nu va efter en sånhär stark resa? big_smile

Haha ja, det var ett äventyr för livet!
Om inget annat så har bandet till skitbilen vuxit sig starkare. 


Även om ALLT gått sönder. Typ.

4 166 Inlägg
30 december 2016
#83
Ett specialrelä  men biltema verkar ha det i sitt sortiment
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre … 000029583/

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

948 Inlägg
30 december 2016
#84
Gött att du tog dig hem! Funderar på om det inte är dåliga gummitätningar på ventilerna + slitna shims som gör att den låter så... En fråga vad kör du med för turbo?

10 164 Inlägg
30 december 2016
#85
Mycket krångel men du tog dig hem iallafall skönt det smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

Fri fart för ett fritt folk!
14 339 Inlägg
31 december 2016
#87
simlar skrev:
Måste fråga varför det diskuteras så mycket om lyftare?
Det är solida lyftare i dessa där ventilspelet justeras med metallbrickor/shims och har lyftaren rasat så har förmodligen fler saker under ventilkåpan rasat.

Däremot motorer med hydrauliska lyftare kan knacka riktigt ordentligt om lyftaren gett upp eller är tom på olja.

det märks det kan jag lova...   knäckte en bricka i 3bitar och ena delen la sig på lyftaren och dunka ner den allt vad den kunde mot toppen..
kan lova att det knacka SATAN om motorn.. var på en b21ET med orginal 398topp
men det hände efter en lätt övervarvning.. 2:an hoppa ur när jag hade fullt ladd och slog kopplingen och varvmätaren slog en rejälsnurr..såg när den gick in i fältet igen ;-)

annars går dom normalt inte sönder aldrig varit med om det på någon annan volvo jag eller polare haft..utan det var garanterat övervarvningen som gjorde det även om felet visade sig dagen efter när jag varit upp till 220blås och vänt

Kör fort så hinner inget hända...

Fri fart för ett fritt folk!
14 339 Inlägg
31 december 2016
#88
spillolja skrev:
Ett specialrelä  men biltema verkar ha det i sitt sortiment
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre … 000029583/

ltt har ett blått relä inte dom vita men på turbona brukar det vita sitta vet ej varför det är lite olika

sen har inte dom nya bilarna båda utgångarna till bränslepumparna då dom bara har tankpump kan vara värt att tänka på när man krånglar med dessa bilar.  utan endast en pump

Kör fort så hinner inget hända...

88 Inlägg
3 januari 2017
Trådstartare
#89
Growe skrev:
spillolja skrev:
Ett specialrelä  men biltema verkar ha det i sitt sortiment
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre … 000029583/

ltt har ett blått relä inte dom vita men på turbona brukar det vita sitta vet ej varför det är lite olika

sen har inte dom nya bilarna båda utgångarna till bränslepumparna då dom bara har tankpump kan vara värt att tänka på när man krånglar med dessa bilar.  utan endast en pump

Jag hade ett vitt på min.

Det hade datumstämpel 2004-11 någonting och var Volvo original.

88 Inlägg
3 januari 2017
Trådstartare
#90
Förresten, det ÄR en avgasläcka. Det kan inte vara något annat. Kollade ventilspelet idag och det var som det skulle.

Verkar vara väldigt svårt att hitta nya grenrör som inte är spruckna.... Kanske får göra ett eget eller köpa ett likadant som till nya motorn.

Den här maskinen ska ner i bruksbilen smile

10 164 Inlägg
3 januari 2017
#91
Okej det var som fan att det var en avgasläcka (Aldrig hört någon avgasläcka som låter sådär)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

88 Inlägg
3 januari 2017
Trådstartare
#92
Aja, har fortfarande problem med min bränslepump. Den fastnade idag igen och det gick inte att sparka igång den.

Hur byter man? Vilken del behöver jag och vart kan jag kpa den?

4 166 Inlägg
3 januari 2017
#93
Om det är möjligt så kan man kasta om anslutningarn och evt. köra pumpen baklänges det kan har fastna föremål i den som blockerar den, har råkat ut för det

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

88 Inlägg
3 januari 2017
Trådstartare
#94
spillolja skrev:
Om det är möjligt så kan man kasta om anslutningarn och evt. köra pumpen baklänges det kan har fastna föremål i den som blockerar den, har råkat ut för det

Näe... jag vill byta pump. Verkar dock inte hitta några??
Behöver jag bara själva pumpen eller är det något annat man måste/bör byta?

4 166 Inlägg
3 januari 2017
#95
Hmm den sitter i tanken
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre … 000036967/
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre … 000026625/
http://www.ebay.de/itm/281933210242

är det möjligen 2st pumpar ?

tag en bild på den nuvarnade och lägg upp så ska jag snoka rätt på en ny

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

88 Inlägg
3 januari 2017
Trådstartare
#96
spillolja skrev:
Hmm den sitter i tanken
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre … 000036967/
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre … 000026625/
http://www.ebay.de/itm/281933210242

är det möjligen 2st pumpar ?

tag en bild på den nuvarnade och lägg upp så ska jag snoka rätt på en ny

Vad jag vet så har alla LTT endast en pump i tanken.

4 166 Inlägg
3 januari 2017
#97
Verkar som att som sista årgångarna har endast en pump  ( ca 95-96 och senare ? )

här är några:
http://www.ebay.de/itm/231810256083
http://www.ebay.de/itm/321745848584

tidig modell:
huvudpump utanför tank 3 bar , förpump i tanken ca 0,2-0,4 bar

sen modell:
huvudpump i tank  3 bar

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

358 Inlägg
3 januari 2017
#98
spillolja skrev:
Verkar som att som sista årgångarna har endast en pump  ( ca 95-96 och senare ? )

här är några:
http://www.ebay.de/itm/231810256083
http://www.ebay.de/itm/321745848584

tidig modell:
huvudpump utanför tank 3 bar , förpump i tanken ca 0,2-0,4 bar

sen modell:
huvudpump i tank  3 bar

Stämmer. 95-98 har bara tankpump. Kanske även sena 94:or men inte säker.


88 Inlägg
3 januari 2017
Trådstartare
#99
Och vart hittar jag en sådan i Sverige? big_smile
Har biltema eller mekonomen?

Är det den här? Verkar ju vara den modellen som sitter under. http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre … 000026625/
Senast redigerat av dumfrog (3 januari 2017)

33 Inlägg
3 januari 2017
#100
dumfrog skrev:
Och vart hittar jag en sådan i Sverige? big_smile
Har biltema eller mekonomen?

https://shop.klracing.se/sv/artiklar/mo … index.html
Finns väl ett hyffsat utbud här, både på vanliga pumpar och lite starkare



Sök