4307
Sök

B230FK knackar som aldrig förr. "Strandad" i Tjeckien

88 Inlägg
25 december 2016
Trådstartare
#1
Tjenare, hallå!

Bil: Volvo 940
Motor: B230FK
Växellåda: M90

Drog iväg på en liten utflykt över julen för att tjena på släkt i Europa.

Drog iväg från garaget i mellansverige emot Trelleborg och en färja. Hamnade i Polen och satte iväg på kontinenten. Mycket Europavägar (tänk 130-140 km/h  4-5 timmar i intervaller).

Har gått bra hittills! Kört över 300 mil under veckan med min 944 Classic -98. Loket tickar på!

Men efter en kafferast vid den Polsk-Tjeckiska gränsen tickade den på lite för mycket för min smak!

Trodde först att det var ett vevlager (Ni kan tänka er den volymklassen). Inte något felinställt ventilspel eller trasigt lager i vattenpump här inte. Något mer än ett skitfel har skett. 

Då jag är fullt medveten om att min söndertrimmade pansarvagn med 40k mil på mätaren inte skulle överleva den här pärsen utan vidare så har jag såklart beväpnat mig med halva garaget. 
Skuffen dignar av diverse packningar och reservdelar. Jag har motorolja+filter, växellådsolja, ett helt kopplingskit, sotningssats, en ny vattenpump, kamremskitt med spännare, packboxar till kamaxeln, fördelare rotor tändkablar tändstift.
Har även en bränslebox, tändbox, ALLA relän, ny bränslepump, nytt filter.

Verktyg jag packade ner;
*Hylsnyckelsats, tänk er typ Biltemas stora låda
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handve … 000016668/
*Blocknycklar till förbannelse. Jag la ner stora lådan i bilen så jag har nog 3-4 exemplar av 6-34mm.
*Polygrip, låsringstänger, vanliga tänger.
*Pallbockar
*Momentnycklar
*Domkraft
*Sandpapper och mätblad etc för att slipa toppen
*Brandsläckare.
*Stor hockeytrunk med diverse. Här finner vi tänger, sågar, mätverktyg, säkringar, förlängare och avdragningsverktyg. Fjäderspännare.

Motorn ifråga är i grunden en B230FK som har berikats med;
*Chippade boxar
* 0,9 Bars laddtryck
*SAAB-spridare
*531-topp
*Större LMM, hembygge anpassat till spridarna.
*Original luftburk borrade hål i botten med sportinsatsfilter.

Nu vet vi vad vi har att leka med.
Nåväl.
Svängde in på en parkering och satte igång.
Oljan såg bra ut. Den har dragit kanske 0,75 liter sen jag kollade oljan sist (~400 mil?)
Vattnet såg fint ut. Inget klet. Har inte dragit en droppe.
Tändstiften såg inte så krya ut (eller?) Lite sotiga. Kolvringarna? Tog av slangen till turbon och klämde lite på impellerna. Det såg jättebra ut (kändes). Glappar ingenting. Kanske liiite axiellt.

Stift:
http://i.imgur.com/JWifaCn.jpg

Snurbon:
http://i.imgur.com/U8BeH9J.jpg

Såg inge skit här iallafall:
http://i.imgur.com/wC0VmOr.jpg

En till bild som kanske inte säger så mycket. Tycker mig inte så några konstigheter här.
http://i.imgur.com/qhsVahb.jpg

Hade lite dåligt med olja så jag fyllde på men ljudet bestod, envist.
(Jag packningsrenoverande motorn förra vintern och har sedan dess endast kört på helsyntet 5w40.
http://i.imgur.com/faQqj7b.jpg

Innan jag plockade isär den så lyssnade jag med en mejsel (volvobondens stetoskop) lite var stans men kunde INTE hitta något tickade ljud... Häktade av alla remmar till vattenpumpar generatorer etc och körde några snabba sekunder men ljudet var kvar.

Kopplade ur en spridare åt gången och testkörde men det är inte dom som låter så mycket.

Noterade att jag hade en liten avgasläcka under turbon.

När man startar bilen så hostar den till lite. Går inte helt perfekt. Tyckte mig se motorlampan blinka till som en blixt på en sommarhimmel, så jag rengorde min LMM med bromsspray och lät den torka i ett par timmar. Var nyss ute och provstartade men ingen skillnad.  Bilen kanske ryker lite mer än vanligt mer går inte dåligt förutom på tomgång. Den var absolut inte kraftlös.

Kammen står rätt.

Vad kan de vara?
Pomoc! som dom säger här nere. Nu ska jag utforska minibaren och hoppas på massor med bra svar när jag vaknar smile Har ju skrivit flera spalter här men om jag har missat något som kan vara bra att veta för att felsöka så ska vi nog ordna det. Jag har förhoppningsvis delarna och verktygen till det mesta. Hoppas på det bästa!
Senast redigerat av dumfrog (25 december 2016)

356 Inlägg
25 december 2016
#2
Hm, en trasig grenrörspackning kanske? Kan låta riktigt illa ibland!


238 Inlägg
25 december 2016
#3
kan det vara den tjeckiska  bensinen som orsakar detta ?

88 Inlägg
25 december 2016
Trådstartare
#4
Equium skrev:
Hm, en trasig grenrörspackning kanske? Kan låta riktigt illa ibland!

Kan det vara det?
Har läst lite om att läckande grenrör/sprickor i grenrör kan orsaka knackljud. Kanske är så?
Det stämmer ju överens med att bilen går oroligt på tomgång, lambdalampan får ju fel värden.

Tror inte min läcka är vid grenrörspackingen isåfall, utan mer under turbon/skarven emellan turbon och grenröret. 
Tysken35 skrev:
kan det vara den tjeckiska  bensinen som orsakar detta ?

Det tror jag knappast. Jag tankar bara 98 här nere och jag är övertygad om att den är minst lika bra om inte bättre än soppan vi har hemma med tanke på alla miljöadditiv som de blandar ner i Sverige.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
25 december 2016
#5
Det är tråkigt det om hänt när man är så långt hemifrån men jag skulle nog tänka mig för både en och två gånger med att åka så långt med en bil som rullat 10 varv runt jorden.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

4 140 Inlägg
25 december 2016
#6

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

Herr
1 722 Inlägg
25 december 2016
#7
Frågan är ju snarare om det verkligen knackar eller tickar eller om det nu är ett avgasläckage?  Spridarna kan ju ticka ganska högt. Ökar knacket med varvtalet?  Dåliga lyftare? Knackar det vid alla varvtal?  Hur går motorn rent maskinellt?  Känns den mer trött än vanligt?

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

88 Inlägg
25 december 2016
Trådstartare
#8
Vettemannen skrev:
Det är tråkigt det om hänt när man är så långt hemifrån men jag skulle nog tänka mig för både en och två gånger med att åka så långt med en bil som rullat 10 varv runt jorden.

/Benny

Jag tycker ändå att jag har förberett mig rätt bra för eventuella problem. Jag har inte packat ner halva garaget för skojs skull.  Jag har inte bråttom heller. Bara jag tar mig hem innan nyår är det lugnt.

spillolja skrev:
Har felkoder blinkats ut ?
http://www.matthewsvolvosite.com/forums … hp?t=28419

Nej, men inte kan man väl diagnostisera lagerras eller avgasläckage där.

LocKtar skrev:
Frågan är ju snarare om det verkligen knackar eller tickar eller om det nu är ett avgasläckage?  Spridarna kan ju ticka ganska högt. Ökar knacket med varvtalet?  Dåliga lyftare? Knackar det vid alla varvtal?  Hur går motorn rent maskinellt?  Känns den mer trött än vanligt?

Spridarna låter lika mycket som de alltid har gjort. Har ju prövat att koppla ur dem en och en och de tickar lika mycket som vanligt.  Som jag skrev i TS känns motorn precis som innan. Bara att den har börjat föra oväsen. Går kanske lite taskigt på tomgång men annars OK.


Nåväl.

Jag var ute idag och provkörde lite.
Ställde bilen på tomgång och började rucka på grenröret. Tyckte inte att det blev någon skillnad.
Lossade på downpipen och drog åt den igen då jag tror den läckte lite. Bilen gick lite tystare men knacket bestod. Om man lyfter på oljelocket så låter det varken mer eller mindre = inte lyftarna?

Kan inte se några läckage vid grenrörspackingen. Tror ev. att jag har sprickor på undersidan av grenröret då jag ser att det kommer lite rök därifrån.

Vad kännetecknar ett lagerras?

88 Inlägg
25 december 2016
Trådstartare
#9
Upplever att tickandet/knacket försvinner lite på förhöjd tomgång/högre varv.

87 Inlägg
25 december 2016
#10
Senast redigerat av Beya (25 december 2016)

88 Inlägg
25 december 2016
Trådstartare
#11
Beya skrev:
Såhär lät min med vevlagerknack.. En FT -97 27000 mil.

https://www.youtube.com/watch?v=phHM_1So0yY

https://www.youtube.com/watch?v=AZa90ISYkD8

Skit också... Låter ungefär lika men kanske inte sååå farligt sad Hur långt brukar man kunna köra innan lagrena ger upp totalt, och vad händer när dom gör det?
Kan det helt plötsligt bli så att motorn nyper? Inte så kul i 140.
Bryr mig inte så mycket ifall motorn rasar bara jag får ta mig hem....
Får kanske försöka köra i typ 80-90 hem..

Liksom toppen verkar ok.
Grenröret verkar inte läcka.

Måste ju vara ramlager.

Det är ju kanske inte något man byter på en åker i Polen..
Får kanske bli så att jag helt enkelt tar mig till trelleborg så får jag be någon släkting som har tid att ta en trailer ner... ¨

Frågan är ju om jag kan ta mig därifrån jag är nu till färjan till sverige (70 mil ungefär)
Senast redigerat av dumfrog (25 december 2016)

88 Inlägg
26 december 2016
Trådstartare
#12
Jag är vid det här laget rätt säker på att det är någonting inne i motorn som är trasigt. Ett lager helt enkelt.

Hur kan jag försöka diagnostisera vilket lager det är? Vart ska jag lyssna? Kan jag se något i oljan?
Jag ska fixa en film imorgon.

Vilka lagerras kan jag köra med? Kolvbultslagerras bör ju ändå gå att köra med, men kanske inte vevaxellager? Kan man kanske dra av tändhatten och spridaren till den cylindern som felar och köra på tre?

Eftersom ljudet inte förändras om jag tar av oljelocket så tror jag inte att det är något i toppen, eller kan jag ha fel?

87 Inlägg
26 december 2016
#13
Oavsett vad som händer, så är det både billigare och enklare att byta motor. Tror inte det kommer att nypa. Men tillslut kommer det smälla till, och då vet man aldrig vad som händer! Att bara byta vevlager/ramlager är ingen bra ide.

En motor som gått 40000 mil, som senare straffas med att få laddet påställt och plågad genom hård körning kommer garanterat att rasa. Vevlagrena är svagaste punkten på dessa motorer, så det är inte direkt konstigt! wink

En glappig kolvbult brukar sluta låta när motorn är varm!


Slutsats: Jag kan nästan garantera att det är vevlagrena.

Edit: Jag hade jääääävligt mycket metallspån i oljan när jag rasade vevlagerna!
Senast redigerat av Beya (26 december 2016)

88 Inlägg
26 december 2016
Trådstartare
#14
Beya skrev:
Oavsett vad som händer, så är det både billigare och enklare att byta motor. Tror inte det kommer att nypa. Men tillslut kommer det smälla till, och då vet man aldrig vad som händer! Att bara byta vevlager/ramlager är ingen bra ide.

En motor som gått 40000 mil, som senare straffas med att få laddet påställt och plågad genom hård körning kommer garanterat att rasa. Vevlagrena är svagaste punkten på dessa motorer, så det är inte direkt konstigt! wink

En glappig kolvbult brukar sluta låta när motorn är varm!


Slutsats: Jag kan nästan garantera att det är vevlagrena.

Edit: Jag hade jääääävligt mycket metallspån i oljan när jag rasade vevlagerna!

Vill bara ta mig hem.

I garaget står en nyrenoverad FK och väntar på mig, men det är 500 hk maskin. Inte direkt något man vill lägga ner i bilen för en sån här resa smile

Det här var tänkt som sista resan som bruksbil innan den blir rensad lekbil.

Du hade mycket spån sa du... Så mycket så att det syndes på stickan? Eller under locket?
Ska byta olja imorgon och se vad jag hittar.

87 Inlägg
26 december 2016
#15
Såg ingenting på stickan, däremot när jag tömde ur så såg man massa metallspån.

Ta en ren hink och samla upp oljan i! Mycket enklare att avgöra då! smile


Hur många mil har du hem?

88 Inlägg
26 december 2016
Trådstartare
#16
Beya skrev:
Såg ingenting på stickan, däremot när jag tömde ur så såg man massa metallspån.

Ta en ren hink och samla upp oljan i! Mycket enklare att avgöra då! smile


Hur många mil har du hem?

Jag har 70 mil till färjan. Bara jag tar mig till den så är jag på det gröna. Väl i Sverige hyr jag en bil och en biltrailer på någon mack.

Har vart ute och kokat ihop en liten film.
Det är alltid svårt att fånga oljud på film men jag tycker att jag lyckades rätt bra i just den här. Man hör tickandet/knacket bättre än i verkligheten nästan.
https://www.youtube.com/watch?v=H6djBe80_OY

Har även köpt två burkar med något sådant där "mirakelmedel". Kanske kan hjälpa.
Att jämföras med något sådant här:
https://www.mekonomen.se/bil/bilvard-oc … pa188122sv

Testade att dra av tändhattarna en åt gången för att se om ljudet ändrades, men det gjorde det inte.
Fasen, kan det vara lyftarna ändå?

Forummoderator
18 009 Inlägg
26 december 2016
#17
dumfrog skrev:
Beya skrev:
Såg ingenting på stickan, däremot när jag tömde ur så såg man massa metallspån.

Ta en ren hink och samla upp oljan i! Mycket enklare att avgöra då! smile


Hur många mil har du hem?

Jag har 70 mil till färjan. Bara jag tar mig till den så är jag på det gröna. Väl i Sverige hyr jag en bil och en biltrailer på någon mack.

Har vart ute och kokat ihop en liten film.
Det är alltid svårt att fånga oljud på film men jag tycker att jag lyckades rätt bra i just den här. Man hör tickandet/knacket bättre än i verkligheten nästan.
https://www.youtube.com/watch?v=H6djBe80_OY

Har även köpt två burkar med något sådant där "mirakelmedel". Kanske kan hjälpa.
Att jämföras med något sådant här:
https://www.mekonomen.se/bil/bilvard-oc … pa188122sv

Testade att dra av tändhattarna en åt gången för att se om ljudet ändrades, men det gjorde det inte.
Fasen, kan det vara lyftarna ändå?

Det där låter mer som någon lyftare gett upp i min värld. Vad vet jag. Jag hade kört lungt och stilla utan atför mycket turbotryck hem. Ger mig fan på att du kan köra hem till dörren.

Måste berömma dig för du "Tagit med en halv verkstad".  Jag tror du kan köra hem i lugn och ro.

EDIT: Det är storm på gång. Kolla färjor och broar så de är öppna. På västkusten blåser det friskt redan.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

88 Inlägg
26 december 2016
Trådstartare
#18
Hybridsmurfen skrev:
dumfrog skrev:
Beya skrev:
Såg ingenting på stickan, däremot när jag tömde ur så såg man massa metallspån.

Ta en ren hink och samla upp oljan i! Mycket enklare att avgöra då! smile


Hur många mil har du hem?

Jag har 70 mil till färjan. Bara jag tar mig till den så är jag på det gröna. Väl i Sverige hyr jag en bil och en biltrailer på någon mack.

Har vart ute och kokat ihop en liten film.
Det är alltid svårt att fånga oljud på film men jag tycker att jag lyckades rätt bra i just den här. Man hör tickandet/knacket bättre än i verkligheten nästan.
https://www.youtube.com/watch?v=H6djBe80_OY

Har även köpt två burkar med något sådant där "mirakelmedel". Kanske kan hjälpa.
Att jämföras med något sådant här:
https://www.mekonomen.se/bil/bilvard-oc … pa188122sv

Testade att dra av tändhattarna en åt gången för att se om ljudet ändrades, men det gjorde det inte.
Fasen, kan det vara lyftarna ändå?

Det där låter mer som någon lyftare gett upp i min värld. Vad vet jag. Jag hade kört lungt och stilla utan atför mycket turbotryck hem. Ger mig fan på att du kan köra hem till dörren.

Måste berömma dig för du "Tagit med en halv verkstad".  Jag tror du kan köra hem i lugn och ro.

EDIT: Det är storm på gång. Kolla färjor och broar så de är öppna. På västkusten blåser det friskt redan.

Ja alltså när jag man kör på motorvägarna i 100 så går motorn i ~2500 varv och laddar ingenting.

Jag börjar också misstänka lyftarna då ljudet inte ändrades något när jag röck tändhattar.

Jag tror också jag kan köra i lugn och ro, men jag vill ju gärna lyckas räkna ut om det är vevlagerna, har jag otur så kanske en stake tittar ut smile

Har koll på stormen! Färjan går 29:e och då hoppas jag väl att den har passerat.

Om jag tömmer den på olja och oljan är ren från flis, då borde det väl ändå inte vara varken vev eller ramlager som har gått, utan snarare kolvbultslager eller lyftare?

Forummoderator
18 009 Inlägg
26 december 2016
#19
dumfrog skrev:
Hybridsmurfen skrev:
dumfrog skrev:

Jag har 70 mil till färjan. Bara jag tar mig till den så är jag på det gröna. Väl i Sverige hyr jag en bil och en biltrailer på någon mack.

Har vart ute och kokat ihop en liten film.
Det är alltid svårt att fånga oljud på film men jag tycker att jag lyckades rätt bra i just den här. Man hör tickandet/knacket bättre än i verkligheten nästan.
https://www.youtube.com/watch?v=H6djBe80_OY

Har även köpt två burkar med något sådant där "mirakelmedel". Kanske kan hjälpa.
Att jämföras med något sådant här:
https://www.mekonomen.se/bil/bilvard-oc … pa188122sv

Testade att dra av tändhattarna en åt gången för att se om ljudet ändrades, men det gjorde det inte.
Fasen, kan det vara lyftarna ändå?

Det där låter mer som någon lyftare gett upp i min värld. Vad vet jag. Jag hade kört lungt och stilla utan atför mycket turbotryck hem. Ger mig fan på att du kan köra hem till dörren.

Måste berömma dig för du "Tagit med en halv verkstad".  Jag tror du kan köra hem i lugn och ro.

EDIT: Det är storm på gång. Kolla färjor och broar så de är öppna. På västkusten blåser det friskt redan.

Ja alltså när jag man kör på motorvägarna i 100 så går motorn i ~2500 varv och laddar ingenting.

Jag börjar också misstänka lyftarna då ljudet inte ändrades något när jag röck tändhattar.

Jag tror också jag kan köra i lugn och ro, men jag vill ju gärna lyckas räkna ut om det är vevlagerna, har jag otur så kanske en stake tittar ut smile

Har koll på stormen! Färjan går 29:e och då hoppas jag väl att den har passerat.

Om jag tömmer den på olja och oljan är ren från flis, då borde det väl ändå inte vara varken vev eller ramlager som har gått, utan snarare kolvbultslager eller lyftare?

Kolvbultslager är inte ovanligt. I synnerhet inte när man "skruvat upp trycket lite".  Är oljan ren från flis så är det en lyftare. Kolla eftersom du har komplett kit med dig. Jag tror du kan åka hem tryggt. Stromen ska vara över imorgon. Jag bor 100 meter från havet på västkusten och det friskar i redan nu så...

Jag tror inte kolvbultslager dock. Om en lyftare gett sifg så kan man köra länge. Kör hem och var lugn.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

10 163 Inlägg
26 december 2016
#20
Lyssnat på filmen några gånger nu och tickandet du hör är nog från en lyftare och tycker för övrigt att det inte låter så mycket från den typ standard b230 oljud vid dom milen.
Om det hörs bättre på film än i verklighet hade jag kört den ända hem kanske inte ligga och pressa den utifall att men utifrån filmen så tycker jag inte det verkar vara något större fel på motorn.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D


Sök