GUMMIFÄRGEN på sidorna... Dagarna före Jul 2016
...blev använd för att testa den. Repas förvisso lättare i skogen men väldigt lätt att reparera utan färgkanter. Flyter ut direkt och därför kan man "dutta" på en ev skada. However... så har jag varit väldigt försiktig när jag tvättat bilen eftersom en gummi-mask är lätt att "rulla av" oavsiktligt. Tålde ändå blygsam sällan-användning av kallavfettning med hanteringen att jag schamponerar omsorgsfullt, sköljer noga och torkar ALLTID mina bilar efter tvätt.
Till råga på allt blev "Pipen" att komma i händerna på en annan person som skulle vara snäll och byta mina servo-slangar!!! (mkt tacksam för det), varpå den blev motortvättad - och när han ändå höll på, tvättade han hela bilen - lite snabbt...
Resultatet avslöjar en EJ schamponerad, EJ noggrant avsköljd och EJ torkad yta... M.a.o. rester av petroleum-baserad kallavfettning som bitit sig fast och löst upp gummit...
Tänkte att det hade hänt förr eller senare af pga salt på vägarna om inte annat...
Bråda tider före Jul! Valde, mot alla billackerares principer, Hammarlack!!!
Visst, den innehåller silicon, men denna bil kvalificerar inte att hamna i någon lackbox i framtiden, så jag prioriterar en slagtålig färg som dessutom rostskyddar. (använt den bara under bilen innan)
Kvarvarande gummi-mask var bara att riva dan före dopparedan då...
Den "hamrade" svarta har benägenhet att se lite brun-aktig ut, jag vet. Men tänker att jag kan måla på ett varv med den "slät-svarta" sen om jag inte är nöjd. (måste bättra lite linjer sen af)
Huven får dock vara kvar i gummifärg för att det är praktiskt att lägga grejer på...
Nederkant dörrar var lagade när jag köpte den. Därav lite slip-spår som doldes bra av den tjocka gummifärgen men som framträder nu under en blank färg... SYFTET är att det skall vara tätt, rostfritt och praktiskt att hålla rent.
En SKOGS-BIL är det, så jag tänkte blunda för de ojämnheterna - men vi får väl se om jag stör mig på det och slipar ner det framöver och jämnar till m spackel...