2915
Sök

Ta bort bakre ljuddämpare

21 Inlägg
28 december 2016
Trådstartare
Hallå !
Bilen det gäller är en S60 2.4t med 19T turbo.
Har ett Simons 2.5" sportavgassystem med 3" framrör + sportkat.
Funderade på att ta bort den bakre ljuddämparen och ersätta med 2 rör ut istället, Kommer fortfarande ha kvar mitten dämparen, och nu till min fråga.
Hur mycket skiljer det på ljudnivån för er som har erfarenhet av detta?
Känner ingen med en S60 så har ingen jag kan fråga.
Vill ju att det ska låta lite mer från bilajäveln men man vill ju inte heller bli döv av eventuellt buller när man pendlar till kneget.

Så, ni som har erfarenhet av just detta, kommer jag bli döv? big_smile

1 354 Inlägg
29 december 2016
Jag kör med Simons halvsats med enbart mittendämparen. Och jag tycker att det låter helt perfekt ljudnivåmässigt. Ligger jag på cruisen i 110 så låter den inte högre än original-systemet men drar jag på kan det mullra till lite.
Dock så åker jag inte med 3" framrör så vet inte hur mycket det påverkar ljudnivån hmm Testa o ta bort bakre dämparen och starta bilen för att se själv smile Du har väl som jag att den bakre dämparen sitter med 2 klammer som du enkelt skruvar bort och lirkar loss dämparen.

Edit: Såg nu att vi pratar om olika dämpare. Hursom, skruva loss den bakre, starta bilen och ta en provrunda så kan du bedöma därefter smile Låter det för mycket skruvar du bara tbx dämparen. Det kan du ju göra innan du köper delar också så slipper du slänga bort pengar om du inte är nöjd.
Senast redigerat av Mack855 (29 december 2016)

Sök