Jag har på ett antal bilar haft lampor på taket monterade på lastbärare, både med dropplistfäste och med rails.
Vill rekommendera dig att skaffa gamla/äldre/stabila lastbärare.
Inte nyare som har dammsugarrörsstabilitet från Biltema, Mekonomen med flera.
Lastbärarna har jag förstärkt med 50 x 50 x 50 x 5 mm U-balk av aluminium.
U-balken skruvas i lastbäraren både framifrån och ovanifrån.
Monterar du U-balken så att den "ligger" på lastbäraren så blir det utrymme att montera LED-rampen, eller extraljusen, i U-balken så lågt som möjligt.
Har betydelse för reflexer i motorhuven.
Även viktigt att inte montera lastbäraren/LED-rampen för långt fram.
Har dragit elledningen på olika sätt på olika bilar.
Dels dragit ledningarna utefter snorklar, dels limmat/klistrat i dropplisten på högra A-stolpen, och dels "fuskat" och tejpat ledningarna på A-stolpen då det inte funnits dropplist.
Mera en estetisk än praktisk fråga.
Har för närvarande på en av bilarna tejp på högra A-stolpen för frambelysningen och låter bakre belysningens elledningar klämmas i bakdörren(SUV med sidohängd bakdörr).
Inte stolt/nöjd med min senaste ledningsdragning.
Det var bråttom "ska bara - sen så ska jag göra om".
Men det duger för nattkörning "i skogen".
Har sett andra som på takräcke monterat en tät låda och monterat reläna i den.
Då behövs endast en kraftig matarledning från batteriet.
Resterande funktioner = till reläna med klenare ledningar.
Kommer kanske att göra så.
Såg förresten för en veka sedan en bil där ägaren svetsat fast ett rör på högra A-stolpen och dragit ledningarna i röret.