3399
Sök

Fästa ledramp på lasträcke?

38 Inlägg
29 december 2016
Trådstartare
Hej!

Köpte precis en ledramp på 42" d.v.s. 104cm typ. Har satt på "lasthållare" på bilen, då den inte har rails original.

Någon som har monterat såhär? Eller ja, någon... verkar vara väldigt populärt hos Volvo-folkets vinterfordon så tänkte att någon borde ha något tips!

Fungerar det med avgasklämmor? Hur drog ni elen sen?

Tack!

10 164 Inlägg
29 december 2016
Rampen bultar du bäst ner i lasthållarna och kablarna drar du ner vid a-stolpen helst bakom en list om en sådan finns.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

7 454 Inlägg
1 januari 2017
Jag har på ett antal bilar haft lampor på taket monterade på lastbärare, både med dropplistfäste och med rails.
Vill rekommendera dig att skaffa gamla/äldre/stabila lastbärare.
Inte nyare som har dammsugarrörsstabilitet från Biltema, Mekonomen med flera.
Lastbärarna har jag förstärkt med 50 x 50 x 50 x 5 mm U-balk av aluminium.
U-balken skruvas i lastbäraren både framifrån och ovanifrån.
Monterar du U-balken så att den "ligger" på lastbäraren så blir det utrymme att montera LED-rampen, eller extraljusen, i U-balken så lågt som möjligt.
Har betydelse för reflexer i motorhuven.
Även viktigt att inte montera lastbäraren/LED-rampen för långt fram.
Har dragit elledningen på olika sätt på olika bilar.
Dels dragit ledningarna utefter snorklar, dels limmat/klistrat i dropplisten på högra A-stolpen, och dels "fuskat" och tejpat ledningarna på A-stolpen då det inte funnits dropplist.
Mera en estetisk än praktisk fråga.
Har för närvarande på en av bilarna tejp på högra A-stolpen för frambelysningen och låter bakre belysningens elledningar klämmas i bakdörren(SUV med sidohängd bakdörr).
Inte stolt/nöjd med min senaste ledningsdragning.
Det var bråttom "ska bara - sen så ska jag göra om".
Men det duger för nattkörning "i skogen".

Har sett andra som på takräcke monterat en tät låda och monterat reläna i den.
Då behövs endast en kraftig matarledning från batteriet.
Resterande funktioner = till reläna med klenare ledningar.
Kommer kanske att göra så.

Såg förresten för en veka sedan en bil där ägaren svetsat fast ett rör på högra A-stolpen och dragit ledningarna i röret.

Sök