3581
Sök

Ford Sierra goes B204R

En liten Sierra ska turbas! Det har varit lite utav en dröm sedan jag var i tonåren...Och nu är det dags! Tillsvidare så byggs det på DOHC motorn, men jag är på jakt efter en Pinto/Cologne som man kan kasta i!

Diagnostekniker
9 948 Visningar
Projektet avslutat 24 augusti 2020
Diagnostekniker
2 709 Inlägg
3 januari 2017
Trådstartare
#1
Nu så är det dags att ta tag i ett projekt som jag hade planer på att genomföra för 6 år sedan!
Planen då var att ta min V6 Sierra och panga ner en turbo och ett MS i, men det gick åt skogen på grund av kass ekonomi.
Den bilen blev ståendes ett bra tag innans den gick till skrot, och jag ångrar mig så otroligt mycket att jag lät den gå  till skrot också...Eller iaf motorn..

https://www1.garaget.org/archive/185/184737/400070/400070-3774908.jpg

Bilen i fokus just nu blir alltså -92ans Sierra hatch med N9C motorn!

Planen för denna blir då en budgetkonvertering av lite grejer jag har liggandes tills jag har fått tag i en Pinto eller en Zetecmaskin.

Receptet blir :
Mitsu TD04-15T (X)
Hemmapulat grenrör i svartstål. (X)
Startspridare straxt före spjället. (X)
Hemmasvetsad downpipe. (.)
2.5" intercooler och 3" tryckrör (We'll make it fit, annars blir det tryckrör av avgasrör).
HKS SSQV dump. (X)
Bredbandslambda, kommer ej ihåg vilket märke det är. (X)

Interiört så blir det :
MrTuning mockaratt (X)
Ett par skålstolar som står nere i källaren. (/)
Rensa ur baksätet och allt annat där bak.
En ny varvräknare då en gamla inte fungerar.
BBL (X)
Laddtryck, vattentemp, oljetempsmätare.
2st LED kopplade till tryckvakterna.
Driftknob (X)

Chassi / Kaross :
MTS-Technik 40/40 fjädrar (X)
Valsa skärmar / Klippa av dem och nita fast skärmbreddare.
30-40mm spacers.
PUR-bussningar.
Nya stötisar.


Bygget var tänkt att börjas idag den 3e då mitt paket med grenrörsgrejer skulle ha varit framme igår.
Och mycket riktigt så var det här i Örebro den 2a kl 04.40, men Postnord ville hellre skicka ut det på äventyr istället för att lämna av det till ett ombud så nu ligger det i Danmark istället!
Dom är så härliga!
Så bygget av grenrör tar fart på Torsdag/Fredag om man nu kan lita på att det ska vara framme den 5e!

Så ja, häng med på en resa av mycket trial & error samt krökta vevstakar!

Ha de gött!
Senast redigerat av Jesper328 (12 januari 2018)

Up the RA

gillar en riktig burnout
1 174 Inlägg
3 januari 2017
#2
Jamen va faan jag hänger väl på då wink


480 Inlägg
4 januari 2017
#3
Mer sierra åt folket! Ser nästan aldrig en rullandes längre!


Diagnostekniker
2 709 Inlägg
4 januari 2017
Trådstartare
#4
turbonova skrev:
Jamen va faan jag hänger väl på då wink

Härligt! big_smile

Bennybira skrev:
Mer sierra åt folket! Ser nästan aldrig en rullandes längre!

Instämmer! Såg en senast för 2 år sedan.. smile


Idag så fick jag hem grejerna som Postnord strulade med!
Så vi stack iväg en sväng till garaget och började genast att bygga ihop ett grenrör med rätt så primitiva verktyg, dvs en vinkelslip och en svets.
Det skulle ha gått betydligt snabbare och blivit bättre om jag hade haft bättre stift till min dremel, men men... Biltema imorgon och sen gör vi klart grejerna!
Ursäkta min vackra vän, och ursäkta svetsarna, vi båda är rätt så kassa på det än så länge! big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184737/184737-fc7da85e8addf1f3c316861b77c2f701.jpg

Kan även tillägga att jag möjligtvis har fått tag på en Pintomaskin!
I bästa fall så åker jag och hämtar den nu i helgen eller i nästa vecka.
Sedan så blir det att hänga upp den i stativ och börja dra hem lite smidda grejer till den! smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184737/184737-e50d701b19e001e243ecd88a6552e7d4.jpg

Vill väldigt gärna ha dit snurran... big_smile
Men först så måste vi dit med röret från 3e cylindern samt få upp rör till turboflänsen, vilket vi gör imorgon om inget annat kommer ivägen!

Over and out!

Up the RA

Diagnostekniker
2 709 Inlägg
9 januari 2017
Trådstartare
#5
En liten update :

Svetsade klart grenröret i Söndags, så nu är det bara tryckrör kvar som behöver svetsas!
Har även hämtat hem lite mätare och en BBL som jag haft liggandes.
Idag så har jag bytt fjädrar runt om då båda fjädrarna fram var brustna!

https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184737/184737-17fc8dc76ca97857652fa97dcd05f591.jpg

Ett par punkter som ska tas itu med nu under veckan blir :
*Tryckrör
*Borra oljeretur
*Byta generator
*Inhandla och montera en filteradapter
*Dra ihop ett elsystem för extrasprutet

Up the RA

480 Inlägg
10 januari 2017
#6
ser fram emot bilder / uppdatering big_smile
Tanken är ju såklart att bli klar nu under vintern så du hinner lite sladdande? wink


Diagnostekniker
2 709 Inlägg
10 januari 2017
Trådstartare
#7
Bennybira skrev:
ser fram emot bilder / uppdatering big_smile
Tanken är ju såklart att bli klar nu under vintern så du hinner lite sladdande? wink

Yes!
Har varit lite dålig på att ta bilder när jag hållit på än så länge!

Jag bygger faktist allting vid sidan av bara för att kunna åka runt och sladda, haha. big_smile
Sen när allting är klart så slår vi ihop grejerna på en dag eller så!

Up the RA

Diagnostekniker
2 709 Inlägg
12 januari 2017
Trådstartare
#8
Var ute till garaget igår för att lägga om lite svetsar då gasen tog slut senast!
Passade på att knäppa bilder på det då med.
Som synes på bilderna så kommer det att hålla i typ... 1½ timma, och konstruktionen är väldigt kass.
Men som sagt så ska ju en Pinto ner i bilen inom 3-4 månader så det får funka! smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184737/184737-fed70293ab37e055f55697f79479b2c0.jpg

Drog på en skuren GT17 för att se på ett ungefär hur den kommer sitta i bilen.
Och det blev mycket bättre än vad jag hade förutspått!

https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184737/184737-a56d1a205d36ca1db104eb19e209ad6e.jpg

Har varken haft tid eller ork till att inhandla spridare än, så det ska jag försöka göra imorgon om jag hinner, och sedan så blir det att fixa tryckrör!
Avslutningsvis : Frän gammal låda som låg i verkstan!

https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184737/184737-2a2fc8ce1a1f70162867d325f1754518.jpg

Up the RA

Diagnostekniker
2 709 Inlägg
18 januari 2017
Trådstartare
#9
Jodå!
Idag var jag iväg till skroten och plockade en turbo och det blev en väldigt fräsch TD04-15Taggare istället för en GT17!
Det blir riktigt fint med en sådan pjäs istället!

https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184737/184737-4cf282baee91abf4a3cbba3897b1b47c.jpg

Lyckades även hitta en og900 som jag plockade en startspridare ifrån.
Letade mig förgäves efter en Saab eller Volvo med startspridare men hittade inga fler.
Får väl köpa en till genom Laga eller så!

https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184737/184737-eeb539064564bcf94d7c8c30ac3ce638.jpg

Då har jag bara 2st tryckvakter kvar att få tag i!
Samma grej där, letade efter dem i ett par Saabar, men de Saabar som jag vet att dem skulle sitta i satt det sugmotorer i... Men men! smile
Senast redigerat av Jesper328 (18 januari 2017)

Up the RA

Diagnostekniker
2 709 Inlägg
30 januari 2017
Trådstartare
#10
Har varit dött ett tag då jag haft att göra med en massa andra bilar på senaste tiden! smile
UPS lyckades även tappa bort ett paket åt mig, så det tackar vi för!

Däremot så har jag fått hem ett paket från ett spännande företag :

https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184737/184737-a03f8673e4861f3dac0a8f03c8943c90.jpg


Inte så mycket spännande i paketet dock!
Endast ett konat rör, en fläns, och en tryckvakt.
Beställde en på 0.175bar samt en på 0.35bar, och den förstnämnda var ju givetvis slut i lager.
Så det får väl bli till att bygga något hemmagjort istället... Hur svårt kan det vara? smile

Tog även hem en sandwich för att kunna ta olja till turbon samt koppla in oljetempen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184737/184737-a3053a614f18d8b383d2270d50eedcb4.jpg

Skulle även svetsa ordning på en downpipe till grejerna och ordna ett fäste för spridarna men jag åkte på ett kopplingsbyte på en äcklig Volvo istället...
Det får vi ta på Onsdag istället då! smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184737/184737-a669f8e589676c703d40e8c7872838f5.jpg

Up the RA

2Fast4You
499 Inlägg
1 februari 2017
#11
Gillar projektet skarpt! Har ett projekt här på garaget med en Sierra turbo. Dock längesedan det uppdaterades. När jag labbade med extrasprut så köpte jag industritryckvakter som sades var mer pålitliga än de man kan hitta hos gamla Saab:ar osv, så det kan du ha i åtanke ifall det skulle strula med de du har. Såg ingen bild på de du fick tag på så det kanske är sådana? smile
Senast redigerat av OlleOlaglig (1 februari 2017)


Diagnostekniker
2 709 Inlägg
2 februari 2017
Trådstartare
#12
OlleOlaglig skrev:
Gillar projektet skarpt! Har ett projekt här på garaget med en Sierra turbo. Dock längesedan det uppdaterades. När jag labbade med extrasprut så köpte jag industritryckvakter som sades var mer pålitliga än de man kan hitta hos gamla Saab:ar osv, så det kan du ha i åtanke ifall det skulle strula med de du har. Såg ingen bild på de du fick tag på så det kanske är sådana? smile

Tack och bock!
Slog ett öga på din tråd nu, mycket trevlig läsning!
Fick mig en liten motivationshöjning nu! smile

Letar efter en tryckvakt för att slå igång första spridaren just nu. (150-250mbar)
Har hittat lite olika hos Elfa, men frakten går ju på lika mycket som själva vakten så det tar ju emot lite...Snål som man är! big_smile
Den jag har just nu på 350mbar är en sådan här, fast icke ställbar då :

http://www.gikturbo.se/images/detailed/0/D1522-1.jpg

Sedan så får väl den ha en tveksam soppatillförsel under ladd om det nu blir så.
Ska ju som sagt till Enköping och hämta en Pinto så fort jag fått tummen ur arslet och gjort plats i garaget!

Up the RA

2Fast4You
499 Inlägg
3 februari 2017
#13
Jesper328 skrev:
OlleOlaglig skrev:
Gillar projektet skarpt! Har ett projekt här på garaget med en Sierra turbo. Dock längesedan det uppdaterades. När jag labbade med extrasprut så köpte jag industritryckvakter som sades var mer pålitliga än de man kan hitta hos gamla Saab:ar osv, så det kan du ha i åtanke ifall det skulle strula med de du har. Såg ingen bild på de du fick tag på så det kanske är sådana? smile

Tack och bock!
Slog ett öga på din tråd nu, mycket trevlig läsning!
Fick mig en liten motivationshöjning nu! smile

Letar efter en tryckvakt för att slå igång första spridaren just nu. (150-250mbar)
Har hittat lite olika hos Elfa, men frakten går ju på lika mycket som själva vakten så det tar ju emot lite...Snål som man är! big_smile
Den jag har just nu på 350mbar är en sådan här, fast icke ställbar då :

http://www.gikturbo.se/images/detailed/0/D1522-1.jpg

Sedan så får väl den ha en tveksam soppatillförsel under ladd om det nu blir så.
Ska ju som sagt till Enköping och hämta en Pinto så fort jag fått tummen ur arslet och gjort plats i garaget!

Låter som en plan, Pinto är ju att föredra! wink


480 Inlägg
6 februari 2017
#14
vad tror du man landar på effektmässigt senare?


Diagnostekniker
2 709 Inlägg
6 februari 2017
Trådstartare
#15
Bennybira skrev:
vad tror du man landar på effektmässigt senare?

På denna setup så landar jag väl på 170hk om jag har tur.
Senare så siktar jag i alla fall på 350-400hk till att börja med på en Pinto eller Zetec!

Har varit lite knapert då jag nyligen flyttat, känner däremot en som har en 2.0 Zetec liggandes.
Så den ska jag försöka snacka mig till billigt! smile

Up the RA

Diagnostekniker
2 709 Inlägg
16 februari 2017
Trådstartare
#16
Nu är jag tillbaka efter ett antal dagar utan internet!

Har hänt lite grejer också med bilen sedan sist också!

Började med att tömma ur motorn och olja för att sedan dra dit adapterplattan och ett nytt oljefilter.
Sedan så rev jag ner resten av grejerna!

https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184737/184737-a9fb2737d5dba84cb40c396384d0f613.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184737/184737-6f8184dcfd87c4def45b3601003ed80c.jpg

Sedan så var det dags för lite provmontering.

https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184737/184737-975d4897fd58f1742b17edbbc50c4d10.jpg

Med tanke på att returen hamnade uppåt, vilket inte är så optimalt big_smile , så blev det till att riva ner turbon och borra lite nya hål för att kunna vända kärnan!

https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184737/184737-ef9f9eac0c4dd0248428d0e843c797cd.jpg

Sedan så blev det dags för att knåpa ihop en downpipe!

https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184737/184737-3f32d3f774a3f5075d6465f7ed8576c7.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184737/184737-a562b2077baaaa120039f71bcdaa50aa.jpg

Punktat och redo för svets!

https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184737/184737-91a9365bc571d1fce6364f8dd2983d51.jpg

Och där var den svetsad och på plats!

https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184737/184737-65912e994d32b0cd973764b1219cbb8f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184737/184737-31fed13f12338fff9c5fb6d1286f9cbb.jpg

Behöver inhandla lite silikonmuffar, slangnipplar, slangar, samt lite mer rör.
Sedan så är vi ready to rock med denna!

https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184737/184737-6177a7f8de7c97a510ccc2e71e3bb018.jpg

Over and out!

Up the RA

7 392 Inlägg
16 februari 2017
#17
ledsen å säga detta men tyvärr lär den ej hålla länge,, dohc motorerna är mkt känsliga för värme, å att toppackning och toppar går sönder,, jag hade byggt på en pinto istället eller en 2,9,, dock så blir det ju svårt å bes denna bilen med det sad


Diagnostekniker
2 709 Inlägg
16 februari 2017
Trådstartare
#18
granadadr skrev:
ledsen å säga detta men tyvärr lär den ej hålla länge,, dohc motorerna är mkt känsliga för värme, å att toppackning och toppar går sönder,, jag hade byggt på en pinto istället eller en 2,9,, dock så blir det ju svårt å bes denna bilen med det sad

Njae, tyvärr så är det ju så.
Men som skrivet så är ju planen att stoppa ner en pinto eller zetec i denna bil och sedan bygga vidare på det.
Bygger endast på Dohcen nu för att jag vill ha en lite busigare bil medans jag bygger en motor i stativ! smile

Sen så får den hålla så länge den vill, är ju inget seriöst bygge direkt. big_smile

Up the RA

Diagnostekniker
2 709 Inlägg
3 mars 2017
Trådstartare
#19
En snabb lite update på bygget då.

Har dragit all el och sånt för att få den att starta, vilket den även gör. smile
Allting verkade funka kanoners tills jag hoppade in och skulle ta en provtur före jag stack hem för dagen..
Motorn började gå som en påse nötter, ena  spridarem som har hängt sig. (AFR ligger på 11.5:1 på tomgång..)

Visst är det snyggt med gul/gröna kablar..? big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184737/184737-3a2c7b81bb942edbee0084731f39423f.jpg

Väntar nu på en silikonböj till turbon samt en reducering till dumpventilen då jag för nuvarande inte får igen huven.
Nåväl, hade det på känn med tanke på att vi byggde grenröret utan att måtta upp någonting.

Allt för idag.
På måndag ska jag få ordning på spridare och sånt! smile

Up the RA

207 Inlägg
3 mars 2017
#20
Kul med någon som vågar bygga en DOHC turbo! Hade samma planer för några år sedan, men skrotade dom eftersom alla jag pratade med sa att toppen inte håller.
Väntar med spänning på film på första provbörnen wink



Sök