Hej!
Jag köpte igår en Skoda Fabia från 2014 som sägs ska dra 0.49 blandad körning. Jag kollade regnr innan jag köpte bilen och det stod samma där. Jag kollade mängder av recensioner och testkörningar med just denna Skoda Fabia och alla klassade den som en ekonomisk och bränslesnål bil.
Jag körde bilen idag tre mil och den drog tre liter. Hur sjutton kan det vara möjligt att en sådan liten bil drar 1.0!? Den drar ju mer än min stora Ford Focus herrgårdsvagn från 2002.
Jag har kollat hur mkt Skodan drar baserat på hur långt jag körde, med vad färddatorn sa. Jag tankade upp bilen och började köra. På räknaren för hur långt jag har kvar i tanken att köra för, hade det dragits tre liter på tre mil. Också när jag kollade bränsleförbrukningsmätaren, sa den 0.79. Väldigt, väldigt underligt. När jag körde på motorväg var den uppe på 0.81. Men sammanfattningsvis låg den på 0.79. Hur är det 0.49 blandad körning?
Är det något fel på bilen, eller påverkar något annat hur mkt den drar?
Vinterdäck, snorkallt ute, vindruteavfrostare på, bluetooth, stolsvärmare, radio på i bilen (skämtar) annat?
Jag är verkligen sjukt besviken för jag ville ha en mindre bil som inte drar så mycket. Jag hade en Peugeot 107 tidigare och ville ha en bil som drog ungefär samma (Peugeoten drog 4.4). Men att ha en småbil som drar en liter per mil är ju vansinne. Jag vill ju inte använda den till allt jag tänkt som att t.ex. pendla till jobb och så. Det blir alldeles för dyrt nu
Jag kör lugnt och sansat och växlar upp tidigt. Jag kör inte på höga varv och kör inte ryckigt utan kör mjukt och fint. Jag har aldrig haft problem med att bilar dricker mkt när jag kör dem. Tvärtom.
Vet inte ens hur jag ska bemöta handlaren, för jag kommer ta upp detta med honom. Jag har ju inte fått vad jag beställt, anser jag.
Vad säger ni?
Är det ens logiskt?
Fel på bilen?
Kan jag lita på färddatorn? Om inte, hur kan jag kolla vad bilen
verkligen drar?
Annat?
Tacksam för alla konstruktiva svar.