2496
Sök

(Konstig) bränsleförbrukning Skoda Fabia 2014

28 Inlägg
6 januari 2017
Trådstartare
#1
Hej!

Jag köpte igår en Skoda Fabia från 2014 som sägs ska dra 0.49 blandad körning. Jag kollade regnr innan jag köpte bilen och det stod samma där.  Jag kollade mängder av recensioner och testkörningar med just denna Skoda Fabia och alla klassade den som en ekonomisk och bränslesnål bil.

Jag körde bilen idag tre mil och den drog tre liter. Hur sjutton kan det vara möjligt att en sådan liten bil drar 1.0!? Den drar ju mer än min stora Ford Focus herrgårdsvagn från 2002.

Jag har kollat hur mkt Skodan drar baserat på hur långt jag körde, med vad färddatorn sa. Jag tankade upp bilen och började köra. På räknaren för hur långt jag har kvar i tanken att köra för, hade det dragits tre liter på tre mil. Också när jag kollade bränsleförbrukningsmätaren, sa den 0.79. Väldigt, väldigt underligt. När jag körde på motorväg var den uppe på 0.81. Men sammanfattningsvis låg den på 0.79. Hur är det 0.49 blandad körning?

Är det något fel på bilen, eller påverkar något annat hur mkt den drar?
Vinterdäck, snorkallt ute, vindruteavfrostare på, bluetooth, stolsvärmare, radio på i bilen (skämtar) annat?

Jag är verkligen sjukt besviken för jag ville ha en mindre bil som inte drar så mycket.  Jag hade en Peugeot 107 tidigare och ville ha en bil som drog ungefär samma (Peugeoten drog 4.4). Men att ha en småbil som drar en liter per mil är ju vansinne. Jag vill ju inte använda den till allt jag tänkt som att t.ex. pendla till jobb och så. Det blir alldeles för dyrt nu sad

Jag kör lugnt och sansat och växlar upp tidigt. Jag kör inte på höga varv och kör inte ryckigt utan kör mjukt och fint. Jag har aldrig haft problem med att bilar dricker mkt när jag kör dem. Tvärtom.

Vet inte ens hur jag ska bemöta handlaren, för jag kommer ta upp detta med honom. Jag har ju inte fått vad jag beställt, anser jag.

Vad säger ni?
Är det ens logiskt?
Fel på bilen?
Kan jag lita på färddatorn? Om inte, hur kan jag kolla vad bilen verkligen drar?
Annat?

Tacksam för alla konstruktiva svar.
Senast redigerat av graleh (6 januari 2017)

it's nice to be important but it's more important to be nice

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
6 januari 2017
#2
graleh skrev:
Hej!

Jag köpte igår en Skoda Fabia från 2014 som sägs ska dra 0.49 blandad körning. Jag kollade regnr innan jag köpte bilen och det stod samma där.  Jag kollade mängder av recensioner och testkörningar med just denna Skoda Fabia och alla klassade den som en ekonomisk och bränslesnål bil.

Jag körde bilen idag tre mil och den drog tre liter. Hur sjutton kan det vara möjligt att en sådan liten bil drar 1.0!? Den drar ju mer än min stora Ford Focus herrgårdsvagn från 2002.

Jag har kollat hur mkt Skodan drar baserat på hur långt jag körde, med vad färddatorn sa. Jag tankade upp bilen och började köra. På räknaren för hur långt jag har kvar i tanken att köra för, hade det dragits tre liter på tre mil. Också när jag kollade bränsleförbrukningsmätaren, sa den 0.79. Väldigt, väldigt underligt. När jag körde på motorväg var den uppe på 0.81. Men sammanfattningsvis låg den på 0.79. Hur är det 0.49 blandad körning?

Är det något fel på bilen, eller påverkar något annat hur mkt den drar?
Vinterdäck, snorkallt ute, vindruteavfrostare på, bluetooth, stolsvärmare, radio på i bilen (skämtar) annat?

Jag är verkligen sjukt besviken för jag ville ha en mindre bil som inte drar så mycket.  Jag hade en Peugeot 107 tidigare och ville ha en bil som drog ungefär samma (Peugeoten drog 4.4). Men att ha en småbil som drar en liter per mil är ju vansinne. Jag vill ju inte använda den till allt jag tänkt som att t.ex. pendla till jobb och så. Det blir alldeles för dyrt nu sad

Jag kör lugnt och sansat och växlar upp tidigt. Jag kör inte på höga varv och kör inte ryckigt utan kör mjukt och fint. Jag har aldrig haft problem med att bilar dricker mkt när jag kör dem. Tvärtom.

Vet inte ens hur jag ska bemöta handlaren, för jag kommer ta upp detta med honom. Jag har ju inte fått vad jag beställt, anser jag.

Vad säger ni?
Är det ens logiskt?
Fel på bilen?
Kan jag lita på färddatorn? Om inte, hur kan jag kolla vad bilen verkligen drar?
Annat?

Tacksam för alla konstruktiva svar.

Tanka proppfullt och kör ska vi säga 10 mil och tanka proppfullt igen. Räkna ut på detta vis: liter/mil så får du ganska exakt. Drar den upp emot litern är det helt uppåt väggarna.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

28 Inlägg
6 januari 2017
Trådstartare
#3
Vettemannen skrev:
Tanka proppfullt och kör ska vi säga 10 mil och tanka proppfullt igen. Räkna ut på detta vis: liter/mil så får du ganska exakt. Drar den upp emot litern är det helt uppåt väggarna.
/Benny

Allright. Ska testa det.
Finns det några sorter av fel på bilar som gör att dem drar tokigt mycket mer än dem ska?

it's nice to be important but it's more important to be nice

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
6 januari 2017
#4
graleh skrev:
Vettemannen skrev:
Tanka proppfullt och kör ska vi säga 10 mil och tanka proppfullt igen. Räkna ut på detta vis: liter/mil så får du ganska exakt. Drar den upp emot litern är det helt uppåt väggarna.
/Benny

Allright. Ska testa det.
Finns det några sorter av fel på bilar som gör att dem drar tokigt mycket mer än dem ska?

Det kan ju vara fel på nån givare. Typ Lambda, Luftmassemätare om du har det eller nån tempgivare. Vet inte om dessa givare är relevanta på din bil eftersom du inte skrivit om det är bensin eller diesel. Dom förslagen jag gav gäller nog mest bensin. Du har iaf. nåt att börja med.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

847 Inlägg
6 januari 2017
#5
Vad e det för motor? Min Fabia ska enligt specen dra 0.41 landsväg. Den verkliga siffran om man håller 90 e runt 0.51-55. Blandat på mina 1600mil e 0.63.


1 966 Inlägg
6 januari 2017
#6
Slå i 2,5 bar runtom och kör som folk så borde inte bilen dra mer än 0,7 blandad körning. Kallstarter och korta sträckor att förbrukningen sticker iväg. Motor- och kupévärmare är att föredra vid minusgrader.

28 Inlägg
6 januari 2017
Trådstartare
#7
mr_green skrev:
Vad e det för motor? Min Fabia ska enligt specen dra 0.41 landsväg. Den verkliga siffran om man håller 90 e runt 0.51-55. Blandat på mina 1600mil e 0.63.

Står på min:
Motoreffekt: 86hk / 63kW
Motorvolym: 1197 cm3
Drivmedel: Bensin

Vad har du för någon?
Senast redigerat av graleh (6 januari 2017)

it's nice to be important but it's more important to be nice

28 Inlägg
6 januari 2017
Trådstartare
#8
ehedman skrev:
Slå i 2,5 bar runtom och kör som folk så borde inte bilen dra mer än 0,7 blandad körning. Kallstarter och korta sträckor att förbrukningen sticker iväg. Motor- och kupévärmare är att föredra vid minusgrader.

Vad menar du med "slå på 2,5 bar runtom och kör som folk"?
Okej hur använder man motorvärmare om man har bilen parkerad på utomhusparkeringsplats i lägenhetsområde?

it's nice to be important but it's more important to be nice

847 Inlägg
6 januari 2017
#9
graleh skrev:
mr_green skrev:
Vad e det för motor? Min Fabia ska enligt specen dra 0.41 landsväg. Den verkliga siffran om man håller 90 e runt 0.51-55. Blandat på mina 1600mil e 0.63.

Står på min:
Motoreffekt: 86hk / 63kW
Motorvolym: 1197 cm3
Drivmedel: Bensin

Vad har du för någon?

Då har du gamla modellen. Det e 1.2tsi med kamkedja. Dom har ju haft en del problem. Jag har 1.2tsi med 110hk.


28 Inlägg
6 januari 2017
Trådstartare
#10
Vettemannen skrev:
Det kan ju vara fel på nån givare. Typ Lambda, Luftmassemätare om du har det eller nån tempgivare. Vet inte om dessa givare är relevanta på din bil eftersom du inte skrivit om det är bensin eller diesel. Dom förslagen jag gav gäller nog mest bensin. Du har iaf. nåt att börja med.

/Benny

Japp, bensin.
Hm okej. Är det enkelt fixat på verkstad?
Jag har 1 års garanti på bilen men osäker om det täcks. Vet inte vad det innebär.
Bör jag lyfta det direkt med handlaren (Skoda-handlare) eller avvakta och se hur den går när det inte är -10 grader och när jag kört mer än 3 mil?
Senast redigerat av graleh (6 januari 2017)

it's nice to be important but it's more important to be nice

28 Inlägg
6 januari 2017
Trådstartare
#11
mr_green skrev:
Då har du gamla modellen. Det e 1.2tsi med kamkedja. Dom har ju haft en del problem. Jag har 1.2tsi med 110hk.

Okej jag kollade väldigt noggrannt innan jag bestämde mig för märket och modellen. Hittade ingenting om en hel del problem för bilen. Såklart inga garantier att den är problemfri men ingenstans stod det om massa fel på den som brukar uppkomma. Jag ville inte köpa senaste modellen då jag upplever den som för stor. Vad är det för fel den brukar ha?

Min Skoda är också en TSI. Vet inte vad det innebär exakt dock.

it's nice to be important but it's more important to be nice

847 Inlägg
7 januari 2017
#12
graleh skrev:
mr_green skrev:
Då har du gamla modellen. Det e 1.2tsi med kamkedja. Dom har ju haft en del problem. Jag har 1.2tsi med 110hk.

Okej jag kollade väldigt noggrannt innan jag bestämde mig för märket och modellen. Hittade ingenting om en hel del problem för bilen. Såklart inga garantier att den är problemfri men ingenstans stod det om massa fel på den som brukar uppkomma. Jag ville inte köpa senaste modellen då jag upplever den som för stor. Vad är det för fel den brukar ha?

Min Skoda är också en TSI. Vet inte vad det innebär exakt dock.

Det är ju främst kamkedjan som e problemet. Rasslar motorn? Går dåligt? Kolla oljestickan efter metallspån.
http://www.expressen.se/motor/motormann … motorer-1/


1 966 Inlägg
7 januari 2017
#13
graleh skrev:
Vad menar du med "slå i 2,5 bar runtom och kör som folk"?
Okej hur använder man motorvärmare om man har bilen parkerad på utomhusparkeringsplats i lägenhetsområde?

Ursäkta om jag var otydlig. Se till att trycket i däcken är 2,5 bar. Planera din körning och är du inte bekant med ecodriving kan du läsa om det här.

Om du inte har tillgång till el blir det såklart svårt att använda en elektrisk motorvärmare.
Senast redigerat av ehedman (7 januari 2017)

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
7 januari 2017
#14
graleh skrev:
Vettemannen skrev:
Det kan ju vara fel på nån givare. Typ Lambda, Luftmassemätare om du har det eller nån tempgivare. Vet inte om dessa givare är relevanta på din bil eftersom du inte skrivit om det är bensin eller diesel. Dom förslagen jag gav gäller nog mest bensin. Du har iaf. nåt att börja med.

/Benny

Japp, bensin.
Hm okej. Är det enkelt fixat på verkstad?
Jag har 1 års garanti på bilen men osäker om det täcks. Vet inte vad det innebär.
Bör jag lyfta det direkt med handlaren (Skoda-handlare) eller avvakta och se hur den går när det inte är -10 grader och när jag kört mer än 3 mil?

Du inte bör, jag tycker du skall göra det. Dom får kolla upp alla givare o.s.v.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

6 632 Inlägg
7 januari 2017
#15
Ecodriving är misshandel för motorn, växellådan är inte så road heller av att få växlarna hoppade.

När jag ska köra min Ford billigt så håller jag bara halv gas när jag accelererar och växlar vid 2000 rpm. Tar lite tid men behåller mig under 0.6 med bilen då, visserligen diesel.

De/Dem

2 337 Inlägg
7 januari 2017
#16
xXSammy skrev:
Ecodriving är misshandel för motorn, växellådan är inte så road heller av att få växlarna hoppade.

När jag ska köra min Ford billigt så håller jag bara halv gas när jag accelererar och växlar vid 2000 rpm. Tar lite tid men behåller mig under 0.6 med bilen då, visserligen diesel.

Lite utanför tråden, men hur påverkas lådan negativt av att man hoppar över växlar?

Muttley
7 januari 2017
#17
xXSammy skrev:
Ecodriving är misshandel för motorn, växellådan är inte så road heller av att få växlarna hoppade.

När jag ska köra min Ford billigt så håller jag bara halv gas när jag accelererar och växlar vid 2000 rpm. Tar lite tid men behåller mig under 0.6 med bilen då, visserligen diesel.

Ecodriving har inte varit skadligt på de bilar jag brukat. De som gått sönder har gått sönder pga konstruktionsfel dvs vw passat 2012 och volvo v70 -06. De höll inte pga kvalitetsproblem.

Jag brukar hoppa över växlar på min om de går, har en 90hk 1.5dci och ligger på 0,45 i snitt.


Jag tror du menar att lådan inte synkar när man hoppar över?

28 Inlägg
7 januari 2017
Trådstartare
#18
mr_green skrev:
Det är ju främst kamkedjan som e problemet. Rasslar motorn? Går dåligt? Kolla oljestickan efter metallspån.
http://www.expressen.se/motor/motormann … motorer-1/

Nej nej där är inga problem med bilen som så. Det enda jag undrade över var bränsleförbrukningen.

it's nice to be important but it's more important to be nice

847 Inlägg
7 januari 2017
#19
graleh skrev:
mr_green skrev:
Det är ju främst kamkedjan som e problemet. Rasslar motorn? Går dåligt? Kolla oljestickan efter metallspån.
http://www.expressen.se/motor/motormann … motorer-1/

Nej nej där är inga problem med bilen som så. Det enda jag undrade över var bränsleförbrukningen.

Okej. Ja nåt konstigt e det att den drar såpass mycket. Testat nåt mera hur mycket den drar. Kör den varm o nolla snittförbrukningen en gång o se vad den drar. Har du möjlighet att lämna tillbaka bilen? Just den där motorn e ju ett problem. Den nya fabian som jag har e ju ett betydligt säkrare köp. O då har du ju nybilsgaranti oxå.


133 Inlägg
8 januari 2017
#20
Tror vi backar bandet här lite. Det första som skall göras är att TS skall kolla däckens lufttryck. Sen som skrivet tidigare i tråden, köra en längre sväng och sedan kontrollera förbrukning ordentligt först, dvs vid pump och inte färddator. Kallstart får förbrukning att dra iväg så. Att skrämma upp om järnspån i oljan behöver vi väl inte skrämma upp TS med nu på direkten.


Sök