Nordicawd skrev:
Peppe_Jonsson skrev:
Måste också hålla mig lite på den äldre Volvo sidan. 2/7/940 är slitstarka, pålitliga och enkla bilar. Sen är dom evighetsmaskiner, behandlar du den bra så behandlar den dig bra tillbaka
Är dom innan -87 så blir dom även skattebefriade i år
Du har väldigt rätt i att det är slitstarka bilar men soppaförbrukningen är ju 1l / milen och har hygglig komfort
Då ts är ute efter en billig bil tror jag det finns i åtanke att den ska dra relativt lite med ?
Vad mer undvik franskt iallafall finns alltid en anledning dem är billiga .
Jag hade satsat på en av dessa
Saab 9000 2.0t eller 2.3t
Stort utrymme och bra komfort
Volvo 945
Nackdel soppa förbrukning ...
855/v70 gen 1
Stora rymliga och bekväma och drar lite mindre än motsvarande bakhjulsdriven Volvo
Audi a3 ( 1.6l ) drar inget , ser rätt modern ut
Alt nån vw golf eller motsvarande skoda eller kanske en passat ?
Dummaste man kan göra är att endast ha en bil med minimalt bagage och inte kunna hänga på släp om de behövs . Rätt var de är kanske du måste flytta eller hjälpa en kompis o köra en säng eller liknande.
Mitt råd är ändå en rätt stor bil
Billig bil med dragkrok så tror jag du får mest bil för pengarna med en 9-5a.
Volvo 7/940 är skitbra bilar, drar 0,8 om man kör som folk mm. Men dom går sönder, nästan alltid väldigt billigt och enkelt att fixa, speciellt om man jämför med andra bilmodeller.
MEN mekar du inte själv utan skall lämna bort bilen tror jag det blir ganska dyrt för dig ändå.
Ta ett standardfel på 7/940, spridarrelät ger sig eller kolen i generatorn tar slut. En person med lite mekarvana osv löser det för 50-100 kr på max 5 minuter.
Skall du lämna in den för det så tar ju typ mekonomenverkstaden 1000 i felsökingsavgift.
Sedan typ 200 för delarna. Och du har inte bil förens dom har fixat det.
7/940 är riktigt bra att dra släp med dock, svängradien är såpass liten att man lätt kan vända runt med släp osv. Riktigt kassa på att ta sig fram i snö dock om man inte har en diffspärr/agadiff.
Helt klart den roligaste av alla bilar som räknats upp dock, speciellt när det är blött/snö.
Skall du ha 7/940 så hade jag köpt en 940 LTT, då får du den mycket trevliga M90 växellådan och kan enkelt chippa upp den till 180-190 hk.
Saab 9000 har flera sagt, men finns det ens några 9000 kvar?
Här på västkusten har nog alla rostat bort faktiskt. Var riktigt länge sedan jag såg en 9000 nu.
Ingen bil man ser dagligen här ikring iaf.
Kör du inte mycket med släp eller tungt så hade det kanske varit mer värt att titta på någon liten japan eller typ Audi A3/golf.
Mekar du inte själv tror jag dock du får mest bil för pengarna med 9-5an. Saab är riktigt mycket bil för pengarna och kan man leva med att köra FWD så tycker jag dom är bra mycket trevligare än ex 850/v70 för samma pengar.