Muttley skrev:
Blacken skrev:
Suzuki SV 650, GSF1200/600, Honda VFR 750/800 förmodligen den skottsäkraste hojen någonsin. Är du grön på knarr så glöm tyngre och starkare hojar. En sådan fixar du när du har fått några mil i kroppen SV:n förmodligen den absolut "kuligaste" hojen, den är roligare än sex ( har provat bägge många gånger), GSF:na brutala och smått otroligt lättkörda, VFR, tja kanske inte den ideala instegsmaskinen, men den hållbaraste och hyfsade prestanda. En 750/800 framhålls av många motorjournalister som den bästa knarren, snudd på outslitlig. , Försäkringar på äldre versioner är väldans billiga oavsett ålder eller ålder på svänglapp (Bilsport&mc).
Köp inte på dig en värsting direkt, utan börja smått, inte över 800 cc första året, oavsett vad en del säger.
Jag säger emot.
Jag började att övningsköra med en VN1100. Även om de inte är en sporthoj så är den stor och klumpig men den övade jag låg och högfartsbanan med. Med skinnväskor och grejjer monterat.
Jag gjorde misstaget att jag själv köpte en gsx400fws som egen första, jag ångrar även att jag köpte cbr 600f som andra, tredje gången blev de cbr900RR. Skulle köpt 900 direkt
Och jag käblar envetet tillbaka
man ska alltid börja försiktigt när man hanterar "dynamit", Dagens 500, 600:or har effekter som våra 900/100 hade då det begav sig, och ser man till dagens dräpare runt litern så säger sunda förnuftet att man inte börjar med en sådan, visst det kan gå bra, men är man oerfaren och det är man dom första 5-10 åren på två hjul, oavsett vad en del kan tycka sig vara hur bra som helst.
Enda vägen till säkert och tryggt hojåka är erfarenhet, och den får man bara genom tid. Även om man kan sätta sig på en GSX-R och rappa iväg, för den är grymt lättkörd, vem som helst kan lära sig att köra den på 5 minuter, men den individen har inte den erfarenheten som krävs för att fullt ut kunna hantera den i alla situationer.som exempel givet. Om man däremot börjar med en motorsvagare och lättare knarr så kan man gradvis träna upp sig till att behärska allt med hojåka.
Då man började med två hjul så var det först cykel, sedan moppe, vidare till kaviarmacka, sedan så vart det en 250/350, 500 och så vidare, så när man nådde en gsx 1100 eller en Laverda 1100, Ducati 900 osv,osv, så hade man tusentals mil och år av erfarenhet i ryggen, det är att föredra, framför att genast kasta sig upp på en Hayabusa, Kawa 1300, Ducce 1195 mm,mm, även om man är övertygad om att man är Artos bättre brorsa. Men som tidigare nämnts det är mina "5 Cents"..