3345
Sök

Racechip chip trim

18 Inlägg
16 januari 2017
Trådstartare
#1
Jag har kollat runt lite och är sugen på att få upp min Volvo V50 T5 till lite mer hästar. Den ska ha 220 hästar sedan innan, och den har öppet luftfilter. Jag vill inte trimma söder bilen, bara göra den lite roligare att köra. Jag hittade en hemsida som hade chip trim som var hyfsat billiga. Men det kanske är något jag missar? Kan man bara sätta in ett sådant trim i bilen och få mer hästar? Är det så simpelt, eller är det något jag missar?
Här är hemsidan https://www.racechip.com/shop/volvo/v50 … 320nm.html

Cupra_
16 januari 2017
#2
Nja.
Man kan oftast chippa upp en bil med en hel del hästar väldigt smidigt och enkelt.
Ta om du t.ex. åker till BSR eller liknande. De pluggar in OBDn, för över trimmappen, sen går bilen bättre.
Skillnaden är mer vad du får för program.
En del program är bättre och en del sämre. En del gör att saker går varmt och slits fort, andra är snällare. Vilket företag som är bäst tvistas det friskt  om.

Så det enkla svaret är, JA, det är så enkelt. Men du bör läsa på om de olika företagen och höra dig för, för att se vad andra har för erfarenheter. Personligen hade jag hellre vänt mig till ett mer känt företag än något "noname", även om priset kan locka.

IT-Konsult
88 Inlägg
17 januari 2017
#3
Hej,

Jag har ingen stor erfarenhet av andra företag men jag vet att efter jag haft min bil hos Autotech i trollhättan så har jag inte ångrat det en sekund. Killen som äger stället är otroligt duktig på det han gör och har en grym service. Fått väldigt mycket hjälp av honom. Bilen går väldigt bra med det också. smile Både snålare och snabbare!

De är specialister på just chip till Volvo. Den sidan du länkar till skulle jag inte våga sätta i ett chip i min bil tyvärr. Ibland är det billigare att betala mer.
Senast redigerat av anjohansson (17 januari 2017)


Ain't no place like home...
4 638 Inlägg
17 januari 2017
#4
Kör med en Racechip Pro2 box i min Golf, o den går utav bara satan nu. Den var inte trött innan men nu är den ruskigt jäkla kul!
Bränsleförbrukningen ligger kvar på samma nivå som innan, vilket e sjukt bra med tanke på att mitt körsätt är lite mer inspirerat just nu smile

Så Racechip kan jag rekommendera. Du får säkerligen ut mer effekt av att mappa bilen, men du får betala för det också.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

3 860 Inlägg
17 januari 2017
#5
Kan bara hålla med ovanstående...! Kör med Autotech mjukvara ("chip") i min och har gjort i flera år nu, super nöjd!
En polare till mig hade deras steg 1 till sin v50 T5 och det blev en klart mycket trevligare bil.

Som tidigare sas... ibland är det ett säkrare och billigare kort att betala mer för trimmet.

http://atechmotor.com/volvo/v50/t5/trimpaket/

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

18 Inlägg
17 januari 2017
Trådstartare
#6
Cuefa skrev:
Kör med en Racechip Pro2 box i min Golf, o den går utav bara satan nu. Den var inte trött innan men nu är den ruskigt jäkla kul!
Bränsleförbrukningen ligger kvar på samma nivå som innan, vilket e sjukt bra med tanke på att mitt körsätt är lite mer inspirerat just nu smile

Så Racechip kan jag rekommendera. Du får säkerligen ut mer effekt av att mappa bilen, men du får betala för det också.

Okej, roligt att höra! Jag är inte så insatt på deras chip. Är pro2 samma som steg 2 chipning, och one steg 1? Drt lutar mer åt deras chip, för att priset är så klockrent.
Fick du lika mycket kraft som sidan säger?

Ollikkala Racing
1 724 Inlägg
17 januari 2017
#7
Tänk på att chiptrim till en diesel är en helt annan sak än till en bensinare.
Inte riktigt nått att jämföra.

- Time Attack -

18 Inlägg
17 januari 2017
Trådstartare
#8
NIzmO skrev:
Tänk på att chiptrim till en diesel är en helt annan sak än till en bensinare.
Inte riktigt nått att jämföra.

Okej, bra att veta. Min är bensinare. Så det borde väll inte vara några problem?

18 Inlägg
17 januari 2017
Trådstartare
#9
Deception skrev:
Nja.
Man kan oftast chippa upp en bil med en hel del hästar väldigt smidigt och enkelt.
Ta om du t.ex. åker till BSR eller liknande. De pluggar in OBDn, för över trimmappen, sen går bilen bättre.
Skillnaden är mer vad du får för program.
En del program är bättre och en del sämre. En del gör att saker går varmt och slits fort, andra är snällare. Vilket företag som är bäst tvistas det friskt  om.

Så det enkla svaret är, JA, det är så enkelt. Men du bör läsa på om de olika företagen och höra dig för, för att se vad andra har för erfarenheter. Personligen hade jag hellre vänt mig till ett mer känt företag än något "noname", även om priset kan locka.

anjohansson skrev:
Hej,

Jag har ingen stor erfarenhet av andra företag men jag vet att efter jag haft min bil hos Autotech i trollhättan så har jag inte ångrat det en sekund. Killen som äger stället är otroligt duktig på det han gör och har en grym service. Fått väldigt mycket hjälp av honom. Bilen går väldigt bra med det också. smile Både snålare och snabbare!

De är specialister på just chip till Volvo. Den sidan du länkar till skulle jag inte våga sätta i ett chip i min bil tyvärr. Ibland är det billigare att betala mer.

spokenratt skrev:
Kan bara hålla med ovanstående...! Kör med Autotech mjukvara ("chip") i min och har gjort i flera år nu, super nöjd!
En polare till mig hade deras steg 1 till sin v50 T5 och det blev en klart mycket trevligare bil.

Som tidigare sas... ibland är det ett säkrare och billigare kort att betala mer för trimmet.

http://atechmotor.com/volvo/v50/t5/trimpaket/

Jag skulle gärna gå till ett mer säkert ställe, men känner att jag inte riktigt har de pengarna att lägga ut... vissa ställer jag har kollat på kostar det upp mot 6000kr. Det låter mycket för mig. jag vill inte ha den värsta bilen heller, bara lite roligare att köra. Jag har en välldigt strikt budget.

Cupra_
17 januari 2017
#10
Då ska du veta att runt 6000 är relativt billigt för att vara hos en seriös firma. Ibland kostar det upp mot 10. Jag får en känsla av att man kan förvänta sig lite mer support om det skiter sig när man betalar de summorna..

Ain't no place like home...
4 638 Inlägg
18 januari 2017
#11
Jag har inte mätt upp bilen efter montering av boxen, så min upplevelse av hur bilen ändrade karaktär är ju högst subjektiva. Men nog fan går den bättre, o det rejält. Det märks redan på låga varv o sen drar den gärna till rödmarkeringen oavsett växel (6an undantaget, så mycket effekt har jag inte) så för de pengarna är jag skitnöjd. Pro2 motsvarar "steg 2", ja. Pro3 med mobilstyrning o grejer känns bara onödigt tycker jag, det ger på pappret väldigt lite extra effekt i förhållande till vad det kostar.

Men på det stora hela, jag är väldigt nöjd med min box, den gör det jag förväntade mig att den skulle göra för de pengarna.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

IT-Konsult
88 Inlägg
18 januari 2017
#12
RockerSwe skrev:
Deception skrev:
Nja.
Man kan oftast chippa upp en bil med en hel del hästar väldigt smidigt och enkelt.
Ta om du t.ex. åker till BSR eller liknande. De pluggar in OBDn, för över trimmappen, sen går bilen bättre.
Skillnaden är mer vad du får för program.
En del program är bättre och en del sämre. En del gör att saker går varmt och slits fort, andra är snällare. Vilket företag som är bäst tvistas det friskt  om.

Så det enkla svaret är, JA, det är så enkelt. Men du bör läsa på om de olika företagen och höra dig för, för att se vad andra har för erfarenheter. Personligen hade jag hellre vänt mig till ett mer känt företag än något "noname", även om priset kan locka.

anjohansson skrev:
Hej,

Jag har ingen stor erfarenhet av andra företag men jag vet att efter jag haft min bil hos Autotech i trollhättan så har jag inte ångrat det en sekund. Killen som äger stället är otroligt duktig på det han gör och har en grym service. Fått väldigt mycket hjälp av honom. Bilen går väldigt bra med det också. smile Både snålare och snabbare!

De är specialister på just chip till Volvo. Den sidan du länkar till skulle jag inte våga sätta i ett chip i min bil tyvärr. Ibland är det billigare att betala mer.

spokenratt skrev:
Kan bara hålla med ovanstående...! Kör med Autotech mjukvara ("chip") i min och har gjort i flera år nu, super nöjd!
En polare till mig hade deras steg 1 till sin v50 T5 och det blev en klart mycket trevligare bil.

Som tidigare sas... ibland är det ett säkrare och billigare kort att betala mer för trimmet.

http://atechmotor.com/volvo/v50/t5/trimpaket/

Jag skulle gärna gå till ett mer säkert ställe, men känner att jag inte riktigt har de pengarna att lägga ut... vissa ställer jag har kollat på kostar det upp mot 6000kr. Det låter mycket för mig. jag vill inte ha den värsta bilen heller, bara lite roligare att köra. Jag har en välldigt strikt budget.

Det är nog bäst att du funderar på om du bör chippa bilen ifall du har en strikt budget. Som jag skrev tidigare. Billigt kan bli dyrt.


83 Inlägg
10 februari 2017
#13
Kan starkt rekommendera BSR, Körde Steg 2 och det har funkat skitbra.

441 Inlägg
10 februari 2017
#14
Den största skillnaden är att bsr, autotech, maptune mfl. Läser ur felkoder och kollar hur bilen "mår". Är det något som inte är som det ska så blir det inget trim.

Vissa saker är inte alltid "billigast" är bäst. Men det är alltid en fördel att ha gjort trimmet lokalt på en känd firma. När det i slutändan handlar om 4550 eller 6000kr så är mellanskillnaden så pass liten i alla fall. Så har man inte råd med den i sin bils budget då bör man fundera på om man har råd med timmet i sin helhet. Du kommer förmodligen köra mer aggressivt. Vilket ger högre påfrestningar på bilen och dess vanliga slitage delar.


Ollikkala Racing
1 724 Inlägg
11 februari 2017
#15
Trim av alla bilar är sen alltid en risk, ekonomiska risken ökar givetvis ju nyare/dyrare bil man har.

Kan ge ett exempel på en nästan ny BMW 428 vi hade in på jobbet i somras, hade programvara från en känd tuner som erbjuder egen maskinskadegaranti men trots en rasad kolv fick inte kunden en krona.
Allt fick betalas ur egen ficka och kunden vågade inte äns köra hem bilen efter åtgärd pga att trimmet som rasat motorn fortfarande satt i boxen.

- Time Attack -


Sök