2238
Sök

HJÄLP! Ang Plåtskada. Jag vållade... Måste pröjsa.

1 893 Inlägg
6 januari 2007
Jaga inte gubben!
Låt han komma till dig när han är redo.
Grejen är att om han lämnar in bilen på verkstaden, utan ditt medgivande (Ni är inte överens vart bilen skall lämnas in, eller hur mycket det skall kosta.) så kan du efteråt hävda att du hittat tre andra firmor som kunde lagat bilen för halva priset. Eftersom han lämnat in bilen till en firma som tagit dubbelt betalt, så tänker du bara betala hälften.

Men... Betala inga pengar i det läget. Pengarna blir då en morot för att gubben skall gå med på dealen, går han inte med på det, så får han heller inga pengar.
Då får han dra dig inför domstol, eftersom det är svårt att bevisa nått när bilen är lagad, så kan han inte vinna den fighten. Tar han dig till domstol, slutar det med att han får betala rättegångs kostnaderna med.

Fattar inte gubben att det kan gå så, så låt han lämna in bilen var han vill.
Löser man tvister utan andra inblandade, så måste man vara överens. Han måste ha ditt medgivande innan han lämnar in bilen, och du ger bara ditt medgivande ifall ni kan få ett fast pris på reparationen INNAN jobbet påbörjas, så du vet exakt vad det kommer at kosta dig.
Han må vara förbannad på dig (Du har ju ändå krånglat till hans tillvaro lite gran! wink ) men svarar han inte i telefon och håller på och strular, så skall du vara medveten om, att ju längre tid det går destu bätre för dig.
Du hinner lägga undan pengar för reparationen, den blir inte dyrare för att det tar tid. Han får köra omkring med en krockad bil. Har du tur, blir den stulen eller nått. (Han kanske krockar igen.) Vem vet... Men ju längre det dröjer, destu bätre är det för dig, om du tänker efter.

152 Inlägg
6 januari 2007
Trådstartare
Helt sant det du säger. Det verkar faktiskt vara så att han tror att han kan lämna in bilen utan att jag vet något om något, för att sedan slänga en faktura i ansiktet på mig och att jag ska betala.
Inte bara hans tillvaro som krånglats till =/ 

När jag ringde honom i fredags så lät det som att han ville ha det fixat så fort som möjligt. Det gjorde mig jävligt stressad eftersom jag visste att ja kanske inte skulle hinna hitta någon verkstad eller sätta mig in i det hela innan han lämnat in bilen. Ni här på Garaget har ju hjälp en hel del måste ja få säga. Helt otroligt att folk e så skyssta å sätter sig in i ens situation som du gör smile  Tack som fan!

Förresten... Måste han sätta sån tidspress? Är det något han kan begära? Jag kan ju inte hitta en bra verkstad på så kort varsel.

Min farsa säger att åka å ta bilder är en dålig idé eftersom det kan få honom att bli ännu tjurigare. Jag vet inte. Det kanske är värt de i slutändan..? Att ha bilderna alltså...

Funderar på att åka till adressen han skrev på skadeamälan och se om den kanske står fritt på en parkeringsplats. Isf behöver han inte ens veta att jag tagit bilder.
Senast redigerat av Miller (6 januari 2007)

Saluhallen i göteborg!

1 893 Inlägg
6 januari 2007
Miller skrev:

För visso, men det är inte han som krånglade till dit liv, det var du själv. wink

Vadå tjurigare..?
Börja med att åka dit och se om du kan ta bilder utan hans vetskap. Hittar du inte bilen så ringer du gubben och fråga var bilen står och att du tänkt att ta ett par bilder på skadan.
Rätt upp och ner! Inget du behöver smyga med. Vad skall han säga?
"Näe! Du får inte ta några bilder, för då kan inte min kompis med verkstaden salta räkningen lika mycket!"

Bilderna kan vara viktiga att ha. Om det gagnar dig, så tar du fram dom, är det till din nackdel, "så finns det inga bilder."
Har du möjlighet att spela in samtalet, så gör det. Skulle han neka dig att fotografera, så är det guld värt vid en framtida rättegång. Han försöker då hindra dig att ta reda på skadans omfattning.

Jag skriver hela tiden "värsta cenariot", börjar ju deppa själv snart. sad

1 893 Inlägg
6 januari 2007
Du har väl regnr?
SMSa 71456 så får du ägar uppgifter inklusive adress, ifall adressen du fick inte stämmer.

FreddeK
6 januari 2007
äsch låt din pappa ta det med frugan....ägarna får reda ut skiten och du kan lägga ner energin på att samla burkar eller någe=)

152 Inlägg
6 januari 2007
Trådstartare
Kristian_V skrev:
Miller skrev:

För visso, men det är inte han som krånglade till dit liv, det var du själv. wink

Vadå tjurigare..?
Börja med att åka dit och se om du kan ta bilder utan hans vetskap. Hittar du inte bilen så ringer du gubben och fråga var bilen står och att du tänkt att ta ett par bilder på skadan.
Rätt upp och ner! Inget du behöver smyga med. Vad skall han säga?
"Näe! Du får inte ta några bilder, för då kan inte min kompis med verkstaden salta räkningen lika mycket!"

Bilderna kan vara viktiga att ha. Om det gagnar dig, så tar du fram dom, är det till din nackdel, "så finns det inga bilder."
Har du möjlighet att spela in samtalet, så gör det. Skulle han neka dig att fotografera, så är det guld värt vid en framtida rättegång. Han försöker då hindra dig att ta reda på skadans omfattning.

Jag skriver hela tiden "värsta cenariot", börjar ju deppa själv snart. sad

haha smile  Det är bäst att tänka det som är värst. Bra idé att spela in samtalen. Det hade jag inte någon tanke på. Tack igen big_smile

Jo hittade hans adress på kartan. Ser ut som att det är lägenheter dom bor i, så bilen är nog inte parkerad precis utanför deras hus i alla fall.

Jag måste säga att   [E D I T]   NÄSTAN   [Slut edig]   alla inlägg hittils varit givande på något sätt. Till skillnad från en annan hemsida som inte gav något annat än 2 sidor med bara skitsnack. Jag blir så förbannad... och nu har dom stängt av min tråd!!

Kolla själva om ni vill:

http://www.zatzy.com/showthread.php?t=285917
Senast redigerat av Miller (6 januari 2007)

Saluhallen i göteborg!

152 Inlägg
6 januari 2007
Trådstartare
Freddeponken skrev:
äsch låt din pappa ta det med frugan....ägarna får reda ut skiten och du kan lägga ner energin på att samla burkar eller någe=)

Ok. Vet inte hur ja ska ta de. Men ja hinner nog inte samla så många burkar.... "eller någe"...
Tack för tipset ändå.

Saluhallen i göteborg!

1 893 Inlägg
6 januari 2007
Miller skrev:
Jo hittade hans adress på kartan. Ser ut som att det är lägenheter dom bor i, så bilen är nog inte parkerad precis utanför deras hus i alla fall.

Perfekt för att smyg fotografera. Har du stativet med dig så kan du ta korten utan blixt även med befintlig gatubelysning.
Dessa kort tog jag på min kl 24:00 i midsomras. Himmelen var kolsvart, men med 3.2 sekunders slutartid ser man molnen på himlen. Ökar du slutartiden till 4-5 sekunder, så blir det lika ljust som på dagen, på kortet.
http://hem.bredband.net/vaisanen/FieroByNight70.JPG
http://hem.bredband.net/vaisanen/FieroByNight73.JPG
http://hem.bredband.net/vaisanen/FieroByNight80.JPG
http://hem.bredband.net/vaisanen/FieroByNight84.JPG

152 Inlägg
6 januari 2007
Trådstartare
Aa.. Fotografierna tror jag nog att jag kan fixa ^^

3.2 Sek e nog rätt mkt på dagtid smile Men nåt bra borde man få ihop. Iaf så jag har mer än bara mobilbilden.

Nice bilder förresten wink Nere vid eriksberg?

Saluhallen i göteborg!

152 Inlägg
6 januari 2007
Trådstartare
Kristian_V skrev:
Du har väl regnr?
SMSa 71456 så får du ägar uppgifter inklusive adress, ifall adressen du fick inte stämmer.

hur skriver man... bara ABC123  eller?

Saluhallen i göteborg!

1 893 Inlägg
6 januari 2007
Miller skrev:
Nice bilder förresten wink Nere vid eriksberg?

Jepp! smile
Och jag tänkte mera på ifall du är där på kvällen, gubben kanske har bilen till jobb på dagarna..? Vad vet jag.

1 893 Inlägg
6 januari 2007
Miller skrev:
Kristian_V skrev:
Du har väl regnr?

hur skriver man... bara ABC123  eller?

Jepp, bara regnr. ingenting annat. Till 71456

Mazda 3 MPS, bilder på gång!
1 852 Inlägg
6 januari 2007
http://www.hitta.se/SearchPink.aspx?Sea … g%f6teborg

mer kan jag inte hjälpa dig angående verkstad...

man lever bara en gång så lev väl!

152 Inlägg
6 januari 2007
Trådstartare
Tack för hjälpen gubbar!

Saluhallen i göteborg!

BTC RACING
114 Inlägg
7 januari 2007
Förstår inte hela resonemanget här.... Stå för det du har gjort, gubben har väl inte sagt att "nu jävlar ska du få betala extra" eller? Jag hade åxå varit tjurig om nån körde in i min bil med allt extra jobb det blir. Ta allt lugnt och sansat istället så löser det sig nog till det bättre och måla inte faan på väggen....

MVH: MORALTANTEN Nalle

Supra MKIII powerd by NOS
Supra MKIV BPU

26 Inlägg
7 januari 2007
Ge gubben ett ultimatum, ring honom och tala om för han att hittar ni ingen lösning inom 2 dagar, så blir det inget. Förklara för ahn att du lessnat på hans attityd. Kolla under tiden upp någon verkstad som kan fixa denna skada bra/billigt. sen ringer du tillbaka efter 2 dagar igen, och säger det att jag har fixat en verkstad som kan fixa detta nu, antingen accepterar du eller så skiter du i det. välj själv!

Accepterar han, fine, accepterar han inte.... lyckos dej

kolla oxå så att hanns eller hans frus bil vid skade datumet var påställt, skattat, försäkrat och inte belagt med körförbud. Kolla hans däck oxå, så att dom var lagliga, om inte... tja... då kan han ju se sej om i stjärnorna efter ersättning. Då har han ju medveten olovlig körning.

Lite tips som du kan kolla på hoppas att det löser sej

BTC RACING
114 Inlägg
7 januari 2007
Puggen skrev:
Ge gubben ett ultimatum, ring honom och tala om för han att hittar ni ingen lösning inom 2 dagar, så blir det inget. Förklara för ahn att du lessnat på hans attityd. Kolla under tiden upp någon verkstad som kan fixa denna skada bra/billigt. sen ringer du tillbaka efter 2 dagar igen, och säger det att jag har fixat en verkstad som kan fixa detta nu, antingen accepterar du eller så skiter du i det. välj själv!

Accepterar han, fine, accepterar han inte.... lyckos dej

kolla oxå så att hanns eller hans frus bil vid skade datumet var påställt, skattat, försäkrat och inte belagt med körförbud. Kolla hans däck oxå, så att dom var lagliga, om inte... tja... då kan han ju se sej om i stjärnorna efter ersättning. Då har han ju medveten olovlig körning.

Lite tips som du kan kolla på hoppas att det löser sej

Hans däck???
Hallå, bilen stog ju parkerad, sist jag kollade så behöver ju inte ens  bilen vara påställd för att vara parkerad ju.... Hmmm....
Ultimatum?? bollen ligger ju hos "gubben", en polisanmälan på det hela är ju inte så kul att få heller...
Senast redigerat av Nalle-74 (7 januari 2007)

Supra MKIII powerd by NOS
Supra MKIV BPU

1 893 Inlägg
7 januari 2007
Nalle-74 skrev:
Förstår inte hela resonemanget här.... Stå för det du har gjort, gubben har väl inte sagt att "nu jävlar ska du få betala extra" eller? Jag hade åxå varit tjurig om nån körde in i min bil med allt extra jobb det blir. Ta allt lugnt och sansat istället så löser det sig nog till det bättre och måla inte faan på väggen....

Nalle-74 har en poäng där.
Som jag sa tidigare, så tog jag oftast upp värsta cenariot, eller målade fan på väggen om man så vill. Som sagt, motparten har anledning att vara lite grinig. Lungt och sansat löser det nog bäst.

152 Inlägg
7 januari 2007
Trådstartare
Nalle-74 skrev:

Jag förstår ifall du hade varit tjurig, du kör en Toyota Supra. Hade han kört en toyota supra hade jag förstått honom också. Men det finns folk som vill använda läget... om du förstår vad jag menar. Och jag målar hellre , fan på väggen, istället för att bli överraskad om han skulle slänga skit på mig. Jag förbereder mig för det värsta, inget fel på det. Självklart skulle jag vilja ta det lungt och sansat.... men han har inte visat några tecken på att detta ska gå att lösa på ett bra sätt.
Han svarar ju inte på mina  frågor... Han avslutar samtal utan att jag pratat klart... Han vill inte bli störd dagen efter att hans bil blivit tillbucklad. Eeeh? Vad ska jag dra för slutsatser av det?

Aja. Detta går mig bara på nerverna.. hehe. Man blir lite annorlunda när man e förbannad.

Nu ska jag iväg å ta bilder!

[EDIT]  Bilen stog i ett garage... sad   Vill inte ringa å störa honom mer. Så bilderna får ja ta om han går med på det istället.
Senast redigerat av Miller (7 januari 2007)

Saluhallen i göteborg!

* Voff voff *
10 583 Inlägg
7 januari 2007
Alltså... Jag måste till att börja med säga att det absolut värsta jag vet är folk som berättar för en vad man BORDE tycka elller känna angående saker...

Och i det ingår folk som säger att "jag hade minsann inte brytt mig om lite färgskrap" eller " hade varit min bil så hade jag struntat i det"... Bara för att ni skiter i eran bil betyder det INTE(!!!) att alla andra ska göra det... Så´nt där gör mig så förbannad och det är den filosofin som gör att man måste parkera längst bort på Coops parkering eller över två rutor för att slippa dörruppslag eller liknande från folk som inte bryr sig...

Du har pajat gubbens bil! Du får stå för det! PUNKT SLUT! Det är inte du som avgör vad som behöver fixas eller varför! Han har ingen som helst skyldighet att ge dig medkänsla, däremot kanske DU skulle prova att ge honom lite medkänsla... Det är DU som pajat hans bil, DU som krånglat till hans vardag både genom att bilen måste in på verkstad och genom allt annat krångel det innebär (såsom att leta verkstad, dina telefonsamtal), DU som kört en avställd och oförsäkrad bil och därmed inte KAN använda din försäkring...

Jag skulle oxå blivit irriterad om det kom en virrpanna i en bil han inte har koll på och brakade in i min bil och hade det sedan visat sig att den var avställd hade jag nog blivit riktigt sur! Och detta i princip oavsett vad jag åker för bil... Varför ska JAG åka en bucklig bil bara för att nå´n annan gör fel? Ska man se det på trådskaparens vis så är det plötsligt okej att köra som med radiobilarna på Gröna Lund ute i trafiken eftersom alla som har en lite äldre bil minsann ska skita i bucklorna, i synnerhet om det är en "fattig student" (citat, inte påhopp!!!) som orsakat dom...! Jag tycker det är jävligt tråkig attityd!!!

Man brukar säga att man inte ska ge sig leken om man inte leken kan tåla och den här dagen gav du dig i "leken" genom att klanta till dig när du skulle parkera... Var glad att det inte var en människas ben du knuffade på och kanske bröt istället... Då hade du blivit MYCKET fattigare...

Och angående ditt prat om att han kanske kommer med ett fejkat kvitto från sin polare så vill jag hänvisa till ditt inlägg på Zatzy där du skriver:

"Jag skulle blivit glad om nån smällde till nån gammal bil vi hade smile Så kunde man stoppat pengar i fickan istället!"

Nåväl... Jag vill inte vara en moralkärring, men rätt ska väl för fan vara rätt...?!

//Brådhis
Senast redigerat av Brådhis (7 januari 2007)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Sök