2919
Sök

Audi a4 2009 motorlampa

7 Inlägg
29 januari 2017
Trådstartare
#1
Händelse förlopp

Startar bilen kall en morgon (-4)
Motorlampa lyser

låter som den ska
går som den ska
startar som den ska
tappar inte kraft
vanligbränsleförbrukning


inget fel alls utöver lampan.


Åkte på meca och läste av koden som sa P218700 System för magert på tomgång, bank 1

Bränsletryck
insprutare
insugningsläcka

Meca sa att de inte hittade några uppenbara fel på dessa så de släckte bara koden utan kostnad

gick ett tag sen började lampan lysa igen

låter som den ska
går som den ska
startar som den ska
tappar inte kraft
vanligbränsleförbrukning

Lämnade in på verkstad (norrlandsbil) som har hand om just audi och de böt alla insprutare, de sa att mina gamla var helt kass.

åker hem

Lampan börjar lysa igen

låter som den ska
går som den ska
startar som den ska
tappar inte kraft
vanligbränsleförbrukning

inget fel alls utöver lampan.

tillbaka på verkstaden efter felsökning säger dom att det kan vara lambdasonden som måste bytas men de är inte säkra. De måste byta sonden för att kunna utesluta den.

Kan de verkligen göra såhär? jag vill inte byta massa saker "ifall" de är trasiga. Vart går gränsen liksom?

kan de vara sonden som spökar? vad tror ni?

Audi a4 2009 TFSI 2.0T Quattro Automat 7900mil
Senast redigerat av Pontus123 (29 januari 2017)

Forummoderator
18 127 Inlägg
29 januari 2017
#2
Pontus123 skrev:
Händelse förlopp

Startar bilen kall en morgon (-4)
Motorlampa lyser

låter som den ska
går som den ska
startar som den ska
tappar inte kraft
vanligbränsleförbrukning


inget fel alls utöver lampan.


Åkte på meca och läste av koden som sa P218700 System för magert på tomgång, bank 1

Bränsletryck
insprutare
insugningsläcka

Meca sa att de inte hittade några uppenbara fel på dessa så de släckte bara koden utan kostnad

gick ett tag sen började lampan lysa igen

låter som den ska
går som den ska
startar som den ska
tappar inte kraft
vanligbränsleförbrukning

Lämnade in på verkstad (norrlandsbil) som har hand om just audi och de böt alla insprutare, de sa att mina gamla var helt kass.

åker hem

Lampan börjar lysa igen

låter som den ska
går som den ska
startar som den ska
tappar inte kraft
vanligbränsleförbrukning

inget fel alls utöver lampan.

tillbaka på verkstaden efter felsökning säger dom att det kan vara lambdasonden som måste bytas men de är inte säkra. De måste byta sonden för att kunna utesluta den.

Kan de verkligen göra såhär? jag vill inte byta massa saker "ifall" de är trasiga. Vart går gränsen liksom?

kan de vara sonden som spökar? vad tror ni?

Audi a4 2009 TFSI 2.0T Quattro Automat 7900mil

Hoppsan...
Inget skrammel från kedjan?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
30 januari 2017
#3
Dendär sista verkstan hade jag inte anlitat fler gånger..
För normalt så provar man väl för 17 bilen med en rejäl provkörning med ägarns medgivande..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
30 januari 2017
#4
Dendär sista verkstan hade jag inte anlitat fler gånger..
För normalt så provar man väl för 17 bilen med en rejäl provkörning med ägarns medgivande..
Bevisligen var det ju inte insprutet det var fel på..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

Avstängd
10 388 Inlägg
30 januari 2017
#5
18619/P2187/008583 - Bank 1; System too Lean at Idle

Possible Causes

Injectors leak/blocked
Air Intake Leak (after MAF)
Exhaust Leak

Possible Solutions

Check Mass Air Flow Sensor (G70)
Check Injector(s)
Check Fuel Pump
Check Activated Charcoal Filter (EVAP) System Solenoid Valve 1 (N80)

Special Notes

When found in the NAR 2.0T (BPY) check RVUTB: 01-09-03 or 2018919 for updated Crankcase Breather Valve.
If the breather valve is faulty, full engine vacuum is typically found when removing the oil cap at idle.



Säger felkoden i sig. Sen är det som vanligt att ett fel givetvis kan ge ett annat följdfel. Dvs en defekt del kan skapa en felkod på något annat, utan att ge felkod på den del som "egentligen" är trasig.

Lambdan, trots felkoden, är inte otänkbart. Det går ju att mäta för att få en fingervisning. Problemet är att då springer arbetskostnaden iväg istället för "delkostnaden" eventuellt.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

7 Inlägg
31 januari 2017
Trådstartare
#6
Tack för svaren hörni! Jag är inte alls kunnig innom ämnet så utan någon ledstång kommer jag inte långt


Sök