Renovering av Oxigin splitfägar. Lacken på insidan har släppt och är då svårt att få balanseringsvikterna att fastna, finns några små svarta prickar på centrumet som inte går att få bort. En omlackering och polering av kant ska... Visa mer
Jag köpte mig ett par fälgar lite billigt till bruksbilen förra våren, kollade inte så noga på dom och antog då att de var fake split som de ofta är. Men det visade sig att det var riktiga så till denna säsongen var tanken att få på lite ny färg då lacken på insidan har släppt och det är svårt att få vikterna att fästa.
Idag har jag fortsatt med rengöringen av den sista fälgbanan och alla anliggningsytor på fälgcentrumen. Hoppas på att kunna få iväg delarna till målaren denna vecka!
Fälgcentrummet innan och efter rengöring.
Verktyget med plast trissa på som har fått slita hårt i några dagar!
Idag hann jag också börja lite smått på muttrarna som såg rätt tråkiga ut (syns bara från baksidan men ändå). De fick under några timmar ligga i fälgrengöring och blev mycket bättre än innan, de ska få sig en omgång till imorgon.
Om tid finns till helgen ska jag dra igång med polering av krom kanten.
Det har blivit dåligt med uppdateringarna för att lackeraren har mycket att göra. Så har hunnit med att plocka med andra projekt istället uppdaterar så fort ytterbana börjas på eller delarna kommer hem igen!!
Nu har poleringa av fälg kant börjat lite smått, har bara grovpoler grejer ännu så måste köpa mig lite finare grejer sen. Nu blir det semestra en vecka så inget polerande har inte fått tillbaka fälgarna från lack än så än är det ingen brådska
Nu var det dags för en uppdatering igen, många bilder ser fortfarande likadana ut fast på olika delar. Har ju börjat lite med kromkanterna och gjort nästan 2 st klara, jag går inte på allt för hårt på dom gamla skadorna/kantskrapen. Jag har nämligen kollat upp om man kunde köpa sig 4 st nya, men dessa finns inte alls att få tag i från tillverkaren så då får det vara lite skrap men att man rengör riktigt så att det mesta försvinner i kromet.
Lite bilder på före/ efter rengöring tätningsuytor och innan påbörjad polering av fälgbana.
Har hunnit med att åka på kurs mitt i alltihop med
Idag fick jag hem mina efterlängtade spacers också, hjulen hamnade långt in i hjulhusen och såg faktiskt väldig illa ut nu när man fick se skillnaden.
Nytvättad och med spacers!!!
Pratade med målaren förra veckan och han har lovat mig mina delar under denna veckan, så hoppas hoppas hoppas de kommer hem tills på fredag
Ja då var jag hos lackeraren igår och kollade hur det gick , det visade sig nu att dom hade fortfarande mycket att göra så dom ville jag skulle slipa insidorna själv. Det kände jag inte att jag hade tid med så blev till att lämna in dom på blästring hos ett annat företag. Gick grymt snabbt och blev sjukt bra, lämnade dom 15:30 på onsdagen och vid 09:00 torsdag ringer dom och säger att det var klart Så nu ligger dom hos lackeraren igen ny blästrade och bara väntar på lack!
Stökigt bagage! (extrabilen )
Fick ju på sommarsulorna på extrabilen idag med. Hade ett par gamla fälgar liggandes som fick hamna på den, det blev helt ok.
Och så lite bilder på bil med, det blev tyvärr lite väl bra med 25mm spacer så fick köpa mig ett par beg 15mm (skulle dock varit 20mm)
För de som tänkte på att det ser ut som att det saknas en skruv så gör det inte det, det ska sitta en vinklad ventil genom det hålet. Jag hittade tyvärr inte en ventil som passade med rätt lång för tillfället men kommer att söka vidare
Ett mycket roligt och lyckat projekt enligt mig som jag tycker fler borde testa om man har möjlighet.
I övrigt så har bilen då fått 15mm spacers istället, en hjulinställning pga sänkningen och en komplett rekord in/utvändigt av mig. Så avfestat bilen flera gånger, polerat med olika medel och sedan 24h med lackförsegling på bilen så nu är den sommar klar
Nu har bilen fått rulla ett tag på fälgarna, men efter ca 450 mil så började en av dom läcka. plockade av den fälgen för kontroll vart det läckte och märkte upp, så två st skruvar hade "släppt" lite så bort med dom för rengöring och sen dit med nytt gänglås. sen fick fälgarna ligga i ca 1 vecka och verkade som att dom inte läckte mer. Har kört i en vecka med fälgarna på igen och allt har fungerat som det ska