3123
Sök

Volvo 850 T-5R "T-gul" Livstidsprojekt.

En T-5R som fick smaka på mina hårda första år som bilägare och entusiast. Bilen har genomgått många perioder och smakändringar men får nu sedan 2023 lite efterlängtad kärlek med färdigt motorbygge, inredningsbyte och... Visa mer

70 668 Visningar
Uppdaterades senast 18 september
272 Inlägg
16 april
Trådstartare
#141
Slipade rent rosten och la på karosserikitt och ett par lager färg

https://i.imgur.com/E0dKeep.jpeg

https://i.imgur.com/QneFCeD.jpeg

Nytvättade mattor smile

https://i.imgur.com/3qZCfPt.jpeg

Och tog en runda till skroten i det otroligt fina vädret och fick tag på en fräsch A-stolpe, oknäckt takluckelist och helt bakluckehandtag. Inte en enda 850 eller V70 på skroten hade hel inredning bak så min gröna T-5R fick agera donator till resten. Hämtade hem mattor bak och passagerar-kåpa som hör till den gula

https://i.imgur.com/4Ic1VJF.jpeg

Nu är allt på taket monterat big_smile Enda som fattas nu är solskydden som behöver färgas

https://i.imgur.com/qTE2uwB.jpeg

Eftersom underglow är beprovat så flyttade jag knappen till höger om ratten, kan fixa bild på den imorgon men det är en vanlig on/off switch som jag har sänkt in i ett knapplock. Jag skulle vilja ha en originalknapp med en egengjord klisterlapp så det smälter in fint men det får bli ett framtida projekt. smile
Vparts skickade en ersättare till deras bluetooth-enhet som tidigare gav mig error. Den nya betér sig likadant så jag får skicka tillbaka den också.. Men allt är provkopplat och fungerar, så nästa steg var att gömma kablar och montera inredning som bilen inte sett på flera år roll

https://i.imgur.com/8cpRqKz.jpeg

De nya kablarna till slutsteget, draget mycket bättre än vad 19 åriga jag kunde göra smile

https://i.imgur.com/pXG7lUq.jpeg

Fjärrlåsenhet utbytt till en från tradera, fungerar med låsdosan men förardörrens centrallås krånglar och vill inte funka. Eftersom jag tappade originalnyckeln för några år sedan så passade jag då på att ta det mesta från donatorbilen då dörrarna gick så fint i den. Handtag, centrallås, låskistor och dörrlås så något har inte riktigt funkat sedan dess. Om jag låste med nyckeln på förardörren så låstes allt, men låste jag vid passagerardörren så låstes allt förutom förardörren. Får ta en närmare kik på det.

https://i.imgur.com/GxJiJkK.jpeg

Nu börjar det roliga. big_smile

https://i.imgur.com/IMFXzTl.jpeg

https://i.imgur.com/2F49rpq.jpeg

https://i.imgur.com/UWXLEOg.jpeg

https://i.imgur.com/pawIJEM.jpeg

https://i.imgur.com/QUp6ORR.jpeg

Originalratt och armstöd blir som vanligt smutsiga och mockan nedtryckt. Eftersom ratten varit urmonterad i några år så har den blivit lite möglig och ett litet bad var befogat

https://i.imgur.com/d0iSEze.jpeg

https://i.imgur.com/zr5jZHe.jpeg

Nu ligger det på tork och jag får köpa en mockaborste så det blir lite finare

https://i.imgur.com/hTA4waJ.jpeg


272 Inlägg
17 april
Trådstartare
#142
Fortsättning på inredningsmontering smile

Tog fram V70R stolarna, det första jag gjorde var att försöka retro-passa sätesstyrningskonsollen. De ser väldigt lika ut men tyvärr hade ju Volvo rundat till all ny design och det flyger inte i min 850. Däremot så verkade själva styrdonet vara likadant och lite tur får man väl ha big_smile

https://i.imgur.com/2r0KWqe.jpeg

https://i.imgur.com/GjDjDwS.jpeg

Först bytte jag styrdon men märkte att plasten från V70 är lite ljusare, så jag provade öppna och bytte enbart knapparna. Tyvärr tog jag ingen bra bild för hur det blev men det får man se i bilder längre ner

https://i.imgur.com/YlaZ7aV.jpeg

Självklart byttes bälteslås till 850, även skena med bälteshållare byttes till 850

https://i.imgur.com/P0d7gbX.jpeg

https://i.imgur.com/hXps74e.jpeg

Sen till passagerarstolen, tyvärr så var det inte standard med stolpositionsminne på V70R, så det saknades en dator under stolen och istället så hade styrdonet från V70R tre annorlunda kablar som kopplades under stolen istället för en som kopplades till datorn. Så jag fick använda styrdonet utan minne, och kapa ur för de nya kablarna i plasthöljet från 850

https://i.imgur.com/0HEyWFU.jpeg

https://i.imgur.com/ncmssA3.jpeg

https://i.imgur.com/APzSm3V.jpeg

Bytte ena skenan med bälteshållaren och bälteslåset så var det bara att hinka i stolarna. big_smile
Oerhört skönt med svart inredning igen, och jag är ju väldigt nöjd med hur man sitter i V70R stolar jämfört med T-5R stolarna. smile

https://i.imgur.com/cYDXjQ1.jpeg

https://i.imgur.com/sq1CO8k.jpeg

Sen monterades T-5R ratten och armstödet, passade på att dra åt handbromsen med bulten vid handtaget så är förhoppningsvis ännu en tvåa släckt. Sen åkte mattan i och kåpan under ratten är nu hemma igen för första gången på många år. Man börjar känna att inredningen blir komplett, men det är mycket jobb innan den är perfekt.

https://i.imgur.com/bjs6bDm.jpeg

https://i.imgur.com/k3nvfbN.jpeg

https://i.imgur.com/rdQoQNF.jpeg

Tog kort på nya kablarna vid kabelskon. 3 gamla kablar är borta, 2 nya är monterade mer diskret och istället för att gå över värmeskölden och till passagerarsidan så går de nu in vid förarsidan.

https://i.imgur.com/3IGNVdB.jpeg

En av kablarna går till både underglow och framtida bluetooth-enhet.

https://i.imgur.com/nDDTgs0.jpeg

Notering här är att jag först vill ha ett balanserat ljud innan jag gömmer slutsteget, sen måste jag leta inredning till under luckan, så vill jag också skaffa en ny mindre brandsläckare som monteras under framstolen istället för bagaget.

https://i.imgur.com/ngO9Oul.jpeg

Sen letade jag rätt på originalclips till dörrinläggen för att använda lite lim så de inte lossnar från inlägget respektive dörrsidan. Höger bakdörr och höger framdörr officiellt färdiga! big_smile

https://i.imgur.com/OM3g6Cz.jpeg

https://i.imgur.com/d3U8YYc.jpeg

Vänster framdörr är däremot lite klurigare, jag måste först lösa problemet med centrallåset, sen vill jag hitta en hel plastkåpa till dörrhandtaget och så ser man att rutan inte går hela vägen ner utan tar emot något eller har ett trasigt clips. Så den dörrsidan måste av, och vänster bakdörr får vänta med dörrinlägg om man måste ta av den för att jämföra centrallåsenhet.

https://i.imgur.com/YfAwrQ0.jpeg

Men äntligen börjar jag närma mig känslan av en hel och färdig inredning, och en bra bit närmare komplett bil enligt min vision. smile
Gjorde en rolig grej med att läsa ut äkta mil på bilen, och om jag ska vara ärlig så har den gått mindre än vad jag har trott.
Det äkta milantalet på denna kaross är; 310394 km smile


Platschef på Hedin WheelTech i Bålsta
1 441 Inlägg
18 april
#143
kul och snyggt att du bygger om så det blir originallikt men med moderna innehåll bakom knapparna. Gul bil med svart inredning är riktigt snyggt

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen Citroën eC4 Citroën eC4

272 Inlägg
18 april
Trådstartare
#144
KSI-Garage skrev:
kul och snyggt att du bygger om så det blir originallikt men med moderna innehåll bakom knapparna. Gul bil med svart inredning är riktigt snyggt

Med åldern på bilen så börjar man inse att Volvo gjorde något sjukt rätt under denna tid. big_smile Bilen levererades med enbart svart inredning vilket sätter standarden. Det roligaste är att fixa alla fel som uppstått efter åren, på rätt sätt. smile


272 Inlägg
18 april
Trådstartare
#145
Började riva förardörren för att jaga lite fel; så som dåligt dörrstopp, ruta går inte hela vägen ner, centrallås krånglar, och dörrlampa saknades.

Dörrstoppet har aldrig funkat sedan jag tog över bilen, har alltid gett ett litet klonk när man öppnar helt och jag har alltid behövt hålla i dörren när jag går ut på t.ex parkeringar för att slippa slå i andra bilar.
När jag skruvade loss dörrstoppet från karossfästningen så märkte jag att hela skiten sitter löst. Jag kunde ta ur stoppet utan att skruva loss från dörren. Suck

https://i.imgur.com/3fVrMcZ.jpeg

https://i.imgur.com/exeLZaN.jpeg

https://i.imgur.com/vOTisZZ.jpeg

Inspekterade vad som tog i rutan och såg en skena som bara låg där helt löst, den var bara att fiska upp och plocka ur..

https://i.imgur.com/8NjdDQA.jpeg

Åkte till reservbilen och först kände på dörrstoppet, det var helt glapp och slut.. Likaså på min gröna T-5R. Likaså saknade båda två den skenan jag plockade upp ur den gula. Släppte det och plockade ur dörrmekaniken och dörrlampan.

Vänster är den som inte fungerade, höger är den från reservbilen. Avsevärt olika.

https://i.imgur.com/FnSMWVm.jpeg

Provmonterade och kopplade på batteriet, fungerar att låsa med både nyckel och fjärrdosa. Framgång! smile

https://i.imgur.com/avtzvdb.jpeg

Då det inte är läge att byta dörr, så hamrade jag rätt metallen och tänkte ut en lösning. Jag kan inte svetsa så det fick bli 4 stora brickor istället.

https://i.imgur.com/lcJVeF2.jpeg

https://i.imgur.com/Jt1jJLR.jpeg

https://i.imgur.com/HCweZHo.jpeg

Och gissa vad, dörrstoppet fungerar som det ska lol Så allt monterades tillbaka med nya dörrmekaniken

https://i.imgur.com/MruU8AP.jpeg

Handtagskåporna sitter fastskruvade underifrån, vilket är varför jag tror många är så trasiga. Det ser ut som att den ska kunna monteras ur före man tar ur dörrsidan.

https://i.imgur.com/Ta8IfMn.jpeg

https://i.imgur.com/oYpDjJl.jpeg

https://i.imgur.com/y7ySstE.jpeg

Nya clips till dörrinlägget och förardörren är nu färdig. big_smile Nu när skenan är borta så går rutan ner hela vägen

https://i.imgur.com/7D3702M.jpeg

Vänster bakdörr även den färdig

https://i.imgur.com/eCBp8Df.jpeg

Nu är det enbart instrumenthuset och bakluckeklädsel kvar att göra, men innan jag börjar med instrumenthuset så ska jag sitta och snurra på en mätare så den stämmer in på OBD1 miltalet.

https://i.imgur.com/OFxvHgJ.jpeg

Sen the final touch på motorutrymmet (tror jag)

https://i.imgur.com/3jgBGWs.jpeg

https://i.imgur.com/AF60H6D.jpeg

Nu är det inte så mycket att göra förutom att renovera fälgar, leta fram en klädsel till bakluckan och köpa ett nytt kugghjul till mätarehuset för 350kr neutral


272 Inlägg
21 april
Trådstartare
#146
Letade rätt på den sista pusselbiten för inredning, bakluckeklädseln. Denna har likt andra paneler inte varit monterad på flera år, mest för att den skapade oljud och satt allmänt dåligt. Mycket limning har provats men det var inget som höll. Denna gång såg jag till att ha hela clips redo smile

https://i.imgur.com/SCnqvtE.jpeg

https://i.imgur.com/WV5DXgb.jpeg

Sprickfri kåpa från skroten

https://i.imgur.com/216vnzW.jpeg

https://i.imgur.com/Z4uu6xC.jpeg

När jag hittade bakluckeklädseln så hittade jag även mattan över reservhjulet, och den röda triangeln byttes ut mot en blå varningstriangel som följer det lilla temat jag har smile

https://i.imgur.com/4tOFwpr.jpeg

Skyltbelysning byttes ut mot nya. De gamla led-lamporna var benägna till att glappa och förhoppningsvis så är de nya lite stabilare.

https://i.imgur.com/MOLlYcj.jpeg

https://i.imgur.com/2DDRZ6G.jpeg

Sen tog jag en provtur för att se till att allt är som det ska. För att vara steg 0 med enbart en 16T och 3" downpipe som uppgradering på en 2.0L styrbox så går bilen något otroligt bra. Det får min silvriga T5a att verkar sjukt slö lol

https://i.imgur.com/13uV6iQ.jpeg

Men efter provturen med lite pressning kan jag konstatera att; Något i förardörren skallrar konstant, och takbelysningen funkar inte såvida inte de individuella knapparna är nedtryckta. Underglow funkar som det ska med knappen, och verkar minnas vilken färg jag hade innan jag stänger av den.

Något pågår med temperaturen av motorn. Tempmätaren går först över hälften, speciellt om jag pressar eller står still. Men när jag kör i normal hastighet sjunker den något. Fläkten går inte igång av sig själv. Efter lite googlande så misstänker jag temperatursensorn, och möjligtvis så borde en original monteras.


8 250 Inlägg
21 april
#147
Rör sig temperaturen mycket över (nära röda fältet) eller är det bara så den rör sig lite upp/ner istället för att stå exakt klockan 3?


272 Inlägg
21 april
Trådstartare
#148
Marlboroman skrev:
Rör sig temperaturen mycket över (nära röda fältet) eller är det bara så den rör sig lite upp/ner istället för att stå exakt klockan 3?

Den lägger sig på ungefär 14:30 istället för 15:00.

Nu provade jag byta tillbaka till den gamla sensorn, och nu ligger den snarare på 15:30. Stänger jag av bilen och låter den stå i några minuter för att sen starta så ligger den prick på 15:00 ända tills jag kommer ut på vägen, då sjunker den till 15:30 igen. Den började krypa upp till 14:30 när jag körde, provade gasa på och då skönk den till 14:30 igen.

Ingen fläkt ännu
Senast redigerat av Reso (21 april )


8 250 Inlägg
21 april
#149
Hur mår termostaten? Om nålen på mätaren rör sig någon millimeter upp från normalläge så skulle jag inte oroa mig för att fläkten inte startar.


272 Inlägg
21 april
Trådstartare
#150
Marlboroman skrev:
Hur mår termostaten? Om nålen på mätaren rör sig någon millimeter upp från normalläge så skulle jag inte oroa mig för att fläkten inte startar.

Både tempgivare och termostat är ju nya, från KL racing eller vparts


Självlärd Allt-i-allo
65 Inlägg
21 april
#151
Reso skrev:
Marlboroman skrev:
Rör sig temperaturen mycket över (nära röda fältet) eller är det bara så den rör sig lite upp/ner istället för att stå exakt klockan 3?

Den lägger sig på ungefär 14:30 istället för 15:00.

Nu provade jag byta tillbaka till den gamla sensorn, och nu ligger den snarare på 15:30. Stänger jag av bilen och låter den stå i några minuter för att sen starta så ligger den prick på 15:00 ända tills jag kommer ut på vägen, då sjunker den till 15:30 igen. Den började krypa upp till 14:30 när jag körde, provade gasa på och då skönk den till 14:30 igen.

Ingen fläkt ännu

Min bil är ju förvisso en Glt men den har gjort precis som din bil så länge jag ägt den. (har för närvarande trasig fläkt)
Ingen av dina andra som har haft samma beteende?

Volvo For Life

272 Inlägg
21 april
Trådstartare
#152
-Felix- skrev:
Min bil är ju förvisso en Glt men den har gjort precis som din bil så länge jag ägt den. (har för närvarande trasig fläkt)
Ingen av dina andra som har haft samma beteende?

Nej, under 12 år av diverse 850s så har alla lagt sig prick på 15:00 och hållt sig där vare sig jag fis-kör eller gör så att motorn arbetar hårt. Däremot har jag varit med om att motorn kokat vid tomgång en varm sommardag när fläkten slutade fungera. Hällde i nytt vatten och kunde köra bilen hem, sålänge jag körde och gav kylaren frisk luft med hastigheten.

Jag är nog extra nojig pga det. Min fläkt verkar funka men den går inte igång även om tempmätaren kryper uppåt. Jag är rädd för att något i temperaturvägen ska fela och resultera i en kokandes motor igen, vare sig det är termostat, tempgivare, stopp i bottenblocket (???), luftfickor (?), fläktrelä eller trasig fläkt. Jag bara känner på mig att något inte är som det ska för varför skulle den annars beté sig som ingen 850 jag tidigare haft neutral

Också väldigt märkligt då vattenpump (SKF), termostat och tempgivare är helt nya.
Senast redigerat av Reso (21 april )


Självlärd Allt-i-allo
65 Inlägg
22 april
#153
Reso skrev:
-Felix- skrev:
Min bil är ju förvisso en Glt men den har gjort precis som din bil så länge jag ägt den. (har för närvarande trasig fläkt)
Ingen av dina andra som har haft samma beteende?

Nej, under 12 år av diverse 850s så har alla lagt sig prick på 15:00 och hållt sig där vare sig jag fis-kör eller gör så att motorn arbetar hårt. Däremot har jag varit med om att motorn kokat vid tomgång en varm sommardag när fläkten slutade fungera. Hällde i nytt vatten och kunde köra bilen hem, sålänge jag körde och gav kylaren frisk luft med hastigheten.

Jag är nog extra nojig pga det. Min fläkt verkar funka men den går inte igång även om tempmätaren kryper uppåt. Jag är rädd för att något i temperaturvägen ska fela och resultera i en kokandes motor igen, vare sig det är termostat, tempgivare, stopp i bottenblocket (???), luftfickor (?), fläktrelä eller trasig fläkt. Jag bara känner på mig att något inte är som det ska för varför skulle den annars beté sig som ingen 850 jag tidigare haft neutral

Också väldigt märkligt då vattenpump (SKF), termostat och tempgivare är helt nya.

Jag blev nojig efter fläkten la av och trodde det hade nåt samband men den är bara slut typ.
har bytt givare osv på min med.
Jäkla mysko vilket som då tempmätaren har vart likadan oavsett att fläkten numera inte funkar.
börjar ju dock bli varmare nu så får bli att köpa en ny

Volvo For Life

272 Inlägg
26 april
Trådstartare
#154
Dagen inför besiktning förbereddes det sista. Medans jag fixade och barnen lekte runt i bilen så måste de ha kommit åt låspinnen fram som låste alla dörrar. När jag var färdig bak smällde jag igen dörren och gick runt för att öppna andra bakdörren. Måste ha blivit likblek när jag insåg att den var låst, och nycklarna satt i tändningen.. Som tur är så har jag behövt bryta mig in i denna bil 2 gånger tidigare så det var ju nästan rutin att få upp den igen lol (hmm)

https://i.imgur.com/rVozwFG.jpeg

Bilen blev besiktad, besiktningsmannen nämnde att den vart väldigt pigg så det tar jag som ett gott tecken med tanke på att uppgraderingarna på motorn enbart är flödesmässiga. Den gick dessutom igenom med i princip blanka papper vilket kändes skönt.

https://i.imgur.com/vpTfj6p.jpeg

https://i.imgur.com/6tRVssr.jpeg

Jag provkör lite och känner av hur kylningen betér sig. Hittills verkar katten gurgla och ge någon smäll vid höga varv när den är rejält varmkörd. Kan dra en hel del bensin som kall, och är kall rätt länge innan den blir varm jämfört med den silvriga T5an.

Takluckan måste ställas in rätt, något gnisslar i förardörren och jag lär lägga BBS fälgarna lite på is för tillfället. Baken är på tok för stum för nuvarande fälgar. Tanklocket är rött, motorhuv är svart med originalgrill.

Jag funderar starkt på att sätta på Pegasus fälgarna, sen så väntar ju en ny XC-grill med fräsch ribba på att jag kan få hem en gul huv, och då kommer det gula tanklocket. smile Inte förräns då kommer jag ställa in camber, framskärmar och montera om de bakre stänklapparna. Då får jag chans att snabbt byta ut de svinhårda bakfjädrarna till lite mjukare jspec-fjädrar som jag har liggandes. När allt det är klart så kommer den poleras big_smile


272 Inlägg
5 maj
Trådstartare
#157
Jag är kluven på om jag ska göra ett megalångt inlägg, eller dela det i två. Men hela veckan har varit väldigt hektisk, sena kvällar och mycket som snurrar i skallen men nu känns det som att ett kapitel är slut. Som förord så måste jag säga att känslan är overklig, det är som att min dröm och vision har gått i uppfyllelse. Efter 11 år med bilen så känner jag äntligen att den har nått sin 'final true form'.

Det kommer nu en megauppdatering på veckan som har varit, och som avslutades med ett riktigt pang. Så det enda rätta är att göra uppdateringen i staplar för att själv kunna avskilja vad som hände.

-

Del 1
Gul huv

Var och hämtade motorhuven från min brors jobb på söndagen

https://i.imgur.com/QKTPwsj.jpeg

Den absolut sista bilden med svart huv

https://i.imgur.com/h7E7nfa.jpeg

Den första bilden med gul huv

https://i.imgur.com/Sss59lR.jpeg

https://i.imgur.com/sVdEGYI.jpeg

-

Del 2
Vad som ska fixas

Då tar jag ett varv och ser över allt som ska fixas. Först upp är lyktlisterna som jag har spacklat igen torkarhålen för många år sedan

https://i.imgur.com/UCvf41T.jpeg

https://i.imgur.com/qLNzrsV.jpeg

Svarta bromsar ska målas om

https://i.imgur.com/wkQplIv.jpeg

Stänklappar bak släppte vid förflyttning av bilen ett par vintrar sedan

https://i.imgur.com/kMLmioo.jpeg

https://i.imgur.com/stHWlbN.jpeg

Tanklock ska bytas tillbaka

https://i.imgur.com/2mmvswA.jpeg

Märkte den väldigt sjuka grejen att låskolven på passagerarsidan saknade brickor och kunde låsas upp av en skruvmejsel

https://i.imgur.com/FizSJ6S.jpeg

Framskärmar behöver passas in igen

https://i.imgur.com/Gplf9oA.jpeg

Bakfjädrar behöver bytas till mjukare

https://i.imgur.com/l2qsRCf.jpeg

Grill ska bytas

https://i.imgur.com/3adMitq.jpeg

Blinkers ska bytas

https://i.imgur.com/oZg9HlT.jpeg

Snabbfästen ska bort

https://i.imgur.com/DI8hdAB.jpeg

Framstöten ser enormt tråkig ut. Lock till dragöglan saknas

https://i.imgur.com/janIZKS.jpeg

-

Del 3
Fixning

Jag börjar med att byta ut de stenhårda BC fjädrarna till mjukare Jspec fjädrar

https://i.imgur.com/U2Gmwfy.jpeg

https://i.imgur.com/NKWxwfX.jpeg

Sen målades alla bromsok

https://i.imgur.com/V8dzgTY.jpeg

https://i.imgur.com/fvgO8tA.jpeg

Dörrhandtagen byttes ut till V70 handtag

https://i.imgur.com/V4zJRdt.jpeg

https://i.imgur.com/rpSTpc7.jpeg

Original tanklock tillbaka på plats, rejält rengjort på insidan

https://i.imgur.com/GpocOJL.jpeg

https://i.imgur.com/V9VdGzS.jpeg

Sen åkte fronten av och jag tyckte att det var lika bra att ta av skärmarna också

https://i.imgur.com/vGmBHV2.jpeg

Hålen fick en plastbit ditlimmade och överspacklade

https://i.imgur.com/Z8LhDD2.jpeg

Framskärmarna fick skärmkanterna lackade

https://i.imgur.com/yOyJgrk.jpeg

Pegasus åkte på

https://i.imgur.com/DWsuJxy.jpeg

Polering börjades på taket, och direkt så kommer nyansen fram och matchar huven smile

https://i.imgur.com/G5Nf5NW.jpeg

https://i.imgur.com/4YXuCML.jpeg

Det är en lurig färg att polera, rätt på så ser den matt ut, men den är rätt blank från sidan

https://i.imgur.com/Ya4tM4X.jpeg

https://i.imgur.com/STnmUVX.jpeg

Huven fick hela fästen till spolarslangarna

https://i.imgur.com/3NqZPTs.jpeg

Allt som behövs har inhandlats

https://i.imgur.com/5kFKQNv.jpeg

Fronten snabbfixad, att göra iordning den blir i framtiden när hela klojpaketet eller bilen lackas

https://i.imgur.com/7U0pr3W.jpeg

https://i.imgur.com/qvNIPjv.jpeg

Sen bytte jag från grenrör -921 till Japangrenröret -688

https://i.imgur.com/Ct0HBRU.jpeg

https://i.imgur.com/671Lbym.jpeg

https://i.imgur.com/SIGR5Xv.jpeg

https://i.imgur.com/8dMEGcl.jpeg

Bytte till Volvos termostat och tillbaka till den nya givaren

https://i.imgur.com/M3FjHvB.jpeg

Fronten ihopmonterad, och dags att rikta in framskärmarna så gott jag kan

https://i.imgur.com/QnQE7Ia.jpeg

Snabbfix, men oj vilket bättre helhetsintryck

https://i.imgur.com/q9UqQLl.jpeg

https://i.imgur.com/EbwMx5T.jpeg

https://i.imgur.com/a9bBvdy.jpeg

Huven fick ett målat huvlås med nya bult, samt en skrotvända resulterade i nästan alla hela clips till gummilisten

https://i.imgur.com/vxpTqxt.jpeg

https://i.imgur.com/Bj7BTv1.jpeg

https://i.imgur.com/pwMcfN2.jpeg

Hela fronten monterad

https://i.imgur.com/CMJlQjv.jpeg

Bytte bränslefilter, inspekterade då den konstiga påsen som alltid suttit där

https://i.imgur.com/bHbEgHH.jpeg

https://i.imgur.com/K6MrCfV.jpeg

https://i.imgur.com/3rRi4Eu.jpeg

Översatte texten, verkligen inte vad man vill läsa efter att ha snurrat flera gånger och undrat vad det är lol

https://i.imgur.com/EGTL8eO.jpeg

Nytt bränslefilter på, bilen startade så inga konstigheter där

https://i.imgur.com/dyQx2uv.jpeg

Ihopmonterad och steg 1 polerad, börjar verkligen likna något nu..

https://i.imgur.com/vtluHk7.jpeg

-

Del 4
Provkörning

Bilen drog extremt mycket och jag började felsöka. Felkoder 4-1-4, 2-3-3, 5-2-1, 2-1-2 och 1-2-1. Åkte då till biltema för att köpa ny LMM och vakuumslangar med rätt klämmor

https://i.imgur.com/9MC59zr.jpeg

Började med att dra åt allt och byta alla vakuumslangar

https://i.imgur.com/N0OmvEy.jpeg

https://i.imgur.com/DG0WFiW.jpeg

Fick sen tillbaka 5-2-1, 2-1-2 och 2-3-3

Gjorde ett försök med en lambdasond liggandes från den röda kombin som 2.3L motorn kom ifrån

https://i.imgur.com/8KDF1XB.jpeg

den som satt i - den gamla jag haft - den nya jag plockade ut nu

https://i.imgur.com/JCikozl.jpeg

Sonden gjorde susen, bilen gick perfekt med rätt bränsleförbrukning och absolut inget konstigt som jag la märke till. Felkoderna försvann och jag kunde ta ut bilen till Nysäters veteranmarknad. Allt gick jättebra

https://i.imgur.com/SsKNm8n.jpeg

Del 5
Färdigställning

Hämtade ut paket från tradera, täcklock för dragöglan big_smile

https://i.imgur.com/CGHlJA4.jpeg

Redo för resten av poleringen

https://i.imgur.com/tgbO9RZ.jpeg

https://i.imgur.com/YPfqIaK.jpeg

Färdig med polering, total rengöring av fälgar och rutor. Färdigställdes med ceramiskt skydd på alla ytor. Enorm känsla klockan 2 på natten innan bilutställning..

https://i.imgur.com/P8Y2l0V.jpeg


272 Inlägg
5 maj
Trådstartare
#158
Del 6
Motordag i Edsvalla

Enormt roligt, med en grymt stolt känsla hela dagen över hur fin bilen blev. Otroligt mycket uppmärksamhet med några personer som ville prata om sina erfarenheter med T-gula. Ser väldigt mycket fram emot fler träffar och även att ta nya bilder med en bil som bara känns helt rätt. smile

https://i.imgur.com/yDoUvkG.jpeg

https://i.imgur.com/eqCzUVs.jpeg

https://i.imgur.com/pS9nqae.jpeg

https://i.imgur.com/WWIO2uQ.jpeg

https://i.imgur.com/DnNWLuj.jpeg

https://i.imgur.com/woYVtQo.jpeg

https://i.imgur.com/v5GLbwQ.jpeg

https://i.imgur.com/SQjvyOi.jpeg

https://i.imgur.com/BHSNqhg.jpeg

https://i.imgur.com/nVjGnqs.jpeg

https://i.imgur.com/CMOy3vq.jpeg

https://i.imgur.com/3PW2lcf.jpeg

https://i.imgur.com/6rLXMmd.jpeg

Sen åkta jag och brorsonen till karlstad för att fotografera vid parkeringshuset. Nu vill man bara hitta fler platser att fota på. big_smile

https://i.imgur.com/HMantak.jpeg

https://i.imgur.com/kbG28tN.jpeg

https://i.imgur.com/0i5U1k7.jpeg


9 117 Inlägg
5 maj
#159
” och som avslutades med ett riktigt pang.”
Säg inte att det hänt något allvarligt! 😱
Bilen blev ju riktigt fin till slut!


272 Inlägg
5 maj
Trådstartare
#160
Putteliten skrev:
” och som avslutades med ett riktigt pang.”
Säg inte att det hänt något allvarligt! 😱
Bilen blev ju riktigt fin till slut!

Pang-glans i lacken. wink

Kanske lite fel ordval.. lol



Sök