Jag är kluven på om jag ska göra ett megalångt inlägg, eller dela det i två. Men hela veckan har varit väldigt hektisk, sena kvällar och mycket som snurrar i skallen men nu känns det som att ett kapitel är slut. Som förord så måste jag säga att känslan är overklig, det är som att min dröm och vision har gått i uppfyllelse. Efter 11 år med bilen så känner jag äntligen att den har nått sin 'final true form'.
Det kommer nu en megauppdatering på veckan som har varit, och som avslutades med ett riktigt pang. Så det enda rätta är att göra uppdateringen i staplar för att själv kunna avskilja vad som hände.
-
Del 1Gul huv
Var och hämtade motorhuven från min brors jobb på söndagen
Den absolut sista bilden med svart huv
Den första bilden med gul huv
-
Del 2Vad som ska fixas
Då tar jag ett varv och ser över allt som ska fixas. Först upp är lyktlisterna som jag har spacklat igen torkarhålen för många år sedan
Svarta bromsar ska målas om
Stänklappar bak släppte vid förflyttning av bilen ett par vintrar sedan
Tanklock ska bytas tillbaka
Märkte den väldigt sjuka grejen att låskolven på passagerarsidan saknade brickor och kunde låsas upp av en skruvmejsel
Framskärmar behöver passas in igen
Bakfjädrar behöver bytas till mjukare
Grill ska bytas
Blinkers ska bytas
Snabbfästen ska bort
Framstöten ser enormt tråkig ut. Lock till dragöglan saknas
-
Del 3Fixning
Jag börjar med att byta ut de stenhårda BC fjädrarna till mjukare Jspec fjädrar
Sen målades alla bromsok
Dörrhandtagen byttes ut till V70 handtag
Original tanklock tillbaka på plats, rejält rengjort på insidan
Sen åkte fronten av och jag tyckte att det var lika bra att ta av skärmarna också
Hålen fick en plastbit ditlimmade och överspacklade
Framskärmarna fick skärmkanterna lackade
Pegasus åkte på
Polering börjades på taket, och direkt så kommer nyansen fram och matchar huven
Det är en lurig färg att polera, rätt på så ser den matt ut, men den är rätt blank från sidan
Huven fick hela fästen till spolarslangarna
Allt som behövs har inhandlats
Fronten snabbfixad, att göra iordning den blir i framtiden när hela klojpaketet eller bilen lackas
Sen bytte jag från grenrör -921 till Japangrenröret -688
Bytte till Volvos termostat och tillbaka till den nya givaren
Fronten ihopmonterad, och dags att rikta in framskärmarna så gott jag kan
Snabbfix, men oj vilket bättre helhetsintryck
Huven fick ett målat huvlås med nya bult, samt en skrotvända resulterade i nästan alla hela clips till gummilisten
Hela fronten monterad
Bytte bränslefilter, inspekterade då den konstiga påsen som alltid suttit där
Översatte texten, verkligen inte vad man vill läsa efter att ha snurrat flera gånger och undrat vad det är
Nytt bränslefilter på, bilen startade så inga konstigheter där
Ihopmonterad och steg 1 polerad, börjar verkligen likna något nu..
-
Del 4Provkörning
Bilen drog extremt mycket och jag började felsöka. Felkoder 4-1-4,
2-3-3, 5-2-1,
2-1-2 och 1-2-1. Åkte då till biltema för att köpa ny LMM och vakuumslangar med rätt klämmor
Började med att dra åt allt och byta alla vakuumslangar
Fick sen tillbaka 5-2-1,
2-1-2 och 2-3-3
Gjorde ett försök med en lambdasond liggandes från den röda kombin som 2.3L motorn kom ifrån
den som satt i - den gamla jag haft - den nya jag plockade ut nu
Sonden gjorde susen, bilen gick perfekt med rätt bränsleförbrukning och absolut inget konstigt som jag la märke till. Felkoderna försvann och jag kunde ta ut bilen till Nysäters veteranmarknad. Allt gick jättebra
Del 5Färdigställning
Hämtade ut paket från tradera, täcklock för dragöglan
Redo för resten av poleringen
Färdig med polering, total rengöring av fälgar och rutor. Färdigställdes med ceramiskt skydd på alla ytor. Enorm känsla klockan 2 på natten innan bilutställning..