3646
Sök

Batteri, generator, hjälp till seriöst ljudbygge.

18 Inlägg
8 februari 2017
Trådstartare
Hej! Håller på att bygge en seriös Ljudbil och kommit till den biten jag känner mig lite osäker och googlat runt en hel del och märker att många har olika åsikter om laddning/batterier.

Har en 850 som det ska bli Ljudbil/utställningsbil.

Min utrystning är följande.

Stereo. Sony stereo dubbla långivare (minns ej namnet)

Framsystem.
8st. Ground zero GZTC165T (150w)
+ delningsfilter och 8st diskanter

I bakdörrarna.
4st Ground zero GZTC165T (150w)
+ delningsfilter

Baslåda.
Dubbla 15 tums SPL Dynamics XTR-380D2S (1000wrms / 2000wmax)
Låda på ca 200L byggd av evil audio

Slutsteg.
Till framsystemet.
Mds Torque T5 4 kanaler, driver 2st delningsfilter per kanal. (Osäker på vad den ger ut, ganska gammalt steg så hittar inte det)

Digital design m2c mono steg
2400wrms / 3500w Max

En sålänge är inte bakhögtalrna inkopplade så vi skippar det för tillfället tills allt det andra är klart!

Kablar m.m.

+++++
70mm + kabel från batteriet till strömblock.
Från strömblocket en 70mm till monoblocket och en 25mm till mds steget.
Och även 1st 10mm kabel till en gas kondensator 0,5 farad

-----
Båda stegen samt kondensatorn är jordade i bältet bak. Frågan är om den är tillräcklig?

Behöver tips på följande.
Extra batterier? Vilka? Hur många?
Flera/starkare kondensatorer?
Byta generatorn? Ganska säker på att det är original (Volvo 850 GLT 1992), nån som vet hur mycket den laddar?
Skiljerelä?
Bättre jord?
Tips på batteriladdare?

Vill såklart ha kvalité men kommer gärna undan lite billigare om det går!

Målet med bilen är att kunna dra på som fan när man är ute och åker. Men vill även kunna ställa den avstängt och spela på bl.a träffas osv. Räcker gott o väl om den kan spela i 20-30min.
Vill ej komma under 12 när basarna slår som mest.

Mvh David

1 494 Inlägg
9 februari 2017
Skulle säga 3-4 runt 80ah agm batterier lämpade för saken av samma modell och ålder så skippar du skiljerelät. Du kan ju kika på begagnade banker men akta dig så att du inte köper nån slutkörd skit. Vilospänningen bör ligga på 12,8-12,9v. Fullriver, hollywood, kinetik, xs power, stinger, optima är ju några bra märken men kostar ju en slant, biltemas gula agm har fått bra kritik också för det priset. Kommer köra 4st xs 12-80 själv i år smile (glöm inte att det ska vara 2 säkringar på kabeln som går från främre batteriet till dom bakre!)

Intressant test av några batterier. https://www.youtube.com/watch?v=cx7fv4k-yKw

Skulle skippa kondensatorer och lägga dom pengarna på batterier och kablar istället

Hur många A laddar den du har? Kanske räcker om du inte ska dema långa stunder. Skulle börjat med Big 3 (eller egentligen big 4) och se till så att allt är bra kopplat för att få så bra ledningsförmåga som möjligt så att du maximerar laddet från den du har.

Bäst är ju om man drar en extra jordkabel bak så att du kopplar ihop banken med en grov kopparkabel där också.

Ctek gillar jag, svenskt märke och bra grejer. Vilken beror på hur stor bank du har.

I min bil körde jag också 4st kitsystem förra säsongen men istället för dom passiva filtren (tar massa plats med 8st) så köpte jag en dsp så att jag kunde dela aktivt och ett till steg till diskanterna. Kostar en slant men det var det värt.

18 Inlägg
19 februari 2017
Trådstartare
Fjong skrev:
Skulle säga 3-4 runt 80ah agm batterier lämpade för saken av samma modell och ålder så skippar du skiljerelät. Du kan ju kika på begagnade banker men akta dig så att du inte köper nån slutkörd skit. Vilospänningen bör ligga på 12,8-12,9v. Fullriver, hollywood, kinetik, xs power, stinger, optima är ju några bra märken men kostar ju en slant, biltemas gula agm har fått bra kritik också för det priset. Kommer köra 4st xs 12-80 själv i år smile (glöm inte att det ska vara 2 säkringar på kabeln som går från främre batteriet till dom bakre!)

Intressant test av några batterier. https://www.youtube.com/watch?v=cx7fv4k-yKw

Skulle skippa kondensatorer och lägga dom pengarna på batterier och kablar istället

Hur många A laddar den du har? Kanske räcker om du inte ska dema långa stunder. Skulle börjat med Big 3 (eller egentligen big 4) och se till så att allt är bra kopplat för att få så bra ledningsförmåga som möjligt så att du maximerar laddet från den du har.

Bäst är ju om man drar en extra jordkabel bak så att du kopplar ihop banken med en grov kopparkabel där också.

Ctek gillar jag, svenskt märke och bra grejer. Vilken beror på hur stor bank du har.

I min bil körde jag också 4st kitsystem förra säsongen men istället för dom passiva filtren (tar massa plats med 8st) så köpte jag en dsp så att jag kunde dela aktivt och ett till steg till diskanterna. Kostar en slant men det var det värt.

Om jag kör med 3st agm batterier till stegen, så tänkte jag köra ett annat som startbatteri. Kommer inte bli så bra utan Skiljerelä va? Startbatteriet är äldre och kommer inte ha samma ah. Vet faktist inget ang generatorn. Är nog helt org på en 850 så nån som kanske vet?

Vart köper man bättre?

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
19 februari 2017
Och jag vill som slutkläm passa på att varna för tinnitus och har du inte fått DET ännu så ska du vara glad..
TRO mig, DET är inget du vill ha..
Men man gör som man vill , tills man ångrar sig..
Det är som att köra vinkelslip utan skyddsglasögon..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

1 494 Inlägg
20 februari 2017
Syftade på att du skulle byta startbatteriet med till ett likadant smile

Borde stå på generatorn vad den ger, men som sagt så kan du ju iaf börja med att göra big 4 och se till så att den laddar bra.

18 Inlägg
20 februari 2017
Trådstartare
bowlinggreppet skrev:
Och jag vill som slutkläm passa på att varna för tinnitus och har du inte fått DET ännu så ska du vara glad..
TRO mig, DET är inget du vill ha..
Men man gör som man vill , tills man ångrar sig..
Det är som att köra vinkelslip utan skyddsglasögon..

Hörselproppar finns! 😉
Farsgubben har tinnitus så blivit ganska ordentligt varnad

18 Inlägg
20 februari 2017
Trådstartare
Fjong skrev:
Syftade på att du skulle byta startbatteriet med till ett likadant smile

Borde stå på generatorn vad den ger, men som sagt så kan du ju iaf börja med att göra big 4 och se till så att den laddar bra.

Har kollat runt lite på batterier.
2st Yellow otima 5.5 27,5kg st. 72ah

Eller 3st biltema agm 72/80ah

Får dessa för ungefär samma peng.
Yellow otima batterierna lite billigare.
Dem är dessutom helt nya.

Har ej råd med 3 sådana.

Vad menar du med big 4? smile

Yes syftar på startbatteriet.

1 494 Inlägg
20 februari 2017
Optima batterierna är bättre var för sig men eftersom att du har råd med ett extra så borde biltema bli lite bättre totalt sätt (mer cca och mer ah). Men dom var inte nya?

Big 4 är uppgradering av bilens original kablage. + kabel från generator till batteri, jord kabel från batteri till chassi, jordkabel från batteri till motor och jordkabel ifrån generatorns chassi till batteriets - (eller där du jordat i motor eller chassi om det är närmre). Dom brukar vara klena original så inte fel att byta.
Senast redigerat av Fjong (20 februari 2017)

18 Inlägg
20 februari 2017
Trådstartare
Fjong skrev:
Optima batterierna är bättre var för sig men eftersom att du har råd med ett extra så borde biltema bli lite bättre totalt sätt (mer cca och mer ah). Men dom var inte nya?

Big 4 är uppgradering av bilens original kablage. + kabel från generator till batteri, jord kabel från batteri till chassi, jordkabel från batteri till motor och jordkabel ifrån generatorns chassi till batteriets - (eller där du jordat i motor eller chassi om det är närmre). Dom brukar vara klena original så inte fel att byta.

Aha det ska jag nog ta o göra!

3st nya biltema agm 80ah batterier 4947kr
2st nya Yellow otima 5.5 75ah batterier 4000kr

Eller 3st Yellow otima 5.5 75ah batterier 5750kr

Svårt val 🤔🤔🤔🤔

1 494 Inlägg
20 februari 2017
Jag skulle kört på 3 optima, tittar du på yt klippet jag länkade så ser du att (vad jag antar är lillebror till dom du tittar på) ligger 0,4v högre än ett biltema 70ah när det lämnat 420A i 30sec. Låter som ett bra pris på dom där optima batterierna med.

Sök