2753
Sök

Volvo 940 Classic 1998 bra köp?

62 Inlägg
12 februari 2017
Trådstartare
#1
Hej på er!

I december 2016 införskaffade jag en Volvo 940 Classic Lättryckare från 1998..
Säljaren ville ha 20 000, men han fick efter lite prutande 17 000 för han.
Iallafall nu på sistone har jag börjat tänka... var det verkligen ett bra köp (?).
17 000 för en rätt gammal Volvo, då dem oftast brukar gå för 5-12 000.
Kanske var det för den bara hade gått 20 300 mil, med bra sommardäck och bytta bromsskivor fram... eller vad vet jag!? Det är därför jag vänder mig till er på Garaget!

Tycker ni att det var ett dåligt eller bra köp? samt har jag också tänkt på ett byte mot en 740, där jag får 3-4 000 i mellan beroende på skicket av säljarens bil.. vad tycker ni? smile


Evildan
12 februari 2017
#2
Ekonomiskt sett ett dåligt köp om syftet var att inte behålla och bruka en längre tid.
Att byta bort den mot en ännu billigare bil och få skitpengar emellan är ett ännu sämre beslut om inte 740 är en lågmilad tokfin originalbil.
Behåll 940 eller annonsera den för 24000kr i kombination med en välskriven seriös annons och se vad som händer.

Evildan
12 februari 2017
#3
Evildan skrev:
Ekonomiskt sett ett dåligt köp om syftet var att inte behålla och bruka en längre tid.
Att byta bort den mot en ännu billigare bil och få skitpengar emellan är ett ännu sämre beslut om inte 740 är en lågmilad tokfin originalbil.
Behåll 940 eller annonsera den för 24000kr i kombination med en välskriven seriös annons och se vad som händer.

Givetvis ska bilen utannonseras, efter jag sett dina bilder och läst texten, i standardutförande osänkt med original avgassystem och dito grill samt gärna med 4 fina Volvo original hjulsidor. Att den även ska ha rätt positionsljus/bakjus är väl en självklarhet då det är en Classic.

Forummoderator
18 127 Inlägg
12 februari 2017
#4
Ja. Håller med Evil där. Förstöra bilen med avgasmuller och ett sportluftfilter som dessutom gör bilen rätt trött och till på råga sänka kälken...

Du har du sänkt värdet på den med 10000:-

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

62 Inlägg
12 februari 2017
Trådstartare
#5
Hybridsmurfen skrev:
Ja. Håller med Evil där. Förstöra bilen med avgasmuller och ett sportluftfilter som dessutom gör bilen rätt trött och till på råga sänka kälken...

Du har du sänkt värdet på den med 10000:-

Hade på tankarna att sätta 2'5 rör bakom bakre dämparn, samt ha vita blinkers, men om det sänker värdet, är det egentligen bäst att sälja han och jag kanske får 18-20 000 för den, sedan köpa nåt annat man kan göra lite roligare grejer med. Tack för tipsen hörni!


Muttley
12 februari 2017
#6
Skogsnissen skrev:
Hybridsmurfen skrev:
Ja. Håller med Evil där. Förstöra bilen med avgasmuller och ett sportluftfilter som dessutom gör bilen rätt trött och till på råga sänka kälken...

Du har du sänkt värdet på den med 10000:-

Hade på tankarna att sätta 2'5 rör bakom bakre dämparn, samt ha vita blinkers, men om det sänker värdet, är det egentligen bäst att sälja han och jag kanske får 18-20 000 för den, sedan köpa nåt annat man kan göra lite roligare grejer med. Tack för tipsen hörni!

Du höjer säkert värdet för någon spoling.   Men de är ju inte värt det. Så behåll bilen original och håll tummarna för att du hitta någon som vill ge mer och ta hand om den.

Forummoderator
18 127 Inlägg
12 februari 2017
#7
Skogsnissen skrev:
Hybridsmurfen skrev:
Ja. Håller med Evil där. Förstöra bilen med avgasmuller och ett sportluftfilter som dessutom gör bilen rätt trött och till på råga sänka kälken...

Du har du sänkt värdet på den med 10000:-

Hade på tankarna att sätta 2'5 rör bakom bakre dämparn, samt ha vita blinkers, men om det sänker värdet, är det egentligen bäst att sälja han och jag kanske får 18-20 000 för den, sedan köpa nåt annat man kan göra lite roligare grejer med. Tack för tipsen hörni!

Snygga till den och dammsug, Sälj. Som Evil sa: Seriös annons, inget dem och inga stavfel i övrigt. Men du verkar vara duktig på det området.

Släng ut den för 22500:- Sen kan du köpa en 740 för en billig penning och tokstyla. Småtjejerna kommer att stå och vråla efter dig  när du lägger ett ställ i rondellerna :-)

Om bilen är kanon kan det komma en gubbe i min & Evils ålder och bara slanta upp. Vi har lite mer cash än "Jocke 19 år"

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

62 Inlägg
12 februari 2017
Trådstartare
#8
Hybridsmurfen skrev:
Skogsnissen skrev:
Hybridsmurfen skrev:
Ja. Håller med Evil där. Förstöra bilen med avgasmuller och ett sportluftfilter som dessutom gör bilen rätt trött och till på råga sänka kälken...

Du har du sänkt värdet på den med 10000:-

Hade på tankarna att sätta 2'5 rör bakom bakre dämparn, samt ha vita blinkers, men om det sänker värdet, är det egentligen bäst att sälja han och jag kanske får 18-20 000 för den, sedan köpa nåt annat man kan göra lite roligare grejer med. Tack för tipsen hörni!

Snygga till den och dammsug, Sälj. Som Evil sa: Seriös annons, inget dem och inga stavfel i övrigt. Men du verkar vara duktig på det området.

Släng ut den för 22500:- Sen kan du köpa en 740 för en billig penning och tokstyla. Småtjejerna kommer att stå och vråla efter dig  när du lägger ett ställ i rondellerna :-)

Om bilen är kanon kan det komma en gubbe i min & Evils ålder och bara slanta upp. Vi har lite mer cash än "Jocke 19 år"

De du säger låter väldigt bra! Blir lite taggad av detta.. kanske får göra så då, tack, tack iallafall för det tipset!


Evildan
12 februari 2017
#9
Hybridsmurfen skrev:
Skogsnissen skrev:
Hybridsmurfen skrev:
Ja. Håller med Evil där. Förstöra bilen med avgasmuller och ett sportluftfilter som dessutom gör bilen rätt trött och till på råga sänka kälken...

Du har du sänkt värdet på den med 10000:-

Hade på tankarna att sätta 2'5 rör bakom bakre dämparn, samt ha vita blinkers, men om det sänker värdet, är det egentligen bäst att sälja han och jag kanske får 18-20 000 för den, sedan köpa nåt annat man kan göra lite roligare grejer med. Tack för tipsen hörni!

Snygga till den och dammsug, Sälj. Som Evil sa: Seriös annons, inget dem och inga stavfel i övrigt. Men du verkar vara duktig på det området.

Släng ut den för 22500:- Sen kan du köpa en 740 för en billig penning och tokstyla. Småtjejerna kommer att stå och vråla efter dig  när du lägger ett ställ i rondellerna :-)

Om bilen är kanon kan det komma en gubbe i min & Evils ålder och bara slanta upp. Vi har lite mer cash än "Jocke 19 år"

Gubbjävlar kör original.
Några av mina snorfina eller rätt okej gamla Volvos. http://www.garaget.org/Evildan/cars

62 Inlägg
12 februari 2017
Trådstartare
#10
Ja dem där exemplen du har var redigt fina "originalare". Det är mest därför jag börjat tänka på att min 940 är lite för mycket original, med bara 3 ägare innan mig, passar inte det en ungdom som mest vill ha en 740, 240 eller 940 med vita blinkers, lite högljud, någorlunda stor bas osv.... cool

Ungefär som din Volvo 740 GLT 16 valve, den skulle nog passat mig bäst!
Senast redigerat av Skogsnissen (12 februari 2017)


4 158 Inlägg
12 februari 2017
#11
Att tänka på är att bilen i fråga är skattebefriad från 1 jan 2018   vilket bör påpekas i annonsen

annars kanske en norbagge vill ha den, en sådan bil är hårdvaluta i det landet

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

Reservdansk
6 271 Inlägg
12 februari 2017
#12
spillolja skrev:
Att tänka på är att bilen i fråga är skattebefriad från 1 jan 2018   vilket bör påpekas i annonsen

annars kanske en norbagge vill ha den, en sådan bil är hårdvaluta i det landet

Räkna en gång till.

Min bil från 1987 blev nyss skattefri. wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Muttley
12 februari 2017
#13
spillolja skrev:
Att tänka på är att bilen i fråga är skattebefriad från 1 jan 2028   vilket bör påpekas i annonsen

annars kanske en norbagge vill ha den, en sådan bil är hårdvaluta i det landet

Hjälpte dig lite.

62 Inlägg
12 februari 2017
Trådstartare
#14
Men annars får det bli att jag behåller den. Gör om en del grejer, men absolut inte "bonnstuka" den totalt lol
Nä, men jag kan nog få ett bra pris för den nu.. men orkar inte krångla med det riktigt just nu.
Brukar ändå tänka när jag kollar på Blocket att en stor del av 1998 års utgåva 940/945 Classic läggs ut för priser från 20 000 till 40 000, då har de samma fördelar som min... ~20 000 mil, elhissar, inte sänkt, bra däck och inte körd av nån ungdom!
...och om jag då fick min för 17 000 kan det ändå klassas som ett någorlunda bra köp.

Kommer iallafall bruka honom i 10-15 år, eller tills det blir skroten, vilket sker någonstans vid 70 000 mil cool

Tack för alla era tips iallafall! tongue


Forummoderator
18 127 Inlägg
12 februari 2017
#15
Skogsnissen skrev:
Men annars får det bli att jag behåller den. Gör om en del grejer, men absolut inte "bonnstuka" den totalt lol
Nä, men jag kan nog få ett bra pris för den nu.. men orkar inte krångla med det riktigt just nu.
Brukar ändå tänka när jag kollar på Blocket att en stor del av 1998 års utgåva 940/945 Classic läggs ut för priser från 20 000 till 40 000, då har de samma fördelar som min... ~20 000 mil, elhissar, inte sänkt, bra däck och inte körd av nån ungdom!
...och om jag då fick min för 17 000 kan det ändå klassas som ett någorlunda bra köp.

Kommer iallafall bruka honom i 10-15 år, eller tills det blir skroten, vilket sker någonstans vid 70 000 mil cool

Tack för alla era tips iallafall! tongue

Kör hårt. Har du fungerande klima?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

4 158 Inlägg
12 februari 2017
#16
För att bevara den kan det vara lämpligt att rostkydda den
se 5:te inlägget i denna tråd:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=315985

wink

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

62 Inlägg
12 februari 2017
Trådstartare
#17
Hybridsmurfen skrev:
Skogsnissen skrev:
Men annars får det bli att jag behåller den. Gör om en del grejer, men absolut inte "bonnstuka" den totalt lol
Nä, men jag kan nog få ett bra pris för den nu.. men orkar inte krångla med det riktigt just nu.
Brukar ändå tänka när jag kollar på Blocket att en stor del av 1998 års utgåva 940/945 Classic läggs ut för priser från 20 000 till 40 000, då har de samma fördelar som min... ~20 000 mil, elhissar, inte sänkt, bra däck och inte körd av nån ungdom!
...och om jag då fick min för 17 000 kan det ändå klassas som ett någorlunda bra köp.

Kommer iallafall bruka honom i 10-15 år, eller tills det blir skroten, vilket sker någonstans vid 70 000 mil cool

Tack för alla era tips iallafall! tongue

Kör hårt. Har du fungerande klima?

Klima? Om du menar klimatanläggningen/AC, jo den fungerar riktigt bra nu på vintern, känns som sommar i bilen när det är typ -5 ute! Kylan har jag inte redigt testat då det inte varit tillräckligt varmt än.


62 Inlägg
12 februari 2017
Trådstartare
#18
spillolja skrev:
För att bevara den kan det vara lämpligt att rostkydda den
se 5:te inlägget i denna tråd:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=315985

wink

Är det enkelt att göra det själv? Har tyvärr inget garage med massa redskap, som vissa andra har.. men har polare som kanske kan fixa ett å annat! smile


4 158 Inlägg
12 februari 2017
#19
Detta inlägg kan ge en liten vägledning:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 8#p4066178

Renault går sönder ibland men går oftast att laga


Sök