Tänkte det var dags att skapa en tråd för mitt bygge
Kommer vara en trackday bil som kommer få se 3-4 bandagar i sommar och förhoppningsvis håller det i sig även andra år. Kör inte bil så mycket till vardags men visst kommer den brukas på gatan med.
Bilen i fråga är en Hellrot E36 325, ingen motor bytt här utan är en M50B25 i grunden, rullat cirka 23 000 mil, såld i Tyskland och importerad 99-00 för att senare haft 1 ägare uppe i Norrland till 2015. I princip rostfri med andra ord, det lilla som har varit på den i nederkant till dörrar har jag tagit hand om i Höstas och sedan lackat med Mekonomens sprayfärg (är ju trots allt student hehe). När jag köpte bilen kom den på TA-technix coilovers, en sportratt och Rocket Bunny vinge men i övrigt original.
Kommer lägga upp bilder här allt eftersom jag gör något och även från bankörningen som kommer. Bimmers of Sweden är bokat och ska köra med dem på Mantorp Park 27de Maj, kommer boka in två olika tillfällen på Kinnekulle. Är nybörjare på bana och har endast kört en preppad men modell tyngre AWD bil på bana, två år i rad på kinnekulle faktiskt
En rolig kuriosa som kanske kommer fram mer här en vacker dag: Jag hade djupgående planer på att bygga en BMW E36 med utbytt motor till en turbomotor och regga om med SFRO. Hade kontakt med dem under sommaren 2016 och var på möte, bilen varnästan helt klar i planeringen på vad och hur det skulle byggas men sedan kom jag in på skolan och pengar och tid fanns inte där. Står dock en turbospis jag köpte på vårat lager som kanske en dag hittar ner i denna bilen...
Några av delarna som ska bytas eller vad som ska göras, fylls på med tiden: X innebär att det är monterat, Y innebär att det är köpt men inte monterat.
Inredning/styling-
M3 Vader stolar (X)
Matchande M3 inredning i övrigt
Original M3 ratt (X/Y)
Fäste för mobil (X)
Armstöd (X)
Nya framlyktor
M3 sidospeglar
M3 sidokjolar (Y)
M3 mätarhus (X)
Diffusor bak
Större läpp
Fälgar BMW Motorsport M3 original (X)
M-växelknopp
USA-regskylt
Väghållning-
Krängsningshämmare bak H&R 21mm (X)
Krängningshämmare fram H&R 28mm (X)
Coilovers Bilstein B16 PSS10 (X)
Camberplattor fram (X)
Camberstag Millway Ledlager (X)
Fjäderbensstag fram (X)
Fjäderbensstag bak (X)
Luftkylning för frambromsar
Stålomspunna bromsslangar (X)
Bussningar i bakvagn Millway aluminium samt strongflex sport (X)
Bussningar i framvagn Strongflex sport (X)
Förstärka bakvagn med M3 förstärkningsplåtar och svetsplator (X)
Förstärka framvagn
Lamell diff 3,73 (X)
Standard lamell diff 3,15(Y) In case man tröttnar på höga varv...
Bromsar fram:
BMW E46 330 ok (X)
DBA T2 skivor (X)
Carbotech XP8 belägg (X)
Bromsar bak:
BMW E46 328 ok (X)
Borrade sportskivor (X)
Ferrodo racing belägg (X)