Halloj!
Börjar med lite framtidsplaner på bilen, ni som är intresserade att läsa om bilens bakgrund och vart jag köpte den så står det längre ner, och för er som inte orkar, ta det lugnt, de finns bilder
Framtidsplaner:
-Lacka om bilen eller renovera org lack
-Köpa Coilsovers
-Svart/grå orginal jetta inredning
-Svart golv matta
-Lacka dörrsidorna svarta
-Lacka innertaket svart
-Koppla in Olje nivå/olje tryck mätare
-Skaffa några breda o feta fälgar
-Montera dit bredare skärmbreddare **Tips mottages gärna på några som passar**
-Chromade lister runt alla fönster
-Bygga hasplåt vid oljetråget
-Annat värmepaket
-Fungerande torkarmotor
-Fungerande Fläktmotor
-Nya bromsskivor
(Denna lista kommer uppdateras lite närsom, så håll utkik efter nytt)
Saker som är nytt/bytt till fungerande:
-Brytare
-Fördelarlock
-Rotor
-Tändspole
-Förgasarfot
-Vacuumslangar
-Torkarblad
-Olja
-Oljefilter
-Glykol
-Luftfilter
-Tändstift
-Tändkablar
-Förgasare
-Soppafilter
-Grill
-Lampor
-Mätarhus
-Kylare
-Kylarslangar
-Kylarskarv till toppen
-Torpedlist
-Baklysen
-Torpedplast
-Spolarvätskebehållare
-Bromsvätskebehållare
-Blinkershållare
-Ta bort stötfångare
-Fixa all belysning i instrumentpanelen
-Slänga i något billjud
(Listan kommer att uppdateras)
Lite bakgrund av bilen: Bilen har ägts utav en familj på gotland i 24år, efter det har den stått i ca 10år. Sen köpte nån gubbe den på Gotland och besiktigades nästan med blankt papper. (2or på bränslerör skadat samt vindrutetorkare). 2orna fixades av gubben och sedan köpte jag den..
Jag bestämde mig för att ta tåget till Nynäshamn ifrån Linköping, Eftersom gubben pratat mycket gott om bilen så kände jag att jag ville ha den! Så det fick bli en "One way ticket"..
Han hade lovat att bilen gick som en dröm och lacken var fin, skulle behöva en polering.
När jag väl kom dit så hade han bara en halvtimme på sig att hinna med färjan tbx till Gotland.. (Innan hade vi bestämt att vi skulle ha ungefär en timme på oss).
Bilen såg bra ut, hann inte riktigt gå igenom bilen så jätte bra på plats, men den startade och gick.. Jag köpte bilen och nu började resan hem, bara 10 minuter efter jag åkt så började bilen gå skit.. Misstände och dog lite när som helst.. Lite tjurigt när man ligger på motorvägen hem och måste stanna på väggrenen var 20 minut... men men..
Jag kom iaf hem och körde till en tvätt. Och då började mardrömmen... Lack flög bort och rost fanns.. (Vilket han garanterade att bilen var 99% rostfri!!).
Lacken var rent ut sagt FÖRJÄVLIG! hela taket är förstört och finns knappt nån klarlack på bilen.... Märks att den är omlackad också, av någon riktig klåpare för bra är den inte!
Bilen dog för några dagar sen och vägrade starta.. Så nu står den i garaget och skäms
Så nu börjar en renovering av den.. Möjligvis en omlackning.
Den är relativt rostfri ändå.. Underredet ser ut som nytt, men finns lite små ställen som ett par rosthål börjar smyga fram..
Så vi börjar med lite bilder på bilen tycker jag!
Så här såg bilen ut när jag hämtade den:
Lite lacksläpp på taket..
Öppnade bagaget i garaget för o slänga ut däcken osv, och de var nog den vidrigaste lukten jag någonsin varit med om... FULLT med olja i bagaget och jord... Samt en halv mus?! URK
Oj! Vilken "rostfri" bil.. Det roliga är att han jag köpte den av vägrar att tro att det är en bild på Jettan
Lite städning med då..
Spraya fullt med fettborttagning!
Och så var smutsen väck!
Och nu kommer vi till motorn! som sagt, just då stod den död.. Bytte ut alla vacuumslangar osv.. Fullt med olja överallt, jag undrar om han var efterbliven?.. olja på generatorn, olja på batteriet tex.. Och så självklart ett byte av ventilkåpspackning behövdes..
Och så kommer vi till förgasaren! haha.. jag undrar om han visste hur man gjorde inställningarna på förgasaren? antagligen inte då det satt en slang här?..
Gjorde en rejäl städning inuti bilen också, tror inte den varit städad sen 83..
Satt fula och äckliga biltema/jula överdrag över sätena.. Nu förstår jag varför dom satt där.. Svart mögel på sätena.. Så nu blir det att jaga efter ny inredning med!
Åkte o köpte lite service delar, såsom Luftfilter, tempgivare, thermostat, fördelarlock, fördelare, brytare, glykol.
Vattnet som var i var helt upprostat! Var nog de äckligaste vattnet jag sett.. Så fick spola igenom hela systemet ett antal gånger
Gamla thermostaten var lite sne hehe.. Man ser en liten glimps av vattnet på bilden..
Även efter jag bytt det mesta som har med tändningen att göra så ville inte bilen starta.. Så då var det dags att kolla övredödläget.. och det stämde ju absolut inte! Ett helt under att bilen har kunnat gått.. ca 7 kugg fel!
Efter detta var tillrättat så startade bilen upp, dock så går den fortfarande väldigt dåligt! ojämn tomgång och dålig reaktion på gasen, så har beställt en ny förgasarfot för den såg lite däven ut.. Fuckar inte det måste jag jaga reda på en annan förgasare, möjligvis en Weber.
Så det var allt för denna gången, kommer uppdatera lite närsom!
HADE
Börjar med lite framtidsplaner på bilen, ni som är intresserade att läsa om bilens bakgrund och vart jag köpte den så står det längre ner, och för er som inte orkar, ta det lugnt, de finns bilder
Framtidsplaner:
-Lacka om bilen eller renovera org lack
-Köpa Coilsovers
-Svart/grå orginal jetta inredning
-Svart golv matta
-Lacka dörrsidorna svarta
-Lacka innertaket svart
-Koppla in Olje nivå/olje tryck mätare
-Skaffa några breda o feta fälgar
-Montera dit bredare skärmbreddare **Tips mottages gärna på några som passar**
-Chromade lister runt alla fönster
-Bygga hasplåt vid oljetråget
-Annat värmepaket
-Fungerande torkarmotor
-Fungerande Fläktmotor
-Nya bromsskivor
(Denna lista kommer uppdateras lite närsom, så håll utkik efter nytt)
Saker som är nytt/bytt till fungerande:
-Brytare
-Fördelarlock
-Rotor
-Tändspole
-Förgasarfot
-Vacuumslangar
-Torkarblad
-Olja
-Oljefilter
-Glykol
-Luftfilter
-Tändstift
-Tändkablar
-Förgasare
-Soppafilter
-Grill
-Lampor
-Mätarhus
-Kylare
-Kylarslangar
-Kylarskarv till toppen
-Torpedlist
-Baklysen
-Torpedplast
-Spolarvätskebehållare
-Bromsvätskebehållare
-Blinkershållare
-Ta bort stötfångare
-Fixa all belysning i instrumentpanelen
-Slänga i något billjud
(Listan kommer att uppdateras)
Lite bakgrund av bilen: Bilen har ägts utav en familj på gotland i 24år, efter det har den stått i ca 10år. Sen köpte nån gubbe den på Gotland och besiktigades nästan med blankt papper. (2or på bränslerör skadat samt vindrutetorkare). 2orna fixades av gubben och sedan köpte jag den..
Jag bestämde mig för att ta tåget till Nynäshamn ifrån Linköping, Eftersom gubben pratat mycket gott om bilen så kände jag att jag ville ha den! Så det fick bli en "One way ticket"..
Han hade lovat att bilen gick som en dröm och lacken var fin, skulle behöva en polering.
När jag väl kom dit så hade han bara en halvtimme på sig att hinna med färjan tbx till Gotland.. (Innan hade vi bestämt att vi skulle ha ungefär en timme på oss).
Bilen såg bra ut, hann inte riktigt gå igenom bilen så jätte bra på plats, men den startade och gick.. Jag köpte bilen och nu började resan hem, bara 10 minuter efter jag åkt så började bilen gå skit.. Misstände och dog lite när som helst.. Lite tjurigt när man ligger på motorvägen hem och måste stanna på väggrenen var 20 minut... men men..
Jag kom iaf hem och körde till en tvätt. Och då började mardrömmen... Lack flög bort och rost fanns.. (Vilket han garanterade att bilen var 99% rostfri!!).
Lacken var rent ut sagt FÖRJÄVLIG! hela taket är förstört och finns knappt nån klarlack på bilen.... Märks att den är omlackad också, av någon riktig klåpare för bra är den inte!
Bilen dog för några dagar sen och vägrade starta.. Så nu står den i garaget och skäms
Så nu börjar en renovering av den.. Möjligvis en omlackning.
Den är relativt rostfri ändå.. Underredet ser ut som nytt, men finns lite små ställen som ett par rosthål börjar smyga fram..
Så vi börjar med lite bilder på bilen tycker jag!
Så här såg bilen ut när jag hämtade den:
Lite lacksläpp på taket..
Öppnade bagaget i garaget för o slänga ut däcken osv, och de var nog den vidrigaste lukten jag någonsin varit med om... FULLT med olja i bagaget och jord... Samt en halv mus?! URK
Oj! Vilken "rostfri" bil.. Det roliga är att han jag köpte den av vägrar att tro att det är en bild på Jettan
Lite städning med då..
Spraya fullt med fettborttagning!
Och så var smutsen väck!
Och nu kommer vi till motorn! som sagt, just då stod den död.. Bytte ut alla vacuumslangar osv.. Fullt med olja överallt, jag undrar om han var efterbliven?.. olja på generatorn, olja på batteriet tex.. Och så självklart ett byte av ventilkåpspackning behövdes..
Och så kommer vi till förgasaren! haha.. jag undrar om han visste hur man gjorde inställningarna på förgasaren? antagligen inte då det satt en slang här?..
Gjorde en rejäl städning inuti bilen också, tror inte den varit städad sen 83..
Satt fula och äckliga biltema/jula överdrag över sätena.. Nu förstår jag varför dom satt där.. Svart mögel på sätena.. Så nu blir det att jaga efter ny inredning med!
Åkte o köpte lite service delar, såsom Luftfilter, tempgivare, thermostat, fördelarlock, fördelare, brytare, glykol.
Vattnet som var i var helt upprostat! Var nog de äckligaste vattnet jag sett.. Så fick spola igenom hela systemet ett antal gånger
Gamla thermostaten var lite sne hehe.. Man ser en liten glimps av vattnet på bilden..
Även efter jag bytt det mesta som har med tändningen att göra så ville inte bilen starta.. Så då var det dags att kolla övredödläget.. och det stämde ju absolut inte! Ett helt under att bilen har kunnat gått.. ca 7 kugg fel!
Efter detta var tillrättat så startade bilen upp, dock så går den fortfarande väldigt dåligt! ojämn tomgång och dålig reaktion på gasen, så har beställt en ny förgasarfot för den såg lite däven ut.. Fuckar inte det måste jag jaga reda på en annan förgasare, möjligvis en Weber.
Så det var allt för denna gången, kommer uppdatera lite närsom!
HADE
Senast redigerat av Mitoze (17 mars 2017)
0
0
0
0